MASSIV fiske død:-( HJÆLP

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: MASSIV fiske død:-( HJÆLP

Indlæg af MiksBiks »

Carsten skrev:
troels skrev: Polyfilter påståes også at fjerne ammonium: http://korallen.dk/product.asp?product=840

Det polyfilter er bedst til er at fjerne penge fra din pung
LOL :scream:
Mvh Michael
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

når i snakker hvide pletter og parasitter så bliver jeg lige nød til at spørge om noget.
da jeg fik min palet kirug fik den nogle hvide pletter, eller det ligende nok nærmere bare farven som forsvandt, men nogen gange får jeg nogle meget små hvide pletter som jeg selv har katagoriseret som værende parasitter, de sidder uden på fiskens skæld, som en skovflåt vil side på os mennesker. de er der en dag eller to og så forsvinder de igen.
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Jeg mener der er skrevet en meget velskrevet artikel et sted om hvide pletter... hmm jeg kan bare ikke lige huske hvor - men den beskrev cyklus mm. for de parasitter... Måske en mere erfaren kan finde den frem...
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

synes bare de to ting blev beskrevet som den samme sydom hvilken gjorde mig lidt forvirret.
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

stefan_sørensen skrev:når i snakker hvide pletter og parasitter så bliver jeg lige nød til at spørge om noget.
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=26750
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg er enig med troels i at zeolith har stor potentiale med at klare ammonia :wave:
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund

Indlæg af Lars M »

Da nu den meste af "opstandelsen", heldigvis er forsvunden fra denne tråd, og det heldigvis går fremad, kunne jeg godt tænke mig at vi i fællesskab prøvede at blive lidt klogere på hvad der er sket. Vi bør jo kunne lære lidt............

Mit bud er (blot som et udgangspunkt) dette.
1. Du har et ret stort akvarium. Som jeg læser det ca. 9-10 mdr.gammelt.
2. Der er opnået en ligevægt mellem dine fisk og din omsætning, dels i din skummer, dels i dine LS.
3. Dit akvarium har haft mange store fisk, så dit bioload har været ret højt.
4. Du bruger VSV

Min vurdering:
1. Da din skummer kommer ud af funktion, vokser belastningen af næringstoffer rigtigt meget, da der ikke har været en skummer til,et eksportere næringstofferne ud.
2. På den baggrund får du pludselig overflod af ammonium i dit vand, det første stadie af nedbrydning af kvælstofforbindelser.
3. Da du stopper med VSV, dropper din bakterieflora væsentlig. Med VSV booster vi vore bakterier til at omsætte mere end naturlig.
4. Nu dør også dine bakterier, og der er ikke ret mange bakterier tibage til at omsætte dine næringsstoffer, tvært i mod bliver de også et næringsstof som skal omsættes.
5. Når der er mange næringstoffer som skal omsættes , skal der bruges rigtigt meget ilt (måske kommer 3 eller 4 før 5)
6. Du når et punkt hvor manglen på ilt bliver den udløsende faktor.

Bud på hvordan du kommer videre:
1. Jeg tænker at din bakterieflora har det misserabelt. Så tilsæt de omsættende bakterier.
2. Sæt dig på dine hænder rigtigt længe. Dit "økosystem" er meget ud af balance, så der skal ikke prøves ret meget før det går galt.

Og så er her plads til alle kommentarer. Missionen er at vi kan lære..
Mvh.

Lars Mogensen
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

Efter al den snak om ilt-mangel under jeg mig over om iltindholdet er blevet testet ?

Derudover: hvor mange der råder om at det kan være iltsvind har rent faktisk testet for ilt indhold, og observeret problemer ?
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Lars M skrev:Da nu den meste af "opstandelsen", heldigvis er forsvunden fra denne tråd, og det heldigvis går fremad, kunne jeg godt tænke mig at vi i fællesskab prøvede at blive lidt klogere på hvad der er sket. Vi bør jo kunne lære lidt............

Mit bud er (blot som et udgangspunkt) dette.
1. Du har et ret stort akvarium. Som jeg læser det ca. 9-10 mdr.gammelt.
2. Der er opnået en ligevægt mellem dine fisk og din omsætning, dels i din skummer, dels i dine LS.
3. Dit akvarium har haft mange store fisk, så dit bioload har været ret højt.
4. Du bruger VSV

Min vurdering:
1. Da din skummer kommer ud af funktion, vokser belastningen af næringstoffer rigtigt meget, da der ikke har været en skummer til,et eksportere næringstofferne ud.
2. På den baggrund får du pludselig overflod af ammonium i dit vand, det første stadie af nedbrydning af kvælstofforbindelser.
3. Da du stopper med VSV, dropper din bakterieflora væsentlig. Med VSV booster vi vore bakterier til at omsætte mere end naturlig.
4. Nu dør også dine bakterier, og der er ikke ret mange bakterier tibage til at omsætte dine næringsstoffer, tvært i mod bliver de også et næringsstof som skal omsættes.
5. Når der er mange næringstoffer som skal omsættes , skal der bruges rigtigt meget ilt (måske kommer 3 eller 4 før 5)
6. Du når et punkt hvor manglen på ilt bliver den udløsende faktor.

Bud på hvordan du kommer videre:
1. Jeg tænker at din bakterieflora har det misserabelt. Så tilsæt de omsættende bakterier.
2. Sæt dig på dine hænder rigtigt længe. Dit "økosystem" er meget ud af balance, så der skal ikke prøves ret meget før det går galt.

Og så er her plads til alle kommentarer. Missionen er at vi kan lære..

Jamen det er jo penslet fantastisk ud :GO godt beskrevet

Er der andet jeg kan tilsætte for at hjælpe mine bakterier i at komme sig igen, ud over easylife ffm?? -Vandskift? -zeolife? eller noget tredje
Jeg sætter mig på mine hænder længe og lader akvariet komme sig :y :y :y
Mvh Michael
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og så måske ikke fylde så mang fisk i akvariet igen. Ved det er svært, men når man har set hvad en defekt skummer kan gøre, så hjælper det måske.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

troels skrev:Efter al den snak om ilt-mangel under jeg mig over om iltindholdet er blevet testet ?

Derudover: hvor mange der råder om at det kan være iltsvind har rent faktisk testet for ilt indhold, og observeret problemer ?
der er flere som har haft de problemer i kombinationen af for lille skummer og VSV
SÆLGES:
kan ses her:
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af troels »

stefan_sørensen skrev:
troels skrev:Efter al den snak om ilt-mangel under jeg mig over om iltindholdet er blevet testet ?

der er flere som har haft de problemer i kombinationen af for lille skummer og VSV
Det vil sige at folk rent faktisk har målt deres iltindhold i vandet ? Er interesseret i at høre hvilket niveau det er faldet fra og til..
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Der er vist ikke så mange af os, der har udstyr til at måle ilt-indholdet i vandet.

Jeg vil desuden mene, at man rent imperativt kan konkludere, at iltindholdet har været lavt, når kraftig gennemluftning af vandet afhjælper situationen ?

/Kim
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nolan skrev:Der er vist ikke så mange af os, der har udstyr til at måle ilt-indholdet i vandet.
Hvad med denne her?

http://www.salifert.com/pt/ox.htm
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hougaard skrev: Hvad med denne her?

http://www.salifert.com/pt/ox.htm
Jow, jow..... men hvor mange af os ejer dét testsæt ?
... og hvad betyder et fald fra 7ppm til 6ppm for livet i akvariet ?

Det kunne være endnu en nørdet parameter at diskutere men jeg tvivler på, at vi kan bruge den til så meget ?

:beer:

/Kim
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

troels skrev:
stefan_sørensen skrev:

Det vil sige at folk rent faktisk har målt deres iltindhold i vandet ? Er interesseret i at høre hvilket niveau det er faldet fra og til..
i et par af situationerne i VSV-erfaringstråden har folk oplevet at vandet er blevet mælkehvidt. de har hævet pumperne til overfladen og ladet dem piske luft ned i vandet og det har afhjulpet problemet.
men om det er iltmangel eller ej kan jeg ikke svare dig på, ved kun hvad der står her på siden.
SÆLGES:
kan ses her:
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Hvordan kan det være at et pludselig opstået lavt iltindhold, ikke giver udslag på redox tallet? Det ligger jo over 300, som nævnt på første side.

Hvordan kan der være flere iltopbyggende stoffer end iltnedbrydende?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Sylvest skrev:Hvordan kan det være at et pludselig opstået lavt iltindhold, ikke giver udslag på redox tallet? Det ligger jo over 300, som nævnt på første side.
Min skummer var ude 2 dage her for en uge siden og redox faldt over det tidsrum fra 360 til ca. 290. Men jeg har oplevet at redox prober når de bliver gamle giver en konstant høj værdi.
Senest rettet af Hougaard tors 5. nov 2009 16:30, rettet i alt 1 gang.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Hougaard skrev:
Sylvest skrev:Hvordan kan det være at et pludselig opstået lavt iltindhold, ikke giver udslag på redox tallet? Det ligger jo over 300, som nævnt på første side.
Min skummer var ude 2 dage her for en uge uden og redox faldt over det tidsrum fra 360 til ca. 290. Men jeg har oplevet at redox prober når de bliver gamle giver en konstant høj værdi.

Så dit svar betyder at redox potentialet BURDE falde, men ikke gør det på grund af fejl i proben?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ville det være en dårlig ide at lukke ned lyset i lignende tilfælde?,da "aminosyrer" er jo allerede produkter ved fotosyntese..
:HM

:argue:
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Carsten skrev:Og så måske ikke fylde så mang fisk i akvariet igen. Ved det er svært, men når man har set hvad en defekt skummer kan gøre, så hjælper det måske.
Det er helt sikkert også i baghovedet :GO
Før det her skette gik jeg og legede med tankerne om en omrokkering af sten, fangst af alle fisk og kun sætte dem tilbage som jeg ville beholde, så der kommer da til at ryge 10-15 fisk der, mange små men det tæller jo det hele.
Den plan er der nu stadig, det er bare blevet udsat MINIMUM 2-3 måneder. Men det bliver en anden tråd da jeg gerne ville have input fra jer.

Amoniumen er også faldet lidt i dag, ikke noget vildt, men det hjælper det hele. den ligger lige lige under 2, og nitrit på 1.
Mvh Michael
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

easylife Skulle booste de arerobe bakterier så udviklingen sker hurtiger

Det vil sige at nh4 hurtigere skulle omdannes til no2 og no2 til no3... Processen ser i sig selv forholdsvis hurtig (op til 14 dage) men skulle blive boostet op med easylift flydene filter. Jeg vil nog vente til 5 dagen med at fylde den næste flaske i hvis Nh4 og no2 stadig er et problem!

Der skulle også lige være kommet et ny produkt som skulle være meget effektiv og virke med det samme. Det bruges af en del opdrætter, jeg kan bare ikke huske navnet men land og dyr i hobro har det!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af troels »

går ud fra du mener ammonium på under 0,2 og ikke 2 :)
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

troels skrev:går ud fra du mener ammonium på under 0,2 og ikke 2 :)
Lige præcis :GO :GO :GO
Mvh Michael
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

troels skrev:
stefan_sørensen skrev:

Da vi kørte vsv på vores gamle balje målte vi løbende iltindholdet og den lå fint SÅLÆNGE vi havde en god kraftig skummer på. Vores testsæt siger at iltniveauet i vandet ved 25 grader og salinitet på 1,026 skal ligge på minimum 6,8 ppm. Da vi startede den nye balje op smed vi en gang vsv i til at kickstarte bakterierne og her observerede vi også at iltindholdet faldt efterfølgende. Ikke faretruende, men nok til det kunne måles.

Ellers siger redox jo også noget om iltindholdet. O3 (ozon) er ustabilt og spaltes i vandet til O2, og øger derfor iltindholdet i takt med at redox stiger (selvfølgelig er der en masse komplekse ligevægte mellem O2 og andre molekyler, men i sidste ende vil iltindholdet stige en smule -i følge Le Chateliers princip). Dog ved jeg godt at mange ikke kører med ozon når de kører vsv, men det gjorde vi, bl.a. for at holde styr på iltindholdet og være fri for at måle andet end med akvariecomputeren.

Benyttes der ikke ozon vil iltindholdet stabilisere sig ved en given redoxværdi der afspejler hvor meget ilt der tilsættes vandet fra skummeren, og det giver sig selv, at stopper skummeren (nu tilsættes der kun ilt via ligevægte mellem vandoverfladen og luften, ingen luftbobler med stor overflade i forhold til volumen) og bakterierne stadig vil bruge x mg ilt pr dag, så vil iltindholdet falde. Har skummeren bidraget med meget ilt, er bakterierne vant til dette. Er vi mennesker vant til at spise 10 pizzaer om dagen kan vi ikke pludselig nøjes med 1, men tømmer derimod spisekammeret og slås med de andre for at få mad nok, før vi begynder at sulte, tabe os og reducere bestanden...
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Anette skrev:Da vi kørte vsv på vores gamle balje målte vi løbende iltindholdet og den lå fint SÅLÆNGE vi havde en god kraftig skummer på. Vores testsæt siger at iltniveauet i vandet ved 25 grader og salinitet på 1,026 skal ligge på minimum 6,8 ppm. Da vi startede den nye balje op smed vi en gang vsv i til at kickstarte bakterierne og her observerede vi også at iltindholdet faldt efterfølgende. Ikke faretruende, men nok til det kunne måles.

Ellers siger redox jo også noget om iltindholdet. O3 (ozon) er ustabilt og spaltes i vandet til O2, og øger derfor iltindholdet i takt med at redox stiger (selvfølgelig er der en masse komplekse ligevægte mellem O2 og andre molekyler, men i sidste ende vil iltindholdet stige en smule -i følge Le Chateliers princip). Dog ved jeg godt at mange ikke kører med ozon når de kører vsv, men det gjorde vi, bl.a. for at holde styr på iltindholdet og være fri for at måle andet end med akvariecomputeren.

Benyttes der ikke ozon vil iltindholdet stabilisere sig ved en given redoxværdi der afspejler hvor meget ilt der tilsættes vandet fra skummeren, og det giver sig selv, at stopper skummeren (nu tilsættes der kun ilt via ligevægte mellem vandoverfladen og luften, ingen luftbobler med stor overflade i forhold til volumen) og bakterierne stadig vil bruge x mg ilt pr dag, så vil iltindholdet falde. Har skummeren bidraget med meget ilt, er bakterierne vant til dette. Er vi mennesker vant til at spise 10 pizzaer om dagen kan vi ikke pludselig nøjes med 1, men tømmer derimod spisekammeret og slås med de andre for at få mad nok, før vi begynder at sulte, tabe os og reducere bestanden...
Gode erfaringer, hvad med at putte dem på vsv wiki siden ?
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Ville det hjælpe hvis jeg begyndte at køre med ozon igen?? Jeg stoppede med ozon kort inden jeg startede med VSV da min redox rundede de 390.
Men redox ligger stadig stabilt på ca.315
Min ph kom i går aftes op på 8.35, og her til morgen 8.3
Mvh Michael
Besvar

Tilbage til "Sygdom"