Stof til eftetanke.

Forum hvor du kan se og dele links og andet www relateret, med andre.
Besvar
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Stof til eftetanke.

Indlæg af joekill »

Da vi bruger monster meget tid på at passe vores tanke, håber jeg der også er tid til lidt læsning om fangstmetoder, spild af liv og grov kommerciel udnyttelse af de naturlige ressourcer. Det er ikke særligt romatisk men gir stof til eftetanke næste gang der skal handles liv til baljen. Køb ikke noget du alligevel ikke kan holde liv i !!!

Det er dog på engelsk.

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-12/eb/index.php
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

her er lige et exempel fra vores ferie på kreta for 14 dage siden

der var masser af sorte søpindsvin og blæksprutter
og u fattelig mange af de her annemoner flere hundrede på måske 10 m sten de sad i klaser
denne lille fætter blev dog sat tilbage på sin plads igen

Billede

men på havnen i chania var der også et ex på grov udnøttelse af havet

Billede

og den nermeste butik havde også "hvide " akropoaer i forboldt størelse
og de der kæmpe sneglehuse
korallerne og sneglehusene var godt nok impoteret fra thailand
og da jeg virkede intereseret fik jeg da også en "special price "
jeg forklarede så at de var ulovlige at importere til Danmark
yes i know but...... og så en længre sals tale

HVIS DER IKKE ER NOGEN DER KØBER DEM , SÅ VIL DER VÆRE FLERE I LIVE TIL AT FORPLANTE SIG

men det er man ligeglad med i grækenland
mvh snogen
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Det er latterligt alle steder sydpå men det mest latterlige er at folk fra Danmark køber det :KP
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu lyder det meget voldsomt, og det er det til dels også. Især når man ser det nederste billed.
Men f.eks så har lokal befolkningen mere ud af koralrevene, hvis de kan høste noget derfra. Det være sig fisk og koraller. Hvis det blev forbudt for dem, så havde de ikke noget ud af at revene var der. Og en eller anden indtægt skal de have, så bomber de da bare revet, eller bruger det til at lave cement af. Netop fangsten og opdrættet af koraller er med til at holde en form for indtægt til de lokale. Og de tjener langt mere på en lille fisk i levende live end på en hel spand døde fisk.
Men noget er totlat tåbeligt, og det er f.eks søheste. De må kun inporteres med tilladelse, men ingen kræver nogen form for tilladelse til at hælde dem på op stranden og tørre dem, for bagefter at sprøjtemale dem enten sølv eller guld.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

de er ellers billige :HA
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ahha! Se her var den information jeg efterlyste til en anden tråd :-P
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev:Ahha! Se her var den information jeg efterlyste til en anden tråd :-P
Om hvad?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Ah omkring sten der blev smidt i vandet for at blive gjort levende...

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Jeg sidder lidt med en dårlig smag i munden over at have købt mine LS + Hugo uden at tænke på hvor de kom fra.. Det er slut nu. Fremover så vil jeg være meget mere obs på hvilke miljøkonsekvenser mine valg har. Ligesom jeg i forvejen prøver at være nogenlunde miljø bevidst på andre områder.
Anyways. Er da interesseret i at læse mere om emnet, gerne fra begge sider af sagen :-)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Jeg sidder lidt med en dårlig smag i munden over at have købt mine LS + Hugo uden at tænke på hvor de kom fra.. Det er slut nu. Fremover så vil jeg være meget mere obs på hvilke miljøkonsekvenser mine valg har. Ligesom jeg i forvejen prøver at være nogenlunde miljø bevidst på andre områder
Det er nu i orden at spekulere over det, meen stor nu ik vi skal gå helt i spåner over det.

Jeg selv som fritids og lystfisker slår da den del fisk ihjæl om året, for ikke at tale om flere tusinde krabber
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Tjae at du som lystfisker slår fisk og krabber ihjel kan vist ikke sammenlignes med de effekter der er igang når mange mennesker lever af at fange og eksportere liv til akvarierne..

Når man er fattig og det er ens levebrød tænker man ikke over der langsigtede konsekvenser.
Læste også at kun 2% (2005) af handlen består af aquacultured matriale
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

P.s. går nu heller ikke helt i spåner ;-) - Men vil da helt sikkert tænke over hvordan jeg kan forsvarer at have et saltvandsakvarie over for mine havbiolog venner, hehe.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

lidt kan man vel godt sammenligne det ? der er da flere lystfiskere end saltvandsakvarister.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev:P.s. går nu heller ikke helt i spåner ;-) - Men vil da helt sikkert tænke over hvordan jeg kan forsvarer at have et saltvandsakvarie over for mine havbiolog venner, hehe.
Med mindre de er nogle af de sidste halal hippier, så tror jeg nok de ser mindre helligt på tingene end du stiller det op.
Du hjælper ikke revet ved ikke at bruge det. Problemmet er bare hvordan du bruger det. Fiskeri efter akvariefisk er langt mere skånsomt end konsumfiskeri er. Akvariefisk bliver ikke fanget i trawl, men ofte i små net som sættet op mellem korallerne. Fisk som lever i huler fanges ofte med en lille smule cyanid, som bedøver fisken lidt. Ødelæggelsen af revet er minimal om overhovedet nogen. Hvorimod konsum fiskeri, ofte indebærer enten dynamit eller tønder med cyanid. Der kan man tale om ødelæggelse der vil noget.
Fiskeri efter koraller er også langt mere skånsom end de fleste tror.
Fiskerne vil jo gerne kunne komme tilbage og hente mere senere.

Her er et par link til nogle få artikler jeg har fundet. du har muligvis allerede læst dem, men så er der nok andre der ikke har.
http://reefkeeping.com/issues/2003-04/m ... /index.php
http://www.advancedaquarist.com/2005/10/aafeature1
http://www.advancedaquarist.com/2002/3/aafeature
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mange steder er revet jo ofte også en fødekilde og den største tyv på revet er således de lokales maver ! Og altså ikke os på den anden side af jorden med akvarier !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Det er altid en interessant diskussion om, hvorvidt vi akvarister bidrager til at ødelæggelse af koralreve eler ej. Uanset tror jeg, at vi har vi har været med at sætte fokus på koralreve og de trusler, som de måtte være udsatte for.

Mange af de metoder, som vi har oparbejdet igennem årtider til at køre koralrevsakvarier med, er på mange måder kommet forskning af tropiske koraller til gode - enten direkte eller indirekte. Så vi har på mere end én måde også en positiv påvirkning af tropiske koralreve.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Heh Carsten,
De er såmen ikke Halal hippier ;-) - Tak for linkene. De er blevet slugt :)
Det er ikke ligefrem gyldne beskrivelser af ervervet som koral dykker der gives. Især:
http://reefkeeping.com/issues/2003-04/m ... /index.php
Er ikke ligefrem positiv læsning..
Men alt i alt så virker det ikke til at de er sindsyg hårde ved revene når de fanger til akvarie hobbien. Det eneste jeg kunne tænke mig lidt mere information om er indsamlingen af LS - Det bliver der ikke nævnt så meget om.

Mvh
Henrik
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Ja der er mange sider af sagen, og det hele er da heldigvis heller ikke kun negativt. Min mening med denne tråd var bare at få folk (os) til at tænke rationelt når vi handler dyr og ikke købe de mest håbløse arter eller om ikke andet så i det mindste sætte sig grundigt ind i pasningen. Der er på dette forum (og andre) al for mange tråde om mistrivsel af div fisk og koraller pga uvidenhed. Vi er det det sidste led i en massiv handel med marine dyr og så skylder vi sgu også moder natur at passe godt på det vi køber. Det er for surt at være fx. en hugo, Rostratus, manderin eller Zanclidae og gennemgå al den stress og cyanid, flyvning osv bare for at ende sine dage i en balje uden de rette forhold.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Vi kan ikke være uenige om den sag!