Min wurdemani går med rogn!
- weblance
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Struer
- Kontakt:
Min wurdemani går med rogn!
Ja, ganske vist, så har jeg en wurdemani-reje med æg under maven.
Er der noget jeg kan gøre for at redde de små krittere? Eller skal jeg bare lade det gå naturens gang og håbe på overlevelse?
Er der noget jeg kan gøre for at redde de små krittere? Eller skal jeg bare lade det gå naturens gang og håbe på overlevelse?
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
At regne med overlevelse blandt rejeyngel i akvariene, er som at få både en 13 og den helt store lottogevinst same dag.
Ungerne er for det første microskopiske, de driver rundt med vandstrømmen- i akvariet ryger de i overløbet og så i skummeren.
Ungerne skal fodres med plankton(hjuldyr) i en koncentration som kun er til at lave i lukkede kredsløb. Ungernes metafose indtræder som regel ca 40 dage efter klækning. Kender ikke den specifike længde for wurdemanni.
Så du ka nse der er enormt mange ting der skal passe sammen før end at der blot er en som bliver til en reje.
Ungerne er for det første microskopiske, de driver rundt med vandstrømmen- i akvariet ryger de i overløbet og så i skummeren.
Ungerne skal fodres med plankton(hjuldyr) i en koncentration som kun er til at lave i lukkede kredsløb. Ungernes metafose indtræder som regel ca 40 dage efter klækning. Kender ikke den specifike længde for wurdemanni.
Så du ka nse der er enormt mange ting der skal passe sammen før end at der blot er en som bliver til en reje.
- weblance
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Struer
- Kontakt:
Øv! Det kunne ellers være fedt hvis... De er ellers dyre nok i forvejen!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Se om du kan finde en tråd der var for noget tid siden om reje opdræt. Ronny fra siden her af har hvertfald en masse dannebrogsrejer under opdræt 

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Det er ikke helt umuligt. Min dannebrogsreje fik unger for omkring en måned siden og der er da stadig nogen af dem tilbage. Jeg ved ikke hva de har levet af i starten men nu spiser de da ikke kun mirkoskopisk foder.
(akvariet er stadig i opstartsfasen så der har ikke været nogen fisk til at spise rejeungerne)
(akvariet er stadig i opstartsfasen så der har ikke været nogen fisk til at spise rejeungerne)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Eller er det de rejer som I påstår det er?? der findes et hav af microsmå rejer, som er af mysis familien, og som har et helt andet udviklings forløb.
Det skulle være pokkers hvis der skuille være 2 her i lille Danmark, som spontant skulle få masser af unger af de 2 rejer. noget som ellers kun har kunnet lade sig gøre under stærkt kontrollerede forhold.
Som Kim skriver: Lad os se nogle billeder!!!!
Netop i et akvarie hvor der ingen præditorere er, kommer der lyn hurtigt en flok små mysis, men det har alså intet med hverken Lysmata wurdimanni, eller amboinensis af gøre.
Det skulle være pokkers hvis der skuille være 2 her i lille Danmark, som spontant skulle få masser af unger af de 2 rejer. noget som ellers kun har kunnet lade sig gøre under stærkt kontrollerede forhold.
Som Kim skriver: Lad os se nogle billeder!!!!
Netop i et akvarie hvor der ingen præditorere er, kommer der lyn hurtigt en flok små mysis, men det har alså intet med hverken Lysmata wurdimanni, eller amboinensis af gøre.
OK carsten, jeg må indrømme at det ligner mysis, så måske har jeg bare altid troet at det var yngel fordi de ligner minirejer urtolig meget. Nu går mine jo i det store akvarie så det er absolut ikke let at få et billede af dem, men hvis der var en anden der har et billede af lysmata amboinensis yngel kunne han måske lige vise det ( jeg har ikke kunnet finde et billede på nettet) Så jeg vidste hvordan de burde se ud.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Jamen gad vide hvordan det går med Ronny`s så ??
Han ville jo vist også erklære første gangs opdræt på dem så han var vist lidt sparsom med infoen....
Han ville jo vist også erklære første gangs opdræt på dem så han var vist lidt sparsom med infoen....

Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Jeg ved faktisk ikke hvordan det går med dem, hele akvariet er tildækket med møbler mv. p.g.a. ombygning. faktisk ligner hele huset noget der er løgn. Jeg er i gang med at lave gulvvarme i alle gulve og skal derfor ha' dem brækket op, samt nyt køkken, bad, døre, vinduer, samt terasse, og alle vægge skal revoveres. Så jeg har pt. kun et lille bitte hjørne jeg kan komme ind på for at fodre. Så hele huset flyder med byggematerialer og værktøj mm.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Hehe ja det lyder da som en hård omgang !
Så må du jo vende tilbage når du er færdig med alt det byggeri her om et par dage eller 2

Så må du jo vende tilbage når du er færdig med alt det byggeri her om et par dage eller 2

Mvh
Brian
[/center]
Brian