Efter at have drevet ferskvandsakvarier med mindre pauser fra jeg var seks år gammel, besluttede jeg mig i 2002/2003 at starte et saltvandsakvarium. Mit første saltvandsakvarium var et 530 L Akvastabil, som blev kørt med kun de mest nødvendige udstyr.
Dette akvarium kørte med egentligt forbløffende gode resultater, selvfølgelig efter de klassiske begynder ”oplevelser”, indtil det en dag sprang læk og medførte en større vandskade i vores daværende rækkehus!
På ca. samme tid påbegyndte vi bygningen af et nyt hus, som vi selv havde tegnet grundplanen til. I denne plan var der indbygget et akvarium i køkkenalrummet, hvor der tillige er loft til kip. Vi vurderede at denne sammensætning ville give et godt synsmæssigt udbytte af akvariet.
Bag akvariet er der et lille rum hvor der er lavet vask, linoleumsgulv, mekanisk udluftning og vigtigst af alt: afløb i gulvet! Det lille rum er en del af et kontor, som er opdelt ved hjælp af en gipsvæg der kan fjernes i det tilfælde at huset skal sælges.

Akvariet er et 720 L fra Akvarieudstyr
Sump 112 L opdelt i 2 med levende sten

2 x Tunze Stream Turbelle 12.000 l/t med multikontroller (Bølgemaskine)
Red Dragon 6500 l/t

Aquaconnect ”Ufo Complet” (Mikroprocessor, simulerer døgnets rytme på et koralrev):
3 x 150W HQI 10.000 K
2 x 57W blå rør T8
2 x Moon
SKUMMER:
Aquamedic Turboflotor 1000
SAND OG STEN:
Ca. 120 kg. Levende sten opbygget på PVC med strips
Ca. 15 kg. Aragonite/Koralgrus
DIVERSE:
Aquamedic Nitratreductor (Uden svovl)
Deltec KM 500 Kalkmikser
UV 30 W
Aquamedic osmoseanlæg
Auto vandpåfyldning via niveauføler og 60 L vandtank
VEDLIGEHOLDELSE:
Tilsætter Grotech Corall A-B-C en gang ugentligt
Tropic Marin BioMagnesium
KH-buffer
Vandskift: ca. 60 L hver 3-4 uge.
FODER:
Frostfoder: Krill/Diskusfoder/Artemia o.a.
Tørfoder: Sera Granumarin
Andet: Noritang/salat

2 Gule kirurger, Zebrasoma Flavecens
1 Hvidbrystet kirurg, Acanthurus leucosternon
2 Orange Spotted Sand Goby, Amblyeleotris guttata
3 Blue Damsel, Chrysiptera cyanea
1 Fox Face, Lo vulpinus
1 Falsk Gramma, Pseudochromis paccagnellae
1 Hugo, Salarias fasciatus
2 Dannebrogsrejer, Lysmata aboinenesis
2 Wurdemani rejer, Lysmata wurdemani
1 Blå søstjerne, Linckia laevigata
Turbosnegle
Alm. algesnegle

Der er ca. 20 blødkoraller, bl.a. sinularia, kenyatræer, xenia, lobophytom, clavularia samt flere forskellige sarcophyton.
4 stenkoraller, primært nogle aflæggere af Montipora Digitata (grøn) som trives fortrinligt.

Mvh
Henrik S.
Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd