Har fået caulerpa taxifolia - hvad nu??
- weblance
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Struer
- Kontakt:
Har fået caulerpa taxifolia - hvad nu??
Ja, det er måske tosset at bestille en omgang alger til sit refugium og så ikke vide hvad man skal gøre ved det ... men hvordan skal jeg "plante" dem? Skal det bare proppes ned og så den selv finder ud af resten, eller skal jeg trævle den ud og putte rødderne ned i sandet??
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
- weblance
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Er der noget jeg ellers skal være opmærksom på? Pasning, fodring, lys ...
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
- weblance
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jeg har både caulpera og mangrover i mit refugium . . . kan de virkelig tåle lys døgnet rundt?
Det kan helt klart anbefales at have lys over refugium 24/7 da det mindsker variationen i CO2 (og dermed Ph) i hele systemet (nåwed med fotosyntese og så'n
). Alternativt bør man sørge for at lyset i det mindste er tændt mens lyset over hoved-tanken er slukket.
Har ikke erfaringer med mangrover, men jeg kan da ikke forestille mig at det er et problem

Har ikke erfaringer med mangrover, men jeg kan da ikke forestille mig at det er et problem
- thomas_w
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Frederiksberg C
Yep, det er også rigtigt. For et år siden var der nogle der var kommet frem til at mangrover var bedre til at optage næringsstoffer, og man konkluderede derfor fejlagtigt at mangrover var bedre end caulerpa i akvariet. Man havde dog ikke taget højde for at caulerpa vokser væsentlig hurtigere end mangrover, så selvom der er flere næringsstoffer pr. gram mangroveplante er caulerpa bedre til at optage næringsstoffer.Carsten skrev:Læste en artikel i Reef Keeping eller Advanced Aquarist om blandt andet mangrover, og de var ikke så effektive som Caulerpa!
Med venlig hilsen
Thomas
Thomas