De har også en version som kombinerer led og T5peder skrev:The latest versions of Hyperion S LED panels made in SMT technology (Square Matrix Technology) are now available.
The panels are available in two versions - 145W (Hyperion S) and 75W (Hyperion S2).
SMT technology is an innovative method of color mixing different colored LED's perfectly matched to the requirements of stony corals (mainly SPS species).
The Hyperon S panel includes the following LED colors:
•UV (400 and 420nm) - Made for Pacific Sun
•Royal Blue 450nm - Cree
•Royal Blue 465nm - Cree
•Blue - Cree
•Cyan - Made for Pacific Sun
•Green - Cree
•Amber - Made for Pacific Sun
•Deep Red - Made for Pacific Sun
.
1 / 4 Next Last
Hmmm, ser ud til at de måske har opdaget at de har manglet noget?? det nyeste skud fra PS.
LED hvor godt er det for vores koraller?
-
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: LED hvor godt er det for vores koraller?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Rev haj
- Reactions: 88
- 16
- Postnummer: 5210 Odense NV
Ved ikke om det er ðt jeg får ud af det men måske mere det at selve lyset ikke er tilfredsstillende at de prøver at få flere farvede led så det ligner koraller står flottere !peder skrev:The latest versions of Hyperion S LED panels made in SMT technology (Square Matrix Technology) are now available.
The panels are available in two versions - 145W (Hyperion S) and 75W (Hyperion S2).
SMT technology is an innovative method of color mixing different colored LED's perfectly matched to the requirements of stony corals (mainly SPS species).
The Hyperon S panel includes the following LED colors:
•UV (400 and 420nm) - Made for Pacific Sun
•Royal Blue 450nm - Cree
•Royal Blue 465nm - Cree
•Blue - Cree
•Cyan - Made for Pacific Sun
•Green - Cree
•Amber - Made for Pacific Sun
•Deep Red - Made for Pacific Sun
1 / 4 Next Last
Hmmm, ser ud til at de måske har opdaget at de har manglet noget?? det nyeste skud fra PS.
Jeg fik svar idag fra ecotech og det poster jeg lige om lidt

Mvh
-
- Rev haj
- 16
Dette svar var hvad jeg fik:
I would try running your Radions on a different schedule to see if this helps correct the issue. Also, the new Radion Pro has the addition of the ultra violet spectrum. This would also help increase the colors of your corals. Like I mentioned earlier, I would try modifying your schedule to see if this helps correct the issue, and if you feel it is necessary the Pro is also a great option.
Her hjælper han jo ikke med det egentlige problem.. Han prøver med noget mere disko lys for at få mine koraller til at virkeligt til at se mere rød og flot ud!
Bare sjovt når jeg køber flotte røde koraller så står de flotte i en uge og så begynder de blive orange stille og roligt... Så hjælper alt det gøgl lys jo ikke ordentligt!
Mvh
I would try running your Radions on a different schedule to see if this helps correct the issue. Also, the new Radion Pro has the addition of the ultra violet spectrum. This would also help increase the colors of your corals. Like I mentioned earlier, I would try modifying your schedule to see if this helps correct the issue, and if you feel it is necessary the Pro is also a great option.
Her hjælper han jo ikke med det egentlige problem.. Han prøver med noget mere disko lys for at få mine koraller til at virkeligt til at se mere rød og flot ud!
Bare sjovt når jeg køber flotte røde koraller så står de flotte i en uge og så begynder de blive orange stille og roligt... Så hjælper alt det gøgl lys jo ikke ordentligt!
Mvh
- gnizten
- Naso kirurg
- 14
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2011
Hey Peder, var der ikke noget om at du havde hævet din belysning som forsøg, idet du mente at der måske var for meget knald på. Hvad har du observeret som følge af det ? eller husker jeg forkert ?
Mange hilsener
Tom.
Tom.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Thah!....og så prøver han at sælge dig en ny lampeGino skrev:Dette svar var hvad jeg fik:
Mvh

Jeg tror at vi må erkende at led pt. har sine begrænsninger på grund af et ufuldstændigt spektrum. Vi må derfor opveje fordele og ulemper når vi vælger lyskilde. For mig er valget klart, jeg har prøvet HQI, T5 og forskellige ledlamper og vil til en hver tid vælge led pga. den lave varmeudvikling og det lave elforbrug. Da jeg brugte de traditionelle lyskilder havde jeg dårlig samvittighed over at bruge så meget el med den deraf følgende CO2 udledning på en hobby. Jeg syntes heller ikke at det vAr sjovt at høre på en lamende køler (som også brugte meget el) eller alternativt at fylde huset med vanddamp og samtidigt have osmoseanlægget kørende på fuld kraft for at erstatte fordampet vand.
Set i det lys er led helt sikkert det rigtige valg for mig trods teknologiens begrænsninger.
Gino jeg tror desværre at vi kan spekulere os rundtossede ifht. denne problematik uden at finde en tilfredstillende løsning. Jeg fokuserer istedet på at jeg har set mange velfungerende og flotte akvarier med led lys og håber så på at teknologien udvikler sig i fremtiden. Tænk bare på hvad der er sket på bare et par år på den front.
Vh.
Leif
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Igen Gino, din tråd ER fed 
Men, jeg tror at dine udfordringer kan skyldes andre ting også, eller mindst enkombi.
Jeg tror ikke du løser problemet ved at købe nye lamper, for andre har røde lps under de lamper.
Du har jo oz en del alger,og det skal tages med i betragtningen af en mulighed for at dine farver ikke er optimale pt. Når vandkvalitet ikke er perfekt, kan man ikke forvente at farver er det....(mener jeg)
Ønsker dig al held og lykke, og håber det er OK at komme med en anden mening - jeg synes nemlig i nogle af dine svar at du "vil" bekræftes iat det er lyset der giver skæve farver.
Det kan reelt være mange andre ting, og også lyset.
Blot min mening
Mvh
Peder

Men, jeg tror at dine udfordringer kan skyldes andre ting også, eller mindst enkombi.
Jeg tror ikke du løser problemet ved at købe nye lamper, for andre har røde lps under de lamper.
Du har jo oz en del alger,og det skal tages med i betragtningen af en mulighed for at dine farver ikke er optimale pt. Når vandkvalitet ikke er perfekt, kan man ikke forvente at farver er det....(mener jeg)
Ønsker dig al held og lykke, og håber det er OK at komme med en anden mening - jeg synes nemlig i nogle af dine svar at du "vil" bekræftes iat det er lyset der giver skæve farver.
Blot min mening

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- 16
Jamen jeg har det på en måde også lidt som dig men jeg har rigtigt mange lps og også i den dyre enden derfor det er så træls... Overvejer at sælge dem hvis jeg skal beholde det skod lys!leifkrarup skrev:Thah!....og så prøver han at sælge dig en ny lampeGino skrev:Dette svar var hvad jeg fik:
Mvh
Jeg tror at vi må erkende at led pt. har sine begrænsninger på grund af et ufuldstændigt spektrum. Vi må derfor opveje fordele og ulemper når vi vælger lyskilde. For mig er valget klart, jeg har prøvet HQI, T5 og forskellige ledlamper og vil til en hver tid vælge led pga. den lave varmeudvikling og det lave elforbrug. Da jeg brugte de traditionelle lyskilder havde jeg dårlig samvittighed over at bruge så meget el med den deraf følgende CO2 udledning på en hobby. Jeg syntes heller ikke at det vAr sjovt at høre på en lamende køler (som også brugte meget el) eller alternativt at fylde huset med vanddamp og samtidigt have osmoseanlægget kørende på fuld kraft for at erstatte fordampet vand.
Set i det lys er led helt sikkert det rigtige valg for mig trods teknologiens begrænsninger.
Gino jeg tror desværre at vi kan spekulere os rundtossede ifht. denne problematik uden at finde en tilfredstillende løsning. Jeg fokuserer istedet på at jeg har set mange velfungerende og flotte akvarier med led lys og håber så på at teknologien udvikler sig i fremtiden. Tænk bare på hvad der er sket på bare et par år på den front.
Vh.
Leif
Men ja der er da fordele ved og det er den lave strømregning og helt klart de flotte farver på mine sps! Der spiller det bare!
Mvh
-
- Rev haj
- 16
Jamen kan sagtens følge dig men dengang alt spillede maks også med po4 så var det nøjagtigt det samme.. Den dag jeg skiftede fra T5 til led så forsvandt farverne eller rettere skiftede til orange..pederrevnørd skrev:Igen Gino, din tråd ER fed
Blot min mening
Mvh
Peder
Desværre har jeg endnu ikke stødt på et akvarie med fuldt led der bare spiller maks med de røde farver og det ville jeg så gerne se en dag... Så det gav lidt mod..
Pt tror jeg ikke led er særligt godt for de røde farver på lps... Prøv at søg om det på nettet... Rigtigt rigtigt mange har de samme problemer.
Men jeg er enig med dig at alle parametrene er iorden.. Men har snakket med en del omkring dette og de har samme problem som jeg:-)
E der slet igen af jer der studser lidt over det jeg skrev med Thomas fra von wussov... Han er en mand med ret stor forstand og han er jo pænt godt uddannet inden i denne verden her... Faktisk han har hans kone samme uddannelse og jeg har snakket med dem begge.. Dr er en grund til at jeg har dyre hqi lamper hængende på min koral ø ... Kunne jeg nøjes med led gjorde jeg da det sagde han... Han siger der mangler noget i det spectre i led lyset og det tror jeg efterhånden er rigtigt;-)
Mvh
- dekoin
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Hægter mig lige på.
Interressant indlæg
Interressant indlæg
VH dekoin alias Claus
- pederrevnørd
- Rev haj
- 14
Fik du også dine alger samtidigt med lyset ?
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
-
- Rev haj
- 16
Ja ikke ret lang tid efter så kom de stille og roligt men det nye sted jeg er flyttet hen har noget høj po4 i vandhane vandet .. Også efter osmose anlæg men skal have købt et rowa test sæt.. Har et red sea Pro men det er ikke meget værd som hanna tester:-(pederrevnørd skrev:Fik du også dine alger samtidigt med lyset ?
Mvh
-
- Rev haj
- 16
Godt i er postive og med i tråden:-)dekoin skrev:Hægter mig lige på.
Interressant indlæg
Mvh
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 355
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg har de samme lamper som du Gino, men jeg har ikke ret mange LPS og slet ikke australske Scolymiaer.
Jeg har ikke næring nok til dem, men så er der jo heldigvis masser af andet man kan kaste sig over
Men jeg har røde plade montier som vokser meget, så det hæmmer lyset ihvert fald ikke. De trives under Radion.
Men du har ret i at de synes orange eller mudrede i farven, så snart det hvide lys er dominerende. Hen under aften, når lyset er på vej ned, så står de knaldrøde. Det er både i DT og i min fragtank hvor der er en diy lampe med blå og hvide dioder over, så det er ikke entydigt Radion lamperne der giver de farver, ikke hos mig i hvert fald.
Det samme gør sig forøvrigt gældende for "superman´s" vedkommende. Den reagerer på samme måde.
Jeg tror det har med blandingen af farverne, hvilket Thomas og konen (von wussow) er lidt inde på.
Og så er vi vel henne ved intensiteten igen.
På de billeder jeg har set af Maxpect er der kraftigere røde farver, men jeg synes de (lamperne) er mere blå/lilla generelt i deres lys, hvilket jo passer meget godt med det jeg observerer i mit, at når det blå lys er fremherskende, så er der også røde farver.
Har du prøvet at skrue op for de røde dioder?
Da mine lamper blev installeret og der skulle laves et set up, prøvede vi for sjov med en kraftig blanding med rød.
Det hele blev rødt, så der er piv nok i de dioder. (det så lidt spøjst ud med laksefarvede gule kirurger).
Men kun et gæt ud fra mine egne observationer.
Erik
Jeg har ikke næring nok til dem, men så er der jo heldigvis masser af andet man kan kaste sig over

Men jeg har røde plade montier som vokser meget, så det hæmmer lyset ihvert fald ikke. De trives under Radion.
Men du har ret i at de synes orange eller mudrede i farven, så snart det hvide lys er dominerende. Hen under aften, når lyset er på vej ned, så står de knaldrøde. Det er både i DT og i min fragtank hvor der er en diy lampe med blå og hvide dioder over, så det er ikke entydigt Radion lamperne der giver de farver, ikke hos mig i hvert fald.
Det samme gør sig forøvrigt gældende for "superman´s" vedkommende. Den reagerer på samme måde.
Jeg tror det har med blandingen af farverne, hvilket Thomas og konen (von wussow) er lidt inde på.
På de billeder jeg har set af Maxpect er der kraftigere røde farver, men jeg synes de (lamperne) er mere blå/lilla generelt i deres lys, hvilket jo passer meget godt med det jeg observerer i mit, at når det blå lys er fremherskende, så er der også røde farver.
Da mine lamper blev installeret og der skulle laves et set up, prøvede vi for sjov med en kraftig blanding med rød.
Det hele blev rødt, så der er piv nok i de dioder. (det så lidt spøjst ud med laksefarvede gule kirurger).
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 957
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Som Peder er inde på, så er der nok flere ting der spiller ind her... Mener nu der er flere som har flotte farver selvom de kører med led( se blot Peders, Eriks - crazy seahorse og Flemmings- fra Lejre) der er der sgu knald på farverne....
Men IGEN... Jeg tror BL.a det handler om UV når det kommer til led.. Mistænker at de ledlamper der holder flotte farver, har en lille håndfuld UV dioder blandt de andre.... Og dem der ikke kan holde farverne mangler UV dioder...?
Men IGEN... Jeg tror BL.a det handler om UV når det kommer til led.. Mistænker at de ledlamper der holder flotte farver, har en lille håndfuld UV dioder blandt de andre.... Og dem der ikke kan holde farverne mangler UV dioder...?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
-
- Rev haj
- 16
Hej Erik:-)crazy seahorse skrev:Jeg har de samme lamper som du Gino, men jeg har ikke ret mange LPS og slet ikke australske Scolymiaer.
Jeg har ikke næring nok til dem, men så er der jo heldigvis masser af andet man kan kaste sig over![]()
Erik
Jamen det Thomas var inde på at der manglede noget i de led pære der... Dr gjorde de ikke var ideelle.
Jeg har prøvet alle indstillings muligheder med de lamper og jeg er helt med på at man kan trække lidt farve ud af af det blå eller violette lys der men læg mærke til dette: jeg har igen for en uge siden købt en ny rød og blå scolymia som i et par dage var knald rød med det "alm" lys jeg plejer at kører med... Dvs at når jeg får dem fra en forhandler eller hos nogle af mine venner så er der smæk på farverne i en lille uge men så fader i over til orange... Så er det jo ikke fordi der skal mere blå eller violet lys på... Fr der er tryk på når de er nyankomne:-)
Mvh
-
- Rev haj
- 16
Jamen det er en af de ting jeg så gerne vil have opklaret og de violette eller nyere typer led pære kan gøre det!! Jeg gider ikke smide over 5000 efter de lamper til Pro udgave og det så intet hjælper!engelquist skrev:Som Peder er inde på, så er der nok flere ting der spiller ind her... Mener nu der er flere som har flotte farver selvom de kører med led( se blot Peders, Eriks - crazy seahorse og Flemmings- fra Lejre) der er der sgu knald på farverne....
Jeg har selv razor over mit fiske akvarie men der kan jeg ikke have koraller i og prøve da de fiske der er i napper i dem:-)
Mvh
- Chrissy62
- Rev haj
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Geografisk sted: Stege
Jeg mener at have hørt, man kan købe separate UV-Led Dioder.
Der er jo ledige slots i Radion lamperne, så tænker det var værd at undersøge:)
Der er jo ledige slots i Radion lamperne, så tænker det var værd at undersøge:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
- Bingocaller
- Rev haj
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Mit input:
Jeg har alt for meget lys - 90x3w over et RSM250
Mine koraller bliver også orange MEN
1: Jeg kører meget lys
2: Jeg kører ULSN
Og for at være ærlig tror jeg mere at mit skyldes pt. 2
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions: 355
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Hej Gino
Det med den blå Scolymia har jeg også prøvet.
Den blev mudret i farven og det tilægger jeg ikke så meget lyset, som jeg tror det er noget andet, eller en kombination af - måske lys og nogle andre omstændigheder. (Tror forøvrigt at jeg kørte med 2 x 400W HQI dengang)
Nu kan jeg ikke huske hvad Anette har over af lys, men hun kunne godt holde den blå farve. Jeg mener også at den røde del i hendes "bleeding apple" holdt sin røde farve. Vi skrev en del frem og tilbage om det dengang, for jeg kunne ikke forstå hvorfor hendes holdt farverne, mens mine ikke gjorde. Jeg mener at Anette brugte noget Red Sea Collor program, men det må du ikke hænge mig op på. Men det må da være til at finde ud af.
Hendes Acan´er stod så vidt jeg husker også flotte i farverne. Men om hun kørte med T5, HQI eller Led ved jeg ikke.
Erik
Den blev mudret i farven og det tilægger jeg ikke så meget lyset, som jeg tror det er noget andet, eller en kombination af - måske lys og nogle andre omstændigheder. (Tror forøvrigt at jeg kørte med 2 x 400W HQI dengang)
Nu kan jeg ikke huske hvad Anette har over af lys, men hun kunne godt holde den blå farve. Jeg mener også at den røde del i hendes "bleeding apple" holdt sin røde farve. Vi skrev en del frem og tilbage om det dengang, for jeg kunne ikke forstå hvorfor hendes holdt farverne, mens mine ikke gjorde. Jeg mener at Anette brugte noget Red Sea Collor program, men det må du ikke hænge mig op på. Men det må da være til at finde ud af.
Hendes Acan´er stod så vidt jeg husker også flotte i farverne. Men om hun kørte med T5, HQI eller Led ved jeg ikke.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Rev haj
- 16
Hej Bingo:-)Bingocaller skrev:Mit input:
Ja ok så har du da også smæk på drengen.. Jeg har så præcis af dig.. Lidt for meget næring i form af po4 og så kører jeg med 50% på lyset... Dvs stik modsat af dig med samme udfald?
Mvh
-
- Rev haj
- 16
Jamen den blå farve holde jeg sådan set rimeligt stadig... Du ska se mine scolymiaer under mit gamle t5 lys ja selv under min gamle hqi stod de tre jeg havde dengang mega flotte! Både beedig Apple pg ultra, blå og rød.... Men kan bare ikke under det LED her!crazy seahorse skrev:Hej Gino
Erik
Selv hos forhandleren jeg har købt et par af mine scolymiaer står de med knald røde farver osv og de har det gjort 3 uger ved ham;-)
Mvh
- Chrissy62
- Rev haj
- 14
Noget helt andet er jo, hvilken balance du kører med dine dioder. Der er mange forskellige kombinationsmuligheder, så du skulle næsten gå på nettet og se, hvad andre har lagt op om de kurver, som de mener er optimale.
Vi fandt en god kurve, som vi bruger og vores koraller står flotte og skarpe i farverne, også de røde
Vi fandt en god kurve, som vi bruger og vores koraller står flotte og skarpe i farverne, også de røde

Mvh
- Chrissy62
- Rev haj
- 14
Kører du 50% gennem hele dagen?Gino skrev:Hej Bingo:-)Bingocaller skrev:Mit input:
Ja ok så har du da også smæk på drengen.. Jeg har så præcis af dig.. Lidt for meget næring i form af po4 og så kører jeg med 50% på lyset... Dvs stik modsat af dig med samme udfald?
Mvh
Mvh
-
- Rev haj
- 16
HejChrissy62 skrev:Noget helt andet er jo, hvilken balance du kører med dine dioder. Der er mange forskellige kombinationsmuligheder, så du skulle næsten gå på nettet og se, hvad andre har lagt op om de kurver, som de mener er optimale.
Jeg har prøvet en masse muligheder og intet af det har hjulpet... Selv de kendte lyskombier der ligger på nettet.. Pt kører jeg med 100% på alle farver og med 50% kraft i alt.
Hvilke røde lps har du? Hvor længe har du kørt med de LED lamper, jeg er meget nysgerrig, for har ikke fundet en eneste som har flotte røde farver med de lamper der.
Mvh
- Chrissy62
- Rev haj
- 14
Jeg har nogle meget flotte røde zoaer og en rød/grøn favia. De står knivskarpe.
Jeg tror ikke vi har andre røde LPS lige pt. men så har jeg jo nogle pink og mørke pink sps, de står også flotte i deres farver.
Vi kører med Bens graph. Og vi har endnu ikke fået de nye Tir-linser.
Udover det, så kan det med farverne jo også hænge sammen med værdierne i vandet. Vi har 0 i P04, og 0,1 i N03. Vi tilfører Pohls extra, men kun ca. hver 3. dag.
Vi fodrer korallerne med Reefpearls ca. hver 4. dag.
Vi tilfører dagligt 10 ml. Kalium.
Ca. hver 5. dag tilføres Iod. en hættefuld.
Vi fodrer med flagefoder og kun 1 gang om ugen får de 2 brikker frost.
Til gengæld fodrer vi 2-3 gange om dagen.
Vi skifter 10% vand ca. hver 14. dag.
Alle vores koraller står rigtig flot og skarpe i farverne og de vokser som om fanden var i hælene på dem
Vores akvarie er ca. 750 L incl. sumpen.
Når jeg skriver alt det her, så tænker jeg, at det måske ikke kun er lyset der har en effekt på farverne, men også vandkvaliteten
Jeg tror ikke vi har andre røde LPS lige pt. men så har jeg jo nogle pink og mørke pink sps, de står også flotte i deres farver.
Udover det, så kan det med farverne jo også hænge sammen med værdierne i vandet. Vi har 0 i P04, og 0,1 i N03. Vi tilfører Pohls extra, men kun ca. hver 3. dag.
Alle vores koraller står rigtig flot og skarpe i farverne og de vokser som om fanden var i hælene på dem

Når jeg skriver alt det her, så tænker jeg, at det måske ikke kun er lyset der har en effekt på farverne, men også vandkvaliteten

Mvh
- PederP
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Fed tråd.Gino skrev:Jamen det er en af de ting jeg så gerne vil have opklaret og de violette eller nyere typer led pære kan gøre det!! Jeg gider ikke smide over 5000 efter de lamper til Pro udgave og det så intet hjælper!engelquist skrev:Som Peder er inde på, så er der nok flere ting der spiller ind her... Mener nu der er flere som har flotte farver selvom de kører med led( se blot Peders, Eriks - crazy seahorse og Flemmings- fra Lejre) der er der sgu knald på farverne....
Jeg har selv razor over mit fiske akvarie men der kan jeg ikke have koraller i og prøve da de fiske der er i napper i dem:-)
Mvh
Det ville være et spændene forsøg at lade en af dine radion bytte plads med din razor..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- 16
Hele jeg er helt med på at det er en med spiller men det gælder ikke ved mig andet end lidt for høj po4 pt men det er kun lige nu her ellers har der ikke været noget.. Har 2 venner som kører med de samme lamper og deres vand spiller maks som i min gamle lejlighed!Chrissy62 skrev:Jeg har nogle meget flotte røde zoaer og en rød/grøn favia. De står knivskarpe.
Jeg har også investeret i tir linse og har brugt dem i et halvt år nu men igen forbedring mht farverne.. Jeg har også røde zoaer osv men det er også mest acans og scolymiaer og loboer og sådan slægtninge der ser trælse ud... Igen alt andet står super flot og med flotte farver;-)
Jeg er helt helt sikkert på at det er noget med lyset at gøre;-)
Mvh
-
- Rev haj
- 16
Ja det ville det men ikke så nemt at lave om lige pt men vil lave en søgning på om nogle sku ligge inde med 2x80 watts t5 amatører så ville jeg prøve med 2 stk t5 rør i kombi hen over mine lps...PederP skrev:Fed tråd.Gino skrev:Jamen det er en af de ting jeg så gerne vil have opklaret og de violette eller nyere typer led pære kan gøre det!! Jeg gider ikke smide over 5000 efter de lamper til Pro udgave og det så intet hjælper!engelquist skrev:Som Peder er inde på, så er der nok flere ting der spiller ind her... Mener nu der er flere som har flotte farver selvom de kører med led( se blot Peders, Eriks - crazy seahorse og Flemmings- fra Lejre) der er der sgu knald på farverne....
Mvh
Det ville være et spændene forsøg at lade en af dine radion bytte plads med din razor..
Så er der en som evt ville låne mig det eller sælge mig billigt?
Mvh
-
- Rev haj
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Der er mange der diskutere netop dette emne på udenlandske forums, hvor de netop mangler det lys spektrum som skulle give de røde farver, de har så både prøvet og med div Uv og røde led for og se om dette kunne afhjælpe, men mange af dem har ikke kunne få dette til og lykkedes så mange af dem hva jeg kunne læse mig til var begyndt og supplere med t5 lys ved siden af led kampene for bedre og kunne ramme fuld spektrum og de røde farver. Man kan jo også se på de nyere led lamper at de bliver tættere og tættere på en hqis spektrum, har set nogle diagrammer fra tidligere modeller led lamper og de har slet ikke de sammen peaks i forskellige spektrum som en evt hqi pærer måtte have. Der er da ingen tvivl om at forskellige farve nuancer fra lamperne hjælper lidt på hvordan vores koraller måtte afspejle i farverne, tænk bare tilbage til de så kaldte zeo baljer som helst skulle være plastret til med t5 i forskellige farver så man rigtig kunne få de pastel farver frem ved og sulte korallerne og få dem til og afspejle sig i alle de farver man kunne tilsætte.
Nå men lys er jo en ting og dette er da vigtigt at det dækker over et stort spektrum så det kommer så tæt på solens diagrammer som muligt, men i vores lille øko systemer er der så mange andre ting som spiller en endnu større rolle for farverne og det er det vand de står i og hva de evt måtte kunne optage som næring. Husk nu de røde farver i korallerne altid har været drilsk for nogen.
Personligt da mi koral rev kørte for år tilbage havde jeg selv svært ved og få de røde farver frem i digitata de blev altid kedelige og nærmest grumset orange men min kammi som jeg fik dem fra var de knald røde, vi kørte begge dengang hvis jeg husker rigtigt med samme hqi og t5 som tilsætninger. Hans akvarie kørte meget nærings fattigt og mit i den helt anden boldt gade da jeg godt kan lide mange fisk så det har meget og sige hva vand kvalitet man har. Jeg havde på samme tidspunkt en flot ir grøn acro lidt ala en dyb vands acro, denne fik min overnævnte kammi ned til sig da jeg solgt ud og efter et par md var den helt lilla/violet hos ham, je troede ikke på det var min gamle for den var helt forandret. Så nok har lyset noget og sige men vandet har nu i mine øjne endnu mere og skulle have sagt.
Men jeg tror derimod man skal passe lidt på med led overfor lps, for tror simpelthen lyset er for kraftigt for dem hvis de ikke tilvendes rigtigt til det, jeg tror led lys giver meget mere par til korallerne end vores øjne tror de gør. Syntes lidt led lys virker lidt vattet i vores øjne i forhold til feks en hqi pærer men tror derimod det er vores øjne der snyder for er slet ikke i tvivl om de led lamper give rigtig meget par
Mvh thue
Nå men lys er jo en ting og dette er da vigtigt at det dækker over et stort spektrum så det kommer så tæt på solens diagrammer som muligt, men i vores lille øko systemer er der så mange andre ting som spiller en endnu større rolle for farverne og det er det vand de står i og hva de evt måtte kunne optage som næring. Husk nu de røde farver i korallerne altid har været drilsk for nogen.
Personligt da mi koral rev kørte for år tilbage havde jeg selv svært ved og få de røde farver frem i digitata de blev altid kedelige og nærmest grumset orange men min kammi som jeg fik dem fra var de knald røde, vi kørte begge dengang hvis jeg husker rigtigt med samme hqi og t5 som tilsætninger. Hans akvarie kørte meget nærings fattigt og mit i den helt anden boldt gade da jeg godt kan lide mange fisk så det har meget og sige hva vand kvalitet man har. Jeg havde på samme tidspunkt en flot ir grøn acro lidt ala en dyb vands acro, denne fik min overnævnte kammi ned til sig da jeg solgt ud og efter et par md var den helt lilla/violet hos ham, je troede ikke på det var min gamle for den var helt forandret. Så nok har lyset noget og sige men vandet har nu i mine øjne endnu mere og skulle have sagt.
Men jeg tror derimod man skal passe lidt på med led overfor lps, for tror simpelthen lyset er for kraftigt for dem hvis de ikke tilvendes rigtigt til det, jeg tror led lys giver meget mere par til korallerne end vores øjne tror de gør. Syntes lidt led lys virker lidt vattet i vores øjne i forhold til feks en hqi pærer men tror derimod det er vores øjne der snyder for er slet ikke i tvivl om de led lamper give rigtig meget par
Mvh thue
- pederrevnørd
- Rev haj
- 14
Smukt og efter min mening korrekt formuleret indlægThue skrev:Der er mange der diskutere netop dette emne på udenlandske forums, hvor de netop mangler det lys spektrum som skulle give de røde farver, de har så både prøvet og med div Uv og røde led for og se om dette kunne afhjælpe, men mange af dem har ikke kunne få dette til og lykkedes så mange af dem hva jeg kunne læse mig til var begyndt og supplere med t5 lys ved siden af led kampene for bedre og kunne ramme fuld spektrum og de røde farver. Man kan jo også se på de nyere led lamper at de bliver tættere og tættere på en hqis spektrum, har set nogle diagrammer fra tidligere modeller led lamper og de har slet ikke de sammen peaks i forskellige spektrum som en evt hqi pærer måtte have. Der er da ingen tvivl om at forskellige farve nuancer fra lamperne hjælper lidt på hvordan vores koraller måtte afspejle i farverne, tænk bare tilbage til de så kaldte zeo baljer som helst skulle være plastret til med t5 i forskellige farver så man rigtig kunne få de pastel farver frem ved og sulte korallerne og få dem til og afspejle sig i alle de farver man kunne tilsætte.
Mvh thue