Jeg vil bare vide om jeg kan have "alm" akvarie sten sammen med mine levende sten i et saltvandsakvarie?
De levende sten fylder jo ikke meget og det ville være rart med lidt fylde der ikke lige koster 95 kr pr kg;)
faxekalk,men det gar slet ikke den porøsitet som ls.
jeg ved mange stiller sten på ølkasser/målkekasser for at få dem op i højden-
jeg vil råde dig til at læse lidt om levendesten biologiske effekter i akv.
man kan også lave ls selv,mener der er en artikkel i garf om det------
Kan sagtens bare holde mig til levende sten, det ville da bare være fede hvis jeg også kunne smide alle de sten i jeg allerede har fra mit ferskvandsakvarie;)
Hvis du skulle noget var det og bruge pengene på reef kermik 3 stk plader som baggrund og side ruder også bygge lidt Levesten op.
En god ide ville så være at lægge levsten i sumpen også.
Det vil jeg selv gøre hvis jeg skulle lave mit akvariet om man får mere plads til koraller da man kan sætte dem fast på reef kermiken også.
Jeg er slet interreseret i koraller og alt andet "pænt". Til at starte med vil jeg bare prøve at få et saltvandsakvarie op at køre. Altså uden sump og alt det der.....
Men tak for alle svarene! I er sgu hjælpsomme herinde;)
Hvis det kun er fisk du vil have så er en stor skummer et must.
I et fiske akvarie er det helt nomalt med en høj nitri så hvis du vil have dine fisk også skal overleve i længere tid er det vigtigt med både UV og nitrit filter og uden sump tror jeg ikke det er så nemt og få pænt.
Hvilken størlse akvarie vil du bruge ??
Til at starte med vil jeg bare have to klovnefisk. I det lange løb vil jeg gerne have en blæksprutte, men det er først om meget lang tid. Til at starte med vil jeg først se om jeg kan få det til at køre uden det kommer til at koste en formue.
Det kan man godt og akvarie størlsen er også god men en skummer har du stadig brug for samt levesten husk at dine klovne fisk trives bedst hvis de har en annemone de kan gemme sig i.
Ferskvand og saltvand er ikke det samme og der er rigtig mange ting som man bare ikke kan bruge fra et ferskvandsakavrie .. husk hvis det er et akvarie med alu ramme vil du med sikkerhed få salt på rammen og det sviner af HT så læg en silicone fuge op under rammen så saltet ikke vandre rundt på rammen.
jeg har købt de "semi" døde sten fra Styr på Dyr i Aalborg.. De er gode til fylde og efter 3 mdr i mit akvarie ligner de alm levende sten.. her den anden dag, delte jeg enda en af dem over i 2, og de var fyldt med dyr inden i.. orme osv... man må da også ku fat på disse "semi" døde sten andre steder end styr på dyr i aalborg?
thyme.. Den havde jeg sgu også regnet med var rigtig.
øhhh.. StarF
Jeg tror ikke lige de har styr på dyr i den biks du handler i.
For reef kermik bliver som regl brændt og de indholder igen form for liv når de bliver købt.
haha det er jeg da godt klar over, siger bare hvad de kalder dem men de er som sagt meget porøse, og mine vrimler med liv, og ligner alm levende sten, de fleste steder nu
spdiving skrev:thyme.. Den havde jeg sgu også regnet med var rigtig.
øhhh.. StarF
Jeg tror ikke lige de har styr på dyr i den biks du handler i.
For reef kermik bliver som regl brændt og de indholder igen form for liv når de bliver købt.
Steen
Hvad havde du sgu regnet med var rigtig?
VH Brian Thyme 120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl viewtopic.php?t=10961
som grund opbygning ,så kan faxe kalk nu saktens bruges .
det er der flere af os der har .
de har ikke den store biologiske virkning ,( delte meninger ) men giver en god fylde, til billige penge .
men elders vil jeg give per ret i ,at man enten køber en stor start mængde ,
og så sparer iks´n ,og alt det andet computer skrammel væk .
eller køber nogle kg når man syntes der er overskud til det
man skal dog være obs på at der ved kan komme et mindre alge boom der af .
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
I bund og grund er det i snakker om vel bare det de på Reefcentral kalder "Base Rock" altså en slags porøs kalksten som anvendes som basisopbygning som så suppleres med levende sten!! og dem de har hos "styr på dyr" er ihvertfald meget porøse kalksten og den type sten som forøvrigt er en af de mest brugte "Base Rock" i USA.