Hej thue.Thue skrev:Der er mange der diskutere netop dette emne på udenlandske forums, hvor de netop mangler det lys spektrum som skulle give de røde farver, de har så både prøvet og med div Uv og røde led for og se om dette kunne afhjælpe, men mange af dem har ikke kunne få dette til og lykkedes så mange af dem hva jeg kunne læse mig til var begyndt og supplere med t5 lys ved siden af led kampene for bedre og kunne ramme fuld spektrum og de røde farver. Man kan jo også se på de nyere led lamper at de bliver tættere og tættere på en hqis spektrum, har set nogle diagrammer fra tidligere modeller led lamper og de har slet ikke de sammen peaks i forskellige spektrum som en evt hqi pærer måtte have. Der er da ingen tvivl om at forskellige farve nuancer fra lamperne hjælper lidt på hvordan vores koraller måtte afspejle i farverne, tænk bare tilbage til de så kaldte zeo baljer som helst skulle være plastret til med t5 i forskellige farver så man rigtig kunne få de pastel farver frem ved og sulte korallerne og få dem til og afspejle sig i alle de farver man kunne tilsætte.
Nå men lys er jo en ting og dette er da vigtigt at det dækker over et stort spektrum så det kommer så tæt på solens diagrammer som muligt, men i vores lille øko systemer er der så mange andre ting som spiller en endnu større rolle for farverne og det er det vand de står i og hva de evt måtte kunne optage som næring. Husk nu de røde farver i korallerne altid har været drilsk for nogen.
Personligt da mi koral rev kørte for år tilbage havde jeg selv svært ved og få de røde farver frem i digitata de blev altid kedelige og nærmest grumset orange men min kammi som jeg fik dem fra var de knald røde, vi kørte begge dengang hvis jeg husker rigtigt med samme hqi og t5 som tilsætninger. Hans akvarie kørte meget nærings fattigt og mit i den helt anden boldt gade da jeg godt kan lide mange fisk så det har meget og sige hva vand kvalitet man har. Jeg havde på samme tidspunkt en flot ir grøn acro lidt ala en dyb vands acro, denne fik min overnævnte kammi ned til sig da jeg solgt ud og efter et par md var den helt lilla/violet hos ham, je troede ikke på det var min gamle for den var helt forandret. Så nok har lyset noget og sige men vandet har nu i mine øjne endnu mere og skulle have sagt.
Men jeg tror derimod man skal passe lidt på med led overfor lps, for tror simpelthen lyset er for kraftigt for dem hvis de ikke tilvendes rigtigt til det, jeg tror led lys giver meget mere par til korallerne end vores øjne tror de gør. Syntes lidt led lys virker lidt vattet i vores øjne i forhold til feks en hqi pærer men tror derimod det er vores øjne der snyder for er slet ikke i tvivl om de led lamper give rigtig meget par
Mvh thue
Dejligt du lige er med i tråden her:-)
Jeg giver sig ret på mange af de punkter der og det er som om folk ikke tror jeg anerkender vandværdierne noget men tror mig jeg ved det er den vitale del af et godt rev:-)
Jeg prøver bare at sige at jeg IKKE har set et eneste akvarie med min type lampe eller nærmest et led akvarie der har haft flotte røde farver på deres lps koraller...
Du har meget ret mht til led og det stærke lys og derfor har jeg prøvet i 2 mdr at kører med 35 % lys men det gav ingen ændring andet end mine sps smed lidt farve men ikke så meget igen.
Jeg havde et perfekt kørende akvarie med super flotte røde farver på alle mine lps... Både under hqi og mit t5.. Jeg skiftede så til led lys og her begyndte det så at gå ned af bakke for den røde farve på mine lps... Jeg skulle så flytte og det gav så lidt større udfordringer i form af noget vandhane vand med høj fosfat... Men jeg men bare at mine problemer begyndte før jeg flyttede og inden skift af lys der spillede der maks! Jeg startede på 30% lys....
Jeg har flere venner som har gjort og oplevet det samme som jeg og vi er ved at blive lidt trætte a det så derfor jeg oprettede denne tråd.. Jeg er ikke den eneste som har dette problem og begyndte at læse på de forskellige forums og flere har haft nøjagtigt samme udfald efter skifte til led... Ville bare gerne finde frem til en måske løsning hvis dette overhovedet er muligt men ja det er nok en kombi af disse lyskilder men så går de besparelser lidt a

Men som sagt vi er enige

Mvh