Mandarinfisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Hede
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Mandarinfisk

Indlæg af Hede »

Hej...Jeg vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med foder til mandarinfisk. Har en og den vil ikke rigtig spise foderet. Mvh Morten
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

De tager typsik ikke andet end de små krebsdyr der lever i de levende sten.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har 2 mandariner i mit 720 liters, de er altid på jagt efter smådyr.
Og de lever godt for de er ret fede ;-)
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Halløj,
Jeg har desværre en skidt erfaring med det, min blev tyndere og tyndere og jeg afleverede den tilbage til forretningen som havde fortalt mig den kunne spise hvad mange forskellige typer frostfoder. Jeg må indrømme jeg har læst mange steder at den tager frostfoder, så prøv med hakket mysis, eller artemia. Måske lidt nauplier tror jeg det hedder. Problemet er hvis der er nogen der kan udkonkurrere din mandarin med foder, så vil den gøre dette. En metode er at bruge et lille syltetøjsglas, da den lille mandarin kan komme ind i dette, og ofte gør det, mens større fisk ikke kan.... Hvis det er forståeligt.

Problemet med mandarinfisk er at de skal have naturligt copepod føde fra de levende sten, og i rigelige mængder. Derfor må der ikke være andre fisk der lever af disse (gylter fx) og der skal ligeså være mange levende sten som skal være indkørt i lang tid, helst på den anden side af et halvt år.

Mit råd er at holde øje med siden på fisken, hvis den bliver tyndere (buer indad) så skal du aflevere den tilbage... Eller jeg skal ikke bestemme hvad du skal gøre, men det bliver ihvertfald svært at redde den.

Det er desværre ikke den letteste fisk at holde, men prøv at fodre rigeligt omkring den med noget småt frostfoder... min forsøgt selv at spise noget mysis, men det var for stort til den lille mund, så prøv at hakke det i stykker....

Held og lykke med den smukke lille fisk,
vh Jakob :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg fik aldrig min til at spise og den skrumpede ind og forsvandt !

Men tag et kig på denne - http://www.melevsreef.com/mandarin_diner.html
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et af de største problemmer for mandarinfisk er at de bliver sat i alt for nye akvarier, hvor der simpelthen ikke er nok pods som kan levere en stadig strøm til mandarinfisken
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Det er jeg faktisk enig i.

De tæver meget levende foder.
Mvh.

Lars Mogensen
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Mit akvarie har kørt i snart et år, og jeg har for et par måneder siden købt en grøn mandarinfisk, som spiser de dyr der er i akvariet, men den vil også gerne spise frostfoder, hvis det ikke er for store stykker.

Den ser ud til at den har det fint. Det er vel som så mange andre fisk, nogen vil bare ikke spise, og det er nok ikke den nemmeste fisk at holde.

- Rasmus
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

her er lige et billede af mit mandarin par..... beklager billedekvaliteten!
Billede
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"