Scutus unguis

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Scutus unguis

Indlæg af Carsten »

Denne snegl går for at være reefsafe, og så alligevel ikke helt.

Efter at jeg har startet akvariet op igen, er nogle af mine koraller blevet "barberet" Og det i en grad som man skulle tro kun kunne skyldes en pumpe. En Acropora har kun et par små levende toppe tilbage, en Pociliopora har kun nogle polypper tilbage på undersiden. Et par Montiporaer er blevet blege ved foden, men ikke hvide. En Montipora har tydelige gnavespor(billed af den ligger i den tråd om Montiporaer)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =montipora

Jeg har læst mig til at Scutus er ok at have i akvariet, men når algerne er væk, kan den finde på at nappe polypperne, primært på Pociliopora, Seriatopora men også Acropora. Men hvorfor ikke også på andre koraller.

nogen andre der har haft besøg af sneglen i korallerne??
http://www.meerwasser-lexikon.de/images/742.jpg
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Har et utal af disse snegle, men har aldrig observeret noget. Det skyldes nok at jeg har for mange alger.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Lord Mike skrev:Har et utal af disse snegle, men har aldrig observeret noget. Det skyldes nok at jeg har for mange alger.
Hvad taler du om Michael? der er da kun hvis de smutter ned i din sump :) .....i forhold til dig har jeg det grønne fra en fullsize fodboldtbane i min balje :shock: .......Tror egentlig også du ville have opdaget hvis du havde en polyp-eater hos dig med al det fodre den kunne vælte sig i :o

Ellers en flot snegl Carsten....ærgelig hvis det er den der laver ballade.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Brian J »

Har også temmelig mange af denne snegl. Den kommer frem umiddelbart efter at akvariet er slået over på blåt lys og jeg ser ofte på dem og det andet kryb, der kommer frem sidst på aftenen. Jeg har endnu ikke set dem på mine acroporaer eller oplevet at miste polypper.

Men i øvrigt - selvom det er en flot snegl, så ville jeg gerne være foruden. Den yngler som skidt, så engang imellem skal der "høstes" for at holde bestanden nede.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Er I sikre på at det er den og ikke den sorte udgave af en Stomatella?

Eneste andet levende der i akvariet, som kan komme i betragtning er enten min søhare eller 3 "turbo" snegle
Brian J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
18
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Brian J »

Hej Carsten
Det er da den, der er helt sort, men ved berøring får den der karakteristiske hvide "streg" ned ad ryggen, ikke? Noget med at den også kaldes nøglehuls-sneglen, hvis jeg ikke husker galt. Det er den jeg har og som sagt har jeg ikke oplevet problemer, men vil selvfølgelig kigge ekstra grundigt efter i den kommende tid. Men korallerne fejler ikke noget - men som jeg skrev tidligere så har jeg også kun acroporaer af dem, du nævner.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Brian J: Jo det er lige den snegl.

Har da også selv tidligere haft den, uden at der var nogen problemmer.
Men lige for at få det på det rene, så siger jeg ikke at det er den som er skyld i at Acroporaene ser underlige ud, jeg har bare ikke andre bud på hvad der så er galt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"