Jeg har støbt min egen baggrund i hvid Lip og strandskaller.
Derefter har jeg udvasket baggrunden i regnvand (blødtvand) i ca. 5 uger,
men ph værdien er stadig over 8,5 når jeg måler.
Da jeg ikke havde mere regnvand lagde jeg baggrunden i blød i vandværksvand (20 hårdhedsgrader) og straks faldt Ph værdien til 7,6
Jeg har skiftet vand ca. 3 gange om dagen.
Er der en der kan give en fornuftig forklaring på det.
PH værdi
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kan det ikke være fordi det bløde vand, lettere trækker nogle stoffer ud af lippen?
For mange år siden oplevede jeg noget tilsvarende, her var det blot en trærod som havde ligget i en sodaopløsning for at få trukket farve stoffet ud af den.
Roden stod i akvariet i flere år, men da jeg så ville gøre det rigtigt godt med blødt vand, endte det i en katastrofe.
Fiskene tumlede rundt og døde som fluer. Ved et tilfælde kom der er vandsprøjt på mine læber, og det smagte af sæbe. Så var sagen opklaret.
Så det du oplever er stort set det samme, blot i omvendt rækkefølge.
For mange år siden oplevede jeg noget tilsvarende, her var det blot en trærod som havde ligget i en sodaopløsning for at få trukket farve stoffet ud af den.
Roden stod i akvariet i flere år, men da jeg så ville gøre det rigtigt godt med blødt vand, endte det i en katastrofe.
Fiskene tumlede rundt og døde som fluer. Ved et tilfælde kom der er vandsprøjt på mine læber, og det smagte af sæbe. Så var sagen opklaret.
Så det du oplever er stort set det samme, blot i omvendt rækkefølge.