Hvad er det rigtige.....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Hvad er det rigtige.....

Indlæg af Lord Mike »

Hej med jer.

Da jeg går og planlægger det nye akvarie, har jeg forhørt mig rundt omkring med diverse ting og sager. En ting som der er stor uenighed omkring, er størrelsen på retur-pumpen, nogle mener at det er nok med en returpumpe som svare til hvad flowét er igennem skummeren, hvorimod andre mener at der skal en større retur-pumpe til så der kommer større flow gennem sumpen end hvad skummeren kan klare.

I mit tilfælde vil det være et akvarie på 1000 liter samt en sump på omkring 300 liter, cirkulationen kommer via 4xTunze 6100 (så det skal returen ikke bruges til). Af skummer har jeg tænkt på en af følgende:

AM Turboflotor 5000 Twin ( http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=1225 )
ATI Bubble Master 250 ( http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbere ... 7d346a5a6b)

Mit oprindelige forslag var at bruge en RD 6500, men nu er jeg kommet i tvivl om min 3800 liters retur-pumpe jeg bruger i nyværende system er nok eller vil i måske endda forslå en endnu større :?:
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

mit det kører således at det kun er afskummet vand der kommer retur op i akvariet igen
mit akvarie er på 800L og min sump er på 200L
jeg bruger en deltec 8070 som retur og jeg kører med en H&S 200-2x1260
det passer lige med at det vand der kører igennem min skummer er det samme der kører igennem min returpumpe
Mvh Hendrix
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har tidligere haft en af de store Aquamedic skummere, godt nok single udgaven. Og nu har jeg som nogen ved en ATI bubblemaster 250.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om hvilken jeg vil anbefale.
Valget falder helt klart ud til ATI's fordel.
Hvorfor nu det? Aquamedicen er for at sige det pænt er stort skrummel, og så støjer den som bare h...... De 2 Eheim pumper er nok effektive, men også støjede, samtidigt bruger de en masse strøm.
Den værste støj kommer fra selve røret, og det er boblerne der frembringer den. Det lyder som Nirgara vandfaldne er lige ved siden af.
ATI's skummer er så godt som lydløs. Den eneste ulempe jeg kan se, er at pumperne er i vandet, og er med til at varme det op. Hvor stor betydning det realt er ved jeg ikke.
skummeren er supereffektiv, kan næsten få rent osmosevand til at skumme.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg har tidligere haft en af de store Aquamedic skummere, godt nok single udgaven. Og nu har jeg som nogen ved en ATI bubblemaster 250.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om hvilken jeg vil anbefale.
Valget falder helt klart ud til ATI's fordel.
Hvorfor nu det? Aquamedicen er for at sige det pænt er stort skrummel, og så støjer den som bare h...... De 2 Eheim pumper er nok effektive, men også støjede, samtidigt bruger de en masse strøm.
Den værste støj kommer fra selve røret, og det er boblerne der frembringer den. Det lyder som Nirgara vandfaldne er lige ved siden af.
ATI's skummer er så godt som lydløs. Den eneste ulempe jeg kan se, er at pumperne er i vandet, og er med til at varme det op. Hvor stor betydning det realt er ved jeg ikke.
skummeren er supereffektiv, kan næsten få rent osmosevand til at skumme.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Vil da også mene at køre med "overskud" kun vil øge prisen ( i energi) for et setup.
Det må være skummerens kapacitet der er bestemmende for det nødvendige flow.

Hvis du VIL skifte til RD 6500 så spar én af dine 6100.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Med hensyn til retur pumpe så er jeg jo nok ikke den rette at spørge, da jeg har en noget større, en 8400 RD, men den skal jo også trække fragmentakvarierne. Brug din gamle retur, det vil jeg mene er nok.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Nej jo mere jeg selv tænker over det, så kan jeg ikke se nogen fordel ved at køre med mere end hvad skummeren skal fødes med. Det skulle da lige være hvis man påtænker at lave et byepas til evt. Kalkreactor mm.

Jeg hælder også mest til at købe ATI, netop af hensyn til størrelse samt at jeg kun har hørt godt om den. Det skal også siges at jeg også har hørt meget godt om AM. Noget af det som jeg nok et lidt fokuceret på er kontakt tiden med luft og vand og den må være større eller skal man sige længere på AM på grund af størrelsen eller hva :?:

Men det gør da at jeg spare en RD i mit budget :D , så jeg holder mig bare til min nyværende returpumpe (10-4 :ele: )
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Tja du har jo allerede hørt min mening.

Hvis du vil have lidt flere indputs, kan du evt. kigge denne tråd igennem, hvor Nyberg og jeg diskuterede emnet igennem: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59&start=0
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Hvorfor en så overdimensioneret skummer?
Noget mindre end fx. Turboflotor 5000 Twin kan sagtens gøre det, fx. noget til 2000-2500L
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Syntes også selv at det er lidt overkill, men jeg har også truffet min beslutning og det bliver en ATI, og den skal nu nok også kunne klare et overbelastet 1000 liters akvarie.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Om jeg er politisk korekt eller ej... så bruger jeg en OR3500 - og den skal trods alt løfte det op fra kælderen af.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Men Cecilia hvor meget skal din skummer så fødes med?
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

den har sin egen føderpumpe, men den er alt alt alt (jeg gentager ALT) for kraftig, så den er droslet ned.
Det er en Deltec AP 850 de tekniske spec siger:

Tekniske specifikationer:
Dimensioner: 390x310x800 mm (lxbxh)
Vandgennemstrømning: 1000 L/T
Luftindtag: 600 L/T
Strømforbrug: 38 W
Akvarie størrelser: 1500 L Normal belastning. 1000 L Hårdt belastet.

Føderpumpen er så vidt jeg husker en en Aquabee 3000 up
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lord Mike skrev:Nej jo mere jeg selv tænker over det, så kan jeg ikke se nogen fordel ved at køre med mere end hvad skummeren skal fødes med. Det skulle da lige være hvis man påtænker at lave et byepas til evt. Kalkreactor mm.

Jeg hælder også mest til at købe ATI, netop af hensyn til størrelse samt at jeg kun har hørt godt om den. Det skal også siges at jeg også har hørt meget godt om AM. Noget af det som jeg nok et lidt fokuceret på er kontakt tiden med luft og vand og den må være større eller skal man sige længere på AM på grund af størrelsen eller hva :?:

Men det gør da at jeg spare en RD i mit budget :D , så jeg holder mig bare til min nyværende returpumpe (10-4 :ele: )

Hvornår går du i gang med opgradringen??
Inden du starter på noget, så synes jeg du skulle starte bilen op og komme en tur herud, så kan du se på sagen og høre den, inden du bestiller noget.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"