Algefaser ved opstart?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Algefaser ved opstart?

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

Har endelig fået gang i min 450L balje..

Efter at der blev smidt nylavet saltvand ned til de LS og sandet, gik der ca. 1 uge så begyndte der at komme de første brunalger. nu her 4 dage efter er hele baljen fuldstændig fyldt med brunalger! Har reefkeramik på bagsiden og den ene side - de er helt brune, og de levende sten og sandet er fuldstændig dækket..

Har så fået testet vandet og fået grønt lys til at sætte nogle snegle og en Hugo i.. Her 2 dage efter bevæger sneglene sig stadig og Hugo æder løs..

Mit spørgsmål er så, hvor langt er jeg i algefaserne.. Vil de brune alger blive erstattet af grønalger? Og vil algerne forsvinde af sig selv, eller kan man med fordel putte flere snegle derned og evt. en hugo eller 2 mere?
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Prøv at lave en søgning på det emne. Det er vel oppe en gang om ugen :wink:
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Hehe, har skam også søgt.. Men synes ikke jeg kunne finde noget på hvordan algerne skifter og hvor lang tid de forskellige alger bør være der :)

Såvidt jeg husker at have fået fortalt, så vil der først komme brunalger, derefter grønalger, som så vil forsvinde af sig selv.. Og så skulle der gerne komme de venlige lilla kalkalger..? Men hvor lang tid skal man forvente de brune og de grønne alger er der?
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af AndersBaun »

du burde få grønalger efter dine brune, og derefter kalkalger.. det skal nok gå helt af sig selv, men du kan da hjælpe processen lidt på vej, med en hugo elger snegle.. men som sagt 1.000.000.000 gange...saltvand tager tid :-)
Billede
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Okay, tak for det.. :)

Har læst i andre tråde at der skulle være andre smådyr man kan putte i under algefaserne som lever af dem.. Udover snegle og Hugo, hva så med eremitkrebs, gul kirurg og xenia? Ved ikke hvad Xenia'en er for en fætter (hurtigt formerende blødkoral?) men lever den af alger? Og med hensyn til Hugo'en, skal man så af med den igen når algerne er væk, eller kan man beholde den og bare fodre den med xx..?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Rolig saltvand er tolmodighedes vej.

Lad nu de grønne overtage efter de brune alger, det er et helt særligt syn, tror mig det ser vildt helt vildt ud, og de forsvinder stort set altid lige så hurtigt som de kommer, nyd din opstart.

Jeg glæder mig allerede til næste uge, så skal jeg starte nr, 2 op fra bunden :-)
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Gul kirug spiser alger, men de kan være lidt sarte i starten så ved ikke om det er en god ide at komme sådan en i su hurtigt. Xenia er en hurtigt voksende blødkoral ja, men den spiser ikke alger (det gør ingen koraller) Dog er den meget hårdfør, og ret køn efter min mening med sine "opsnappende" bevægelser :) Dog er det ikke sikkert den vil klare det hvis dine alger fuldstændigt overtager den. Dog koster de ikke noget, man får dem somregel. Én hugo samt 4-5 eremitkrebs kan du sagtens tilføre efter et par uger.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

hvis du tilføjer et par eremitkrebs vil du nok højst sansynligt ikke have ret mange snegle tilbage efter et par uger

vil bestemt ikke være en god idé at sætte en gul kirug, hugo eller ja andre fisk i nu, to fisk efter 2 uger er bestemt ikke med til at gøre indkøringen nemmere.

så bare massere af toldmodighed, og nyd alt det der kommer til at ske med akvariet i de kommede uger
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"