Så blev jeg færdig med belysningen til mit akvarie: 6 X 54W T5 (10000 K) og 2 X 54W blå (kan ikke huske farvetemp).
...og det vil jeg varm anbefale. Alle farver bliver fremhævet ekseptionelt godt, nogle farver nærmest fluoreserende. Jeg har et par sandanemoner (hitchhikers med stenene) og deres farver er helt enestående med det nye lys!
Så hvis nogen af jer tænker på kun at køre med T5 så vil jeg bare sige:
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
weblance skrev:Så blev jeg færdig med belysningen til mit akvarie: 6 X 54W T5 (10000 K) og 2 X 54W blå (kan ikke huske farvetemp).
...og det vil jeg varm anbefale. Alle farver bliver fremhævet ekseptionelt godt, nogle farver nærmest fluoreserende. Jeg har et par sandanemoner (hitchhikers med stenene) og deres farver er helt enestående med det nye lys!
Så hvis nogen af jer tænker på kun at køre med T5 så vil jeg bare sige:
Et bilde forteller mer enn tusen ord..............................
Hvad med det spil i vandet som en HQI giver - savner du ikke det ?
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Hvad med det spil i vandet som en HQI giver - savner du ikke det ?
Jo, hvis man skal sige noget negativt om det, så er det lidt ærgerligt at spillet er væk! Men fremhævelsen af farver samt den fluoriserende effekt opvejer det godt nok!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Jeg ved godt det ikke lige er det her det handler om i denne tråd, men weblance hvordan trives dine koraller i den kraftige cirkulation. Jeg er jo rookie på området og spørg kun fordi jeg synes at have læst at 10-20 gang akv indhold pr time, men det kan måske godt være mere eller fravælger man nogle arter frem for andre ved at have den kraftige cirkulation.
Et sidste spørgsmål hvormange udstrømmer har du på returpumpen
Desværre så har jeg ingen koraller endnu, så det kan jeg ikke svare på! Men jeg er meget spændt på hvordan T5'erne vil fremhæve farven på korallerne når jeg får nogle.
Mht. returen, så har jeg 2 udstrømninger!
Jeg kommer selv til at have 9000 l/t. i mit nye 250 l. Dvs. 36 gange akvariets størrelse. Kommer også til udelukkende at køre med T5. Regner da med at kunne holde alle koraller.
Senest rettet af mads-fisk søn 14. aug 2005 18:37, rettet i alt 1 gang.
Det bliver da også skide spændende.
Jeg glæder mig også til jeg forhåbenligt kommer i gang i løbet af efteråret eller i starten af det nye år, men jeg regner med at begynde at bygge skab til akvariet i løbet af en måneds tid
Har selv lige fået 2 gange 24 w t5 rør (22.000 kelvin mener jeg) på baljen og det gav det fedeste lys bl.a. mine koraller og fisk fik nogle rigtig fede farver, men jeg ville ikke undvære min hqi..
Ser sgu da meget godt ud men du må da snart have dig nogle koraller
Antager at du kender den søstjerne? Den er bestemt ikke reef safe...
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Det ble et fint lys med T5.
Protoreastor nodosus er en ekstrem stjerne, jeg fikk en gang en slik og den ble garantert at den ikke gjorde noe galt, tre dager senere var nesten alle lær koraller under 10cm i høyde plutselig borte, og jeg tok den på fersken om natten, den tredde seg over korallen spiste og sank ned til korallen var borte, og det var stjernen dagen derpå også.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Armaturet er lavet af noget bøjbart mdf, beklædt på indersiden med sølvfolie som reflektor. Starterne er monteret på toppen af armaturet.
Jeg er godt klar over at reflektionen vil være meget bedre med en prof. reflektor, men jeg ved ikke om de findes i den størrelse jeg skal bruge, så det var nemmest at lave det selv.
Jeg har selv overvejet at lave et armatur, men ved ikke rigtig så meget om det, men jeg tror det er ved at være på tide at finde udad det. Det kan være du kan svare på nogle spørgsmål.
Hvad har det kostet dig at lave ??
Hvad skal det til for at få det til at virke, skal der nogle controller til ??
Andet udstyr man skal bruge for at få det til at lyse ??
Ja, bøjelig MDF. Man kan få MDF-plader hvor der er skåret riller, enten på langs eller på tværs! Jeg kan ikke rigtig huske tykkelsen men mener at det er 10 mm.
Rasmus:
Det har nok kostet mig ca. 2000,- at lave armaturet inkl. rør og startere.
For at få hele herligheden til at virke skal du bruge armatur, T5-startere (1 starter til 2 rør), T5-fatninge og selvfølgelig rørene.