Jeg har set et akvarie på 250 liter hvor den afstiver knækkede. Det sprang læk med det samme. Og buede ubehageligt meget på midten.
Så nej hvis der er en afstiver på midten ville jeg ikke fjerne den!
Edit: Jep hvis det er lavet med en anden form for afstivning er det jo nok ok, men jeg ville ikke bare fjerne en afstiver
/henrik
thyme skrev:Jeg har et mindre akvarie godt nok, men der er limet en glasliste på langs af akvariet til at afstive, det kunne være man kan lave noget tilsvanrende
Jeg tror ikke de er sat i som afstivere, men bølgebrydere.
Jeg har set et akvarie på 250 liter hvor den afstiver knækkede. Det sprang læk med det samme. Og buede ubehageligt meget på midten.
Så nej hvis der er en afstiver på midten ville jeg ikke fjerne den!
Edit: Jep hvis det er lavet med en anden form for afstivning er det jo nok ok, men jeg ville ikke bare fjerne en afstiver
/henrik
Jeg har da også set akvarier på 250-300liter uden afstivning
Det er der også på dette akvarie, men det er jo så bare om man kan fjerne det andet glas, ellers vil HQI'en jo slet ikke lyse til midten af akvariet :/
Tjek her: http://www.reefs.dk/SiteGrafik/salg/JW3V8092.jpg
Man kan lige ane at der er limet en glaskant/bølgebryder/afstiver rundt i kanten, istedet for den oprindelige afstiver. Man ser typisk på helglasakvarier at de har bølgebrydere som afstivere, istedet for f.eks. alu-akvariernes afstiverer.
Ellers så hvis der er en glasafstiver i midten, så prøv i første omgang at sætte din HQI-lampe op og se hvordan det ser ud. Den skulle jo gerne kunne lyse igennem en afstiver af glas, spørgsmålet er så bare hvor lang tid der går før du skal rense afstiveren for kalk, salt etc. som kan foresage denne stribe ned i akvariet.
Er det et helglasakvarie, hvad mærke og hvor er det købt/vil du købe det?
På mit 900 litters er der ingen stivere på, Der er bølgebrydere hele vejen rundt i stedet for.
Jeg havde en gang et 530 l akvarie hvor afstiveren sprang. Det gav et stort knald og bag efter stod front glasset i en bue på 1½ cm ud fra det heldækkende armatur. Det var et hæld akvariet ikke sprang.
Og kan i gætte hvem der fik travlt med at tappe vand af akvariet
exzos skrev:Vil ikke købe ny lampe forløbeligt da jeg lige har købt denne.. Der er jo bølgebrydere på, er de ikke gode nok?
Nej det er de ikke. Hvis du skal fjerne midtersprossen skal du lave nye bølgebrydere hele vejen rundt, der overlapper hinanden i hjørnerne med en ordenlig klat silikone imellem.
Du behøver jo ikke at skifte den lampe, du har købt for at købe en mere. Én 150 W. vil jo alligevel aldrig kunne dække et 325 l. akvarium, uanset om du fjerner den midtersprosse eller ej.