Ildkejser (Centropyge loriculus)
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Ildkejser (Centropyge loriculus)
Har anskaffet mig en Ildkejser (Centropyge loriculus). Kanon flot fisk. Pt. ser jeg den ikke ret meget og den spiser ikke. Den kom så også først i baljen igår. Jeg er opmærksom på at som med næsten alle kejser er der risiko for de går i korallerne. Alligvel vil jeg lige høre specifikt omkring tridacna maxima (musling) og trachyphyllia. Er der en særlig risiko for disse to. Har læst at sidstnævnte (trachyphyllia) ikke skulle kunne gå sammen med en ildkejser.
Jeg er også lidt interesseret i at give den varieret foder for at mindske risikoen for, at den går i korallerne. Pt. har jeg følgende Marinegran og Marinegro (fra red sea og også granulat foder), Omega One marina flakes, frossen artemia og noritang. I fryseren har jeg også alm. frosne rejer, som jeg foder min anemone med en gang imellem. Jeg kan dog forstå, at ildkejser fisken også kan lide rejer. Genrelt variere jeg altid, hvad jeg giver mine fisk - men ville høre om der var andet foder I kunne anbefalde til min ildkejser som fx mysis.
Jeg er også lidt interesseret i at give den varieret foder for at mindske risikoen for, at den går i korallerne. Pt. har jeg følgende Marinegran og Marinegro (fra red sea og også granulat foder), Omega One marina flakes, frossen artemia og noritang. I fryseren har jeg også alm. frosne rejer, som jeg foder min anemone med en gang imellem. Jeg kan dog forstå, at ildkejser fisken også kan lide rejer. Genrelt variere jeg altid, hvad jeg giver mine fisk - men ville høre om der var andet foder I kunne anbefalde til min ildkejser som fx mysis.
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Jeg har haft denne fisk af flere omgange. Min erfaring er at hvis den overlever 2 uger hos dig, vil den æde alt det du putter i akvariet. Start med frostfoder, artemia, derefter f.eks.noritang, og så vil den spise alle former for tørfoder også. En kanon fisk, men også en enten eller fisk, desværre, for det er vel dværkejsernes ukronede konge 

Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- foxtrot
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: esbjerg
held en ordentlig omgang foder i akvariet. masser så det er over det hele.
så er det næsten med garanti at den tager føde for det vækker dens nysgerrighed.
jeg købte japan kirug og naso kirug som ikk rigtig ville spise i starten.
så lavede jeg en rimelig stor blanding af atemia og tørfoder som jeg blandede med vand i et glas og så heldte jeg det i akvariet.
da begyndte de at spise og har spist siden.
så er det næsten med garanti at den tager føde for det vækker dens nysgerrighed.
jeg købte japan kirug og naso kirug som ikk rigtig ville spise i starten.
så lavede jeg en rimelig stor blanding af atemia og tørfoder som jeg blandede med vand i et glas og så heldte jeg det i akvariet.
da begyndte de at spise og har spist siden.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu skriver du at den ser ret tyk ud, det er desværre ikke altid et sundhedstegn, især samtidig med at den er sky.
Hvis den ikke er begyndt at spise inden for et par dage og skyheden har fortaget sig, bør du reagere.
Ånder den meget hurtigt??
JEG VIL UNDERSTREGE AT, JEG IKKE PÅSTÅR FISKEN ER SYG, MEN AT DE BØR KIGGE MEGET NØJE PÅ DEN I DE KOMMENDE DAGE.
Hvis den ikke er begyndt at spise inden for et par dage og skyheden har fortaget sig, bør du reagere.
Ånder den meget hurtigt??
JEG VIL UNDERSTREGE AT, JEG IKKE PÅSTÅR FISKEN ER SYG, MEN AT DE BØR KIGGE MEGET NØJE PÅ DEN I DE KOMMENDE DAGE.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ametystvej 33
Jeg har en, rører ikke koraller men har meget travlt med at holde de andre dværgkejsere skak, bestemt en konge.
Med venlig hilsen
Claus Schultz
400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
Claus Schultz
400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Har osse en "ildkejser" Den har ikke gået på korallerne endnu og har haft den i et godt stykke tid nu. Den har spist lige fra starten og spiser alt hvad der kommer ned til den. Men den går osse hele tiden og napper fra stenene. Og ang dit problem med trachyphyllia + ildkejser. Så har jeg lige fået to trachyphyllia hjem og min kejser har ikke vist interesse for dem endnu.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Skal nu kun have en kejser. Prøver at køre efter princippet om KUN at have 1 fisk er hver slags (minus klovnefisk hvor jeg har 2). Når så Hvidtfeldt du er en af dem som det har lykkedes for at have trachyphyllia + ildkejser. Lige om lidt skal der nok være en der ikke syntes man kan have disse to ting sammen. Men jeg er da villig til at prøve.
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Skal lige siges at jeg først fik mine trachyphyllia i for et par dage siden. Så skal ikke kunne siges om det holder. Men vi har taget chancen, for begge ting er utrolig flotte.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Dream on! XD HahaBenjaminkn skrev:jeg køber dem gerne hvis i ikke kan holde dem
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Vi er en slags pionerer! XDsejeulki skrev:Vi er ihvertfald to der tager chancen så.... Men hvis den ikke går - ja så har vi da i det mindste forsøgt.
Vis den begynder at hapse i mine koraller ryger den desværre ud. Så der er en lille chance Benjamin :b
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Så lige Carstens indlæg. 'Ånder den meget hurtigt'. Da jeg skulle akklimatiser fisken så havde jeg den i en plastikskål. Ildkejseren havde munden helt oppe over overfladen af vandet og åndede hurtigt og intensivt. Syntes dog den er stoppet med dette efter den kom i min balje. Ved du hvorfor den gjorde det?
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Klart han nævner det for det er nok nået fisk har tendens til at gøre. Og der er nok osse en forklaring bagved som du selv siger.