hugo og caulerpa

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

hugo og caulerpa

Indlæg af jakobvillien »

Halløjsa,
efter meget overvejning mellem forskellige muligheder, valgte ejg at forsøge en Hugo til udryddelse af mine caulerpa, eller ihvertfald holde dem i stand. Den ser ud til at tage de små skud, men er dette realistisk? Den har ihvetfald ikke, på den ge den har været i, gjort nogen mærkbar forskel.

Igen, problemet er jeg kun har 112 liter, så en kirurg er udelukket, og der er for mange caulerpa til at jeg kan tage dem manuelt.... Nogen andre ideer? Jeg er meget interesseret!
vh Jakob
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har iøvrigt pt en seks-stribet gylte, en hugo, og en pudsereje i... ville det være okay med en klovn og en chromis?
vh Jakob

ps Damslerne rød ud, de var nogle børster... måtte splitte hele baljen ad, men så kom der da et frisk look til baljen, er ret flot synes jeg ;)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hmm. KLovnen er da god nok, men ikke en chromis. Jeg forstår det ikke. Her på det sidste har jeg set en masse nano-reefs, med 1 eller 2 chromis og det er jo direkte synd. De skal mindst gå i en stime på 6.
Så køb hellere to klovne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

okay, en sort og en rød klovn, så kan de slås ;)

nej pjat, nogen råd med caulerpaen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er en stor fejltagelse at tro en Hugo tager Caulerpa!
Hugo tager kun alger der er så fine at du ikke kan se dem, eller rettere sagt, de er så små at det ikke ligner alger endnu. Prøv at lade din frontrude gro lidt til, så vil du se at Hugo har været oppe og kysse den.
Det er den størrelse alger han spiser.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

okay, igen en forhandler der sagde nogen mærkelige ting... okay men pyt.

Er der andre forslag? Er det kun kirurg der tager makroalger?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mon en kirug overhovedet ville komme så godt i bund at de ville være helt væk ??

Jeg ville måske tage en sten op af gangen og så gå amok med en køkken kniv i en balje saltvand. Simpelthen bare kradse i bund og få dem af(minder mig om da jeg havde 10000 majano anemoner ;)) !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nej der er også andre fisk som går på algerne, blandt andet svinefisk,
også kaldet Signatus. Her fra er det Signatus vulpinis(ræveansigt) som er den mest almindelige.
bortset fra det, så burde du se på grunden til at algerne er eksploderet i vækst, det skyldes at der er alt for meget næring i vandet.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Den hedder siganus vulpinis, og er nok også lige i overkanten til mit lille akvarie.

Årsagen er ikke at det er eksploderet, men at algerne var på stenene fra starten. Problemet er at forhandleren solgte mig sten fra deres sump, hvor de var overbegroet, og det tænkte jeg ikke som negativt. Det jeg gør er bare at trimme det, men jeg tror altså ikke jeg kan udrydde det, da caulerpa racemosa sidder i alle revner og sprækker.

Men det må være løsningen at prøve at holde det nede... eller vente til jeg får et større akvarie. Tak for svarene.

Men jeg har desværre mange alger, og der er for meget næring i vandet, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg kan gøre ved det, eftersom jeg ikke har et osmoseanlæg, og medmindre nogle har et billigt brugt, heller ikke får råd til et på denne side af jul....
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"