"Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:prøv læs den her
http://coralmagazine.coverleaf.com/coral/20101112#pg73" onclick="window.open(this.href);return false;
anders@ja cyano vokser ret hurtig under de optimale betingelser
Det var da en god lille gennemgang af videnskabshistorie.
Men jeg kan ikke se noget info om optaget/metabolismen af uorganisk fosfat?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ok,er der en speciel grund til at fokusere på det??det er ikke noget der tyder på det skulle være uorganisk fosfat i vores system der har en god funktionel biota
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:ok,er der en speciel grund til at fokusere på det??det er ikke noget der tyder på det skulle være uorganisk fosfat i vores system der har en god funktionel biota
Det må man jo gøre op med sig selv (og sin balje), om man vil fokusere på det.
Artiklen jeg linkede til, var såmænd bare et forsøg på en forklaring til det spørgsmål du stillede ang. fosfat optaget længere oppe i tråden. Den beskriver en meget af det.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvor du vil hen, med at svare med en masse links og artikler som ikke undersøger emnet?

Der er heller ikke noget der tyder på at en smule fosfat skulle mindske biodiversiteten - selvom biotopen som helhed gør sit for at omsætte det :beer:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

suk......
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Det jeg elsker mest ved vores forum og hobbyen, er når de kloge "diskuterer" - det mener jeg er særdeles positivt, og giver stof til eftertanke - det gælder ikkke om at få ret :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Nej. Der er heller ikke så meget at have ret i. :)
Artiklen beskriver jo kun de processer der foregår ved PO4 i vandet samtidig med koraller der bliver sultet, og at det åbenbart kan tilføre nødvendig P ved det scenarie.
Med den sultefase de giver, så er det vigtige spørgsmål ubesvaret: Hvorfor er vi nogen der kan se positiv effekt af at holde lidt PO4, selvom korallerne får masser at spise? Andre har ikke behovet..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

:P som jeg ser det vil du ikke forstå og du må godt få det sidste ord igen men lige først vil jeg gerne høre om den positive effekt??og hvordan kan man både få i pose og sæk?Jeg fodrer dyrene fosfat i rå form og har virkelig ikke brug for at berige mit foder på nogen måder,hvis du havde læst den artikkel så ville du se problemet med de brede påstande som koraller spiser dit,giv dine koraller dat fordi der er ingen enkel sammenhæng i en dyre gruppe der kan kaldes for koraller,der tale om 1000vis af arter der kun har det basiske som polyp form tilfælles og behovet for at leve under vand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

AndersGS skrev:
ole kekkonen skrev: anders@ja cyano vokser ret hurtig under de optimale betingelser
Mente nu dinoflaggelater.
jepp jeg ved men cyano har den hurtigste vækst rate og kan fordoble sin vækst på 20min under optimale forhold
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev::P som jeg ser det vil du ikke forstå og du må godt få det sidste ord igen men lige først vil jeg gerne høre om den positive effekt??og hvordan kan man både få i pose og sæk?Jeg fodrer dyrene fosfat i rå form og har virkelig ikke brug for at berige mit foder på nogen måder,hvis du havde læst den artikkel så ville du se problemet med de brede påstande som koraller spiser dit,giv dine koraller dat fordi der er ingen enkel sammenhæng i en dyre gruppe der kan kaldes for koraller,der tale om 1000vis af arter der kun har det basiske som polyp form tilfælles og behovet for at leve under vand.
1000vis ligefrem.. hmmm. Forfatteren af artiklen du postede, skrev ellers at man godt kunne generalisere fortrukken føde inden for f.eks. acro, eller fungia arter - men det var problematisk at sammenligne foderbehov for fjerne slægtninge. Men det er vist tit vi læser det samme, og får forskellige meninger ud af det..

Det er ikke så meget en positiv effekt af fosfat, som det er en negativ effekt af et rent nul.
Fint for dig at du ikke har mangler. Jeg fodrer med hummeræg, artemia, phyto, blendet krill mm. 4-5 gange i døgnet, og kan stadig se blegning hvis jeg har 0 i fosfat. Sådan er baljerne forskellige. Men du ser tydeligvis kun tippen af din egen næse, og er ikke selv bange for at generalisere.

Hvilke brede påstande mener du jeg gør mig skyldig i med den artikel?
Da du spurgte til optaget over cellemembranen, da troede jeg du ville kunne bruge info der kredser om en natrium/fosfat ion pumpe. Syntes ikke det kunne blive mere relevant?
Ang. hvilke koraller der kan lave optaget, der er den P manglende akvarist overladt til egne observationer. Men man kan jo konkludere at der skal være en ion pumpe til i de tilfælde hvor der er en effekt.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

så overdriver jeg vel ikke med at skrive fosfat er det vigtigste kemikalie i baljen?hvad der sker i din egen balje kan du selv forklare men koraller har succes hvor opløst næring er lav fordi de fodrer kraftigt på bytte dyr.det er det vi mangler
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Vi har også brugt meget seaklear, da vi havde en høj fosfat på et tidspunkt. Vi havde god effekt af den, men har ikke brug for det længere.

Der står 2 flasker på hylden, og vi vil da bruge det igen, hvis behovet er der.

Lige nu har vi en fosfat på 0,03 i den store balje. Alle vores koraller er sunde. Der bliver fodret med flagefoder, og hver 4.,5. dag får de frost og rød plankon, samt de får phytoplankton en gang om ugen.

I søhesteakvariet, har vi meget høj fosfat, da der her bliver fodret med mysis 3 gange dagligt.

Vi måler slet ikke fosfaten længere, men skifter vand 2 gange (nogle gange 3) ugentligt istedet for.

Her har vi acantestrea, og de har den største polypudvidelse jeg nogensinde har set. De har kæmpestore hoveder.

Vi har så en del alger, som også trives rigtig godt af alt det her næring i vandet, så vi prøvede på et tidspunkt at flytte den ene acan over i den store balje, for at få hugo og kirurgerne til at æde algerne på den, men acans blev syg og døde næsten på 2 dage, fordi der var for lidt fosfat i det store system.

Den måtte tilbage igen, og nu er den kommet sig og vokser igen ;)

Jeg tror, at jeg med det vil sige, at korallerne er forskellige, og selvom de fleste ikke bryder sig om en høj fosfat, så er der andre typer, der sukker efter at få det ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:så overdriver jeg vel ikke med at skrive fosfat er det vigtigste kemikalie i baljen?hvad der sker i din egen balje kan du selv forklare men koraller har succes hvor opløst næring er lav fordi de fodrer kraftigt på bytte dyr.det er det vi mangler
Jeg vil ikke udnævne noget til at være "det vigtigste". Men P er ét blandt mange nødvendige.

Og som sagt før, behøver vi vel ikke engang kigge på revet for at se eksempler på koraller der kører fint uden fosfat, som tilsyneladende får det fosfor de har behov for fra de organiske fosfor forbindelser i foderet. Det har flere akvarister (dig incl.) berettet om, og det tager jeg da for gode varer. :beer:
Men så er der også mange ellers vel-fodrede systemer hvor P mangel kan ses. Det er i mine øjne et dilemma hvor forskellene ligger.
Måske spiller parametre som lys, cirkulation, iltning, varme en rolle, måske er der noget partikel tæthed der ikke opnås, måske noget der hæmmer evnen til at fange eller omsætte foderet. Rene gæt - hvem ved?
Eneste jeg og andre kan se, er at fosfat i en eller anden grad er i stand til at udbedre en P mangel hvis den opstår.

Syntes der er noget der taler for, at en tilstedeværelse af mikroniveauer over en bred kam er nødvendig, også selv om det kører perfekt ved måling på 0,00. Nemlig den negative effekt af f.eks en Rowa eller SeaClear overdosering, som PederRN advarede om.
Det er i hvert fald min opfattelse at der en en bredere enighed om konsekvenserne af disse OD, her på forum.

Det er jo ikke BARE at fodre mere og mere. Selvom det ikke giver udfald i højere nitrat/fosfat, så har jeg via lodne sten (Ja ja PoulD :naughty: ) og luftbobler, fundet frem til min egen grænse for hvor meget organisk jeg kan hælde i mit system.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

perderp@det har intet med mængden at gøre i vandet det har noget med ratio mængden fundet i plankton,nogen alger kan være begrænset på nitrat eller fosfat forudsagt det intet har med redfield ratio at gøre og slet ikke cyano.
god weekend:)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:perderp@det har intet med mængden at gøre i vandet det har noget med ratio mængden fundet i plankton,nogen alger kan være begrænset på nitrat eller fosfat forudsagt det intet har med redfield ratio at gøre og slet ikke cyano.
god weekend:)
Jamen så bliver jeg jo nysgerrig, hvis du ligger inde med svaret.

Det kunne være interessant at høre din mening om min konkrete foderplan:
cylinderrosen og min solkoral får en terning hummeræg og artemia til deling morgen og aften. Dvs. 4 terninger pr mørkefase - hvor størstedelen ikke bliver fanget og ender i vandsøjlen. + Et drys reefpearls
Med lys på får fisk og balje yderligere en terning rød plankton (noget småt skaldyr), 3 terninger mysis og 3 terninger artemia og 1 hummeræg. Derudover 1 terning grøn plankton eller en sjat levede phyto dagligt. + et par drys flagefoder.

I alt er det 12 terninger animalsk føde til mit 910L pr. døgn + tørfoder og phyto. Stadigvæk syntes jeg at det hele står skarpere når PO4 er målbar. Men det er den så også oftest helt af sig selv. (Min sidste Triton test fra start Nov. sagde 0,013, og jeg syntes mine farver er blevet skarpere siden. Har lige sendt ny test af sted, så nu er jeg ret spændt på resultatet.)

Hvilke ændringer ville du forslå, hvis jeg ville derhen hvor farverne bestod via fodring med 0,00 i fosfat?

Og god weekend ja :beer:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har ikke helt den store erfaring med sps og farver,der skal du nok have fat i pederrevnørd eller en af de andre mentorer.
jeg fodret dobbelt så meget som du gør i et 500liter uden skummer og vandskifte,fosfat var ikke målbar(rowa) og de par test koraller jeg havde stod fint og vokset godt i en periode med normal farve.
levende foder er meget bedre end det døde stads,det ville jeg nok lave om på også være mere betænkelig ved at presse alt vandet igennem et filter.
hvad har du af filter?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Mon ikke det var kæmpe DSB'en der holdt næringen nede i dit tilfælde? Da jeg tilsluttede min, skulle der en del mere til at holde næring.
Jeg tror også jeg ville kunne fodre en del hårdere i min dsb/frag balje end i DT. Her er vandet klarere, og stenene altid rene. Detritus bliver suget ned i bundlaget.

Jeg kører med filtervat fra overløbet, men det bliver bypassed under fodring.
Det giver som jeg oplever det, ikke kun klarere vand og renere sten, men også en smukkere polyp udfoldelse.

Jeg kan godt fortryde i dag at min balje ikke blev lavet 10cm højere, med beklædning 10cm op til at dække en DSB - så meget vil jeg indrømme. Men som det er nu må jeg se mig tilfreds.

Det jeg får ud af kombinationen af fosfat og foder i fht. farver er jeg jo egentlig også ovenud tilfreds med. Så den må jeg nok holde fast i, når baljen ikke kan håndtere detritus som en DSB balje..
Det er det jeg oplever som barrieren i fht. foder. Tilsvinede overflader i baljen som jeg ikke gider se på.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Ja der er mange veje til ROM :beer:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg smuttet så den dovne vej og refererer til de mange ting arkiveret som sandbunde.
Det er ikke EN måde at gøre det på og der mange veje til succes.Lav lidt forskning og gå den vej der virker bedst for jer.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg er på PederP båd, jeg har døjet med alger, cyano, dino og andet møg igennem et helt år. Målingerne var perfekte, lidt for perfekte. Korallerne så "tøre" ud og mange døde stille og roligt. Nu tilsætter jeg masser af næring, og forsøger at holde min po4 målbar, det har betydet at mit akvarie har stået skapt uden at have set skyggen af dino, cyano eller andet. Hvis jeg ikke tilsætter noget, så bliver min næring suget ud af akvariet, jeg ved ikke hvorfor, jeg har aldrig haft et system hvor næringen forsvinder hvis jeg ikke fodre massiv og tilsætter flydent næring.

der er mange måder at gøre det på, og i bund og grund handler det jo om balance. Jeg forsætter som jeg gør, det giver succes, og glæden ved hobbyen er kommet tilbage.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

nu kommer jeg nok til at lyde som en besserwisser igen men tænk blot på detritus som flydene næringsstof der venter på at blive opløst
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"