Først tak for dine pæne ord om mit akvarie.pederrevnørd skrev:Tak for dit svar Erik,
Som altid fyldestgørende
Brugte du det dårlige salt i din balje ?
Og ja det gjorde jeg. Jeg bruger jo en del salt og spanden var stort set opbrugt da denne dialog kom op med Jonas´s tråd.
Hidtil havde det bare rumlet lidt som en undren i baghovedet.
Men jeg oplevede samtidig på det tidspunkt nogle lidt uforklarlige ting og så kom det frem fra gemmerne.
Det var så underligt, så jeg tyede til Henrik (min gode biologven) for at få en afklaring.
Jeg havde "forbrudt" mig mod et af mine mantraer (igen!) og lavet flere ting på en gang. Det gør det svært at slå ned på kilden til problemet, men en gennemgang bagud gjorde det lidt nemmere.
Inden havde Thomaas og jeg "brainet" om problemerne og de mulige årsager og fundet ud af, at den kraftige vækst på mine koraller hæmmede cirkulationen en del.
Der blev så ændret på nogle af pumpernes position, nogle strømme blev ændret en smule og der blev sat en ekstra pumpe i.
Det virker fint, men det betød at området bag mine søjler blev blæst fri for det sand/grus der var røget derom pga fisk og snegles rumsteren.
Det havde samlet sig i en større bunke lige ved den ene søjle og det ville jeg have suget ud. Jeg brugte så en lidt for tynd slange til denne sugning, hvilket medførte at den ind i mellem forslugte sig og stoppede. Alt i alt blev der nok frigjort nogen næring ved den øvelse, næring som det ikke var tiltænkt skulle ud i vandsøjlen.
Så rådet jeg fik var, at det nok var småting jeg havde ændret. Men det var måske to - tre småting på samme tid og det kan medføre en lidt anderledes reaktion end man forventer.
Anderledes cirkulation, en ekstra pumpe, næring som følge af roden i bundlaget, to ekstra lamper over og så måske en ændring i saltets indhold (som undersøges pt.) det var måske det der gav en lidt underlig reation hos korallerne.
Så det var tilbage til den vante rutine og så give det tid. Jeg skiftede mit RowaPhos i filteret og sørgede for at min skummer kørte optimalt.
Det ser ud til at det normaliserer sig igen. Korallerne ser fine ud, så jeg puster lidt luft ud lige nu.
Jeg ved godt at jeg bruger mange ord, beklager (bliver regelmæssigt punket for det af gode venner). Men jeg vil gerne sikre mig mod misforståelser og det lykkes så ikke altid

Erik