Frag tank...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Frag tank...

Indlæg af pasex »

Thue skrev:
PederP skrev:Den lim du kan købe - som "svejser" akryl sammen hedder Acrifix. Du kan få en version der hedder 116 og 192. Jeg vil anbefale 116, den er lettest at få et flot resultat med - uden så mange bobler.
Hvis man øver sig lidt kan man samle pladerne med et lille mellemrum så limen fordeler sig selv med den kapillære effekt.

Hvis man skal lave akryl lim, så er det lettest at tage noget "savsmuld" fra akryl arbejdet. Det putter du op i et syltetøjs glas, og hælder acetone på så det dækker. På med låget, og lad det stå til det er opløst.
Acetone svejser også acryl. Det opløser det, fordamper og så hænger det sammen.
Jeg vil også klart anbefale dig lige som Peder og finde noget acrifix, jeg har bygget en del i acryl og bruger altid acrifix 116 og det holder, acrifix 192 skal hærde under uv lys så den skal du ikke bruge med mindre du har noget der afgivet Uv stråler.

Acetone og acryl sammen danner da en lim masse og denne kan da lime mange små ting men ligefrem og bruge den som lim i noget hvor der kommer tryk på ville jeg ikke turde. Husk vand fylder meget på gulvet ;-) samt hvis du får lavet denne lim for tynd så der er for meget acetone vil det medføre små springninger i dit acryl pga overflade spændinger som vil svække dit nye akvarie.

Her er en test af de forskellige lim typer der findes til acryl... sjovt nok den hjemmelavede der er billigst samt holder til mest, der beskrives acrifix 192 IKKE som noget der skal hærde under UV lys, men derimod ikke indeholder acetone men skal hærde af gennem lidt tid.

http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=163&start=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

pasex skrev:
Thue skrev:
PederP skrev:Den lim du kan købe - som "svejser" akryl sammen hedder Acrifix. Du kan få en version der hedder 116 og 192. Jeg vil anbefale 116, den er lettest at få et flot resultat med - uden så mange bobler.
Hvis man øver sig lidt kan man samle pladerne med et lille mellemrum så limen fordeler sig selv med den kapillære effekt.

Hvis man skal lave akryl lim, så er det lettest at tage noget "savsmuld" fra akryl arbejdet. Det putter du op i et syltetøjs glas, og hælder acetone på så det dækker. På med låget, og lad det stå til det er opløst.
Acetone svejser også acryl. Det opløser det, fordamper og så hænger det sammen.
Jeg vil også klart anbefale dig lige som Peder og finde noget acrifix, jeg har bygget en del i acryl og bruger altid acrifix 116 og det holder, acrifix 192 skal hærde under uv lys så den skal du ikke bruge med mindre du har noget der afgivet Uv stråler.

Acetone og acryl sammen danner da en lim masse og denne kan da lime mange små ting men ligefrem og bruge den som lim i noget hvor der kommer tryk på ville jeg ikke turde. Husk vand fylder meget på gulvet ;-) samt hvis du får lavet denne lim for tynd så der er for meget acetone vil det medføre små springninger i dit acryl pga overflade spændinger som vil svække dit nye akvarie.

Her er en test af de forskellige lim typer der findes til acryl... sjovt nok den hjemmelavede der er billigst samt holder til mest, der beskrives acrifix 192 IKKE som noget der skal hærde under UV lys, men derimod ikke indeholder acetone men skal hærde af gennem lidt tid.

http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=163&start=7" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nordiskplast.dk/pictures_org ... xiglas.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Læs beskrivelse under 192 skal bruge lys til og reagere, Uv lys får det til og reagere hurtigere,fordel ved 116 er også den er en lille smule spalte fyldne i forhold til 192 som er meget mere tyndt flydende ;-)
Mvh thue
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 3600 Frederikssund

Indlæg af Hugo190691 »

Der kommer ikke så meget tryk på:) det bliver 19,6 liters:)
Og sidderne er varme bukket forsigtigt og præcist så det er kun på en side den skal limes og der har jeg en lime flade på 3 cm:) så tror at det vil virke fint med akryl og acetone :) men igen det er et forsøg
Jeg kan altid bukke et nyt akvarie hvis det nu gik galt:(
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Hvis det ikke er så vigtigt at det kan holde så køre en snotklat rundt istedet :GO
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Haha go ide ;)
Nej men i kan se et billed om lidt af samlingen der er meget hæfte flade da det kun er en side og den side bliver os forstærket med en plade som kan side trekantet i den side:)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

4cm hæfte flade i siden
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Steen skrev:Hvis det ikke er så vigtigt at det kan holde så køre en snotklat rundt istedet :GO
Kender du den med hvis man ikke har noget fornuftigt at sige?

Der er ingen grund til at være nedladende..
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

:B haha
Men det der kan jo næsten ikke gå galt vel?
Tænker jeg bare!
Det ligefør tyggegummi ville kunne holde det sammen når vi snakker så lidt vand!:O :D
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa

Indlæg af Lennart »

Hej Hugo

Vil lige sige at jeg beundrer "dit gå på mod". Tror sgu egentlig jeg deler nogen gener med dig med en tyrkertro på at egne evner og erfaringer holder. Jeg deler også genet med brændende utålmodighed og at der skal ske noget "NU". Som du har jeg stolt vist ting frem der så er sablet ned af erfarne, det er ihvertfald sådan det føles(og slet ikke er intensionen). Jeg har som du sikkert også har, slugt både elefanter og kameler når erfarne akvarister har vredet armen om på ryggen af mig verbalt. Det har nogengange føltes som en spændetrøje at man da for helguland da os ikke må putte fisk i før efter en måned eller lign og at man for helguland da os ikke må have flot sort granit i bunden eller knuste levende sten. Det er en process jeg tror vi deler. Men så alligevel, lige så stille begynder det at gå op for en, at jo de havde faktisk ret.
Ville bare sige hej og ønske dig held og lykke med dit akvarie, jeg syns faktisk du er noget ganske særligt og har din egen natur, du er dig selv, og har en spændende tilgang til mange ting. Husk bare at det er levende ting du har med at gøre, de fortjener at vi behandler dem med respekt og viden, og her kommer ihvertfald du og jeg til kort overfor den enorme erfaring man kan finde herinde. :biggrin:
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Hugo.

Den samling skal du nok få til at holde. Men der skal vel også limes en bund i?? :)

For lige at vende tilbage til acrifix. 192 BEHØVES ikke uv for at hærde, men den er dummere at arbejde med. (syntes den giver "strækmærker" når den hærder op).

Jeg ville vælge limen ud fra hvor godt dit snit er i pladerne. Hvis du laver limen selv, så kan du lave en der fylder lidt, og så bliver selv rundsavs flader tætte. Du kan få problemer med de tyndt-flydende, med mindre du bruger fræset eller laserskåret akryl.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

PederP skrev:Hej Hugo.

Den samling skal du nok få til at holde. Men der skal vel også limes en bund i?? :)

For lige at vende tilbage til acrifix. 192 BEHØVES ikke uv for at hærde, men den er dummere at arbejde med. (syntes den giver "strækmærker" når den hærder op).

Jeg ville vælge limen ud fra hvor godt dit snit er i pladerne. Hvis du laver limen selv, så kan du lave en der fylder lidt, og så bliver selv rundsavs flader tætte. Du kan få problemer med de tyndt-flydende, med mindre du bruger fræset eller laserskåret akryl.

Hehe de skrevne ord er svære. Acrifix 192 bruger lys til og reagere, den tørre også selv om den bare får sol lys som også afgiver uv stråler, nå det er jo ikke en debat omkring produkter :biggrin: De virker alle sammen, de kan lime alle sammen, syntes også lige som pederp at 192 laver for mange sprængninger i acryl, samt den er meget tynd, snit skal være meget præsis i forhold til 116 som fungere lidt mere som pvc lim med og fylde små sprækker op.

Held og lykke med projektet
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Lennart skrev:Hej Hugo

Vil lige sige at jeg beundrer "dit gå på mod". Tror sgu egentlig jeg deler nogen gener med dig med en tyrkertro på at egne evner og erfaringer holder. Jeg deler også genet med brændende utålmodighed og at der skal ske noget "NU". Som du har jeg stolt vist ting frem der så er sablet ned af erfarne, det er ihvertfald sådan det føles(og slet ikke er intensionen). Jeg har som du sikkert også har, slugt både elefanter og kameler når erfarne akvarister har vredet armen om på ryggen af mig verbalt. Det har nogengange føltes som en spændetrøje at man da for helguland da os ikke må putte fisk i før efter en måned eller lign og at man for helguland da os ikke må have flot sort granit i bunden eller knuste levende sten. Det er en process jeg tror vi deler. Men så alligevel, lige så stille begynder det at gå op for en, at jo de havde faktisk ret.
Ville bare sige hej og ønske dig held og lykke med dit akvarie, jeg syns faktisk du er noget ganske særligt og har din egen natur, du er dig selv, og har en spændende tilgang til mange ting. Husk bare at det er levende ting du har med at gøre, de fortjener at vi behandler dem med respekt og viden, og her kommer ihvertfald du og jeg til kort overfor den enorme erfaring man kan finde herinde. :biggrin:
Jeg skal gører mit bedste:)
Og det er jo ikk fordi jeg skal ødelægge alt
Men man bliver jo nød til at prøve
Det samme med dem som bruger vodka blandingen kan ikke huskw hvad det hed
Men det var også et forsøg i første omgang!
Eller en som fik sig en snaps over akvarie ;D
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Hurtigt svar søges!
Kan den her bruges til at lime med!?:)
Skak købe den med hjem idag fra arbejdet hvis ja
Altså på akryl pladerne
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Ja den burde være ret God til at lime med! Men ikke til dit formål.. Der ville jeg bruge det ALLE de andre også foreslår :)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Tak for svaret!:) ville os bare lige høre før mobilen gik ud XD
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Hey nu har jeg kigget rundt på nettet osv men mine acryl plader er ikke fræset de er bare skåret med rundsav hmm derfor tænker jeg.. Det der puttex 100 kan vel bruges til at line det sammen med først og så give det acryl limen efter altså det hjemmelavet
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Det er aldrig smart at blande 2 lim typer.
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Okay:) jeg ville bare høre for det akryl lim kan jeg ikke forstille mig at det virker ordentligt hvis jeg ville bruge det som var det sliicone forstå mig ret :beer:
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Okay
Tilkendegivelse!
Jeg er ikke det bedste i verden til at fuge med akryl snask haha :beer:
Meeeen tæt tror jeg nu nok det skal blive;)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Overvej den lige;)
Den er ihvertfald 20cm
Hehe
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød

Indlæg af TOSTRA »

Jeg har også sådan en i mit 10 liters. Den er vist ca 15cm.
Og jeg kan ikke finde den, så jeg er lidt nervøs for at blive "stukket", når jeg har fingrene akvariet.
Og så er den også *#/&%# klam!!! :scream:
Så mine yndlingsværktøjer er pincet, pipette og tandbørste :hehe:
Men det havde det nu nok været alligevel...
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Idag da jeg kom hjem var næste alle mine grønne alger bare gone?:)
Hmm
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Hvis jeg nu leged med tanken om at det skulle blive et normalt nano akvarie men med skummer osv alle tingene
Meen hvis det skulle foregå sådan hvor får jeg så fat i levende sten fra idunesien gerne helt ny importeret så der sidder en masse dyr alger osv på dem? Skal kun bruge nogle kg men alligevel kunne godt tænke mig en sten som er helt lilla af kalk alger når jeg sætter det i det nye
Ikke at jeg ikke kan finde det hos nogle private men vil gerne slippe for et tun gladroser osv:)
Ps håber på noget mystisk beboelse svampe osv ja i ved hvad jeg mener :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hugo190691 skrev:Hvis jeg nu leged med tanken om at det skulle blive et normalt nano akvarie men med skummer osv alle tingene
Meen hvis det skulle foregå sådan hvor får jeg så fat i levende sten fra idunesien gerne helt ny importeret så der sidder en masse dyr alger osv på dem? Skal kun bruge nogle kg men alligevel kunne godt tænke mig en sten som er helt lilla af kalk alger når jeg sætter det i det nye
Ikke at jeg ikke kan finde det hos nogle private men vil gerne slippe for et tun gladroser osv:)
Ps håber på noget mystisk beboelse svampe osv ja i ved hvad jeg mener :beer:
Ny importerede sten er ikke altid sagen.
De kommer herop uden vand, blot fugtige.
Det betyder så at alt højere liv på og i stenene som regel er dødt.
Det eneste som plejer at klare turen er søknælere og krabber.
Og stenene kan stinke meget, alt efter hvor meget liv der er dødt.
En klargøring til et akvarie er 100 nødvendigt.

For et par år siden var der en som fik nogle sten sendt herop, mere eller mindre Express.
Der over levede en del ting, men stadig var der en masse krabber og søknælere.
Prisen for stenene plus transport, var ikke for almindelige menneskers pung
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Ja det tror jeg faktisk bare jeg vil forholde mig til og så stille et nyt:)
Hvor kan jeg så få fat i nogle gode levende sten som er lilla'e af kalkalger til at starte med? Gerne med held for at der sidder en micro koral på som bare ventee på at vokse:) du ved uventet ting:)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Jeg må ærligt indrømme at jeg er blevet i tvivl om det faktisk er polycabonat som jeg har lavet akvariet i?
Men det holder vel det samme om jeg bruger det ene eller andet med den acetone og akryl eller poly limen ?
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af pasex »

Polycarbonat kan du ikke smadre. Så prøv med en hammer på en stump.
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Er gjordt det er pænt stærkt meen altså det holder vand såå det må vil virke?:)
Har fyldt op til kanten
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af pasex »

hvis der er vand på gulvet i morgen, så holdt det ikke :)
Hugo190691
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hugo190691 »

Det stod en 8 timer med vand uden det mindste tegn til utæthed:) prøved os at rokke i det osv:) inter skete:beer:
Men nu er der blevet boret hul og limet og imorgen får den lidt silicone os bare for en sikkerheds skyld:)
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Låst

Tilbage til "Ny i faget?"