Thue skrev:Jeg vil også klart anbefale dig lige som Peder og finde noget acrifix, jeg har bygget en del i acryl og bruger altid acrifix 116 og det holder, acrifix 192 skal hærde under uv lys så den skal du ikke bruge med mindre du har noget der afgivet Uv stråler.PederP skrev:Den lim du kan købe - som "svejser" akryl sammen hedder Acrifix. Du kan få en version der hedder 116 og 192. Jeg vil anbefale 116, den er lettest at få et flot resultat med - uden så mange bobler.
Hvis man øver sig lidt kan man samle pladerne med et lille mellemrum så limen fordeler sig selv med den kapillære effekt.
Hvis man skal lave akryl lim, så er det lettest at tage noget "savsmuld" fra akryl arbejdet. Det putter du op i et syltetøjs glas, og hælder acetone på så det dækker. På med låget, og lad det stå til det er opløst.
Acetone svejser også acryl. Det opløser det, fordamper og så hænger det sammen.
Acetone og acryl sammen danner da en lim masse og denne kan da lime mange små ting men ligefrem og bruge den som lim i noget hvor der kommer tryk på ville jeg ikke turde. Husk vand fylder meget på gulvetsamt hvis du får lavet denne lim for tynd så der er for meget acetone vil det medføre små springninger i dit acryl pga overflade spændinger som vil svække dit nye akvarie.
Her er en test af de forskellige lim typer der findes til acryl... sjovt nok den hjemmelavede der er billigst samt holder til mest, der beskrives acrifix 192 IKKE som noget der skal hærde under UV lys, men derimod ikke indeholder acetone men skal hærde af gennem lidt tid.
http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=163&start=7" onclick="window.open(this.href);return false;