Hjælp Nedtur på ny !

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp Nedtur på ny !

Indlæg af Akvarie begynder »

Mog: men du har os kørt med uv ikke? Og ikke gjort andet end vandskift? Og du mistede kun en sohal ikke ?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Da jeg oplevede det med mit første Akvarie dengang , var det som beskrevet .. Skiftede 50% vand og lod det stå hele november og december kan jeg huske .. Først efter 2 måneder kom der et klovnpar i. Havde ingen uv på det gamle Akvarie . Så det var udelukkende vandskifte og ro der fik det til at rette sig.
Morten
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Det er helt fint at det har virket for dig. Men det giver ingen garanti for at uv også virker hver gang. Samt set er endnu en udgift til noget der ikke behøves af udstyr.
Jeg har selv et stort uv system på mit akvarie men har aldrig haft behov for at have det tænt.
Så jeg vil anbefale at gøre som Carsten skriver. Dette er den bedste løsning i stedet for at tage chancer
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Jeg vil Overveje det, og til en start håbe på de overlever.. Og dør de så må jeg finde ud af om hvad jeg gør, ellers om jeg skal opgive nu og starte senere hvor det ikke er på su :) . Pungen har ikke råd til flere af mine dumheder lige nu ;)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Jeg tænker lidt om ikke det var en idé at smide fiskene i karantæne nu, inden han gør noget som helst andet.. Eller er det unødvendigt? Hvis han har mulighed for det selvfølgelig..
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Det har jeg ikke mulighed for
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Akvarie begynder skrev:Jeg vil Overveje det, og til en start håbe på de overlever.. Og dør de så må jeg finde ud af om hvad jeg gør, ellers om jeg skal opgive nu og starte senere hvor det ikke er på su :) . Pungen har ikke råd til flere af mine dumheder lige nu ;)
Du skal jo sådan set ikke bruge flere penge på alt muligt. Du skal gøre det samme som nu, bare langsommere.. Dette er ikke noget jeg ved så meget om, men ud fra hvad jeg har læst mig til rundt omkring, så ville jeg måske isolere fiskene, eller sende dem til pasning hos en med et karantæneakvarie. Derefter tømme din balje for vand, skylle stenene godt af og evt. give dem et klorbad. Og så starte op igen. Fyld baljen med vand og sten, og lad det stå til algefaserne er forbi og dine næringsværdier er i orden. Og så lige give det 14 dage, 3 uger mere, og først derefter, begynde at tilføje dine fisk. Evt. med 1 første gang, og 2 efter en uge.

Som sagt, jeg har ingen erfaring, men i mit hoved virker det som en forholdsvis sikker løsning, uden andre omkostninger end tid :) Folk må endelig rette mig hvis jeg er helt galt på den ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:
Akvarie begynder skrev:Jeg vil Overveje det, og til en start håbe på de overlever.. Og dør de så må jeg finde ud af om hvad jeg gør, ellers om jeg skal opgive nu og starte senere hvor det ikke er på su :) . Pungen har ikke råd til flere af mine dumheder lige nu ;)
Du skal jo sådan set ikke bruge flere penge på alt muligt. Du skal gøre det samme som nu, bare langsommere.. Dette er ikke noget jeg ved så meget om, men ud fra hvad jeg har læst mig til rundt omkring, så ville jeg måske isolere fiskene, eller sende dem til pasning hos en med et karantæneakvarie. Derefter tømme din balje for vand, skylle stenene godt af og evt. give dem et klorbad. Og så starte op igen. Fyld baljen med vand og sten, og lad det stå til algefaserne er forbi og dine næringsværdier er i orden. Og så lige give det 14 dage, 3 uger mere, og først derefter, begynde at tilføje dine fisk. Evt. med 1 første gang, og 2 efter en uge.

Som sagt, jeg har ingen erfaring, men i mit hoved virker det som en forholdsvis sikker løsning, uden andre omkostninger end tid :) Folk må endelig rette mig hvis jeg er helt galt på den ;)
Det lyder som en ok måde at komme parasitter til livs. Tvivler stærkt på de klarer et klor bad
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Steen ,er absolut ikke enig med dig ang. det du skriver om UV anlæg , at det ikke skulle virke er vist ikke helt rigtigt 9 ud af 10 forhandlere og bl.andet Den blå planet har alle Uv anlæg installeret , det ville de jo ikke have hvis ikke det var nødvendigt vh. Michael :beer:
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Deres anlæg er heller ikke det lort vi ser på hylderne hos vores lokale forhandlere.
De anlæg de bruger koster kassen og skal du have noget der virker koster det penge. Nok ikke lige det man køber pga. At man har et par fisk der ikke klare en hurtig opstart af saltvand.
Men helt enig med dit at det kan virke. Men det kræver også at man gider smide penge efter kvalitet og det gider man nok ikke, når man prøver at slippe hvor gæret er lavest og prøver en US opstart. For det kan de jo der overe, vi kan bare ikke. Men alt virker på film :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Enig med Steen. De fleste af de anlæg folk køber er mere eller mindre placebo.
Kender en forhandler som har investeret 250000 i et UV anlæg.
Det kan jeg garantere dig for at han ikke havde gjort, hvis et billigere anlæg havde været lige så godt.
Youtube og andre lignende steder er ok, men også noget skidt. Ting kan komme til at se alt for lette ud på en film. Ting som i virkeligheden tager lang tid. Og alle de produkter som amerikanerne spytter ud, som kan klare det hele på den halve eller kortere tid. Det er jo ikke Tv shop det her, men forhåbenligt noget mere seriøst
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

Der stak tråden da vidst total af sporet , men respekt for folk har hver deres mening :beer: Vh. Michael
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

der er millioner af uudklækkede æg fra snyltere i dit akvarier, og de ligger overalt i blandt andet bundlag.
Æggene kan ikke overleve 3 måneder uden vært - derfor bør der gå så lang tid. Ellers klækker æggene og opsøger nye fisk - det er det, du formodentlig har oplevet.
Ja det er lang tid at vente, men så fyld invertebrater i, så der er noget at se på.
medicin er kobberbaseret og vil forgifte alt i akvariet? derefter kan du ikke holde hvirvelløse dyr. kobber dræber også de gavnligt bakterief
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Jerslev altså har jo tømt det engang så de må være kommet på ny.
Må tømme det igen for så dør de vel
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Akvarie begynder skrev:Jerslev altså har jo tømt det engang så de må være kommet på ny.
Må tømme det igen for så dør de vel
Da du tømte det sidst. Hvad gjorde du så? Har forstået at du købte nye sten, men hvad med bundlaget?
Fiskene var de helt "friske" da du købte dem, forstået på den måde, var de lige ankommet eller havde de gået i forhandlernes akvarie i lang tid?
Transporten hjem til dig, hvordan foregik den?? Direkte ud i en varm bil og hjem eller "bag på en cykel"?
Da du kom hjem med fiskene og blandede dem op, var der stor forskel i saltholdigheden??
Senest rettet af Carsten tirs 18. feb 2014 12:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Mit råd er:

1. Foder dine fisk hårdt. Flage og frost. Det giver dem sul kroppen, og får deres naturlige slimlag til at fungere igen, så de smider parasitterne.

2. Lav vandskift

3. Køb et UV filter, så du kan slå parasitterne ihjel.

4. Lad være med at stikke fingrene i baljen i 14 dage. Lad den være i fred.

5. Lav dine målinger og juster ind, hvis de ikke passer med mineraler.

6. Kom for gud skyld ikke flere nye fisk i baljen, før dem der er har været raske uden pletter i 1 måned. og dine værdier sidder i skabet!

Held og lykke med baljen :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Hvor slemt er det parasit angreb nu? Hvis de bare har lidt hvide pletter på finnerne, så er det ikke noget at gå i panik over.
Kom evt. med et billede.

Hvis det er de 'normale' hvide pletter som kiruger nemt kan få, så synes jeg slet ikke du skal begynde at gøre alt muligt.

Bare lad dem få fred.

Hvis fiskene stresser hinanden ved at jagte rundt, så fjern den der jagter de andre.
/Kasper

Website: Reef App
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Carsten: jeg havde ikke bundlag i sidst så det er os nyt. Det var en ny sending han havde fået , altså de kom hjem i termoposer og så over i en termo kasse fra Horsens til Århus i bil.

Altså det der var i vandet i poserne eller?

Kasper det er lige startet, men er bange for det er det samme som sidst. Den gule har lidt på kroppen os

Kan se den ene har fået bidt i finnen , den gule og veliferum ser ikke ud til at havde problemer, skal jeg prøve at fjerne den sidste?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

100% enig med chrissy +1 :GO
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

så kom jeg hjem til en død fisk, det var strigosus som lå død. Det var også den som var blevet angrebet igår og bidt i hale finnen, det ligner simpelthen den er bidt til døde.
Den gule kirurg gemmer sig inde bag nogle sten og jeg kan ikke se om den har pletter, men valiferum har ingen pletter mere, jeg tror muligvis den kan ha været bagmanden!.

Så de har vel haft pletter fordi de har angrebet hinanden? .
hvad gør jeg med den gule, venter på og ser om den kommer ud ?
Senest rettet af Akvarie begynder tirs 18. feb 2014 14:54, rettet i alt 1 gang.
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

her er et billede
Vedhæftede filer
IMG_0877.JPG
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

At fiskene er pletfri behøver ikke nødvendigvis at betyde, at du er fri for parasitter. De slipper nemlig på et tidspunkt fiskene for at formere sig. Når æggene klækker fra bundlag ( uanset om du kører BB eller har bundlag,) vil angrebet intensiveres, fordi mange nye parasitter er klækket.

Kun de færreste fisk overlever tre sådanne angreb. Sådan er det i ferskvandsår, og da der er tale om fætteren til ferskvandsår, er der samme cyklus.
:
DR er kun een vej: Fjern fiskene, behandl dem eventuelt i er karantæneakvarium med
kobbersulfat. UV tager kun de frie parasitter og ikke æggene.
Parasitterne skal have noget at leve a, så de opsøgerhurtigt en ny vært - dine fisk. På grund af fisketætheden i vore akvarier, har de nemt ved det.
Skulle du være så uheldig at miste alle fisk er langvarigt fravær af fisk eneste løsning, og her taler man som allerede anført om op til tre måneder
Nogle fisk Lan overleve angrebene, men detkommer vist an på, hvilke parasitter der er tale om| Almindelig "forkølelse" eller stress eller den farligere fiskedræber - ichthyus Et eller andet fint
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

De parasitter vi typisk ser bliver fiskene hurtigt immune overfor hvis de trives.
Så alt det der med kobber osv. synes jeg lyder lidt vildt i sådan et tilfælde.
Fx palet kirug får næsten altid et par pletter hvis man flytter den. Men det er altså ikke noget den har mere end et par dage hos mig og så er det væk og bliver væk selv om der kommer et nyt angreb fra de parasitter der faldt af.
/Kasper

Website: Reef App
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Tag og kik på de råd du får. Kik på de tal i venstre side. Der ser du hvor lang erfaring folk har. Læg to og to sammen og følg så de råd. Det nytter sgu ikke at blive ved med at lede til det svar som passer dig bedst kommer. Alle vil dig det bedste, men ikke alle råd er de bedste. Følg efter de gamle, de har trods alt det som ingen penge kan købe, erfaring. Mvh Dan
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 6100 Haderslev
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af soffer »

Tykki skrev:Tag og kik på de råd du får. Kik på de tal i venstre side. Der ser du hvor lang erfaring folk har. Læg to og to sammen og følg så de råd. Det nytter sgu ikke at blive ved med at lede til det svar som passer dig bedst kommer. Alle vil dig det bedste, men ikke alle råd er de bedste. Følg efter de gamle, de har trods alt det som ingen penge kan købe, erfaring. Mvh Dan

+1 :GO
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

KasperT skrev:De parasitter vi typisk ser bliver fiskene hurtigt immune overfor hvis de trives.
Så alt det der med kobber osv. synes jeg lyder lidt vildt i sådan et tilfælde.
Fx palet kirug får næsten altid et par pletter hvis man flytter den. Men det er altså ikke noget den har mere end et par dage hos mig og så er det væk og bliver væk selv om der kommer et nyt angreb fra de parasitter der faldt af.
Det kommer vist an på, hvilken af de to arter, der er tale om. Stresspletter, som Paletten ofte får er tilsyneladende mere uskyldige end den frygtede fiskedræber (der er forskel på dem i mikroskop.

Fisk bliver ikke immune overfor parasitter, men sunde og raske fisk får et tykkere slimlag, der gør, at parasitterne har svært ved at trænge ind - akkurat som når vores slimhinder bliver angrebet af virus og bakterier.
Stressede fiks mister af grunde, jeg ikke kender pt, en del af deres beskyttende slimlag - derfor er de meget disponerede for parasitterne.
mener også at have læst, at de parasitter fisk får som følge af stress, har de altid på sig, men selve immunforsvaret samt slimlaget beskytter og opretholder en naturlig balance, men det er der måske nok andre, der ved mere om

I "gamle" dage behandlede vi altid hvide pletter med kobbersulfatopløsninger, men da havde vi heller ikke levende koraller.
I ferskvand brugte vi en eller anden opløsning af malakitgrønt og Methylenblåt - det tog alt af hvide pletter . Kan man ikke stadig købe de produkter?
- hvis man behandler i karantæneakvarier er det vel ok i saltvand?. Noget andet er så, at selve behandlingen med fangst, flytning osv i sig selv stresser og dermed kan forværre fiskens tilstand - det er nok derfor, man råder til at at naturen måske kan klare situationen selv
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Tykki skrev:Tag og kik på de råd du får. Kik på de tal i venstre side. Der ser du hvor lang erfaring folk har. Læg to og to sammen og følg så de råd. Det nytter sgu ikke at blive ved med at lede til det svar som passer dig bedst kommer. Alle vil dig det bedste, men ikke alle råd er de bedste. Følg efter de gamle, de har trods alt det som ingen penge kan købe, erfaring. Mvh Dan
:y :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Prøv at kigge på denne side. Hvis du ikke allerede kender den.
Der står ganske nøje hvad du skal gøre.
http://www.chucksaddiction.com/disease.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Carsten skrev:Prøv at kigge på denne side. Hvis du ikke allerede kender den.
Der står ganske nøje hvad du skal gøre.
http://www.chucksaddiction.com/disease.html" onclick="window.open(this.href);return false;
rigtig fin side
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11

tykki: ingen grund til at snakke som om de er små børn på 5 tak, sætter pris på råd og har sagt fra starten af denne tråd at jeg nok godt var klar over hvad problemet er.. Men jeg tror de er blevet stresset af at den ene kirurg har angrebet dem da finnerne er bidt som du kunne se på billedet! veliferum kirurgen har ingen TEGN På parasitter! og skam på ingen måde fordi jeg søger det svar jeg ville, men ville høre folk da det ville være tåbeligt at tømme og alting hvis ikke nødvendigt ( som kasper skriver ikke nødvendigvis er nødvendigt)

tak carsten, der vil jeg kigge!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"