LOLCarsten skrev:troels skrev: Polyfilter påståes også at fjerne ammonium: http://korallen.dk/product.asp?product=840
Det polyfilter er bedst til er at fjerne penge fra din pung

LOLCarsten skrev:troels skrev: Polyfilter påståes også at fjerne ammonium: http://korallen.dk/product.asp?product=840
Det polyfilter er bedst til er at fjerne penge fra din pung
Hej Stefan.stefan_sørensen skrev:synes bare de to ting blev beskrevet som den samme sydom hvilken gjorde mig lidt forvirret.
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=26750stefan_sørensen skrev:når i snakker hvide pletter og parasitter så bliver jeg lige nød til at spørge om noget.
Lars M skrev:Da nu den meste af "opstandelsen", heldigvis er forsvunden fra denne tråd, og det heldigvis går fremad, kunne jeg godt tænke mig at vi i fællesskab prøvede at blive lidt klogere på hvad der er sket. Vi bør jo kunne lære lidt............
Mit bud er (blot som et udgangspunkt) dette.
1. Du har et ret stort akvarium. Som jeg læser det ca. 9-10 mdr.gammelt.
2. Der er opnået en ligevægt mellem dine fisk og din omsætning, dels i din skummer, dels i dine LS.
3. Dit akvarium har haft mange store fisk, så dit bioload har været ret højt.
4. Du bruger VSV
Min vurdering:
1. Da din skummer kommer ud af funktion, vokser belastningen af næringstoffer rigtigt meget, da der ikke har været en skummer til,et eksportere næringstofferne ud.
2. På den baggrund får du pludselig overflod af ammonium i dit vand, det første stadie af nedbrydning af kvælstofforbindelser.
3. Da du stopper med VSV, dropper din bakterieflora væsentlig. Med VSV booster vi vore bakterier til at omsætte mere end naturlig.
4. Nu dør også dine bakterier, og der er ikke ret mange bakterier tibage til at omsætte dine næringsstoffer, tvært i mod bliver de også et næringsstof som skal omsættes.
5. Når der er mange næringstoffer som skal omsættes , skal der bruges rigtigt meget ilt (måske kommer 3 eller 4 før 5)
6. Du når et punkt hvor manglen på ilt bliver den udløsende faktor.
Bud på hvordan du kommer videre:
1. Jeg tænker at din bakterieflora har det misserabelt. Så tilsæt de omsættende bakterier.
2. Sæt dig på dine hænder rigtigt længe. Dit "økosystem" er meget ud af balance, så der skal ikke prøves ret meget før det går galt.
Og så er her plads til alle kommentarer. Missionen er at vi kan lære..
der er flere som har haft de problemer i kombinationen af for lille skummer og VSVtroels skrev:Efter al den snak om ilt-mangel under jeg mig over om iltindholdet er blevet testet ?
Derudover: hvor mange der råder om at det kan være iltsvind har rent faktisk testet for ilt indhold, og observeret problemer ?
Det vil sige at folk rent faktisk har målt deres iltindhold i vandet ? Er interesseret i at høre hvilket niveau det er faldet fra og til..stefan_sørensen skrev:der er flere som har haft de problemer i kombinationen af for lille skummer og VSVtroels skrev:Efter al den snak om ilt-mangel under jeg mig over om iltindholdet er blevet testet ?
Derudover: hvor mange der råder om at det kan være iltsvind har rent faktisk testet for ilt indhold, og observeret problemer ?
Hvad med denne her?Nolan skrev:Der er vist ikke så mange af os, der har udstyr til at måle ilt-indholdet i vandet.
Jow, jow..... men hvor mange af os ejer dét testsæt ?
i et par af situationerne i VSV-erfaringstråden har folk oplevet at vandet er blevet mælkehvidt. de har hævet pumperne til overfladen og ladet dem piske luft ned i vandet og det har afhjulpet problemet.troels skrev:Det vil sige at folk rent faktisk har målt deres iltindhold i vandet ? Er interesseret i at høre hvilket niveau det er faldet fra og til..stefan_sørensen skrev:der er flere som har haft de problemer i kombinationen af for lille skummer og VSVtroels skrev:Efter al den snak om ilt-mangel under jeg mig over om iltindholdet er blevet testet ?
Min skummer var ude 2 dage her for en uge siden og redox faldt over det tidsrum fra 360 til ca. 290. Men jeg har oplevet at redox prober når de bliver gamle giver en konstant høj værdi.Sylvest skrev:Hvordan kan det være at et pludselig opstået lavt iltindhold, ikke giver udslag på redox tallet? Det ligger jo over 300, som nævnt på første side.
Hougaard skrev:Min skummer var ude 2 dage her for en uge uden og redox faldt over det tidsrum fra 360 til ca. 290. Men jeg har oplevet at redox prober når de bliver gamle giver en konstant høj værdi.Sylvest skrev:Hvordan kan det være at et pludselig opstået lavt iltindhold, ikke giver udslag på redox tallet? Det ligger jo over 300, som nævnt på første side.
Det er helt sikkert også i baghovedetCarsten skrev:Og så måske ikke fylde så mang fisk i akvariet igen. Ved det er svært, men når man har set hvad en defekt skummer kan gøre, så hjælper det måske.
Lige præcistroels skrev:går ud fra du mener ammonium på under 0,2 og ikke 2
Da vi kørte vsv på vores gamle balje målte vi løbende iltindholdet og den lå fint SÅLÆNGE vi havde en god kraftig skummer på. Vores testsæt siger at iltniveauet i vandet ved 25 grader og salinitet på 1,026 skal ligge på minimum 6,8 ppm. Da vi startede den nye balje op smed vi en gang vsv i til at kickstarte bakterierne og her observerede vi også at iltindholdet faldt efterfølgende. Ikke faretruende, men nok til det kunne måles.troels skrev:Det vil sige at folk rent faktisk har målt deres iltindhold i vandet ? Er interesseret i at høre hvilket niveau det er faldet fra og til..stefan_sørensen skrev:der er flere som har haft de problemer i kombinationen af for lille skummer og VSVtroels skrev:Efter al den snak om ilt-mangel under jeg mig over om iltindholdet er blevet testet ?
Gode erfaringer, hvad med at putte dem på vsv wiki siden ?Anette skrev:Da vi kørte vsv på vores gamle balje målte vi løbende iltindholdet og den lå fint SÅLÆNGE vi havde en god kraftig skummer på. Vores testsæt siger at iltniveauet i vandet ved 25 grader og salinitet på 1,026 skal ligge på minimum 6,8 ppm. Da vi startede den nye balje op smed vi en gang vsv i til at kickstarte bakterierne og her observerede vi også at iltindholdet faldt efterfølgende. Ikke faretruende, men nok til det kunne måles.
Ellers siger redox jo også noget om iltindholdet. O3 (ozon) er ustabilt og spaltes i vandet til O2, og øger derfor iltindholdet i takt med at redox stiger (selvfølgelig er der en masse komplekse ligevægte mellem O2 og andre molekyler, men i sidste ende vil iltindholdet stige en smule -i følge Le Chateliers princip). Dog ved jeg godt at mange ikke kører med ozon når de kører vsv, men det gjorde vi, bl.a. for at holde styr på iltindholdet og være fri for at måle andet end med akvariecomputeren.
Benyttes der ikke ozon vil iltindholdet stabilisere sig ved en given redoxværdi der afspejler hvor meget ilt der tilsættes vandet fra skummeren, og det giver sig selv, at stopper skummeren (nu tilsættes der kun ilt via ligevægte mellem vandoverfladen og luften, ingen luftbobler med stor overflade i forhold til volumen) og bakterierne stadig vil bruge x mg ilt pr dag, så vil iltindholdet falde. Har skummeren bidraget med meget ilt, er bakterierne vant til dette. Er vi mennesker vant til at spise 10 pizzaer om dagen kan vi ikke pludselig nøjes med 1, men tømmer derimod spisekammeret og slås med de andre for at få mad nok, før vi begynder at sulte, tabe os og reducere bestanden...