"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

koral rev sydligt for fæørene....

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De der nordboere!! Han må have kigget for dybt i flasken!! Eller har har han?? Derer masser af koraller i blandt andet de norkse fjorde, men ikke nogen som vi kan holde i akvarier. Vi har hørt om at koraller vokser så langsomt, selvom vi ikke selv kan se det. At biologerne har brugt de kóraller fra den nordlige halvkugle som udgangspunkt er måske lidt kikset. Den der er i de norske fjorde, vokser extremt langsomt.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hmm, det lyder ikke usandsynligt, at han henter koraller op i spandevis. når det drejer sig om blødkorallen, Alcyonium digitatum også kaldet dødningehånd. Jeg talte engang med en fyr fra Nordsømusset, som fortalte, at de kun kunne få denne koral til at trives og brede sig i det store akvarie. Sikkert fordi, at der var rigeligt med plankton her. Han ville dog i gang med at eksperimentere med fodring vha. kommercielt koralfoder.

Desuden er der forskellige søanemoner i de nordiske farvande. Disse er jo egentlig også koraller og er nært beslægtede med stenkoraller.

Jeg vil mene, at det godt kan lade sig gøre, at holde nordiske koraller i akvarier. Det kræver bare en indsats fra akvaristen samt en viden om, hvad der skal til.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, den er sandsynligvis død når du får den. De lever i ret køligt vand i forhold til de temperaturer vi holder korallerne på i akvariet. Og køligt vand er som regel også ens betydende med stort iltindhold, det kan derfor være at den simpelt hen dør af overophedning og kvælning.
Men derfor kunne det nu da være sjovt at se hvad de har der oppe.
Vi skal jo da også tænke på at golfstrømmen kommer lige forbi, og at vandtemperaturen ikke er så lav som vi regner med, så langt mod nord.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nu er det lidt en vild påstand, men:

Vi har fakstisk nordens største koralrev i danmark!!

Da jeg sidste år ville tage et dykker kursus, fortalte instruktøren at der ligger et stort rev med koldtvandskoraller mellem Frederiskhavn og Læsø.

Om det er sandt er jeg ikke sikker på, men helt tosse lyder det da ikke.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

I alt fald, så har jeg spurgt min far - der er fisker på Færøerne - om at sende en stump koral til mig næste gang han får en på linen!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De billeder jeg har set fra de norske fjorde, viste nogle enorme rev.
Og de strakte sig temmeligt langt ned. Mener at kunne huske at korallerne var uden zoochazeller(stavet helt forkert).
Så vidt jeg husker det, var billederne i Illustreret Videnskab, så måske nogen har dem liggende
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Det passer med revet omkring Læsø. Det er dog ikke koraller som saadan hvilket er lidt misvisende. De laver en marinnationalpark omkring dette, som ogsaa saetter fokus paa revet og dykning. Det skyldes saa vidt jeg ved formationer af kalk og gasudslip, som har skabt revlignende vaekster og et meget flot liv. Der ligger ogsaa en del vrag deroppe, det er dog temmeligt problematisk at komme dertil og dykke hvis nogen skulle have lyst. Det samme sker faktisk omkring vindmoelleparker :) Der skal vaere fokus paa dykning omkring disse da livet bliver helt fantastisk, men altsaa ikke koralrev. Der laves forskningsprojekter i oejeblikket med henblik paa revdykning omkring vindmoeller ved Nakskov. Ret spaendende, og jeg skal maaske deltage i disse.

Koraller finde i Norge i massevis, men de fleste lever omkring de 40 meter og er dermed lidt svaere at besoege. De bliver kolonormt hoeje og er truet grundet en fiskmetode hvor man traekker gigantnet over havbunden som knaekker og oedelaegger alt desvaerre.

Enhver der proever at holde disse omtalte koraller vil jeg meget gerne hoere mere om, men det lyder lidt som om det bliver temmeligt svaert.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

kimjessen skrev:zoochazeller ?????????? hvad er det...
Zooxantheller er nogle små éncellede organismer, der lever i vævet på bl.a. nogle havdyr, som f.eks. en hel del tropiske koraller, Tridacna-muslinger, planarier osv. Dyrene lever i et symbioseforhold med zooxanthellerne, som groft sagt omdanner dyrests affaldsstoffer til gavnlige næringsstoffer vha. fotosyntese. Der er takket være denne proces at et forholdsvist goldt område, som et tropisk koralrev, syder af liv.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

De boblende rev ved Hirsholemen ud fra Frederikshavn bliver ofte også kaldt for koralrev, selvom de er dannet af kalkaflejringer, der opstår ved at methangas bobler op af bunden. Men rev er det og de er fulde af liv og minder i formationer mest om noget, man kun ser, når man rejser syd på.
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Der har lige været en udsendelse på National geographic om koralrev i Norge. Korallerne levede på meget dybt vand i Sognefjord. De havde derfor ingen Zoxantheller men der var alligevel enkelte stenkoraller eller nogle der var nært beslægtede. Programmet hed Norges hemmeligheder og den bliver sikkert genudsendt hvis nogen skulle være interesserede.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"