Undeligt at det slet ikke er nævnt på korallens hjemmeside.
Jeg har set flere af den slags i tyskland, fælles for dem alle er at de er ret kostbare i anskaffelse, og forbrugsstofferne er også ret pebrede.
Det er jo appretur der normalt bruges i laboratorier.
På korallenriff.de var der engang et link til et sted de forhandles, men det kan jeg ikke finde mere.
190 Euro er dog også en pæn pris. Undeligt at der intet stod om hvad forbrugstofferne kostede. Og så er der lige spørgsmålet om hvor præcist det er. Der er jo ingen grund til at bruge 1400 kroner på noget som nok er hurtigt, men hamrende upræcist.
I er velkommen til at ringe eller skrive til mig, så skal jeg svare på evt. spørgsmål - Carstens pris er tæt på.
Nu har dråbetest været ulovlige indenfor kommercielt brug af swimmingpools i mange år, selv i Spanien pga. at de er utroligt upræcise, men i små akvarier accepterer man det, det har jeg tit tænkt over, hvorfor ?
Spektrofotometre er en god, men også dyr ting. Prisen afspejler som oftest kvaliteten og 1400 er bestemt billigt. Jeg er konsulent i et firma der bl.a. sælger den slags produkter og de billigste vi forhandler koster 1800,- og værdierne kan kun betragtes som vejledende. Et fornuftigt fotometer ,-koster 15-18.000 og et godt meget mere. Men selv et billigt spektrometer vil formodentlig give et mere præcist resultat end et alm. testsæt.
Det var måske en ide for forhandlere eller klubber at invistere i et godt apparat og tage sig betalt for målinger?