Han nusser sku med en Muræne ?!?!
- Hartz
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2013
Re: Han nusser sku med en Muræne ?!?!
Prøv at tage i Kattegatcentret og se hvad de kan gøre, med deres sandtigerhajer 

Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 7500 Holstebro
Kanstrup gode links gerne mere af den slags de trækker en kedelig nattevagt op,jeg har selv kørt mc i mange år og indtil sidste vinter havde jeg kørt de 10 af dem som helårs kører men knæene er ikke længere så glad for det.
Der skal ikke tunge jern klodser på akvariet da overbygningen på den er lavet så der kan stikkes 100x50 mm spærtræ i spænd på tværs af hele akvariet for at holde dækglasset nede,det burde holde fisken i baljen.
Til dem som er imod det jeg gør kan jeg kun sige at gjorde vi alle kun hvad andre allerede havde gjort ville al udvikling af verden og os selv som mennesker gå istå.
Der skal ikke tunge jern klodser på akvariet da overbygningen på den er lavet så der kan stikkes 100x50 mm spærtræ i spænd på tværs af hele akvariet for at holde dækglasset nede,det burde holde fisken i baljen.
Til dem som er imod det jeg gør kan jeg kun sige at gjorde vi alle kun hvad andre allerede havde gjort ville al udvikling af verden og os selv som mennesker gå istå.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Hørt.!Henrikorg1 skrev:Kanstrup gode links gerne mere af den slags de trækker en kedelig nattevagt op,jeg har selv kørt mc i mange år og indtil sidste vinter havde jeg kørt de 10 af dem som helårs kører men knæene er ikke længere så glad for det.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg har altid haft et anstrengt forhold til farlige dyr.
Ikke så meget til dem der bider, et hul i betrækket kommer man jo nok over. Men hvis de kan bide en finger, eller værre, en arm af, så er det ikke noget for mig.
Men der er jo mange som holder dragefisk. Det går også fint, så længe man er opmærksom. Men et øjebliks uopmærksomhed kan betyde en del gener og besvær. Og der er ikke så mange som har sat sig ind i hvad man skal gøre hvis uheldet er ude. Dem jeg har spurgt ( og det er en del efterhånden)har ikke undersøgt det og ved det ikke. Man kan altid ringe 112, men det er jo ikke sikkert at de lige har den viden på stående fod. De kan undersøge det, ja, men det er en gift der spredes rundt i systemet så man har ikke oceaner af tid. Man dør formodentlig ikke, men det kan da blive ret ukomfortabelt/ubehageligt.
For ikke at tale om, hvis andre skulle komme til skade. Jeg ved at Klovnfisken førhen (formodentlig endnu) altid havde deres dragefisk i de øverste (eller næstøverste) akvarier. Der kommer en del børnehaver med småbørn ind i forretningen og ungerne har jo en tendens til at stikke fingrene ned i vandet. Man skal jo tage de forholdsregler man kan og man kan jo ikke sige "at de små bæster kan jo bare holde fingrene for sig selv"
Personligt kan jeg ikke se ideen i at holde farlige dyr. Blot fordi noget kan lade sig gøre, er ikke i min verden ensbetydende med at det skal gøres.
Men at andre har det, generer ikke mig. Jeg vil bare ikke.
Det er vel heller ikke særlig naturligt at lege med en muræne, for hvad er formålet? Den er i hvert fald ikke designet til det.
Og jeg har heller ikke dragefisk eller blåringede blæksprutter (hvis de kan skaffes) af de samme årsager. Det er ikke et behov jeg har.
Erik
Ikke så meget til dem der bider, et hul i betrækket kommer man jo nok over. Men hvis de kan bide en finger, eller værre, en arm af, så er det ikke noget for mig.
Men der er jo mange som holder dragefisk. Det går også fint, så længe man er opmærksom. Men et øjebliks uopmærksomhed kan betyde en del gener og besvær. Og der er ikke så mange som har sat sig ind i hvad man skal gøre hvis uheldet er ude. Dem jeg har spurgt ( og det er en del efterhånden)har ikke undersøgt det og ved det ikke. Man kan altid ringe 112, men det er jo ikke sikkert at de lige har den viden på stående fod. De kan undersøge det, ja, men det er en gift der spredes rundt i systemet så man har ikke oceaner af tid. Man dør formodentlig ikke, men det kan da blive ret ukomfortabelt/ubehageligt.
For ikke at tale om, hvis andre skulle komme til skade. Jeg ved at Klovnfisken førhen (formodentlig endnu) altid havde deres dragefisk i de øverste (eller næstøverste) akvarier. Der kommer en del børnehaver med småbørn ind i forretningen og ungerne har jo en tendens til at stikke fingrene ned i vandet. Man skal jo tage de forholdsregler man kan og man kan jo ikke sige "at de små bæster kan jo bare holde fingrene for sig selv"
Personligt kan jeg ikke se ideen i at holde farlige dyr. Blot fordi noget kan lade sig gøre, er ikke i min verden ensbetydende med at det skal gøres.
Men at andre har det, generer ikke mig. Jeg vil bare ikke.
Det er vel heller ikke særlig naturligt at lege med en muræne, for hvad er formålet? Den er i hvert fald ikke designet til det.
Og jeg har heller ikke dragefisk eller blåringede blæksprutter (hvis de kan skaffes) af de samme årsager. Det er ikke et behov jeg har.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Raavig
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Sjælland
(Og fordi den blåringet er ulovlig).
I 2003 kom en lov som stoppede manges hobby eller gren af hobbyen.
I 2003 kom en lov som stoppede manges hobby eller gren af hobbyen.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Men mange "farlige" dyr er jo ekstremt pæne. Så derfor kan jeg godt forstå at folk vil holde dem. Jeg skulle da heller ik nyde noget af at ha giftige dyr. Og HVIS man skal holde farlige dyr, så er det nok en rigtig god ide som Erik skriver. Lige at sætte sig 100% ind i tingene, og når man ved hvad der er at vide om dyrene, så sætter man sig lige ned og tænker det hele igennem en ekstra gang. På den anden side syntes jeg at det på ingen måde kan komme på tale at ha bare små farlige dyr i et hjem med børn. Men farlige dyr har altid facineret mig, også fordi der er meget som man ikke vidste om dem. Har selv haft en del spændende dyr krokodiller osv. Men nu er det slut da jeg har et barn plus et på vej. Så det farligste vi har, det er en totalt dvask labrador der sover det meste af dagen væk. Hehe 

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 7500 Holstebro
Jeg har også holdt fugle edderkopper påtrods af jeg er nælde allergiker og nældegift indgår i de store edderkopers gift,jeg gør det pågrund af fascination af dyrene deres udseende levevis væremåde og lysten til at lære mere om dem en jeg kan læse mig til.
Grunden til jeg vil have en grøn muræne er lidt den samme som med dragefinnefisken volitans,de to og så hajer er noget alle sætter i forbindelse med saltvand,og lige murænen den ligner en dinosaur en aliens og alle som ser den uden at kende til den ved at den er et rovdyr men er alligevel fascineret af den,jeg er helt sikker på jeg får rigtig mange timer til at gå i lænestolen foran akvariet og sidde og kigge ind i hulen til den,jeg vil ikke lege Steve Irwin og springe rundt i akvariet hver dag og tage kvælertag på den indtil den overgiver sig,jeg vil bruge en del tid på at lære dens temperament og adfærd og så de dage hvor jeg kan se på den der er en god chance for at lege lidt med den vil jeg gøre det,det har jeg gjort med næsten alle mine fisk.
Mange af jer dykker kan jeg læse rundt omkring herinde så i ved at fiskene opfører sig helt anderledes når man er i deres element istedet for at kigge på dem gennem en rude,jeg ved de fisk jeg har haft reagerer anderledes på mig når jeg hopper ned til dem istedet for at kigge gennem glasset på dem,pludselig er interessen gensidig for at undersøge hinanden og det fascinerer mig at dyr som normalt betragtes som uintelligente reagerer på den måde.
Jeg har ingen børn og mit akvarie er for højt til at de fleste børn kan nå op til de monterede slåer på front lågerne,desuden vejer de bjælker der kommer til at holde dækglasset på plads en del og bliver fikseret i enderne så gæster med børn ikke behøver at have dem i snor hos mig af frygt for de lige hopper i akvariet.
Dejong har vist 2 af de blåringede sprutter i deres liste lige nu ?
Men mimic er da stadig langt mere spændende,medmindre man vil kopiere de gamle 007 film octopussy.
Grunden til jeg vil have en grøn muræne er lidt den samme som med dragefinnefisken volitans,de to og så hajer er noget alle sætter i forbindelse med saltvand,og lige murænen den ligner en dinosaur en aliens og alle som ser den uden at kende til den ved at den er et rovdyr men er alligevel fascineret af den,jeg er helt sikker på jeg får rigtig mange timer til at gå i lænestolen foran akvariet og sidde og kigge ind i hulen til den,jeg vil ikke lege Steve Irwin og springe rundt i akvariet hver dag og tage kvælertag på den indtil den overgiver sig,jeg vil bruge en del tid på at lære dens temperament og adfærd og så de dage hvor jeg kan se på den der er en god chance for at lege lidt med den vil jeg gøre det,det har jeg gjort med næsten alle mine fisk.
Mange af jer dykker kan jeg læse rundt omkring herinde så i ved at fiskene opfører sig helt anderledes når man er i deres element istedet for at kigge på dem gennem en rude,jeg ved de fisk jeg har haft reagerer anderledes på mig når jeg hopper ned til dem istedet for at kigge gennem glasset på dem,pludselig er interessen gensidig for at undersøge hinanden og det fascinerer mig at dyr som normalt betragtes som uintelligente reagerer på den måde.
Jeg har ingen børn og mit akvarie er for højt til at de fleste børn kan nå op til de monterede slåer på front lågerne,desuden vejer de bjælker der kommer til at holde dækglasset på plads en del og bliver fikseret i enderne så gæster med børn ikke behøver at have dem i snor hos mig af frygt for de lige hopper i akvariet.
Dejong har vist 2 af de blåringede sprutter i deres liste lige nu ?
Men mimic er da stadig langt mere spændende,medmindre man vil kopiere de gamle 007 film octopussy.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Jeg kan også godt følge dig. Og hvis folk syntes du ikke er rask fordi du vil ha en stor muræne, så er det vidst deres egne horisonter der mangler at blive udvidet. Jeg havde engang et akvarie med 3 muræner. Min far som har været erhvervs dykker hele hans liv (58år) fik kuldegysninger og skældte mig nærmest ud over at jeg havde sådanne "lorte kræ" gående i mit akvarie. Men allerede første dag måtte han jo alligevel indrømme at han ikke kunne lade være med at sidde og studere dem gennem glasset med stor nysgerighed.!
Der kan overhovedet ikke være nogen tvivl, hvis du vil ha en stor grøn muræne fordi den facinere dig. Så er det bare sådan en du skal ha. Og dem der er modstandere af det, de skal så lige huske IKKE at gå ind og kigge på de billeder du poster her på siden når du har fået den i baljen.! Hehe

Der kan overhovedet ikke være nogen tvivl, hvis du vil ha en stor grøn muræne fordi den facinere dig. Så er det bare sådan en du skal ha. Og dem der er modstandere af det, de skal så lige huske IKKE at gå ind og kigge på de billeder du poster her på siden når du har fået den i baljen.! Hehe

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Jeg har intet imod at man anskaffer sig dyr som muræner og andet der kan give varige men og skader på lemmer mm. Det må og skal efter min mening være op til en selv så længe man ikke udsætter andre for fare. At man selv gerne vil have den form for spænding i hverdagen er da helt klart en sag man må gøre op med sig selv.
Næ der hvor kæden for mig står af, er som jeg også skrev tidligere at man skaffer sig et dyr hvor man på forhånd ikke giver gode forhold for dyret eller at man påtager sig den holdning at man da bare skiller sig af med dyret når det bliver for stort
I dette tilfælde er 3000 liter bare ikke nok til den grønne muræne (jo, det er det jo hvis man skiller sig af med dyret relativ kort tid efter det er ankommet), den vokser hurtig af natur og skal have mere plads end det som tilbydes her. Hvis man argumentere for hold af disse dyr som værende spændene at observere og studere så fatter jeg endnu mindre ved ikke at give dem forhold som er egnet.
Næ der hvor kæden for mig står af, er som jeg også skrev tidligere at man skaffer sig et dyr hvor man på forhånd ikke giver gode forhold for dyret eller at man påtager sig den holdning at man da bare skiller sig af med dyret når det bliver for stort

I dette tilfælde er 3000 liter bare ikke nok til den grønne muræne (jo, det er det jo hvis man skiller sig af med dyret relativ kort tid efter det er ankommet), den vokser hurtig af natur og skal have mere plads end det som tilbydes her. Hvis man argumentere for hold af disse dyr som værende spændene at observere og studere så fatter jeg endnu mindre ved ikke at give dem forhold som er egnet.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Det er selvfølgelig også rigtigt nok. Men der er jo ikke noget forkert i at man planlægger at den skal videre til den blå når den engang bliver for stor. Dyrene i den blå planet lider da ikke nogen laster.
Men jeg kan selvfølgelig godt se det moralske i det. Men så længe der ikke er tale om et dyr som knytter stærke bånd og føler omsorgs svigt ved at sku forlade sit hjem. Så går det nok tror du ik.?
Men jeg kan selvfølgelig godt se det moralske i det. Men så længe der ikke er tale om et dyr som knytter stærke bånd og føler omsorgs svigt ved at sku forlade sit hjem. Så går det nok tror du ik.?

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Rolig nu. Folk smider jo også kirurger i baljer på 200-300 l baljer, uden folk rynker på næsen af det. Så at smide en lille grøn muræne i et 3000 l ser jeg ikke som et problem, i forhold til de svømmeglade kirurger som alt for ofte bliver sat i for små akvarier.
VH
Søvnig
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Vi bliver vist aldrig enige omkring dette, så jeg stopper bare her.
God weekend derude
God weekend derude

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Det kan jeg godt forstå... For 877 L er jo heller ikke svimlende meget
VH
Søvnig

VH
Søvnig

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kunne nu heller aldrig finde på at sætte en grøn muræne ned i min lille vandpyt, men kan da slet ikke se hvad det har med sagen at gøre. Mon ikke du blander pære og bananer sammensøvnig skrev:Det kan jeg godt forstå... For 877 L er jo heller ikke svimlende meget![]()
VH
Søvnig

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Nej, men du kan godt finde på at sætte kirurger og kejsere, som også over tid vil vokse ud af dit akvarie, i din lille vandpyt. Så hvad er forskellen??Lord Mike skrev:Kunne nu heller aldrig finde på at sætte en grøn muræne ned i min lille vandpyt, men kan da slet ikke se hvad det har med sagen at gøre. Mon ikke du blander pære og bananer sammensøvnig skrev:Det kan jeg godt forstå... For 877 L er jo heller ikke svimlende meget![]()
VH
Søvnig
Jeg mener ikke at Henriks ide om at smide en grøn muræne i sit 3000 l store akvarie, er mere forkert end folk der smider kirurger og kejsere i deres akvarier, velvidende at disse svømmeglade fisk vokser sig op i en ganske pæn størrelse og formentlig også vil vokse sig for store til akvariets rammer.
VH
Søvnig

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
søvnig skrev:Nej, men du kan godt finde på at sætte kirurger og kejsere, som også over tid vil vokse ud af dit akvarie, i din lille vandpyt. Så hvad er forskellen??Lord Mike skrev:Kunne nu heller aldrig finde på at sætte en grøn muræne ned i min lille vandpyt, men kan da slet ikke se hvad det har med sagen at gøre. Mon ikke du blander pære og bananer sammensøvnig skrev:Det kan jeg godt forstå... For 877 L er jo heller ikke svimlende meget![]()
VH
Søvnig
Jeg mener ikke at Henriks ide om at smide en grøn muræne i sit 3000 l store akvarie, er mere forkert end folk der smider kirurger og kejsere i deres akvarier, velvidende at disse svømmeglade fisk vokser sig op i en ganske pæn størrelse og formentlig også vil vokse sig for store til akvariets rammer.
Typisk forum.![]()
VH
Søvnig
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du fortsætter med at blande tingene sammen...
Hvordan kan du sammenligne en muræne på 2 1/2 meter i længden og mindst 35 cm over ryggen med en fisk som for mit vedkomne maks bliver 25 cm (Achilles) som min største fisk bliver.
For min skyld kan han sætte adskillige eksemplarer af dette dyr i sit akvarium, jeg kommer bare med min mening udfra mit daglige arbejde med disse muræner. Og tro mig man skal have stor respekt for dette dyr som kan tænde af på et split sekund med meget stor skade til følge.
Fortsat god weekend
Hvordan kan du sammenligne en muræne på 2 1/2 meter i længden og mindst 35 cm over ryggen med en fisk som for mit vedkomne maks bliver 25 cm (Achilles) som min største fisk bliver.
For min skyld kan han sætte adskillige eksemplarer af dette dyr i sit akvarium, jeg kommer bare med min mening udfra mit daglige arbejde med disse muræner. Og tro mig man skal have stor respekt for dette dyr som kan tænde af på et split sekund med meget stor skade til følge.
Fortsat god weekend