virker dette filter
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Amager
virker dette filter
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Silkeborg
Der findes mange af den slags "nitrate-absorber" og de virker ganske fint, men vær opmærksom på, at de ligesom aktivt kul "fyldes op", hvorefter de skal udskiftes. Alt efter niveauet af nitrat, kan det godt blive en dyr fornøjelse.
Jeg vil istedet anbefale dig enten at finde årsagen til nitrat-niveauet, eller at købe et decideret nitratfilter.
Jeg vil istedet anbefale dig enten at finde årsagen til nitrat-niveauet, eller at købe et decideret nitratfilter.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
ok Jeg har nitrat filter men var bare nysgering om det virker... Nitrat skyldes vel for det meste for mange fisk...
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
Vaer lige opmaerksom paa, at Nitrat ikke er naerd saa "toxtic" som amonia og nitrit... Saa hvis du bare oensker din nitrat lidt ned, saa er svaret et nitratfilter "polyfilter" og nedskaering af fodring..... bare vaer sikker paa at dit amonia og nitrit er 0..... Jeg fodrer kun 2 gange om ugen efter 30 sekunder regelen, og har intet nitrat.
840 l m/ 200 l sump
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
faktisk er det 1000 liter.... tænker vi på den samme;-)
http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1
http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Hvad snakker du om så ryger vandet sku da bare igennem uden at blive afskummet ordenligt!!!Yep - en god skummer bør kunne tage 2-3 gange akvariets volumen i timen
Jeg har en 500LT som fødepumpe til mit 530L
Prøv at læse arktiklen her: http://www.hawkfish.org/snailman/skimmer101.htm
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Tror Pulken mener, at det han fodrer med er væk inden 30 sek. og dermed reducerer risikoen for, at der kommer til at ligge uspist foder i akvariet.Per A skrev:?Pulken1963 skrev:30 sekunder regelen, og har intet nitrat.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Det er jo netop hele pointen - kan den ikke tage 2-3 gange er den for lille. Er den dimensioneret korrekt vil dit scenarie netop ikke forekomme.seadooman skrev:Hvad snakker du om så ryger vandet sku da bare igennem uden at blive afskummet ordenligt!!!Yep - en god skummer bør kunne tage 2-3 gange akvariets volumen i timen
Jeg har en 500LT som fødepumpe til mit 530L
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Så skal skummern jo værer mega store, min skummer er 160 x ø20 og det er da kun knap den kan holde vandet 2 min.Det er jo netop hele pointen - kan den ikke tage 2-3 gange er den for lille. Er den dimensioneret korrekt vil dit scenarie netop ikke forekomme.
Så skal den jo op i 160xø50 eller der omkrin til et 530l akv!
Men du læste i arktiklen som jeg henviste til der er en tabel over flovet gennem skummer efter akvarie størelser!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Den kære Shane Graber har læst den rigtige bog om emnet ("Aquatic Systems Engineering: Devices and How They Function"), men han har fået den en smule galt i halsen. Den grove tommelfingerregel om en gennemstrømning på 2-3 gange akvariets volumen i timen kommer faktisk fra denne bog 
Problemet er, at han ikke skelner tilstrækkelig tydelig mellem den egentlige gennemstrømningshastighed, og det man kalder "true turnover rate". Vandet skal ganske rigtig optimalt set have en lang kontakttid med skummeren, for at give helt rent vand. Dette er ikke muligt, hvorfor det vand der kommer ud af skummeren ikke er perfekt renset. Måden at rette op på dette, er ved at sørge for, at vandet rammer skummeren flere gange, hvorved det bliver renere og renere (alt andet lige). Hvad vil det så svare til, hvis man havde den perfekte skummer, der kunne rense vandet 99,99% i et gennemløb ? Her er det man opererer med målet "True turnover rate", der angiver den implicitte gennemstrømningshasighed i denne hypotetiske skummer. "True turnover rate" er derfor et mål for, hvor mange gange om dagen vandet bliver 99,99% renset af skummeren. Som Shane Graber ganske rigtig skriver, kan "true turnover rate" beregnes som:
TTR = 9,2 * Volumen/Hastighed
Hvor "Volumen" er akvariets totale volumen og "Hastighed" gennemstrømningshastigheden i skummeren pr. time. Typisk anbefaler man en "True turnover rate" på ca. 2-3 gange om dagen, men her kan der være mange holdninger. Går man efter 3 gange om dagen, og har man en 1000 l. akvarie, skal gennemstrømningshastigheden i skummeren pr. time være: (9,2 * 1000)/3 = ca. 3000. Om en TTR på 3 gange så er det korrekte tal er en helt andet sag, og afhænger af mange ting.
Dertil kommer luftindtag, cylinderudformning, type (luft, venturi mv) osv. osv. Der er ingen nemme svar, hvorfor jeg ovenfor blot videregav den grove tommelfingerregel.
MEN lad dette være mit sidste indlæg i denne debat, da vi skævvrider tråden, der handler om erfaringer med Poly filtre - beklager struck

Problemet er, at han ikke skelner tilstrækkelig tydelig mellem den egentlige gennemstrømningshastighed, og det man kalder "true turnover rate". Vandet skal ganske rigtig optimalt set have en lang kontakttid med skummeren, for at give helt rent vand. Dette er ikke muligt, hvorfor det vand der kommer ud af skummeren ikke er perfekt renset. Måden at rette op på dette, er ved at sørge for, at vandet rammer skummeren flere gange, hvorved det bliver renere og renere (alt andet lige). Hvad vil det så svare til, hvis man havde den perfekte skummer, der kunne rense vandet 99,99% i et gennemløb ? Her er det man opererer med målet "True turnover rate", der angiver den implicitte gennemstrømningshasighed i denne hypotetiske skummer. "True turnover rate" er derfor et mål for, hvor mange gange om dagen vandet bliver 99,99% renset af skummeren. Som Shane Graber ganske rigtig skriver, kan "true turnover rate" beregnes som:
TTR = 9,2 * Volumen/Hastighed
Hvor "Volumen" er akvariets totale volumen og "Hastighed" gennemstrømningshastigheden i skummeren pr. time. Typisk anbefaler man en "True turnover rate" på ca. 2-3 gange om dagen, men her kan der være mange holdninger. Går man efter 3 gange om dagen, og har man en 1000 l. akvarie, skal gennemstrømningshastigheden i skummeren pr. time være: (9,2 * 1000)/3 = ca. 3000. Om en TTR på 3 gange så er det korrekte tal er en helt andet sag, og afhænger af mange ting.
Dertil kommer luftindtag, cylinderudformning, type (luft, venturi mv) osv. osv. Der er ingen nemme svar, hvorfor jeg ovenfor blot videregav den grove tommelfingerregel.
MEN lad dette være mit sidste indlæg i denne debat, da vi skævvrider tråden, der handler om erfaringer med Poly filtre - beklager struck
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det var ellers et fin indlæg Pedersen, dejlig har hører en som kan dukomentere for sit indlæg.
Det kunne måske værer jeg skulle sætte flowet op, jeg har tænkt på det før men har bare manglet lidt dokomentation for det skulle have nogen virkning.
Så jeg takker for vores lille debatt og vil undskylde til struk for det blev i hans indlæg.

Det kunne måske værer jeg skulle sætte flowet op, jeg har tænkt på det før men har bare manglet lidt dokomentation for det skulle have nogen virkning.
Så jeg takker for vores lille debatt og vil undskylde til struk for det blev i hans indlæg.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 17
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Purken hvor tit foder du og foder du ikke med tang?