Mandarinfisk (Synchiropus splendidus) og foder

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Mandarinfisk (Synchiropus splendidus) og foder

Indlæg af sejeulki »

Ja jeg er også en af dem der elsker mandarinfiskene og har læst mig frem til at de kan være lidt kræsne. Ved de lever af pods i de levende sten, hvorfor folk anbefalder, at man først propper en i sin balje efter ca. 1/2 år tid. Jeg valgte tiltrods for at min balje kun har kørt 3 måneder at købe en med fra moby, da jeg har en forventning om at de er mere fordredygtige (de skulle jo have været i karantæne 3 måneder). Min balje er et 130L Red sea Max med 20 kg sten så jeg ved godt det ikke er anbefaldet at have en mandarin med så lidt levende sten. Men jeg vil gerne få mine egne erfaringer så nu prøver jeg alligevel. Det jeg tænkte på var helt specifikt hvad man kunne supplere sin mandarin med af foder (altså ud over artemia). Kan man fx få frosne pods? Ved man kan få levende artemia - men er den mere villige til at spise disse end frosne?

Har kun haft den 1 dag så har ikke eksperimenteret så meget med foder endnu. Har set folk fx anvender syltetøjsglas. Teorien her var at kun mandarinfiskene kan komme ind i glasset. Desværre er dette ikke muligt for mig da mine klovne er mindre end mandarinen. Har fået at vide at man kan anvende en udklækker eller sådan noget til at lave æg til sin mandarin. Er der nogen der kender til sådan en og evt. kan forklare lidt om den og er det fx sådan en her; http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=3&page=1 (AquaBreed 1000 Artemiaklækker). Syntes også jeg engang læste en tråd med en der havde lært sin mandarin at tage foder på en specielt måde - men kan desværre ikke lige finde tråden. Men i bund og grund drejer denne sig tråd om hvordan man holder liv i en mandarin med kun 20 kg levende sten som kun har kørt 3 månder (og dermed sikkert ikke nok dyr). Håber der er nogen der kan komme med nogle gode råd.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Du skal nok ikke regne med, at fordi fisken har gået i karantæne, så er den også foderdygtig. Det er uden tvivl undtagelsen frem for reglen, at en mandarin nogensinde tager andet end det den selv kan finde.

Jeg fik også en mandarin fra samme sending, og at dømme ud fra dens "massefylde" så er den ihvertfald ikke foderdygtig. Nu håber jeg blot, at den kan finde nok til at tage på i vægt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Det er fint nok at du gerne vil drage dine egne erfaringer, bare synd at en fisk må dø for det. Din balje er for "ung" Og for lille til en mandarin, hvis du er heldig kan du få den til at spise andet end hvad der er i din balje, men under alle omstændigheder så vil den sandsynligvis dø(snart)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Arh Fick, det er nu lige at generalisere groft nok.
Du kan ikke sige at den vil dø lige meget hvad. Hvis baljen har masser af pods (og bliver ved med at have det), eller hvis den tager frostfoder, så er der ingen problem med at få den til at leve rigtig godt.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Ironi on Du kan låne nogen røde planarier fra min balje af. Dem skulle den efter sigende også være glade for. Så bare håbe på de formere sig :D Ironi off
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg har haft en mandarin-hun i min balje i 1,5 år snart. Hun har ihvertfald ikke problemer med at holde sig i live.

MEN....
Hun vænnede sig også ret hurtigt til at tage levende, nyklækket Artemia. Senere supplerede jeg det levende med frosset og nu æder hun stort set alt, der kommer i baljen - både frost, pellets o.l.

Melev har lidt information om "Mandarin diner": http://www.melevsreef.com/mandarin_diner.html
Den kan bruges, hvis andet fejler.

Når du nu ikke har et refugie kan du evt. lave en "POD pile"..... Brug google.
På den måde kan du booste din pod-population.

/Kim
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Mange tak for din besvarelse Nolan. Kan du evt. forklarer lidt om hvordan man laver nyklækket artemia. Kan den udklækker jeg har linket til (første post) anvendes og hvad skal der evt. kommes i. Vil prøve at sætte mig ind i POD pile - lyder spændende. Hvad er røde planarier egentlig? Til herzberg: Nej enig men min teori var lidt at der vel ikke kan have været 100 kg levende sten pr. mandarin når den er i karantæne. Min mandarin er ihvertfald tyk nok så et eller andet må den vel have spidst i de tre måneder. Til Fick: Jeg er jo opmærksom på problemet med mandarin og er jo villig at gøre en ekstra indsats for at holde liv i den. Syntes der var en hentydning af negativitet i dit indlæg. Hvis folk ikke prøvede sig frem ville man aldrig have haft fx nano-akvarie eller kunne holde goniopora osv. Jeg tager selvfølgelig fisken op, hvis jeg kan se den begynder at sulte. Syntes folk herinde sommetider er lidt hurtige til at kalde folk for dyreplager (ved godt du måske ikke mente det så groft) - men hvis folk er så strenge syntes jeg man helt skulle lade være at holde fisk. For hvor går grænsen? Men nu skal dette forhåbeligt ikke blive til en tråd med hvem sagde hvad og hvorfor? Vil bare gerne have gode råd til min madarin (til trods for betingelserne) så jeg ihvertfald kan sige at jeg har prøvet. Lykkes det ikke ja så skal jeg nok være den første til at skrive til en anden nybegynder: "Du KAN IKKE have en mandarin i sådan en lille balje".
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Fandt forresten lige at akvarieudstyr har en masse forskellige foder: http://www.akvarieudstyr.dk/database/pr ... ruppe=salt - er der ikke nogle af disse lækerier som min kræsne mandarin vil kunne spise?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Det er hit or miss med frostfoder. Men under alle omstændigheder skader det jo ikke at prøve.

godt at høre, at din var i god stand, det samme kan man ikke sige om min, den var MEGET tynd. Det skal dog til Mobys forsvar siges, at min anden fisk var ikke RIGTIG god foderstand.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Mener du ikke i RIGTIG god foderstand og ikke 'var IKKE gid foderstand'. Bare for at komme lidt off-toppic - hvad var den anden fisk?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Hehe jo, "i" skulle det være. Altså i rigtig god foderstand. Det er en acanturus lineatus. Købte en for et par uger siden som desværre døde, hvorfor ved jeg ikke. Så tænkte jeg, at jeg tog chancen en sidste gang nu her. Hvis den også dør, så er det altså bare ikke en fisk jeg skal ha.

Den har nu klaret det længere end den anden, så fingers crossed. Min gule kirurg, er desværre ikke helt pjattet med den. Det går dog bedre i dag end i går.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Ok er ved at prøve at sætte mig lidt ind i pod pile og udklækning af artemia. Faldt i den anledning over følgende link: http://joshday.com/mandaringoby.htm - syntes han har gang i lidt det samme projekt som mig. Det kunne sku da være fedt - hvis vi sammen kunne finde en måde at holde mandarin i en 'nano'-balje.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Kender en der har sat en lille bitte LSD fisk i et 27 liter nano der var 1 dag gammel ;)
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Og hvis du læser videre her ser du at han faktisk har success:
http://joshday.com/mandarinfish.htm

Med "roe" den slags fiske æg der er på sushi:
http://www.pbs.org/wnet/wideangle/shows ... caviar.jpg

Edit lidt mere: http://reefcentral.com/forums/archive/1/2002/05/4/83544
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Har lige lavet følgende simple set-up så jeg kan prøve at udklække lidt artemia. Så må vi se om mandarin fisken vil spise dem når de er levende.
Vedhæftede filer
Udklækning af artemia æg
Udklækning af artemia æg
udklækker.jpg (15.65 KiB) Vist 3152 gange
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Hvidtfeldt skrev:Kender en der har sat en lille bitte LSD fisk i et 27 liter nano der var 1 dag gammel ;)
Det er også muligt at sætte en mandarin i et 1 dl nano som kun er 5 minutter gammelt......Undskyld!......det var for svært at lade være. :D
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

skriv lige hvis det lykkedes at udklægge dem og hvordan du har gjort...
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Til solberg: "Will do"
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Til solberg: Den første udklækningsforsøg jeg har til at kører pt er lavet med saltvandssalt opløst i osmosevand (salinitet = 1.024). Har læst mig frem til at man vist nok skal anvende hanevand og alm. salt som jeg vil forsøge mig med næste omgang. Grunden til jeg valgte saltvand var at jeg tænkte at jeg så direkte kunne smide dem i min balje uden at skulle si artemiaen fra. Er der egentlig nogen der ved om de skal være fuldvoksne før man må fodre sine fisk med dem? Min plan er nemlig lidt at lave et lille nano-akvarie til putte de nyklækkede artemia over i og så prøve at se om jeg kan få dem til at yngle. Skal nok holde jer opdateret med mine forsøg.
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

hvad har du så kommet i saltvandet ???
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Artemia æg har bare lavet en saltvandsopløsning ligesom når jeg laver vandskift i min balje
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Fordelen ved at bruge en si er nok at man ikke får alle de ubrugelige skaller i akvariet som bare sviner.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Ja men de skulle gerne flyde ovenpå når man bare slukker for pumpen og lader det stå 10 minutter.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Det er iøvrigt godt beskrevet her: http://www.tetrafisk.dk/index.php?PHPSE ... 3665&art=2
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Nå min mandarin er desværre død. Havde den kun to dage. Tror I det var pga. sult. Syntes næsten ikke kan passe - da jeg har set en masse pods i min balje - eller tror I den har tage skadet af turen fra tyskland?
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Forresten så købes en foder-dygtig mandarin-fisk...
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

leifkrarup skrev:
Hvidtfeldt skrev:Kender en der har sat en lille bitte LSD fisk i et 27 liter nano der var 1 dag gammel ;)
Det er også muligt at sætte en mandarin i et 1 dl nano som kun er 5 minutter gammelt......Undskyld!......det var for svært at lade være. :D
Haha. :b
Skrev det bare fordi jeg syntes det var dumt gjort af hende. For den overlever nok ikk længe. Da der ca kun er 1 kg sten i. ;)
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"