Hej Christopherchrislolk skrev:Hej Stig,Stig Jest skrev:Hej Christopherchrislolk skrev:
Hej Stig,
Har du fået det til at virke nu uden problemer? Super godt hvis du har!!
Jeg har sat en 12V / 3A strømforsyning på nuog jeg har nu kørt med Arduinoen en uge.
Den kører 100% fejlfrit nu![]()
Min eneste anke er: den slukker lidt for hurtigt ned. Der går kun ca. 12 minutter, så er lyset slukket.
Hvordan kan jeg ændre det?
Mvh. Stig
Det lyder super. Godt det virker!
Der går faktisk 20 min fra opgang/nedgang begynder, til lyset er helt slukket (hvis styrken er på 95%). Opløsningen på Arduinoen PWM-signal er 8-bit, hvilket vil sige, at der er 256 "trin" i PWM-signalet. Første trin er 0. Her er LED'erne helt slukket. Sidste trin er 255, her er LED'erne helt trændt. 95% styrke er max. på nuværende tidspunkt, hvilket vil sige, at 2,55*95 er det sidste trin (242,25). Sætter det nok op til 99% i en fremtidig version. I koden kan du se, at den hvert 5. sekund forøger nogle variabler (fadeCounter_xxx) med 1. Disse variabler svarer til, hvilket trin PWM-signalet er på. Når variablerne når over den intensitetværdi (gange 2,55) brugeren har sat, bliver PWM-signalet på den værdi og derved også lyset. Tiden vil derfor være (242,25 x 5)/60 = ~20 min. (Igen, ved 95% LED styrke). Hvis du vil ha', at solopgangen/nedgangen skal tage længere tid, kan man enten ændre PWM-signalets opløsning eller sætte den til at tælle variablerne op langsommere, evt. en gang pr. 10 sek. Så vil det tage dobbelt så lang tid.
Vi har desværre kun den sidste mulighed, da jeg endnu ikke har fundet en måde, at ændre Arduinoens PWM opløsning på!
Har forøvrigt lavet en V. 1.1 nu. I den version er der mulighed for, at bestemme, hvornår det blå lys skal fade op og ned. Kan sende den til dig hvis du vil have den!
Du har ret i at det bør tage 20 minutter.
Min solnedgang varer dog ca. 12 minutter. jeg kører med hvid på 50% og blå på 95%.
Jeg vil prøve at måle spændingen til mine drivere i aften og se om det er dem der lukker tidligt ned.
Det kan godt være jeg ikke er så kvik. Jeg kan ihvertfald ikke finde det sted i koden, hvor du sætter fadecounter til at køre med 5 sekunders interval.
Jeg vil gerne have din V.1.1 kode, bare mail den til mig.
Mvh. Stig