nyt akvarie- KUN fisk!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

nyt akvarie- KUN fisk!

Indlæg af Anders månsson »

Da jeg ikke skal bruge sporestoffer og andet, der hører med til det færdige salt, vi køber til vores saltvandsakvarier. Tænkte jeg at jeg måske kunne bruge noget helt almindeligt fransk middelhavsalt fra supermarkedet?
Eller vil der være for mange afaldsstoffer i den slags salt?

:oops: Husk på at intet spørgsmål er for dumt, som man siger :oops:
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg tror det er noget med at der er jod og alt muligt skidt i. Der står ihvertfald udtrykkeligt i litteraturen at det må man aldrig nogensinde gøre.

Desuden er det salt du køber specielt lavet til at indeholde præcis den rigtige mængder stoffer så dit akvarie kan køre optimalt.

Og det er ikke et dumt spørgsmål. Nødvendigvis, der er mange der spørger da man kan spare penge.

Saltet er også sammensat så dine fisk får det bedst;)

Hvorfor vil du kun have fisk? Hvor langt er du i processen.

vh/jakob
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg er stadig i planlægnings perioden!
Så jeg prøver lige ting af i teoriform før jeg begynder at sætte akvariet op... Mange tak for svaret!

Med KUN fisk mente jeg at jeg ikke ville have koraller, men hvem ved hvad det ender med.

Jeg skal nok komme på banen med en beskrivelse af mit kommende 350L.´s snart! :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, selvfølgeligt er der jod i, men det er der da også i havvand!
Jeg må indrømme, at jeg et stykke hen ad vejen kunne tro at det er fabrikanterne der har "fundet" ud af at det er dødsdømt at bruge almindeligt havsalt.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er kun tilsat jod hvis det står på pakken - der må ikke være tilsætningsstoffer/vitaminer i fødevarer uden at det fremgår af indpakningen.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har en bog der skriver... no you cannot use normal salt. You probably could keep fish alive for a while, but the goal is to keep them alive for a long time in such solutions, the way you so brine shrimp. ... jeg ville bestemt ikke turde. Er der virkeligt nogen der gør dette. Jeg ved det ikke men efter at have spurgt mig omkring og folk virkeligt forbød det, så tror jeg altså ikke det bare er fordi forhandlerne har "fundet" på det med specielt salt. Men du kan jo modbevise mig. Det er bare ærgeligt at spare 150 kroner og slå fisk for 500 kroner eller mere ihjel. Det er den mindste af udgifterne synes jeg. En 10 kg pose kommer man langt med, selvfølgelig afhængig af vandvolumen, men jeg er da trods hyppige vandskift langt fra løbet tør.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har forsøgt at finde ud af hvorfor, men de fleste skriver det samme som ovenstående, at den kemiske balance i saltet ikke duer.

One critical item in a saltwater tank that doesn't really fit into any of the above topics is that which sets it apart - the marine salt. There are many different brands of salt on the market, all of them being basically the same. The only difference among them is whether or not they have nitrates and phosphates. Both of these are very bad for aquaria, so salts which have them must be avoided. Good salts include Instant Ocean (IO), IO Reef Crystals, and Coralife. As a note, standard rock salt can not be used as a substitute for marine salt mixes. Rock salt does not contain the important elements that marine creatures need to survive.

Det er iøvrigt fra en fin begynder guide, kunne være interessant for dig.
http://faq.thekrib.com/sbegin-setup.html
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Iøvrigt var det første citat fra en bog som beskrev fish-only tanks til en minimum pris, hvilket betyder at alt der kan spares væk, spares væk. Den er jo amerikansk. Dermed er den ikke henvendt til invertebrater og lignende.

Men jeg må sige, overvejde også først en fish-only, men har emst sjov ud af alle blødkorallerne og livet på stenene. Så gør dig selv en tjeneste og overvej dette også. Bare et venligt råd, det er ikke så svært igen;)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Bord salt er mere eller mindre blot rent sodium chlorid med ganske få tilsætningsstoffer. Naturligt havvand derimod indeholder alt lige fra guld til sølv ! Ganske vist i yderst små koncentrationer ;)

Men der er mange stoffer som selv dine fisk skal bruge for at overleve - og disse finder du ikke i bord salt !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

men jeg tænkte på at bruge middelhavsalt og ikke bordsalt! Der er ikke jod i middelhavssaltet, har jeg fået mig fortalt... og hvis man vil have koraller så skal man jo alligevel investere i sporestoffer, så det behøver jeg ikke være i saltet fra starten.

HHHHMMMM overvejer igen alligevel at bruge det middelhavssalt...
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg tror ikke, at indmdampet middelhavssalt indeholder de nødvendige sporstodder, der skal til for at holde fisk i live igennem længere tid. Det salt, vi normalt køber til vores akvarier, er mere en blot inddampet salt. Det er tilsat alt muligt. Det skyldes sandsynligvis, at der er en mængde stoffer, der ikke lige lader sig inddampe.

Er kg-prisen på middelhavssalt så lav, at det kan betale sig?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg vil godt tillade mig at vende den lidt om!
Hvis det virkeligt er nødvendigt at gå på kompromis med saltet for at spare den smule, så skal man helt droppe at holde fisk. Fiskene har også brug for forskellige mineraler og sporelementer. Jeg synes det er uanstændigt, ikke at give sine dyr de bedste forhold. Mon ikke saltet udgør en ret lille del af det samlede beløb det koste at holde fisk.
Det næste er måske at man kan spare en pumpe og så selv piske lidt rundt i vandet med lillemors piskeris fra køkkenet.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

Giver ronny lidt ret.. for det drejer sig om ca. 500 kr for en pakke fra instant ocean med 25 KG.. så vel dit akvarie er over 750 Liter ? drejer det sig så om et under 120 L så kan man nøjes med 4 kG pakken til 120 kr. ca.. det er ikke der jeg vil spare når jeg starter mit nye op..
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Brian skrev:Bord salt er mere eller mindre blot rent sodium chlorid med ganske få tilsætningsstoffer.
Mener du ikke natriumklorid :)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg var slet ikke bevidst om at det var for fiskenes skyld at der er sporestoffer i saltet, jeg troede udelukkende at det var for korallernes skyld! :shock:
Men jeg kan da godt forstå I bliver stødt over jeg vil spare på fiskenes velfærd, men det var slet ikke det der lå i spørgsmålet, jeg vil bare spare hvor jeg kan spare! 8) men det skal ikke være på bekostning af fiskenes eller andres liv...

men man lærer jo ikke noget hvis man ikke spørger... Jeg vil hellere spare på saltet hvis det ikke forringer livkvalitetet hos fiskene, end "bare" at kaste pengene efter forhandlerne fordi de siger, at man ikke må bare må bruge supermarkedets Franske middelhavssalt.
Det er vel ikke at gå på kompromis hvis man har undsersøgt priserne og indholdet af saltet kontra fiskenes behov først?
så det må jeg jo igang med! :D
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

og jeg sparer skam helller ikke pumper væk til fordel for min mors piskehjul... jeg har da mit eget :y
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej Anders.
Tror ikke der var nogen der blev stødt, og det er da bestemt et relevant spørgsmål, og et der er ulogisk hvis man ikke kender svaret. Men mine informationer viser ihvertfald at det er en dum ide med middelhavssalt. Tror bare folk vil spare dig en trist oplevelse.

Mht dit projekt, hvor stort akvarie satser du på? Skal der være levende sten? Hvilke fisk kunne du tænke dig? Vil du køre med sump? Det er måske ikke i denne tråd det passer, men er bare nysgerrig.

Der findes et hav af online guides til blandt andet valg af salt, men det er som regel temmelig omfattende, og det letteste svar synes at være, spørg din forhandler om hvilken det skal være, der er ikke det store forksel, og hvis du kun satser på fisk er det vist ligegyldigt basalt set hvilket mærke du vælger. Held og lykke
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg skal lave mit 350L lidt om...
jeg skal bla male det hvidt istedet for sort, rettet mit overløb lidt til og så ellers købt det sidste udstyr! Der kommer levende sten i akvariet og et refugium under akvairet sammen med sumpen... jeg har pæænt meget skole hejs lige for tiden men glæder mig som et lille barn til at have sommerferie og lave akvarie... selvom der selfølgelig også lige skal arbejdes fuldtid, men der er sgu bedre end at være studerende... bedre løn og man har fri når man har fri! :K

Jeg opretter en tråd under medlemmers akvarier, så alle kan følge med!!!
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Taget fra RC skrevet af Rabdy Holmes Farley himself(kemiker) om samme emne/spørgsmål :

This article describes what is in seawater. Two big things lacking in table salt are magnesium and sulfate. Potassium is also missing. Magnesium and potassium are used by all organisms, and would have to be added if one used table salt. Once you start adding magnesium, and calcium, and potassium, you are well on your way to having a salt mix.

Understanding Seawater
http://web.archive.org/web/200306202104 ... efault.asp
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg kunne ikke åbne linket...
men når han skriver table salt, er det så middelhavssalt eller køkkensalt?
hvad er det nu potassium er?
på forhånd tak
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Table salt og middelhavs salt er det samme bortset fra tilsætningen af jod i table salt/bord salt da mennesker har brug for dette !

Andet RC citat :

Another good reason not to use table salt is sodium alumino-silicate and alumino-calcium silicate added to prevent caking. Dextrose is often added to cover up the bitter aluminum taste.

Linket virkede før så det kommer nok igen ;)

Potassium er kalium ;)
Mvh
Brian

Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Fiskene har bl.a brug for calcium og magnesium, de bruger en del mineraler f.eks til opbygning af deres skelet.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

så må jeg nok hellere købe det rigtige salt, men det var da værd at få spurgt om tak få svarene alle ihop= allesammen!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"