Hvor farlig er OZON

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Hvor farlig er OZON

Indlæg af RonniA »

Jeg har lige sat min nyindkøbte ozon (sander C100) til min skummer, helt magen til nybergs setup som kan ses her:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... c&start=30

Men jeg syntes jeg kan lugte ozonén i skabet hvor sumpen står, det luget lidt sødt svømmehal klor agtigt...

Er det ozon og hvor farlig er det?

Skal lige siges at ozon anlægget (sander C100) kun er sat til 1/3 kraft.
T1000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af T1000 »

køre du med redox
400l akvarie med optisk front ,sump 120l, ialt 520 .bubble king 200 mini , ATI powermodul 6x54watt +2x39 wattt5,Ghl profilux plus 2,3 tunze 6055 ghl styret

Sps fragtmenter søges
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ozon er farligt i for store mængder både for dyr og mensker.
Jeg havde i langt tid kørt med Ozon 24/7 og det kunne godt lugtes i skabet og det slog min hugo ihjæl i akvariet. derfor passer jeg meget på nu med og bruge ozonen

Hvad sagde din måling af Redox ved vores lille forsøg.

Steen
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Ja jeg kører med redox men den viser ikke korrekte tal da jeg har et eller andet elektrisk med lidt overgang i som resulterer i misvisning. (bliver løst snart)

Den sagde 150 mW
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

OK..Ronni.

Men pas på med at lade den køre for meget uden måler da det kan gå roligt galt.

Steen
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

men tilbage til RonniA spørgsmål...hvor farligt er det? og jeg tænker mest for mennesker? flere siger de kan lugte der i skab med sump...men er det farligt i din mængde for mennesker? jeg synes ogås jeg sådan svagt kan lugte det hvis jeg stikker hele hovedet ind i skabet. Min er en som giver det samme som en sander c25 og den er kun skruet højst halv op.
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

og tænker også på hvis slangen en dag gik af skummer ved et uheld og ozonisator bare står og smider ozon ud i rummet flere timer....er det så meget farligt?
Brugeravatar
Sørensen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Nordjylland - Gandrup

Indlæg af Sørensen »

hermes2005 skrev:og tænker også på hvis slangen en dag gik af skummer ved et uheld og ozonisator bare står og smider ozon ud i rummet flere timer....er det så meget farligt?
Kopimaskiner og laserprintere afgiver osse ozon.

Det er bestemt ikke sundt men du dør ikke lige med det samme af det
Mvh Martin Sørensen
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

du dør ikke lige med det samme
Hvornår så :shock:
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

http://www.worksafesask.ca/files/ccohs/ ... ie774.html

http://www.greenfacts.org/air-pollution ... ffects.htm

Såvidt jeg kunne finde ud af da jeg skimmede andre sites. Så er der ikke en akut fare ved Ozon brug fordi mennesker kan lugte mængder der er langt under grænsen for hvornår man dør af det.
Men ingen tvivl om at ozon ikke er godt for kroppen i det lange løb.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Ozon O3 er en av de kraftigste oksydanter vi har, du kan kjenne ozon duft i tordenvær, og har du sveiset med lysbue(tig/mig ol) så kjenner du duften for ved sveising produseres det også ozon.
Ozon har evnen til å løse opp celler og ødlegge dem, men det krever sin mengde ozon anriket atmosfære, de fleste kjenner duften lenge før det er begynt å bli farlig, er man derimot tett i nesen og ikke kjenner ozon duft så vil man oppdage at man får hodepine og da er det på tide med litt utlufting, er man så begynt å brekke seg da begynner det å bli alvorlig...
Nu er de små Ozonisatorer vi bruker bortimot ufarlig ved normal bruk, altså til å kjøre sammen med en skummer. Det er to gode måter å binde ozon til andre stoffer, den ene er å slippe ozon ut i et reaktorkammer fylt med vann, da vil mesteparten av ozonen binde seg til andre stoffer og danne en ny binding(nettop som i din skummer). Den andre måte er at la vannet fra skummeren renne igjennom aktivt kul, da skal ozonen være borte. Da forutsatt at man ikke kjører hammerdoser av ozon så er skummer og aktivtkul løsningen.
Det er en god indikator å trekke været over skummer koppen og ikke kunne kjenne ozonduft, da er man på rette vei.
De fleste skummere mister effekt ved for meget ozon.

Sørensen:
Trekker du inn store mengder ren og fin ozon så vil dine lunger oppløses og kollapse, jepp du kan dø veldig fort om forholdene er de rette, men heldigvis så skjer det ikke med Mickey Mouse ozonisatorer som vi bruker.

spdiving:
quote:Ozon er farligt i for store mængder både for dyr og mensker.
Jeg havde i langt tid kørt med Ozon 24/7 og det kunne godt lugtes i skabet og det slog min hugo ihjæl i akvariet.

Kan du garantere for at det var ozon som slog din hugo ihjel?
Hvor mye ozon kjørte du med og til hvilken skummer?

Hermes2005:
Det er ikke bra at slangen smider av og det lekker ozon ut i rommet, men med et normalt ventilert hus så vil det gjerne ta noen dager feks med en C100 før det blir akutt farlige mengder, og har du et vindu eller to åpent så har jeg mine tvil om at man blir noe særlig skadet, husk på at det er snak om milligram pr time som blir produsert.

Man skal og bør ha respekt for Ozon men ikke frykte den.
Mitt råd er at skru ned for ozon til man ikke kan kjenne ozonduft i nærheten av skummeren, og la så skummer vannet renne igjennem aktivt kul så er ozon King of clarity...
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Her er hvad DMI skriver om Ozon:

Effekter på mennesker
Hvis mennesker udsættes for forhøjede ozonkoncentrationer, kan der forekomme gener. Navnligt børn og personer med luftvejslidelser er udsatte grupper. Symptomerne kan være forringet lungefunktion, hoste, brystsmerter, åndedrætsbesvær, hovedpine og øjen-irritation.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

seadooman skrev:Her er hvad DMI skriver om Ozon:

Effekter på mennesker
Hvis mennesker udsættes for forhøjede ozonkoncentrationer, kan der forekomme gener. Navnligt børn og personer med luftvejslidelser er udsatte grupper. Symptomerne kan være forringet lungefunktion, hoste, brystsmerter, åndedrætsbesvær, hovedpine og øjen-irritation.
Det er samme info jeg også sitter med, men hva er høye konsentrasjoner pr definisjon?
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Se det link jeg gav:
http://www.greenfacts.org/air-pollution ... /index.htm

Såvidt jeg lige kunne skimme igennem.. Så er 6.6 timer i 120 til 160 g/m3 koncentrationer med middel fysisk aktivitet en grænse for hvornår akutte lunge skader optræder. Men det er såvidt jeg forstår en grænse der er meget indviduel.

Se også her hvis man orker at læse om det:
http://www.greenfacts.org/air-pollution ... ects.htm#4

Konklusionen må bare være.. Sørg for at undgå der slipper ozon ud i stuen. Det giver hovedpine, tør hals og for børn kan det på sigt give lungeproblemer.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Musiker skrev: Såvidt jeg lige kunne skimme igennem.. Så er 6.6 timer i 120 til 160 g/m3 koncentrationer med middel fysisk aktivitet en grænse for hvornår akutte lunge skader optræder. Men det er såvidt jeg forstår en grænse der er meget indviduel.
6.6 timer i 120 til 130g/m3 :!: What :!: Våres normale ozonisatorer leverer 50 til 300 mg/t og det er altså mg, hvor lenge må for eksempel en 100mg/t stå og levere ozon før man er oppe i de 120g/m3?
Christian
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Dmi skriver det som 240 µg/m3 men hvad det µg/m3 er ved jeg ikke helt!

De skriver:
EUs Tærskelværdier for Ozon
(Værdierne indgår også i Smog og Ozonberedskabet)

Bemærkninger / tiltag Tærskelværdi Midlingsperiode Statistik
Befolkningen informeres 180 µg/m3 1 time maks.
Befolkningen varsles 240 µg/m3 1 time maks. over 3 timer

EU's informationsværdier overskrides højest et par gange om året i Danmark. Flere steder i Mellemeuropa er der 20-30 årlige overskridelser og i Sydeuropa op til 40 overskridelser om året.

Men jeg sku da aldrig hørt om Ozon varsling.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

ug det er Micro gram!
Det er 1/100.000 del af et gram :-O

P.s. jeg havde skrevet forkert af fra WHO's side. Der står 120-160 mg/m3, men det er jo stadig 1000 gange mere end hvad der står på DMI's side. Da tallene på den side jeg fandt ikke er helt konsistense så hælder jeg mest til at det er DMI der har de korrekte værdier.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Selvom en ozonisator i teorien skulle spytte 100 mg ozon direkte ud i stuen pr. ud i timen, ville man i hvert fald ikke være i tvivl bare med lugten alene. Ozon er desuden meget ustabilt og der går ikke meget mere end en halv times tid inden det hele igen er blevet til ilt (O2). Så det er ikke sådan at flere timers ozonproduktion akkumuleres i stuen.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"