Hovsa Mrutzek
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Solrød, 30 km til Kbh
Hovsa Mrutzek
Hej
Jeg sad lige og kiggede på Mrutzek (Som jeg dagligt besøger) og faldt i dvale ved deres nye faste tilbud, på Trachofyllia (http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... a-sp-.html) og kom i tanke om, at der vist er noget om at de er forbudte at importere, eller er jeg gal på den?
Min pointe er, at hvis denne koral er forbudt at importere, så er det da vist ikke helt legalt at sælge dem som et fast tilbud. Jeg har tidligere hørt at de har undskyldt sig med, at det blot var en WYSIWYG koral, som de havde fået ind fra et lukket akvarie, men nu er det et fast tilbud, hvilket vil sige at de må have en konstant mulighed for at få eksemplarer i forretningen?
Jeg siger ikke at jeg ikke kan tage fejl, men det virker da umiddelbart lidt uldent?
(Jeg har planlagt at købe et eksemplar, hvis folk kan give mig en naturlig (Og legal) årsag til at de har dem hjemme - Det er jo en pisse flot koral)
Jeg sad lige og kiggede på Mrutzek (Som jeg dagligt besøger) og faldt i dvale ved deres nye faste tilbud, på Trachofyllia (http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... a-sp-.html) og kom i tanke om, at der vist er noget om at de er forbudte at importere, eller er jeg gal på den?
Min pointe er, at hvis denne koral er forbudt at importere, så er det da vist ikke helt legalt at sælge dem som et fast tilbud. Jeg har tidligere hørt at de har undskyldt sig med, at det blot var en WYSIWYG koral, som de havde fået ind fra et lukket akvarie, men nu er det et fast tilbud, hvilket vil sige at de må have en konstant mulighed for at få eksemplarer i forretningen?
Jeg siger ikke at jeg ikke kan tage fejl, men det virker da umiddelbart lidt uldent?
(Jeg har planlagt at købe et eksemplar, hvis folk kan give mig en naturlig (Og legal) årsag til at de har dem hjemme - Det er jo en pisse flot koral)
Senest rettet af Koralfisken søn 11. nov 2007 19:21, rettet i alt 1 gang.
Mathias
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Du er satme skarp 
Mere eller mindre enhver saltvandsbutik i Sverige, Tyskland osv. har da Trachyphyllia, og importerer dem gladeligt. Korrekt, at det er ulovligt, men det forhindrer dem jo ikke i at gøre det. Det, der forhindre de fleste danske butikker i at gøre det, er at den danske skov- og naturstyrrelse gladeligt tager ud og ripper butikken for alt, der ikke ligger et cites-nummer på. I de føromtalte lande kan det godt være, at skov- og naturstyrrelsen kommer forbi, men de har ikke myndighed til at tage det fra butikken. Det skal være politiet, der gør det, og hvor tit tror du polititet har tid til at tage ud og hente en Trachphyllia geoffroy?

Mere eller mindre enhver saltvandsbutik i Sverige, Tyskland osv. har da Trachyphyllia, og importerer dem gladeligt. Korrekt, at det er ulovligt, men det forhindrer dem jo ikke i at gøre det. Det, der forhindre de fleste danske butikker i at gøre det, er at den danske skov- og naturstyrrelse gladeligt tager ud og ripper butikken for alt, der ikke ligger et cites-nummer på. I de føromtalte lande kan det godt være, at skov- og naturstyrrelsen kommer forbi, men de har ikke myndighed til at tage det fra butikken. Det skal være politiet, der gør det, og hvor tit tror du polititet har tid til at tage ud og hente en Trachphyllia geoffroy?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Der er masser af Trachyphylia hos Zoogiganten hvis det er....
De får ofte hjem. Og tror heller ikke de har i sinde at stoppe med det.

De får ofte hjem. Og tror heller ikke de har i sinde at stoppe med det.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Mon ikke der menes, at dit detektivarbejde måske er knap så skarpt/afslørende, når det er opdagelser, der allerede er vendt op til flere gang inden for de sidste par mdr.Koralfisken skrev:Ja, det må du da undskylde Carsten.![]()
Hvad er ideen i de former for indlæg, jeg forstår det ikke.
Og det desuden er noget, der har stået på lige siden disse koraller blev ulovlige, hvilket vel cirka er 4 år siden.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Spørg du hellere ned i EU, spørgsmålet er om de overhovedet selv ved hvorfor.
Det er jo nøjagtigt det samme med Tridacna muslinger. De opdrættes i stor stil til spisning i østen, men vi må ikke få nogen af dem herop.
Mener at man sidste år kun kunne få cites på muslinger fra Palau.
I Tyskland sælgerde mange muslinger, og jeg tvivler på de kommer fra Palau, så nogle må komme ind fra østen, om tyskerne blot importerer dem fra andre lande alligevel ved jeg så ikke.
Det er jo nøjagtigt det samme med Tridacna muslinger. De opdrættes i stor stil til spisning i østen, men vi må ikke få nogen af dem herop.
Mener at man sidste år kun kunne få cites på muslinger fra Palau.
I Tyskland sælgerde mange muslinger, og jeg tvivler på de kommer fra Palau, så nogle må komme ind fra østen, om tyskerne blot importerer dem fra andre lande alligevel ved jeg så ikke.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Nu var ideen bag mit indlæg jo ikke at grave op i selve sagen om importforbud, men kun sagen om Mrutzek, og da der tit kommer indlæg af Carstens karakter her på forum, udtrykker jeg min tvivl om det gavnlige i disse "Jeg ved bedre" indlæg, som desværre findes lidt for ofte på dette forum, flere gange fra de samme personer. Jeg regner med at man svarer på en problemstilling med konstruktiv feedback, og i dette tilfælde ville du og Carsten jo ganske let have kommet med alt det jeg skulle bruge i et enkelt link, hvis denne sag nu har været oppe at vende "Op til flere gange inden for de sidste par måneder". Jeg hader det faktum at jeg altid må tænke mig en ekstra gang om før jeg poster emner, af frygt for denne forfølgelse fra enkelte medlemmer (Måske især pga. min alder, hvilket dog aldrig er sket imod dig Mads)mads-fisk skrev:Mon ikke der menes, at dit detektivarbejde måske er knap så skarpt/afslørende, når det er opdagelser, der allerede er vendt op til flere gang inden for de sidste par mdr.Koralfisken skrev:Ja, det må du da undskylde Carsten.![]()
Hvad er ideen i de former for indlæg, jeg forstår det ikke.
Og det desuden er noget, der har stået på lige siden disse koraller blev ulovlige, hvilket vel cirka er 4 år siden.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jeg vil da generelt sige, at alle bør tænke sig om en ekstra gang, før de skriver et indlæg. Selvfølgelig skal det ikke være af frygt, og håber bestemt heller ikke, at nogen frygter andre på dette forum, men det er altid en god idé lige at tænke sig om.
At der ikke sker aldersrelaterede hetz mod mig, er da netop blot et bevis på, at der heldigvis ikke dømmes på alder herinde. Og forhåbenligt heller ikke på andre "ydre" forhold for medlemmer.
At der ikke sker aldersrelaterede hetz mod mig, er da netop blot et bevis på, at der heldigvis ikke dømmes på alder herinde. Og forhåbenligt heller ikke på andre "ydre" forhold for medlemmer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2007
Du er ikke alene. Hvis de er blevet så pisse kloge og arrogante at man ikke kan stille et simpelt spørgsmål (som måske er spurgt om før) så burde de jo lave deres eget elite-akvarie-nørde-forumKoralfisken skrev:Nu var ideen bag mit indlæg jo ikke at grave op i selve sagen om importforbud, men kun sagen om Mrutzek, og da der tit kommer indlæg af Carstens karakter her på forum, udtrykker jeg min tvivl om det gavnlige i disse "Jeg ved bedre" indlæg, som desværre findes lidt for ofte på dette forum, flere gange fra de samme personer. Jeg regner med at man svarer på en problemstilling med konstruktiv feedback, og i dette tilfælde ville du og Carsten jo ganske let have kommet med alt det jeg skulle bruge i et enkelt link, hvis denne sag nu har været oppe at vende "Op til flere gange inden for de sidste par måneder". Jeg hader det faktum at jeg altid må tænke mig en ekstra gang om før jeg poster emner, af frygt for denne forfølgelse fra enkelte medlemmer (Måske især pga. min alder, hvilket dog aldrig er sket imod dig Mads)

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Det er da netop foruroligende, at nybegynderen der er 10* mere afhængig af et godt, fyldigt svar, modtager den behandling af nogen medlemmer herinde, som i sin tid var tæt på at skræmme mig væk fra forum og endnu værre selve hobbien. Jeg håber da heller ikke, at jeg vil modtage en anden behandling fra din side i Klovnfisken, end Carsten ville.mads-fisk skrev:Jeg vil da generelt sige, at alle bør tænke sig om en ekstra gang, før de skriver et indlæg. Selvfølgelig skal det ikke være af frygt, og håber bestemt heller ikke, at nogen frygter andre på dette forum, men det er altid en god idé lige at tænke sig om.
Mathias
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
*Slettet* Dømt til at være et barnligt indlæg, jeg skåner jer for det
Senest rettet af Koralfisken man 12. nov 2007 12:30, rettet i alt 2 gange.
Mathias
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Hmm. Jeg kan ikke helt findesammenhæng i det her. Du siger, at du er bange for en hårdere tone overfor dig af nogle medlemmer på grund af din alder, men det har vel ikke noget at gøre med at være nybegynder? Er det nybegynderne du synes, der bliver talt hårdere til, eller er det de yngre medlemmer af forummet?Koralfisken skrev:Det er da netop foruroligende, at nybegynderen der er 10* mere afhængig af et godt, fyldigt svar, modtager den behandling af nogen medlemmer herinde, som i sin tid var tæt på at skræmme mig væk fra forum og endnu værre selve hobbien. Jeg håber da heller ikke, at jeg vil modtage en anden behandling fra din side i Klovnfisken, end Carsten ville.mads-fisk skrev:Jeg vil da generelt sige, at alle bør tænke sig om en ekstra gang, før de skriver et indlæg. Selvfølgelig skal det ikke være af frygt, og håber bestemt heller ikke, at nogen frygter andre på dette forum, men det er altid en god idé lige at tænke sig om.
Jeg vil hverken mene, at jeg forskelsbehandler folk på grund af alder på dette forum eller på mit arbejde, men hvis du har erfaret andet, kunne det være rart, om du kunne finde et par eksempler eller evt. giver mig et kald på 30 70 37 66. For der er bestemt ikke nogle, der skal føle, at jeg behandler dem dårligtcuanset hvad.
Men som sagt, vil jeg da gerne høre hvor vidt det er mig, der er denne "nogen".
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det var da en lettere barnlig besked (og nej dette er ikke en hetz mod din alder). Men som sagt kan jeg kun stille mig uforstående overfor din opfattelse. Så vidt jeg husker, har vi da kun snakket sammen, da jeg tilbød dig, at hente nogle fragmenter, hvilket du så efter flere beskeder fandt ud af, du alligevel ikke måtte for din mor.Koralfisken skrev:exzos, det lyder også som om at vi først må skrive når vi har mistet for over 5000,-... Det er ligesom et forsikringsselskab. Det er lidt utroligt, men så er der heldigvis også en masse andre som så genopretter balancen med deres åbne sind og ligeså store erfaring (Her er vi heldige at nogle af disse eksemplarer også står for at drive siden, *Host*Host* Peter og Brian f.eks.) Dette indlæg er skrevet med dirrende keyboard... Uhh, det er elitesaltvandsmonseret der er ved at svare LOG UD!!!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Koralfisken skrev:
Nu var ideen bag mit indlæg jo ikke at grave op i selve sagen om importforbud, men kun sagen om Mrutzek, og da der tit kommer indlæg af Carstens karakter her på forum, udtrykker jeg min tvivl om det gavnlige i disse "Jeg ved bedre" indlæg, som desværre findes lidt for ofte på dette forum, flere gange fra de samme personer. Jeg regner med at man svarer på en problemstilling med konstruktiv feedback, og i dette tilfælde ville du og Carsten jo ganske let have kommet med alt det jeg skulle bruge i et enkelt link, hvis denne sag nu har været oppe at vende "Op til flere gange inden for de sidste par måneder". Jeg hader det faktum at jeg altid må tænke mig en ekstra gang om før jeg poster emner, af frygt for denne forfølgelse fra enkelte medlemmer (Måske især pga. min alder, hvilket dog aldrig er sket imod dig Mads)
Velkommen til livet. Der kan ikke altid stå en pædagog og hjælpe dig.
Du giver jo på andre felter udtryk for at du er mere velbegavet end de andre af din årgang. Derfor må du også kunne forvente at der bliver stillet større krav til dig.
Hvorfor skulle jeg bruge tid på at lede efter link til indtil flere tråde hvor
importforbudet har været oppe og vende.
EOD
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Når du nu på et tidspunkt (hvis du da ikke allerede gør det) begynder at dele ud af dine erfaringer, vil du på et tidspunkt sandsynligvis indse at det på en måde både er tidskrævende og irreterende at svare på de samme spørgsmål igen og igen. Dermed også sagt at vi selvfølgelig gerne vil hjælpe nyankommende med deres spørgsmål, men der er rigtig mange eksempler på at der er mange svar at finde ved at bruge søgefunktionen.
Jeg tror jeg taler for alle når jeg siger at vi ikke ønsker et "eliteforum" som du udtrykker det og vi vil meget gerne svare på spørgsmål som åbentlyst ikke er blevet stillet før og som ligger inden for vores ekspertise
Her er blandt andre en tråd om det, læg mærke til sneppevejs redigerede besked
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... chyphyllia
Jeg tror jeg taler for alle når jeg siger at vi ikke ønsker et "eliteforum" som du udtrykker det og vi vil meget gerne svare på spørgsmål som åbentlyst ikke er blevet stillet før og som ligger inden for vores ekspertise

Her er blandt andre en tråd om det, læg mærke til sneppevejs redigerede besked

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... chyphyllia
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Enig med Mikkel.
Og her er da forresten et eksemel mere på en nyere tråd, hvor der snakkes om det: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 10&start=0
Og her er da forresten et eksemel mere på en nyere tråd, hvor der snakkes om det: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 10&start=0
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Her som liste:Robcus skrev:Nu kan det godt være jeg hidser nogen op.
Men kan man finde en samlet liste over hvad der er lovligt at hente hjem og hvad der ikke er ??
http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/ ... yliste.pdf
Her som søgbar database:
http://www.unep-wcmc.org/eu/Taxonomy/index.cfm
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Og her er Trachyphyllia geoffroyi i databasen:
http://quin.unep-wcmc.org/eu/taxonomy/t ... name=names
http://quin.unep-wcmc.org/eu/taxonomy/t ... name=names
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Det er da også helt OK og forståeligt, men at man så går ind og skriver noget fuldstændigt uvedkommende, kan jeg ikke se nogen ide i overhovedet. Man kan let få bidt hovedet af. Umiddelbart vil jeg da sige at et indlæg som Carstens startende med "Du kan ikke altid have en pædagog stående ved din side" er mere end almindeligt nedladende, hvad fanden skal jeg bruge det til? Hvis man ikke føler man har overskud til at svare med noget konstruktivt SÅ HOLD JER DOG UDEN FOR TRÅDEN. Jeg kan ingen undskyldning se for at gå ind og spamme en tråd på den måde?Mikkel E skrev:Når du nu på et tidspunkt (hvis du da ikke allerede gør det) begynder at dele ud af dine erfaringer, vil du på et tidspunkt sandsynligvis indse at det på en måde både er tidskrævende og irreterende at svare på de samme spørgsmål igen og igen.
Og ja Mads, dette kan selvfølgelig være endnu et af mine "Barnlige indlæg" men så må du jo holde dig væk fra mine tråde?
Mathias
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
Det er absolut ikke dig jeg mener, men netop det faktum, at folk dømmer deres besvarelser ud fra den spørgenes erfaring. Hvis vi to oprettede samme tråd, er jeg overbevist om at der vil komme forskellige svar ud i den sidste ende. Eksemplet med dit arbejde i Klovnfisken skulle kun bruges som en metafor, og ikke ses som et angreb på dig på nogen måde.mads-fisk skrev:Hmm. Jeg kan ikke helt findesammenhæng i det her. Du siger, at du er bange for en hårdere tone overfor dig af nogle medlemmer på grund af din alder, men det har vel ikke noget at gøre med at være nybegynder? Er det nybegynderne du synes, der bliver talt hårdere til, eller er det de yngre medlemmer af forummet?Koralfisken skrev:Det er da netop foruroligende, at nybegynderen der er 10* mere afhængig af et godt, fyldigt svar, modtager den behandling af nogen medlemmer herinde, som i sin tid var tæt på at skræmme mig væk fra forum og endnu værre selve hobbien. Jeg håber da heller ikke, at jeg vil modtage en anden behandling fra din side i Klovnfisken, end Carsten ville.mads-fisk skrev:Jeg vil da generelt sige, at alle bør tænke sig om en ekstra gang, før de skriver et indlæg. Selvfølgelig skal det ikke være af frygt, og håber bestemt heller ikke, at nogen frygter andre på dette forum, men det er altid en god idé lige at tænke sig om.
Jeg vil hverken mene, at jeg forskelsbehandler folk på grund af alder på dette forum eller på mit arbejde, men hvis du har erfaret andet, kunne det være rart, om du kunne finde et par eksempler eller evt. giver mig et kald på 30 70 37 66. For der er bestemt ikke nogle, der skal føle, at jeg behandler dem dårligtcuanset hvad.
Men som sagt, vil jeg da gerne høre hvor vidt det er mig, der er denne "nogen".
Mathias