Sort skum

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
HenrikSkov
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Ringsted

Sort skum

Indlæg af HenrikSkov »

Jeg går og leger lidt med tanken om at lave en baggrund i akvariet i skum. Ligesom man bruger pu-skum og alfix i mange ferskvands akvarier og terrarier. Jeg faldt over denne tråd på reefcentral.com, hans akvarie er "Tank of the month". Hele hans baggrund er bare lavet af påført skum, uden noget alfix eller noget ud over.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... a3eb697cb7...

Han bruger noget sort skum der er beregnet til have brug, har i nogen anelse om den slags findes her hjemme? Har fundet et link til det produkt han bruger:
http://www.aquaticeco.com/index.cfm/fus ... detail/iid...

Så er der nogen med erfaring i brug af sort skum og hvor kan man bestille sort skum. De har altid kun det gule PU-skum i bygge markederne. :| Jeg er godt klar over at det gule pu-skum også vil blive tildækket med kalk alger, men der går vel bare op imod et halvt år før det ser bare nogenlunde ud.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Har ingen erfaring med sort skum, man har da bygget en lille søjle op i ph skum, og det havde samme farve som resten af de levende sten (ikke kalkalger) efter ca. en måned...
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
HenrikSkov
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18

Indlæg af HenrikSkov »

Okay, havde du beklædt den med alfix/fliseklæb efterfølgende så? Har du ikke et billede man kan se af resultatet? ;)

Hvis man bruger alfix efterfølgende, vil det så ikke give en højere ph i et stykke tid efter?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til at bruge alfix eller hvad I nu kalder det. skummen i sig selv kommer til at se helt naturligt ud efter nogle måneder, når diverse alger og koraller begynder at overvokse skummet.
Men skummet kan være meget svært at holde på plads, da opdriften er enorm.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Okay, havde du beklædt den med alfix/fliseklæb efterfølgende så? Har du ikke et billede man kan se af resultatet?

Hvis man bruger alfix efterfølgende, vil det så ikke give en højere ph i et stykke tid efter?
Har ikke dækket det med noget, men har skåret i det et par steder (så overfladen ikke ser så glat ud), har desværre ingen billeder og mit kamera er i stykker lige nu... Desværre...
Ph'en stiger mulighvis lidt, men det er ikke meget - hvis man har lavet det ordenligt burde det ikke kunne opløses i vand overhovedet...

Venlig Hilsen
Frederik
HenrikSkov
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18

Indlæg af HenrikSkov »

Jeg har læst at man skal smøre et lag silicone på det område hvor man vil påføre skummet. Det gør vel at skummet bider bedre fast i siliconen, og siliconen kan holde til opdriften?
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Jeg har brugt PU skum på mit overløb.

Jeg satte først nogle stykker fakse kalk fast på overløbet med silicone. Da dette var tørt, påførte jeg PU skummen - så kunne det foruden glasset også hæfte sig til kalk stykkerne. Indtil nu virker det fint (8 mrd.)
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af JJ »

Kan også anbefale at lime PU skummet fast før man fylder vand i baljen, da opdriften er for sindsyg...

Jo mere skum man bruger, jo mere umuligt bliver det at holde nede.

Jeg lavede en søjle med PU skum og døde stenkoraller på et tidspunkt. . Det var super let. Og den blev faktisk meget pæn. Men den havde en opdrift så stor selvom jeg havde fyldt den med sten inde i midten af røret. Jeg troede ikke mine egne øjne næsten...
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
HenrikSkov
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18

Indlæg af HenrikSkov »

JJ, du skriver at du vil lime pu skummet fast, mener du der at man fylder et lag på baggrunden og når det er tørt giver man det en gang silicone rundt i kanten af strukturen?
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af JJ »

Ja eller bare på bagsiden af det... Der skal ikke spares på det!!

Og husk at gøre det uden der er vand i... :)
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Jeg har læst at man skal smøre et lag silicone på det område hvor man vil påføre skummet. Det gør vel at skummet bider bedre fast i siliconen, og siliconen kan holde til opdriften?
Kan godt være at pu-skum hæfter bedre på silikone end på glas, men silikone hæfter altså dårligere på glas end pu-skum gør då det er der ikke meget fidus i...

Det kan sagtens holdes nede i vandet, du skal bare påføre det før du fylder vand i og så huske ikke at smøre et alt for tykt lag på...

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Citat: ‹ Vælg ›

Kan godt være at pu-skum hæfter bedre på silikone end på glas, men silikone hæfter altså dårligere på glas end pu-skum gør då det er der ikke meget fidus i...
Nu når jeg tænker over det tror jeg faktisk ikke jeg har ret i ligepræcis det der.... silikone hæfter bedre på glas end pu-skum, sådan er det... Men vil stadig ikke spilde penge på ekstra silikone...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af JJ »

Silikone hæfter da ganske udemærket på glas.... Jeg bruger silikone på alt i hjemmet og det er det bedste klæbemiddel jeg har brugt.

Jeg forstår ikke lige hvad du mener?

Der er selvfølgelig forskel på typer af silikone. Nogle hæfter bedre end andre. De er jo også udviklet til hver sit formål....

Jo større mængde, jo mere hæfter det! Så det er bare på med lortet!
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Vil nu også hellere have et akvariet limet med silicone end pu-skum :lol: :P
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
HenrikSkov
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18

Indlæg af HenrikSkov »

Så konklusionen er, smør silicone på og lad det tøre før pu-skum, eller kom pu-skum direkte på det tøre glas? ;) Det ville være ærgeligt, hvis baggrunden gik løs efter en måned.
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af JJ »

Nej... Lav din dekoration først. Så når den er tør lim den fast til glasset med silikone bagefter.

Om du så skal påføre noget slipmiddel på glasset før du klasker noget PU skum på er en anden sag. Jeg ved ikke hvor fast PU skummet sidder på glasset. Men sikkert ikke fast nok så det holder.

Og så lige et godt råd : Tag lidt skum på ad gangen, da det nemt falder sammen hvis man kommer til at fylde for meget på ét sted...
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Om du så skal påføre noget slipmiddel på glasset før du klasker noget PU skum på er en anden sag. Jeg ved ikke hvor fast PU skummet sidder på glasset. Men sikkert ikke fast nok så det holder.
Det sidder fast nok - tro mig! :shock:

Noget andet er at jeg lige kom i tanke om at pu-skum opløser silikone, det havde jeg sku' helt glemt :oops:
Så hvis der skal skummes ved en fuge, så læg lige noget malertape (etc.) over fugen hele vegen rundt i kanten så det ikke bliver utæt...

Venlig Hilsen
Frederik
HenrikSkov
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
18

Indlæg af HenrikSkov »

Okay, jeg siger mange tak for de gode råd. :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

frederik skrev:

Noget andet er at jeg lige kom i tanke om at pu-skum opløser silikone, det havde jeg sku' helt glemt :oops:
Så hvis der skal skummes ved en fuge, så læg lige noget malertape (etc.) over fugen hele vegen rundt i kanten så det ikke bliver utæt...
Hvor har du det fra?? Har da hørt om flere der har lavet hele opbygningen i skum. Også proffisionelle har lavet det. Og det holder da godt nok, og siliconen ser da fin ud.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Frederik: Det siger da sig selv, at du ikke har ret i det med at silikone ikke hæfter særlig godt på glas. Det er jo silikone vi bruger til at binde akvariets bund og sider sammen med, og det hæfter da så udemærket. Jeg så godt du rettede dig selv, men vil bare lige komme med en kommentar og nævne den indlysende logik.

At pu-skum skulle opløse silokone har jeg heller aldrig hørt før. Hvad er din kilde til den påstand?
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Hvor har du det fra?? Har da hørt om flere der har lavet hele opbygningen i skum. Også proffisionelle har lavet det. Og det holder da godt nok, og siliconen ser da fin ud.
og
At pu-skum skulle opløse silokone har jeg heller aldrig hørt før. Hvad er din kilde til den påstand?
da jeg skulle dække mit 390 liter terrarie med pu-skum på to af siderne (baggrunden og bunden) fandt jeg såmænd ud af at der ikke var noget silikone tilbage i kanten (terrariet har vandtæt bund derfor silikonen) når jeg skar pu-skummet af i kanten, så lavede et forsøg der involverede en klat gammel silikone (havde en halv tube liggende) og endnu en klat pu-skum - silikonen forsvandt...
Frederik: Det siger da sig selv, at du ikke har ret i det med at silikone ikke hæfter særlig godt på glas. Det er jo silikone vi bruger til at binde akvariets bund og sider sammen med, og det hæfter da så udemærket. Jeg så godt du rettede dig selv, men vil bare lige komme med en kommentar og nævne den indlysende logik.
Jeg har ikke skrevet at silikone ikke hæfter godt på glas blot at pu-skum hæfter bedre... Og ja rettede mig selv hurtigt igen...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det vil sige, at den eneste kilde er dig selv.
Hvorimod vi er en del andre der har en anden opfattelse af tingene.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

frederik skrev: da jeg skulle dække mit 390 liter terrarie med pu-skum på to af siderne (baggrunden og bunden) fandt jeg såmænd ud af at der ikke var noget silikone tilbage i kanten (terrariet har vandtæt bund derfor silikonen) når jeg skar pu-skummet af i kanten, så lavede et forsøg der involverede en klat gammel silikone (havde en halv tube liggende) og endnu en klat pu-skum - silikonen forsvandt...
Tja, mit overløb er da limet med silikone, og dernæst er hele overløbet incl. silikone fugerne blevet dækket med PU skum. Indtil nu (ca. 8 mrd.) har der da ikke været nogle problemer - overløbet er i al fald stadig tæt, så jeg går ud fra silikonen stadig er "arbejdsdygtig".
100 *100 * 50 cm cube
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Det vil sige, at den eneste kilde er dig selv.
Hvorimod vi er en del andre der har en anden opfattelse af tingene.
Ja.
Men husk lige at opfattelse og erfarring er to vidt forskelige ting...

Skal måske lige skrives at da både pu-skum (i utørret tilstand) og silikone kan opløses af acetone er det meget muligt at de samtidig kan opløse hinanden...
Tja, mit overløb er da limet med silikone, og dernæst er hele overløbet incl. silikone fugerne blevet dækket med PU skum. Indtil nu (ca. 8 mrd.) har der da ikke været nogle problemer - overløbet er i al fald stadig tæt, så jeg går ud fra silikonen stadig er "arbejdsdygtig".
Det er da meget muligt, men pu-skum holder da også vand (og holder ikke mindst pladerne på plads) i en vis grad jeg ikke tror man kan se om overløbet er utæt... - Men det er selvf. en personlig erfarring, ved jo heller ikke om du har givet dit overløb silikone invendigt...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

frederik skrev:[Skal måske lige skrives at da både pu-skum (i utørret tilstand) og silikone kan opløses af acetone er det meget muligt at de samtidig kan opløse hinanden...
:?:
Tror måske nok argumentationskæden lige blev sprunget over med et led eller to :P

"Sten kan ikke flyve. Du kan ikke flyve. Ergo er du en sten." :R
100 *100 * 50 cm cube
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Tror måske nok argumentationskæden lige blev sprunget over med et led eller to
? Forstår ikke helt hvad du mener?

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

"Sten kan ikke flyve. Du kan ikke flyve. Ergo er du en sten."
Aha, den sætning forklarede lige lidt :lol:
grunden til at jeg skriver dettte er at mange kemikalier og ting og sager der kan opløse hinanden, kan samtidig opløses af et fælles middel (fx. acetone).

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu skrev jeg opfattelse, og det tog du meget bogstavligt.
Men så retter jeg det da til erfaring!

At silicone og PU skum kan fjernes med acetone, inden det hærder, siger intet om materialet i hærdet form. Hvis Pu skum har den evne, mon så ikke det var mere veldokumenteret, end blot lige din oplevelse.
Tror du så ikke at det ville stå på flaskerne??
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

At silicone og PU skum kan fjernes med acetone, inden det hærder, siger intet om materialet i hærdet form.
Nu er det heller ikke så tit du sprøjter med tørt pu skum :wink: og silikone kan godt opløses med acetone i tør tilstand...
Hvis Pu skum har den evne, mon så ikke det var mere veldokumenteret, end blot lige din oplevelse.
Tror du så ikke at det ville stå på flaskerne??
mener du hvis det opløser silikone - så nej, det tror jeg ikke vil står på flaskerne. Det kan opløse en hele del der ikk står på flaskerne. ...
Dog kan det godt være det ville være mere veldokumenteret (specielt i akvarieverdenen), og vil da gerne indrømme at da jeg skrev "pu-skum opløser silikone" havde jeg kun taget udgangspunkt i min egen oplevelse.

Men lyt eller lad vær', det må i selv om, nu har jeg ihvertfald skrevet det og det kan ingen klandre mig for ikke at have advaret imod nu...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

[quote="frederik"][quote] og silikone kan godt opløses med acetone i tør tilstand...
[quote]

Hvis det var så enkelt, så havde Danalim nok ikke udviklet en speciel silicone fjener der koster en mindre formue. Og den lugter på ingen måde af acetone.
Og i alle de år jeg har lavet akvarier med silicone, har jeg bruget flere liter acetone, og aldrig oplevet at det blev opløst.
Så for at sige det lige ud, så køber jeg ikke din historie!!

EOD
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"