Lidt hjælp til sump og udvendig skummer...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
RAS_p
Reactions:

Lidt hjælp til sump og udvendig skummer...

Indlæg af RAS_p »

Jeg går og overvejer at skifte fra mit 325L ferskvand til salt.
Jeg er nu stødt på denne udvendige skummer: http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=2709 og jeg kan så ikke se, hvad meningen med sumpen er... Jeg ved godt, at sumpen giver et øget vandvolumen, men da jeg ikke har planer om mange fisk, kan jeg ikke stille så meget op med det. Derudover har jeg ikke de store skrubler ved at have varmelegemet inde i akvariet, og da den udvendige skummer er gemt væk, er der jo ikke andet i akvariet. Derfor ser jeg ingen grund til at begynde at bakse med at skære huller i bunden og lave en sump, hvis denne ikke vil hjælpe det store. Mht. at bruge sumpen som ferskvandsreservoir så vil jeg bare starte med at fylde det op manuelt. Er jeg helt ved siden af så må i endelig rette mig, og er der nogen der har erfaring med skummeren (eller udvendige skummere), må i endelig sige til!
Mvh Andreas K
PS. På skummeren står der at den er beregnet til 500-1000L men betyder dette at jeg ikke kan bruge den til mit 325?
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Jeg har også valgt ikke at have sump i mit 250 L, du kan bare klikke på linket under mit navn for at se hvordan jeg har gjort.
RAS_p
Reactions:

Indlæg af RAS_p »

Det ser da dejlig nemt ud! :)
Men jeg tror, jeg ville foretrække at have skummeren udvendigt... Er der nogle ulemper ved at have den stående udenfor akvariet?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Der er rigtig mange der starter ud på den måde du vil gøre så det skulle ikke være et problem - selvom en sump altid er det mest optimale samt kønneste ;)

Jeg kender ikke den skummer du nævner men ved dog at Deltecs hang on skummer skulle være rigtig god.

Husk du bør lave et overløb således du får overflade vandet til skummeren da der her ellers vil danne sig en hinde på vandet af affaldsstoffer.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
RAS_p
Reactions:

Indlæg af RAS_p »

Brian>
Det lyder da godt, MEN har du (eller andre) et billede af overløbet? For er det så meningen, at den udvendige skummer skal stå i overløbet og skumme fra overløbet og tilbage til akvariet eller...? Jeg troede, at ideen med en udvendig skummer var, at den var på ydersiden og hev overfladevandet ind i akvariet og spyttede det rene tilbage? Endnu en gang: ret mig hvis jeg tager fejl!
Mvh Andreas K
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det kan du gøre ja stille den i overløbet men ellers har du blot pumpen der forsyner skummeren(en ekstern) med vand deri ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"