Scutus unguis
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Scutus unguis
Denne snegl går for at være reefsafe, og så alligevel ikke helt.
Efter at jeg har startet akvariet op igen, er nogle af mine koraller blevet "barberet" Og det i en grad som man skulle tro kun kunne skyldes en pumpe. En Acropora har kun et par små levende toppe tilbage, en Pociliopora har kun nogle polypper tilbage på undersiden. Et par Montiporaer er blevet blege ved foden, men ikke hvide. En Montipora har tydelige gnavespor(billed af den ligger i den tråd om Montiporaer)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =montipora
Jeg har læst mig til at Scutus er ok at have i akvariet, men når algerne er væk, kan den finde på at nappe polypperne, primært på Pociliopora, Seriatopora men også Acropora. Men hvorfor ikke også på andre koraller.
nogen andre der har haft besøg af sneglen i korallerne??
http://www.meerwasser-lexikon.de/images/742.jpg
Efter at jeg har startet akvariet op igen, er nogle af mine koraller blevet "barberet" Og det i en grad som man skulle tro kun kunne skyldes en pumpe. En Acropora har kun et par små levende toppe tilbage, en Pociliopora har kun nogle polypper tilbage på undersiden. Et par Montiporaer er blevet blege ved foden, men ikke hvide. En Montipora har tydelige gnavespor(billed af den ligger i den tråd om Montiporaer)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =montipora
Jeg har læst mig til at Scutus er ok at have i akvariet, men når algerne er væk, kan den finde på at nappe polypperne, primært på Pociliopora, Seriatopora men også Acropora. Men hvorfor ikke også på andre koraller.
nogen andre der har haft besøg af sneglen i korallerne??
http://www.meerwasser-lexikon.de/images/742.jpg
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Hvad taler du om Michael? der er da kun hvis de smutter ned i din sumpLord Mike skrev:Har et utal af disse snegle, men har aldrig observeret noget. Det skyldes nok at jeg har for mange alger.

Ellers en flot snegl Carsten....ærgelig hvis det er den der laver ballade.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Nordsjælland
Har også temmelig mange af denne snegl. Den kommer frem umiddelbart efter at akvariet er slået over på blåt lys og jeg ser ofte på dem og det andet kryb, der kommer frem sidst på aftenen. Jeg har endnu ikke set dem på mine acroporaer eller oplevet at miste polypper.
Men i øvrigt - selvom det er en flot snegl, så ville jeg gerne være foruden. Den yngler som skidt, så engang imellem skal der "høstes" for at holde bestanden nede.
Men i øvrigt - selvom det er en flot snegl, så ville jeg gerne være foruden. Den yngler som skidt, så engang imellem skal der "høstes" for at holde bestanden nede.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Nordsjælland
Hej Carsten
Det er da den, der er helt sort, men ved berøring får den der karakteristiske hvide "streg" ned ad ryggen, ikke? Noget med at den også kaldes nøglehuls-sneglen, hvis jeg ikke husker galt. Det er den jeg har og som sagt har jeg ikke oplevet problemer, men vil selvfølgelig kigge ekstra grundigt efter i den kommende tid. Men korallerne fejler ikke noget - men som jeg skrev tidligere så har jeg også kun acroporaer af dem, du nævner.
Det er da den, der er helt sort, men ved berøring får den der karakteristiske hvide "streg" ned ad ryggen, ikke? Noget med at den også kaldes nøglehuls-sneglen, hvis jeg ikke husker galt. Det er den jeg har og som sagt har jeg ikke oplevet problemer, men vil selvfølgelig kigge ekstra grundigt efter i den kommende tid. Men korallerne fejler ikke noget - men som jeg skrev tidligere så har jeg også kun acroporaer af dem, du nævner.