Kølning af akv.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Kølning af akv.

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

Skal have sænket temp. i min balje da den svinger mellem 27-29 grader p.t.

Har søgt lidt rundt på emnet, og kan se det er populært at bruge computer blæsere.. Men sådan som jeg ser det vil det kræve en omformer da de kører på 12V, og i sidste ende betyder det en helvedes masse lodninger, forlængelse af ledninger osv.

Så ville høre hvad folk har gjort. Har i fundet en smart måde at bruge cpu-blæserne på, eller har i brugt andre listige metoder?
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

eller har i brugt andre listige metoder?

Har ført alt teknik, sump, skummer osv ud i mit redskabsrum. det giver et dejlig koldt akvarie, næsten for kold :oops: + der ikke er en lyd fra teknik/akvarie i stuen :-)
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/ ... 1000e.html

Også har du dig 12 V.
Så smid en computer blæser på. Du kan evt. smide en køleprofil på om nødvendigt
http://www.studiedata.dk/shop/hw-labs-b ... 5978p.html
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

jeg bruger denne til mit diode/natlys:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=168 ... =662680881
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Indlæg af Gramma440 »

Du kan købe 220 V blæsere, så undgår du måske nogle lodninger.

Brinck.dk har de her listet

FAN7 Sunon 230Vac 60mA80×80×25 69,-
FAN8 Sunon 230Vac 90mA80×80×25 69,-
FAN10 Commonwealth 230Vac 100m120×120×38 148,-

og hvis de larmer for meget kan du kører dem ved 110v vha af en 220V/110V konverter, hvilket selvfølgelig også betyder at de flytter mindre luft.
Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

gør som jeg gjorde kør på losse pladsen og nub 2 computer jeg skilte dem af og der er strøm forsyning og blæsere der i jeg tog godt nok kun blæserne fra den da mit nat lys også køre på 12 v :TH
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

nu er jeg begyndt at frygte sommeren, men hvor varmt må ens akv enlig blive? mit akv ligger pt på 28 grader.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

30 grader og derover så er du i problemer. Det skal ihvertfald ikke være ret længe af gangen. Problemet er størst med SPS...!

hvis dit akvarie er 28 grader nu og det ikke er fordi du har sat dit varmelegme til det, så tror jeg du får problemer til sommer.... Nu ved jeg selvf. ikke hvor varmt det bliver i dit hus/lejlighed. Hvis det ikke er varmere indendørs om sommeren end om vinteren, ja så har du ikke noget problem.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

der er varmelegme i det nu. men det står dog på 25grader...

og mit vand har altid været omkring de 28 både med 500w lys og med 900w lys
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Den fra thansen ser meget smart ud.. Men det er egentlig ikke det med at få omformet til 12v der er problemet.. Lever af at sælge bilanlæg, så har ingen problemer med at lege med 12V :) .. Og den fra thansen vil man jo være nød til at afisolere ledningerne på og så lege med loddekolben/samlemuffer.. For alle cpu-blæserne kommer med de der underlige stik, som jeg ikke kan gøre andet med end at klippe i og så bare lege med strøm / stel...

Men hvor meget "flytte" kraft skal man egentlig have? Har fået råd om at placere 1 enkelt blæser over selve akvariet for at fjerne den varme luft mellem lys og vand.. tror egentlig man kan sænke temperaturen kraftigt blot ved dette?.. Men hvor meget "blæser-kraft" kører i med, og hvor mange grader har det sænket temp.? (afhænger selvfølgelig også af akv. str. så tag lige den med)..

Men istedet for at bruge de computer blæsere, kan man vel egentlig bruge en ganske alm. blæser fra den lokale isenkræmmer? Eller larmer de ad h. til? For hvis den bare står i sumpen gør det ikke så meget hvis den er lidt stor?..

Men ellers er der vel ingen vej udenom at bruge de cpu-blæsere og så bare tage sig tiden til at koble noget ordentlig sammen..
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Jeg har en stor gulvblæser fra inspiration, tror den kostede 100 kr. den holder temp. på max. 28 i de varme sommerdage. Syntes ikke den larmer helt vildt, men den kan da høres.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

--> K.E -- Har du den stående ovenover akvariet eller nede i sumpen.. ?

Har fået at vide at hvis man sætter blæsere i sumpen skal man også have en der blæser luften ud af skabet..? Er det virkelig nødvendigt? Der er jo et hul hvor ledningerne går ud af ..
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Hvis jeg nu investerede i en køler.. Skal man så bruge en pumpe til at føde den, eller er det alt sammen integreret i sådan nogle?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

en køler er pænt dyr, men vil vel være den optimale løsning så er man da fri for at gå at bekymre sig.. dog syntes jeg de er for dyre...
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Raasdal skrev:--> K.E -- Har du den stående ovenover akvariet eller nede i sumpen.. ?

Har fået at vide at hvis man sætter blæsere i sumpen skal man også have en der blæser luften ud af skabet..? Er det virkelig nødvendigt? Der er jo et hul hvor ledningerne går ud af ..
Det jeg har fundet ud af er at luftfugtigheden lige over vandet skal ned således at der kan fordampe mere vand - Fordampning (Det at noget går fra vædskeform til luftform) er nok en af de mest effektive former for køling. Så det kan være det er godt nok at blæse det totalt mættede luft væk, men hvis der er så fugtigt i hele skabet at fordampningen ikke rigtig kan tage fart, ja så skal den fugtige luft ud af skabet før du ser en forbedring.

Fordelen ved at blæse lige hen under HQI'en er efter min mening at det er der langt den meste varme bliver dannet og dermed kan du på det sted lave en meget høj fordampning hvis altså du får fjernet den fugtige luft der dannes.

/Henrik
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Ja, de er ret pebrede.. Men hvis man kunne skaffe sig en brugt til den halve pris, ville det måske være interessant.. Gider bare ikke have flere pumper kørende.. Så vil jeg hellere bruge blæsere.. Derfor jeg var interesseret i om en køler skal fødes eller den er komplet..
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Mange tak for den forklaring henrik!!! Har en enkelt cpublæser - prøver at sætte den over akvariet for at se hvad der sker..
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Musiker.. Er helt enig med dig.
Raasdal.. den bliver monteret (når det er nødvendigt), så den blæser nedover vandoverfladen. (fra ende til anden)
Den er ikke køn, men H....... effektiv
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Hvor meget flyttekraft skal man have på de cpu-blæsere.. Den jeg har liggende er helt lydløs, men til gengæld blæser den næsten ingenting.. Tror der står 1200 eller 1500 omdrejninger i minuttet.. Holder man hånden bare 10 cm væk kan man intet mærke.. Så tvivler da på den kan blæse de 130cm lang som min balje er..?
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Har forresten lige sat et digitalt termometer på istedet for det manuelle (aflæsning ved den røde streg).. Og her kl 18.30, en halv time inden mit HQI slukker viste den 30,4 !!! Super skidt.. Så har åbnet skabet på fuld gab, og sat en bordblæser til at blæse hen under lampen som en midlertidig løsning..

Mht. til at blæse den fugtige og varme luft væk, vil det så ikke være nyttesløst til sommer, hvis lufttemperaturen bliver 30 grader i to uger? For så er det jo ligemeget hvor meget den blæser væk når al luften er varm..? Eller er det ligemeget fordi det er fugtigheden man blæser væk?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Raasdal - Det er nok noget du skal prøve i praksis.. Jeg kan som nævnt nøjes med to små i ret lang tid. Og de er nok cirka lige så kraftige som din, kan heller ikke mærke luftstrømmen mere end 10-15 cm væk.

jeg blæser på tværs af akvariet. Så er det kun 20-25 cm ind til lampen der skal skabes lidt vind.
Igen hvis du kan blæse lige der hvor lyset rammer vandet og få lidt "vind" der så er jeg sikker på at det er effektivt.
Når det bliver varmt er jeg dog nødt til at tage en standard 80mm computer blæser til hjælp.
Slipper nok heller ikke for en endnu kraftigere her til sommer...
Mht at køle til under stuetemperatur..
Så kan det teoretisk godt lade sig gøre vha fordampning - Det lykkes for mig at holde min nano under 30 grader, med en bordblæser til at blæse for fuld skrue. Ved ikke om det vil virke godt nok når det er et større akvarie - Jeg regner med at holde et par flasker med is eller køleelementer klar til at komme i sumpen her når sommeren forhåbentligt snart lander ;-)
/Henrik
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Har også haft en gulvblæser kørende som blæser ind lige under en af HQI'erne.. Det har virket nogenlunge.. Nu topper temperaturen på lige under de 29 grader om aftenen istedet for de 30,4.. Så med et par solide cpublæsere godt placeret tror jeg godt den kan holdes under 28..

Men har kigget meget på en Deltec ECO-cooler

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... cts_id=622

Nogen der har erfaring med denne? Tænker specielt på hvor meget den larmer? Og om den er lige så effektiv som alm. kølere..? Altså om den kan holde temperaturen nede på 25 grader uanset hvad..?
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"