Tjah - jeg ved ikke om det er mit overløb du kalder Storm P men faktum er, at det virker perfekt.
Og så har jeg ikke et stort, grimt, firkantet overløb i hjørnet af akvariet
Hey...
Hvis du nu skulle gå igang med at lave ét i akryl, så husk lige, at silikone IKKE virker på det... !
Opløs noget akryl i acetone og brug dét til at lime med.
hvis jeg skulle bore et hul i baljen, ville det så være godt at bore hullet tæt på overfladen, så jeg ikke behøver en overløbskasse der går helt ned til bunden?
der er tre muligheder...
1. Bor et hul i siden af akvariet og brug en 90 graders pvc bøjning til at rette røret op med...
2. Bor et hul i bunden og før røret op til den ønskede vandstand...
3. Lav dig en overløbskasse/-boks...
Har selv lige lavet en til et ferskvandsakvarie på 128 liter, og ja! Det fungere perfekt! (som Chris skriver bør du bruge noget plexiglas opløst i acetone til at lime med)
For akvarie setup - se min profil... _______________________________________________________
jeg ved ikke hvordan de er lavet i klovnfisken... men jeg tror jeg vil bore et hul lige under alurammen i min balje, men jeg ville lige høre om det er et dårligt sted...
De har boret to huller i bagvæggen, et i hver ende, sådan så et 90 graders pvc stykke med den ønskede diameter kommer op i den ønskede vandhøjde.
Prøv at køre ind og kigge på det, de ligger på Frb. alle så det er tæt på dig, jeg synes faktisk at det er ret smart og man slipper for en stor kasse i akvariet. PVC bøjningerne burde kunne skjules i stenopbygningen.
Chris2500DK skrev:De har boret to huller i bagvæggen, et i hver ende, sådan så et 90 graders pvc stykke med den ønskede diameter kommer op i den ønskede vandhøjde.
Prøv at køre ind og kigge på det, de ligger på Frb. alle så det er tæt på dig, jeg synes faktisk at det er ret smart og man slipper for en stor kasse i akvariet. PVC bøjningerne burde kunne skjules i stenopbygningen.
Til gengæld er det ret svært at gøre lydsvagt på den måde.
hmm... øv... håbede at jeg kunne slippe for at skulle skulle lave en overløbskasse der går hen over kanten... hvordan klare folk problemet når de har hullet i bunden af baljen? (jeg havde jo stadig tænkt mig at lave en overløbskasse anordning, bare ikke en som går helt ned til bunden, og heller ikke over baljekanten...)
steenmillinder skrev:hmm... øv... håbede at jeg kunne slippe for at skulle skulle lave en overløbskasse der går hen over kanten... hvordan klare folk problemet når de har hullet i bunden af baljen? (jeg havde jo stadig tænkt mig at lave en overløbskasse anordning, bare ikke en som går helt ned til bunden, og heller ikke over baljekanten...)
Mon ikke det er et spørgsmål om at tilpasse mængden af returvand til mængden af vand som kan "suges" igennem nedløbsrøret sådan at der altid er vand over nedløbsrøret og ikke bliver suget luft med ned (gætter jeg på).
/Magnus
Senest rettet af mastou tors 19. okt 2006 13:30, rettet i alt 1 gang.
hvis jeg sætter en klemme på slangen ned til sumpen så det går langsomt nok med vand ned løber pumpen nede i sumpen vel tør for
vand på et tidspunkt, den pumper jo hele tiden 2000l/t tilbage i baljen...
steenmillinder skrev:hvis jeg sætter en klemme på slangen ned til sumpen så det går langsomt nok med vand ned løber pumpen nede i sumpen vel tør for
vand på et tidspunkt, den pumper jo hele tiden 2000l/t tilbage i baljen...
Mit bud var at du skulle tilpasse flowet gennem nedløbsrøret så det matcher din retur pumpe, ikke for meget og ikke for lidt
der er jo utallige måder at lave det på prøv at kigge lidt på reefcentral der er mange tråde om forskellige overløb der og det er nu nemmere når man ser billeder.
jeg skal have en rude limet fast i sumpen som adskiller refugie og det kammer hvor returpumpen er i, hvor meget lavere skal den være i forehold til den øverste kant på sumpen? sumpen er 50cm høj og på 250l og returpumpen er på 2000l/t
Det er helt op til dig selv. Jo højere du laver den, jo højere bliver vandstanden i sumpen. hvis du ikke har vand i endnu er det meget svært at sige, for alt vandet fra overløbet skal kunne være i sumpen.
Derfor kan en relativ lav vandstand være at forestække.
Prøv at regne ud hvor mange liter der er fra øverste vandkant til underste vandkant ved overløbet. Hvis der f.eks er 50liter, så regn med 60 liter. 1 centimeter i sumpen svarer til 5 liter. 60 liter svarer derfor til 12 cm. Tror ikke der er andre måder at regne det ud på andet end at forsøge sig frem, og det er besværligt
Tror ikke det er noget vi skal tænke på, men er nok baseret på ferskvand folkene. For det med sump princippet, er jo noget vi har brugt i lang tid.
Men han er da ikke nogen stor sælger, der er hverken billeder eller priser.
inde på cichlide siden er der nogen som mener at det er meget effektivt, så jeg tænkte på om det er en eller anden 'ny' måde at indrette sumpen på så den bliver mere effektiv