En kirkegård!

Forum for generel snak omkring saltvand.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions: 0
16
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: En kirkegård!

Indlæg af DanielXavier »

Jeg siger tusind tak for indput.. Jeg er van til akvariehold igennem mange år, dog ikke salt. Det er begrænset til sammenlagt 1 år. I ferskvands afd. ved jeg at man kan se iltfattigt vand, på at fiskene forholder sig i overfladen, plus en øget gispen. Det har jeg ikke kunne se på mine fisk i salt.

Jeg har lavet vandskift min. en gang om ugen med ca. 8 liter vand, det er en spand der bliver heldt i akvariet, så der er megen omrøren og iltning af vandet. Jeg troede at iltfattigt vand var en langsomlig affære, med mange symptomer. Akvariet havde lige fået heldt en spand i, aftenen inden det gik galt.

1 million tanglopper, er måske liiige en overdrivelse, men der er mange døde.
Til ... der mener at det er overdrevet med 1 par klovn, og en hugo... :BA (prøver at beherske mig) :GO

Jeg fik afvide af saltvandsudstyr på Taarby torv, at jeg ikke behøvede en skummer, når man køre nano.

SKAL LIGE SIGES:

Jeg har lige modtaget det der Reefarmers foder til koraler. Og dagen forinde havde jeg givet en smule af dette i vandet.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 3450 Allerød

Indlæg af Bergenser »

Jeg har også modtaget koral foder fra Troels (reeffarmer). Det har ikke medført de nævnte symptomer i mit lille 54 liters system.
Mvh bergenser
Brugeravatar
reeffarmer
Scooter Blenny
Scooter Blenny
13
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af reeffarmer »

Daniel - Ked af at høre mht dine fisk, det er jo altid rigtig trist.. Foderet fra mig som gratis prøver er sendt rund til over 80 forskellige, og rigtig mange har meldt godt tilbage, men der har ingen klager været.. Nu er det jo ikke mig der laver/fremstiller foderet, men Preis som er rigtig anerkendt, og sælger lige præcis dette foder til hele europa, Usa og mange andre store steder, så tror at du skal lede videre efter andre grunde.. Ønsker dig ihvertfald rigtig held og lykke..

Ps - ked af at se , at der er så mange der heller vil komme med kloge ord, end at give dig en hjælpende hånd - så hellere få sagt hvor meget vand man selv har i sin stue, og have spillet smart, ja nogle sover måske endda bedre efter sådanne kommentarer.. Jeg syntes det er rigtig synd, og mangler du enhver form for hjælp, så er du altid velkmmen til at ringe..
Følg os på Facebook

ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..

Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu er saltvandsudstyr, nok ikke lige det sted jeg ville søge råd og vejledning.
Og det er jo da efter min viden ret indlysende at man skal have en skummer på så små akvarier.
Selvfølgelig kan skummeren undværes, hvis man nøjes med en enkelt eller 2 rejer og nogle små skiveanemoner.

Et skud i tågen, er at foderet indirekte kan have haft en udløsende effekt.
Foder der nedbrydes, vil jeg tro kunne binde og fjerne ilt fra vandet, og en smule overfodning vil blot gøre det værre.
Tvivler også på at foderet er tiltænkt til akvarier uden skummer
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Skummer kan sikkert godt undværes i kraft af dens rensene effekt, men så skal der luftpumpe + luftklods på til at ilte vandet når der ikke er en skummer til at gøre det og luftbobler der springer i overfladen smider både vand og salt ud af akvariet, det er løst ved brug af skummer...

- med få fisk kan det godt være at man osse kan undvære luftpumpe, men så skal overfladen have rigtig god bevægelse og være i kontakt med luften i rummet og det er et edge jo ikke...

SVJV kræver saltvand meget mere ilt end ferskvand, bla. pga den store mængde bakterier vi har i de Levende Sten...

Ved faktisk ikke om det er entydigt at fisk søger efter overfladen ved iltmangel, da jeg selv tidligere har mistænkt problemer med iltmangel, men havde heller ikke fisk hængende i overfladen, men den gule kirurg gællede ikke så hurtigt mere efter der kom mere ilt i vandet (Først luftpumpe på i en periode og har nu en stor skummer der køre bedre end min gamle gjorde...)

Det kan bevises om det er iltmangel ved test af Oxygen i vandet mens alle individer er deri...

Ved ikke om der er andre sikre metoder...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

reeffarmer skrev:Daniel - Ked af at høre mht dine fisk, det er jo altid rigtig trist.. Foderet fra mig som gratis prøver er sendt rund til over 80 forskellige, og rigtig mange har meldt godt tilbage, men der har ingen klager været.. Nu er det jo ikke mig der laver/fremstiller foderet, men Preis som er rigtig anerkendt, og sælger lige præcis dette foder til hele europa, Usa og mange andre store steder, så tror at du skal lede videre efter andre grunde.. Ønsker dig ihvertfald rigtig held og lykke..

Ps - ked af at se , at der er så mange der heller vil komme med kloge ord, end at give dig en hjælpende hånd - så hellere få sagt hvor meget vand man selv har i sin stue, og have spillet smart, ja nogle sover måske endda bedre efter sådanne kommentarer.. Jeg syntes det er rigtig synd, og mangler du enhver form for hjælp, så er du altid velkmmen til at ringe..
Meget meget fint indlæg! Al respekt til firmaet herfra.

Der var ingen bagtænke med at nævne at jeg havde brugt jeres foder, men syntes at alle parametre skulle nævnes, så jeg er sikker på at få den korrekte vejledning.
Jeg er meget taknemlig for dit tilbud om hjælp. :GO
Brugeravatar
reeffarmer
Scooter Blenny
Scooter Blenny
13
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af reeffarmer »

Hey igen Daniel - Der var bestemt heller ikke tænkt her fra at der var nogen bagtanker.. Men det vigtige iforhold til foderet er hvor MEGET brugte du..?

Vi har slet ikke tænkt negativt her fra, og vi syntes også selv at have brug for hjælp i ny pg næ, så dejligt med forum, hvor alle kan hjælpe alle..smiler.. Men også eni gmed Carsten mht skummeren - sådan en lille tank kræver efter min mening en skummer, og det vil jeg faktisk ogs¨vove at påstå at foderet gør..

Om det var vores foder eller ej, vil vi ihvertfald gerne give dig lidt frags til ny opstart, hvis du kigger forbi Vesterbro den 13 maj og får et stykke kage samtidig..smiler..
Følg os på Facebook

ZETLIGHT forhandler - få det vildeste LED lys her..

Mvh Troels Nielsen
Webshop - http://www.reeffarmer.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mail - Reeffarmer@live.dk
Kun åben efter aftale - tlf 20 72 95 25
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Daniel,

Du skulle få fat i en lille Sander luftskummer, se her: http://grobeam.com/tmc/aquarium/sander-skimmers.asp

Så en Eheim 200 luftpumpe og nogle træiltsten i mini-størrelse, så er du kørende :y

Eventuelt se marts "Månedens akvarie" med Karsten's (Hybrider) 25 liters Edge, som har lavet hans filterrum bagved om, så der også er en skummer, se denne her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=49912

Han har forklaret om hans opstilling godt :happy:

Super service fra Reeffarmer.dk :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Enorm service af Reeffarmer. :K

Jeg har lige nu - bestilt en skummer, og pumpe, sten og slanger og jeg ved ikke hvad. Det var en dyr lærefejl, men op på hesten igen..

Tak tak tak.. for service alle sammen! :y
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
13
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af EliteEdge »

DanielXavier skrev:Det er godt nok smarte arne.. Når du ikke ved hvad du snakker om, så luk for satan sylten. :GO

Jeg fik 10 liter vand med, samt levende sten og sand, mit akvarie er på 46 liter, træk du det fra de 8 kg sten der var i, så kan det være du er færdig med at være høj i hatten. Det svarede til at jeg lavede et vandskift, på ca. 20 liter vand. Når tingene så har kørt ubeklageligt i 3 uger, så er det sgu en noget ubetænktsom måde du kommer an-massende på.
TSK!

Sgu lidt mærkeligt at fyre sådan et opkast op, uden at have hold i tingene.
http://kortlink.dk/ay29
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

EliteEdge skrev:
DanielXavier skrev:Det er godt nok smarte arne.. Når du ikke ved hvad du snakker om, så luk for satan sylten. :GO

Jeg fik 10 liter vand med, samt levende sten og sand, mit akvarie er på 46 liter, træk du det fra de 8 kg sten der var i, så kan det være du er færdig med at være høj i hatten. Det svarede til at jeg lavede et vandskift, på ca. 20 liter vand. Når tingene så har kørt ubeklageligt i 3 uger, så er det sgu en noget ubetænktsom måde du kommer an-massende på.
TSK!

Sgu lidt mærkeligt at fyre sådan et opkast op, uden at have hold i tingene.
http://kortlink.dk/ay29
:crazy:
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
13
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af EliteEdge »

DanielXavier skrev: :crazy:
:crazy:?
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

EliteEdge skrev:
DanielXavier skrev: :crazy:
:crazy:?
Har du noget der trykker eller?
Brugeravatar
Solow
Dværg kejser
Dværg kejser
20
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Gladsaxe

Indlæg af Solow »

Daniel.. ignorer ham dog, Eliteedge er vist bare en af de stakler som sover bedre efter at have pustet til ilden i en debat som for længst er ovre !!
Martin Sørensen - 2388 5956
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
16

Indlæg af DanielXavier »

Solow skrev:Daniel.. ignorer ham dog, Eliteedge er vist bare en af de stakler som sover bedre efter at have pustet til ilden i en debat som for længst er ovre !!
:y
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"