LED hvor godt er det for vores koraller?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions: 88
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: LED hvor godt er det for vores koraller?

Indlæg af Gino »

Thue skrev:Der er mange der diskutere netop dette emne på udenlandske forums, hvor de netop mangler det lys spektrum som skulle give de røde farver, de har så både prøvet og med div Uv og røde led for og se om dette kunne afhjælpe, men mange af dem har ikke kunne få dette til og lykkedes så mange af dem hva jeg kunne læse mig til var begyndt og supplere med t5 lys ved siden af led kampene for bedre og kunne ramme fuld spektrum og de røde farver. Man kan jo også se på de nyere led lamper at de bliver tættere og tættere på en hqis spektrum, har set nogle diagrammer fra tidligere modeller led lamper og de har slet ikke de sammen peaks i forskellige spektrum som en evt hqi pærer måtte have. Der er da ingen tvivl om at forskellige farve nuancer fra lamperne hjælper lidt på hvordan vores koraller måtte afspejle i farverne, tænk bare tilbage til de så kaldte zeo baljer som helst skulle være plastret til med t5 i forskellige farver så man rigtig kunne få de pastel farver frem ved og sulte korallerne og få dem til og afspejle sig i alle de farver man kunne tilsætte.

Nå men lys er jo en ting og dette er da vigtigt at det dækker over et stort spektrum så det kommer så tæt på solens diagrammer som muligt, men i vores lille øko systemer er der så mange andre ting som spiller en endnu større rolle for farverne og det er det vand de står i og hva de evt måtte kunne optage som næring. Husk nu de røde farver i korallerne altid har været drilsk for nogen.

Personligt da mi koral rev kørte for år tilbage havde jeg selv svært ved og få de røde farver frem i digitata de blev altid kedelige og nærmest grumset orange men min kammi som jeg fik dem fra var de knald røde, vi kørte begge dengang hvis jeg husker rigtigt med samme hqi og t5 som tilsætninger. Hans akvarie kørte meget nærings fattigt og mit i den helt anden boldt gade da jeg godt kan lide mange fisk så det har meget og sige hva vand kvalitet man har. Jeg havde på samme tidspunkt en flot ir grøn acro lidt ala en dyb vands acro, denne fik min overnævnte kammi ned til sig da jeg solgt ud og efter et par md var den helt lilla/violet hos ham, je troede ikke på det var min gamle for den var helt forandret. Så nok har lyset noget og sige men vandet har nu i mine øjne endnu mere og skulle have sagt.

Men jeg tror derimod man skal passe lidt på med led overfor lps, for tror simpelthen lyset er for kraftigt for dem hvis de ikke tilvendes rigtigt til det, jeg tror led lys giver meget mere par til korallerne end vores øjne tror de gør. Syntes lidt led lys virker lidt vattet i vores øjne i forhold til feks en hqi pærer men tror derimod det er vores øjne der snyder for er slet ikke i tvivl om de led lamper give rigtig meget par

Mvh thue
Hej thue.

Dejligt du lige er med i tråden her:-)

Jeg giver sig ret på mange af de punkter der og det er som om folk ikke tror jeg anerkender vandværdierne noget men tror mig jeg ved det er den vitale del af et godt rev:-)

Jeg prøver bare at sige at jeg IKKE har set et eneste akvarie med min type lampe eller nærmest et led akvarie der har haft flotte røde farver på deres lps koraller...
Du har meget ret mht til led og det stærke lys og derfor har jeg prøvet i 2 mdr at kører med 35 % lys men det gav ingen ændring andet end mine sps smed lidt farve men ikke så meget igen.

Jeg havde et perfekt kørende akvarie med super flotte røde farver på alle mine lps... Både under hqi og mit t5.. Jeg skiftede så til led lys og her begyndte det så at gå ned af bakke for den røde farve på mine lps... Jeg skulle så flytte og det gav så lidt større udfordringer i form af noget vandhane vand med høj fosfat... Men jeg men bare at mine problemer begyndte før jeg flyttede og inden skift af lys der spillede der maks! Jeg startede på 30% lys....

Jeg har flere venner som har gjort og oplevet det samme som jeg og vi er ved at blive lidt trætte a det så derfor jeg oprettede denne tråd.. Jeg er ikke den eneste som har dette problem og begyndte at læse på de forskellige forums og flere har haft nøjagtigt samme udfald efter skifte til led... Ville bare gerne finde frem til en måske løsning hvis dette overhovedet er muligt men ja det er nok en kombi af disse lyskilder men så går de besparelser lidt a :-)

Men som sagt vi er enige :-)

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Med fare for at spolere flowet i tråden.
I det første indlæg spørger Gino til om t5 har en form for uv "indbygget". Det er der ikke blevet kommenteret på, har det noget på sig?
Ved godt tråden omhandler led...
Igen fantastisk tråd, der er sgu nogen herinde der er inde i sagerne omkring hobbyen :W
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

dekoin skrev:Med fare for at spolere flowet i tråden.
I det første indlæg spørger Gino til om t5 har en form for uv "indbygget". Det er der ikke blevet kommenteret på, har det noget på sig?

Det har jeg aldrig hørt om, og jeg har da fulgt med i udvikling omkring T5 siden på markedet.
Og jeg vil tvivle meget på det, for hvis UV skulle have en effekt, så skal glasset være lavet af specielt glas.
Og Uv strålerne vil hvis det er rigtig uv, ødelægge korallerne ret hurtigt
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Ved ikke om den har været frem her inde før men der er da lavet lidt forsøg med led i forskellige farver
http://www.advancedaquarist.com/2003/11/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:

Det har jeg aldrig hørt om, og jeg har da fulgt med i udvikling omkring T5 siden på markedet.
Og jeg vil tvivle meget på det, for hvis UV skulle have en effekt, så skal glasset være lavet af specielt glas.
Der er da så vidt jeg ved mange rør med et spektrum der inkluderer langbølget UV (a/b)?
Thue
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Vi ønsker bestemt ikke om have de "rigtige Uv-c stråler " i akvariet for det vil som Carsten er inde på så ting ihjel, det ville også give os mennesker svejse øjne hvis vi kiggede op i det.

Men gino hvis du mener at der mangler et spektrum i din lampe, som gør at du manglet de røde farver kan det kun været en Uv farve som ligger omkring de 405nm for ellers er din lampe jo dækket godt ind med rød farve ved både rød led og varm hvid. Så det er måske den farve du skal prøve og lave forsøg på hvis du skal. Kunne da kun være spændende og høre om det gjorde en forskel, men tror nu stadig personligt vandet spiller den største rolle
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Thue skrev:Vi ønsker bestemt ikke om have de "rigtige Uv-c stråler " i akvariet for det vil som Carsten er inde på så ting ihjel, det ville også give os mennesker svejse øjne hvis vi kiggede op i det.

Men gino hvis du mener at der mangler et spektrum i din lampe, som gør at du manglet de røde farver kan det kun været en Uv farve som ligger omkring de 405nm for ellers er din lampe jo dækket godt ind med rød farve ved både rød led og varm hvid. Så det er måske den farve du skal prøve og lave forsøg på hvis du skal. Kunne da kun være spændende og høre om det gjorde en forskel, men tror nu stadig personligt vandet spiller den største rolle
Ja er med på at uv-c ikke er velkomne med hvad med a og b;-)

Jamen jeg ved ikke om jeg skal prøve at skrue noget ned for den røde farve efter jeg har læst det forrige link igennem.. Syntes der er 2 af mine koraller lps der er blevet lidt bleget .. Som om de har smidt deres zooanthaller...

Hvad syntes du jeg sku prøve med lyset denne gang?
Pt kører alle farver på 100 % mens den samlede lysstyrke ligger på 50 % .

Ville den uv farve mon gøre jeg fik noget af den røde farve igen.. Ikke kun så det lign det visuelt men i virkeligheden ?

Ja vandet spiller stadig en uhyre rolle, vi er helt enige :K

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

den_ skrev:Ved ikke om den har været frem her inde før men der er da lavet lidt forsøg med led i forskellige farver
http://www.advancedaquarist.com/2003/11/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Super artikel :-)

Men som jeg læser det så er det ikke det mest imponerende med de røde ledpære... Hvad siger i?

Mvh
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

PederP skrev:
Carsten skrev:

Der er da så vidt jeg ved mange rør med et spektrum der inkluderer langbølget UV (a/b)?
Ja dette mener jeg så også.. Er der ikke dette i bla. Ati røret?

Mvh
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Gino skrev:
den_ skrev:Ved ikke om den har været frem her inde før men der er da lavet lidt forsøg med led i forskellige farver

Men som jeg læser det så er det ikke det mest imponerende med de røde ledpære... Hvad siger i?

Mvh
NEj syntes endelig heller ikke de røde leds får ros

TJek også denne side der står rigtigt meget spændende angående led, læse også at når man har lyset tændt i 8 til 9 timer, så skal de blå være tændt 2 timer før de hvide bliver tændt og igen 2 timer efter de hvide slukker altså så skal de led kun være tændt i 4 til 5 timer om dagen da de er så intense i lyset ( står under artiklen om til vending til led)

http://orphek.com/understanding-spectro ... ty-graphs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Chrissy62 skrev:Jeg har nogle meget flotte røde zoaer og en rød/grøn favia. De står knivskarpe.

Jeg tror ikke vi har andre røde LPS lige pt. men så har jeg jo nogle pink og mørke pink sps, de står også flotte i deres farver.

Vi kører med Bens graph. Og vi har endnu ikke fået de nye Tir-linser.

Udover det, så kan det med farverne jo også hænge sammen med værdierne i vandet. Vi har 0 i P04, og 0,1 i N03. Vi tilfører Pohls extra, men kun ca. hver 3. dag.

Vi fodrer korallerne med Reefpearls ca. hver 4. dag.

Vi tilfører dagligt 10 ml. Kalium.

Ca. hver 5. dag tilføres Iod. en hættefuld.

Vi fodrer med flagefoder og kun 1 gang om ugen får de 2 brikker frost.

Til gengæld fodrer vi 2-3 gange om dagen.

Vi skifter 10% vand ca. hver 14. dag.

Alle vores koraller står rigtig flot og skarpe i farverne og de vokser som om fanden var i hælene på dem :)

Vores akvarie er ca. 750 L incl. sumpen.

Når jeg skriver alt det her, så tænker jeg, at det måske ikke kun er lyset der har en effekt på farverne, men også vandkvaliteten :)
Hej igen.

Hr du et link til bens graph? Mvh
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

den_ skrev:
Gino skrev:

Mvh
NEj syntes endelig heller ikke de røde leds får ros

TJek også denne side der står rigtigt meget spændende angående led, læse også at når man har lyset tændt i 8 til 9 timer, så skal de blå være tændt 2 timer før de hvide bliver tændt og igen 2 timer efter de hvide slukker altså så skal de led kun være tændt i 4 til 5 timer om dagen da de er så intense i lyset ( står under artiklen om til vending til led)

http://orphek.com/understanding-spectro ... ty-graphs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hj igen.

Ðt er ret spændene læsning men kan ikke finde det med de 2 timer blå før og efter det hvide?

Kører i andre kun så få timer med jeres hvide lys? Jeg kører med 50% i 7-8 timer om dagen

Tak for linket:-)

Mvh
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 355
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kan ikke helt huske mit setup, men mener det er ca 4-5 timer for næsten fuldt skrald på de hvide og de blå.
Resten af tiden er det en kombi af blå og hvide, men dæmpet jævnt indtil slut. Opstarten kører på samme vis.

Kom til at tænke på noget jeg læste i forbindelse med det Thue skrev, omkring hans irgrønne Acro der blev blå/violet hos hans kammerat.
Jason Frick, som er en af de mest aktive på RC omkring sps/lps id, skrev om en koral han havde spredt til 6 forskellige akvarister, hvoraf en af dem var en af de "tunge drenge" med megen erfaring. Alle de frags kom til at se forskellige ud og ingen af dem lignede originalen.
Jeg tror stadig på, at det er mere komplekst end som så. Ingen akvarier er ens, selvom det er med samme lys, lystid, vand, ja alt.
Jeg ser det her hos mig selv. Jeg har jo Thomaas akvarie her pt. Det er koblet på mit system, så alt kører på samme måde. Men alligevel så reagerer de to akvarier vidt forskelligt. Og det er samme lys (Radion)
Min Cynarina er rød og det er den hele tiden, men den står også skyggefuldt placeret. Blastoer holder også den røde farve og gør det hele tiden.

Jeg tror stadig ikke kun det er lyset, men kan dog godt se det problem du nævner ved, at de smider farven hurtigt og at det sker hos flere akvarister.
Det er meget komplekst og er nok ikke løst ved at ændre på lyset alene. Hvilket Jason Fricks eksempel også viser.

Det kan måske også spille ind, hvordan man vedligeholder sine "tre hellige". Det konstaterede jeg selv, da jeg skiftede fra væsker til kalkreaktor.
Det har jeg også fået tilbagemeldinger på fra flere akvarister, som har oplevet det samme. Men det er måske ikke entydigt.
Det jeg mener er, at alt spiller ind. Ikke kun en enkelt faktor.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

crazy seahorse skrev:Jeg kan ikke helt huske mit setup, men mener det er ca 4-5 timer for næsten fuldt skrald på de hvide og de blå.
Resten af tiden er det en kombi af blå og hvide, men dæmpet jævnt indtil slut. Opstarten kører på samme vis.

Kom til at tænke på noget jeg læste i forbindelse med det Thue skrev, omkring hans irgrønne Acro der blev blå/violet hos hans kammerat.
Jason Frick, som er en af de mest aktive på RC omkring sps/lps id, skrev om en koral han havde spredt til 6 forskellige akvarister, hvoraf en af dem var en af de "tunge drenge" med megen erfaring. Alle de frags kom til at se forskellige ud og ingen af dem lignede originalen.
Jeg tror stadig på, at det er mere komplekst end som så. Ingen akvarier er ens, selvom det er med samme lys, lystid, vand, ja alt.
Jeg ser det her hos mig selv. Jeg har jo Thomaas akvarie her pt. Det er koblet på mit system, så alt kører på samme måde. Men alligevel så reagerer de to akvarier vidt forskelligt. Og det er samme lys (Radion)
Min Cynarina er rød og det er den hele tiden, men den står også skyggefuldt placeret. Blastoer holder også den røde farve og gør det hele tiden.

Jeg tror stadig ikke kun det er lyset, men kan dog godt se det problem du nævner ved, at de smider farven hurtigt og at det sker hos flere akvarister.
Det er meget komplekst og er nok ikke løst ved at ændre på lyset alene. Hvilket Jason Fricks eksempel også viser.

Det kan måske også spille ind, hvordan man vedligeholder sine "tre hellige". Det konstaterede jeg selv, da jeg skiftede fra væsker til kalkreaktor.
Det har jeg også fået tilbagemeldinger på fra flere akvarister, som har oplevet det samme. Men det er måske ikke entydigt.
Det jeg mener er, at alt spiller ind. Ikke kun en enkelt faktor.

Erik
Jeg er enig med dig:-) nu kører jeg med med lidt for meget næring men det arbejder jeg på at få ned og endda godt ned... Men selvom om dette sker så tror jeg ikke at ændre noget ved den røde farve overhovedet men jeg giver det da forsøget igen.. For da jeg startede med de led var mit and mere nærringsfattigt.

Jeg tror selv ikke det er muligt at holde de røde farver på nogle typer lps... Og så er det jo bare synd at det er på mine yndlings der ikke kan holde den røde farve:1)

Men jeg giver ikke op... Jeg Vil da prøve forskellige ting og netop derfor jeg startede denne tråd, for at få nogle flere ideer og for at hører jeres effaringer og det har jo været en stor succes indtil nu:-)
3 af mine blastomussaer står også ok i rød farve mens ens jeg hr syntes jeg har smidt en del men det er slet ikk blastoerne jeg mener der er værst... Ðt er klart acans og scolymia .. Og acanthophylia.. Mine cynarina syntes jeg næsten også har samme farve ..

Ps jeg har i længere tid startet op på kun røde led men det er i en halv time.. Dr var for at fare en sol opgang lign noget.. Men kunne være jeg sku lade hver med dette efter jeg læste den artikel.. Kan de virkeligt passe de røde led er ringe og på igen måde gør noget godt? Lidt det samme jeg læser om den grønne?

Mvh
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 957
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Mht UV, så er det UV a(315-400 mm), der lyser ned i vandet og er med til at påvirke korallerne( og giver også os den brune kulør og D vitamin)
UVc og b blokeres af ozonlaget...så de er slet ikke aktuelle i vores bajler- medmindre det er i et UV filter...
Man kan godt få led dioder der har UV a (omkring 380nm) hvilket vil svare til det UV korallerne beskytter sig imod i naturen.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

engelquist skrev:Mht UV, så er det UV a, der lyser ned i vandet og er med til at påvirke korallerne( og giver også os den brune kulør og D vitamin)
UVc og b blokeres af ozonlaget...så de er slet ikke aktuelle i vores bajler- medmindre det er i et UV filter...
Man kan godt få led dioder der har UV a (omkring 380nm) hvilket vil svare til det UV korallerne beskytter sig imod i naturen.
Ok det var en spændene læsning... dvs at der fintes en reel uv a led der rent faktisk godt kan bruges til nogen og kunne i realiteten være en af synderne? ved du hvad uv der sidder i en razor?

MVH
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Aner ikke hvad der sidder en razor- men en UV a led kan ses tydeligt, da den næsten ikke lyser (synligt) i forhold til de andre led. Den har en lille violet prik i midten af dioden når den er tændt..
Thue
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Der er kun dig som kan finde den rette indstilling i din lampe. Men denne debat går på om der evt skulle mangle noget i din led lampe som gør de manglede farver. Og hva jeg kan kan forestille mig skulle mangle så er det omkring Uv spektrum den hænger lidt. Men jeg personligt tror nu ikke det kun er lyset der mangler, holder stadig på det et en sammen blanding af masse faktore der gør du mister farven. Men hvis du holder rent på at det er et lys spektrum det mangler og det kun er derfor, så ville jeg hvis jeg var dig prøve og til sætte et enkelt t5 rør i ati t5 actinic, dette rør skulle gerne give dig de farver som Uv feks udgiver som du evt kunne mangle i din led lampe og så kan du da finde ud af om det kun har noget med lyset og gøre
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

engelquist skrev:Aner ikke hvad der sidder en razor- men en UV a led kan ses tydeligt, da den næsten ikke lyser i forhold til de andre led. Den har en lille violet prik i midten af dioden når den er tændt..
Ok det må jeg lige tjekke efter når jeg kommer hjem;-)

MVH
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

@ Gino Jeg mener du efterspurgte om der var nogle der havde 80w armaturer, som du kunne låne/købe.
Nu er jeg ikke helt sikker, men er de ikke ca 160 cm lange?

Jeg har en lampe stående inde hos Klovnfisken, med 3 x 250W HGI og to T5 rør i.
Den må du da gerne købe/låne. Så har du også mulighed for at afprøve kombien HGI og T5.

Måske kunne det fikses, så du kan køre med radionerne samtidig. De skal så sidde under lampen inde i midten, hvor HQI lamperne sidder.
T5 rørene sidder for og bag selvfølgelig.
Det kræver lidt tilpasning, men mon ikke det kunne lade sig gøre?
Jeg har da vist også et T5 dobbelt armatur, som jeg gerne vil sælge. Både lampen og det løse armatur hang over mit DT som er 180cm.
Kan det ikke passe at de så er 80W?

I forbindelse med det sidste Thue skrev, så er det ene rør et lilla rør. Det gav faktisk et ret godt lys og god virkning på korallernes udseende.
Så vidt jeg husker, så var det lidt Maxpect agtigt.
Da jeg valgte at skifte til LED, overvejede jeg faktisk at sætte lilla i alle T5 armaturerne i stedet for kombien 1blå og 1lilla.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Thue skrev:Der er kun dig som kan finde den rette indstilling i din lampe. Men denne debat går på om der evt skulle mangle noget i din led lampe som gør de manglede farver. Og hva jeg kan kan forestille mig skulle mangle så er det omkring Uv spektrum den hænger lidt. Men jeg personligt tror nu ikke det kun er lyset der mangler, holder stadig på det et en sammen blanding af masse faktore der gør du mister farven. Men hvis du holder rent på at det er et lys spektrum det mangler og det kun er derfor, så ville jeg hvis jeg var dig prøve og til sætte et enkelt t5 rør i ati t5 actinic, dette rør skulle gerne give dig de farver som Uv feks udgiver som du evt kunne mangle i din led lampe og så kan du da finde ud af om det kun har noget med lyset og gøre
Jo jeg er med på at der er flere faktore som sagt men jeg holder stadig på der er noget som mangler i lyset der gør det 100% umuligt at holde flotte acans osv... det er jo kun min egen mening;-) her mener jeg der kan du gøre nok så meget med vandet osv men mener der er en mangelende faktor i den lampe der.

Det forslag er nøjagtigt det jeg vil forsøge.. skal bare lige finde en som har et par fatningen og en strømforsygning jeg evt kunne eller eller købe billigt;-) så snart det er fundet så ryger jeg på med forsøget!

Spændene om det er det manglende uv spectre der gør lidt af udspillet!

MVH
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Thue: bare for god ordens skyld, så er actinic ikke UV a, der er på 315-400nm. Actinic er over 418-420 nm...
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

crazy seahorse skrev:@ Gino Jeg mener du efterspurgte om der var nogle der havde 80w armaturer, som du kunne låne/købe.

Jeg har en lampe stående inde hos Klovnfisken, med 3 x 250W HGI og to T5 rør i.
Den må du da gerne købe/låne. Så har du også mulighed for at afprøve kombien HGI og T5.

Måske kunne det fikses, så du kan køre med radionerne samtidig. De skal så sidde under lampen inde i midten, hvor HQI lamperne sidder.
T5 rørene sidder for og bag selvfølgelig.
Det kræver lidt tilpasning, men mon ikke det kunne lade sig gøre?
Jeg har da vist også et T5 dobbelt armatur, som jeg gerne vil sælge. Både lampen og det løse armatur hang over mit DT som er 180cm.
Kan det ikke passe at de så er 80W?

I forbindelse med det sidste Thue skrev, så er det ene rør et lilla rør. Det gav faktisk et ret godt lys og god virkning på korallernes udseende.
Så vidt jeg husker, så var det lidt Maxpect agtigt.
Da jeg valgte at skifte til LED, overvejede jeg faktisk at sætte lilla i alle T5 armaturerne i stedet for kombien 1blå og 1lilla.

Erik
Hej Erik.

Det er rigtigt pænt af dig men vil helst med et mindre amatur da jeg har åbent akvarie uden kassen så er der heller ikke plads til at hænge er større amatur op og slet ikke et tungt et;-9 men en mindre amatur med 2 rør i eller lign ville jeg da godt låne eller købe billigt.
Den t5 amatur hvad er det for noget og hvor mange rør?
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

engelquist skrev:Thue: bare for god ordens skyld, så er actinic ikke UV a, der er på Max 385nm. Actinic er over 400 nm...
Ok så der er ikke et bedre rør der minder om uv? f.eks af ati's?

MVH
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Får lige den tanke om koraller under lamper uden UV a, lider af D vitamin mangel... Ganske som vi selv gør når vi ikke får sollys nok...?
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

engelquist skrev:Får lige den tanke om koraller under lamper uden UV a, lider af D vitamin mangel... Ganske som vi selv gør når vi ikke får sollys nok...?
det er sådan noget her jeg har været ude efter om nogen vidste lidt mere om end jeg... mener Thomas var wussov var inde på noget lign men fattede desværre ikke det hele da jeg er sygt ringe til tysk;-)

Jeg skal bare have fundet det bedste t5 rør der nærmer sig noget der minder om uv lys

MVH
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Gino skrev:
engelquist skrev:Aner ikke hvad der sidder en razor- men en UV a led kan ses tydeligt, da den næsten ikke lyser i forhold til de andre led. Den har en lille violet prik i midten af dioden når den er tændt..
Ok det må jeg lige tjekke efter når jeg kommer hjem;-)

MVH
Det er der ikke!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Gino skrev:
crazy seahorse skrev:@ Gino Jeg mener du efterspurgte om der var nogle der havde 80w armaturer, som du kunne låne/købe.

Erik
Hej Erik.

Det er rigtigt pænt af dig men vil helst med et mindre amatur da jeg har åbent akvarie uden kassen så er der heller ikke plads til at hænge er større amatur op og slet ikke et tungt et; men en mindre amatur med 2 rør i eller lign ville jeg da godt låne eller købe billigt.
@Gino
Du har ret i antagelsen omkring lampen, den er heelt vildt tung :weightlifts: , man kan roligt springe en tur i motionscentret over når man har skiftet lamper og rør :rofll:
Armaturet er et dobbeltarmatur med rørene placeret lidt skråt ud fra selve armaturet. Jeg skal kigge efter om ikke jeg har det stående.
Det er jeg nu sikker på jeg har, for jeg havde to og har ikke solgt nogle videre.

Erik

Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Nu skal vi vel også tage i i betragtning, at mange af vores LPS i naturen lever på ned til 20 meters dybde, hvilket siger en del om lysstyrke og spektralfordeling. Jeg ved som dykker, at man ikke skal længere ned end 8-10 meter før der ikke er meget tilbage af det røde spekter i lyset. Så et eller andet sted må LPS være vant til at leve på blå stue, med langt lavere styrke end det vi eks. tilbyder dem med vores LED lamper. Jeg kører med mine GHL lamper på omkring 10.000. k, hvilket med det blotte øje ligger utroligt tæt på mine Giesemann rør jeg kørte med på det gamle 600l akvarie, sammen med Giesemann Actinic blue (2 af hver i en 4 rørs konstallation, dvs 4x80W), vanddybden var fratrukket bundlag ca 50cm.

Jeg må indrømme at nogle af mine LPS så bedre ud dengang med T5, end de gør i dag med LED. Dog har jeg succes med at placere dem lidt i skygge af højereliggende LPS koraller der efterhånden er pænt store.
Jeg tror jfr. ovenstående at mange vores LPS over tid får alt for meget lys, og de burde måske have et mere blåspektret lys, men så går man lidt på kompromis med det visuelle, da netop mange af de varme farve i baljen derved visuelt bliver undetrykt. Men sådan er det netop også i naturen, jeg kan vise tonsvis af billeder jeg har taget i eks. rødehavet, på nogle af de mest spektakulære rev, med masser af koraller, alt er tonet Grønt/blåt på de dybder, og kun hvis man kommer tæt på korallerne eller man har en lygte med, kan man ane farverne. (Dog kan man med nogle farvefiltre ved fotografering nedtone de blå farver så meget at der via Photoshop kan trækkes andre farver frem end de blågrønne, eller bruge blitz, ved nær fotografering), men nu skulle det jo ikke handle om undervandfotografering,men det siger som sagt noget med spektral fordeling på de vanddybder som de forskellige koraller kommer fra.

Men at genskabe denne naturlige spektralfordeling gennem en vandsøjle på typisk 60-80 cm, er jo umuligt, vi kan kun skrue ned for vores lys, så de følsomme ikke reagerer nær så voldsomt, eller vælge at sammensætte vores "koralpakke" mere efter deres naturlige levesteder så men evt. kan ramme mere plet med henblik på belysningen.

Jeg tror så dog sagtens at os med LED i den tunge ende roligt kan gøre dette, jeg vil i hvert fald forsøge, da jeg netop har mange forskellige koraller som mange af jer andre. Jeg vil helst ikke over i et alt for blåt lys, selvom det rent faktisk er det mest naturlige men gerne have noget mine øjne syntes får farverne frem på tingene
Senest rettet af gnizten ons 19. jun 2013 11:09, rettet i alt 2 gange.
Mange hilsener
Tom.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

crazy seahorse skrev:
Gino skrev:

Erik
Hej Erik.

Det er rigtigt pænt af dig men vil helst med et mindre amatur da jeg har åbent akvarie uden kassen så er der heller ikke plads til at hænge er større amatur op og slet ikke et tungt et; men en mindre amatur med 2 rør i eller lign ville jeg da godt låne eller købe billigt.
@Gino
Du har ret i antagelsen omkring lampen, den er heelt vildt tung :weightlifts: , man kan roligt springe en tur i motionscentret over når man har skiftet lamper og rør :rofll:
Armaturet er et dobbeltarmatur med rørene placeret lidt skråt ud fra selve armaturet. Jeg skal kigge efter om ikke jeg har det stående.
Det er jeg nu sikker på jeg har, for jeg havde to og har ikke solgt nogle videre.

Erik
JA de er tit rigtigt tunge med de gamle typer ballaster:-)

Hvad er det for en t5 lampe du har dig? ja du må meget gerne finde den frem hvis det er;-)

MVH
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"