Presenting: "Reef Illuminator" 80W LED V.1.0

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Presenting: "Reef Illuminator" 80W LED V.1.0

Indlæg af Stig Jest »

chrislolk skrev:
Stig Jest skrev:
chrislolk skrev:
Hej Stig,

Har du fået det til at virke nu uden problemer? Super godt hvis du har!!
Hej Christopher

Jeg har sat en 12V / 3A strømforsyning på nuog jeg har nu kørt med Arduinoen en uge.
Den kører 100% fejlfrit nu :GO
Min eneste anke er: den slukker lidt for hurtigt ned. Der går kun ca. 12 minutter, så er lyset slukket.
Hvordan kan jeg ændre det?

Mvh. Stig
Hej Stig,

Det lyder super. Godt det virker!

Der går faktisk 20 min fra opgang/nedgang begynder, til lyset er helt slukket (hvis styrken er på 95%). Opløsningen på Arduinoen PWM-signal er 8-bit, hvilket vil sige, at der er 256 "trin" i PWM-signalet. Første trin er 0. Her er LED'erne helt slukket. Sidste trin er 255, her er LED'erne helt trændt. 95% styrke er max. på nuværende tidspunkt, hvilket vil sige, at 2,55*95 er det sidste trin (242,25). Sætter det nok op til 99% i en fremtidig version. I koden kan du se, at den hvert 5. sekund forøger nogle variabler (fadeCounter_xxx) med 1. Disse variabler svarer til, hvilket trin PWM-signalet er på. Når variablerne når over den intensitetværdi (gange 2,55) brugeren har sat, bliver PWM-signalet på den værdi og derved også lyset. Tiden vil derfor være (242,25 x 5)/60 = ~20 min. (Igen, ved 95% LED styrke). Hvis du vil ha', at solopgangen/nedgangen skal tage længere tid, kan man enten ændre PWM-signalets opløsning eller sætte den til at tælle variablerne op langsommere, evt. en gang pr. 10 sek. Så vil det tage dobbelt så lang tid.
Vi har desværre kun den sidste mulighed, da jeg endnu ikke har fundet en måde, at ændre Arduinoens PWM opløsning på!

Har forøvrigt lavet en V. 1.1 nu. I den version er der mulighed for, at bestemme, hvornår det blå lys skal fade op og ned. Kan sende den til dig hvis du vil have den!
Hej Christopher

Du har ret i at det bør tage 20 minutter.
Min solnedgang varer dog ca. 12 minutter. jeg kører med hvid på 50% og blå på 95%.
Jeg vil prøve at måle spændingen til mine drivere i aften og se om det er dem der lukker tidligt ned.

Det kan godt være jeg ikke er så kvik. Jeg kan ihvertfald ikke finde det sted i koden, hvor du sætter fadecounter til at køre med 5 sekunders interval.

Jeg vil gerne have din V.1.1 kode, bare mail den til mig.

Mvh. Stig
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Stig Jest skrev: Hej Christopher

Min solnedgang varer dog ca. 12 minutter. jeg kører med hvid på 50% og blå på 95%.
Jeg vil prøve at måle spændingen til mine drivere i aften og se om det er dem der lukker tidligt ned.

Det kan godt være jeg ikke er så kvik. Jeg kan ihvertfald ikke finde det sted i koden, hvor du sætter fadecounter til at køre med 5 sekunders interval.

Mvh. Stig
Har sendt den nye version til dig. Har dog ikke selv testet den da jeg ikke har nogen driver til de blå LED'er, men den burde virke!

I den nye version skal du kigge på linje 217 og til linje 308. Koden ser således ud:

if (second == 0 || second == 5 || second == 10 || second == 15 || second == 20 || second == 25 || second == 30 ||
second == 35 || second == 40 || second == 45 || second == 50 || second == 55)

Denne if-sætning bliver brugt et par gange i løbet af de linjer. Hvis du ikke kan få det til at virke, så bare sig til, så ændre jeg det for dig!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

chrislolk skrev:
Stig Jest skrev: Hej Christopher

Mvh. Stig
Har sendt den nye version til dig. Har dog ikke selv testet den da jeg ikke har nogen driver til de blå LED'er, men den burde virke!

I den nye version skal du kigge på linje 217 og til linje 308. Koden ser således ud:

if (second == 0 || second == 5 || second == 10 || second == 15 || second == 20 || second == 25 || second == 30 ||
second == 35 || second == 40 || second == 45 || second == 50 || second == 55)

Denne if-sætning bliver brugt et par gange i løbet af de linjer. Hvis du ikke kan få det til at virke, så bare sig til, så ændre jeg det for dig!
Arghhh, selvfølgelig.

Så fjerner jeg bare hver anden og så bliver tiden dobbelt så lang.

Like this:

if (second == 0 || second == 10 || second == 20 || second == 30 || second == 40 || second == 50)

Mvh. Stig
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Lige præcis!
Med venlig hilsen
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af jascore »

Du kan jo også udvide dit board med att attiny med en 16 bit timer/counter og så bruge den til at lave en 16bit PWM
En tiny koster ikke meget og den skal jo ikke lavet andet end PWM og det er forholdsvis simpel kode. så kunne din Arduino trigger tiny'en til at lave de op og nedgange du vil have
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

jascore skrev:Du kan jo også udvide dit board med att attiny med en 16 bit timer/counter og så bruge den til at lave en 16bit PWM
En tiny koster ikke meget og den skal jo ikke lavet andet end PWM og det er forholdsvis simpel kode. så kunne din Arduino trigger tiny'en til at lave de op og nedgange du vil have
Ja, har læst om en lignende løsning. Vil meget gerne ha' en højere opløsning på PWM-signalet, da det ville gøre starten af opgangen og slutningen af nedgangen mere flydende og realistisk - men det må vente til lidt senere - gider ikke lige arbejde med det lige nu!

Men det var en god og billigt løsning!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Hej Christopher.

Er der mulighed for at du kan maile mig dit arduino program, hvis du altså vil dele koden ud?
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Tonny skrev:Hej Christopher.

Er der mulighed for at du kan maile mig dit arduino program, hvis du altså vil dele koden ud?
Selvfølgelig kan jeg det. Send en PM med din mail, så sender jeg det til dig.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Nu har jeg aldrig selv beskæftiget mig med at kode i C og jeg må da erkende at det ser ret sort ud og ikke særlig menings givende for en uforstående person.
Jeg havde lige troet at jeg lige kunne gennemskue dit program og så 1-2-3 vupti tilrette det.

Hatten af for det store arbejde som du har lagt i det... :K :GO
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
JobbeDK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5250 Odense SV

Indlæg af JobbeDK »

Hej Christopher

Jeg sidder selv og lejer lidt med at konvertere PWM signalet til analog 0-10V, men kan ikke rigtigt få det til at fungere.
Du skulle vel ikke have et diagram over kredsløbet til konverteringen?
Ville hjælpe mig meget!
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

JobbeDK skrev:Hej Christopher

Jeg sidder selv og lejer lidt med at konvertere PWM signalet til analog 0-10V, men kan ikke rigtigt få det til at fungere.
Du skulle vel ikke have et diagram over kredsløbet til konverteringen?
Ville hjælpe mig meget!
Jeg har ikke prøvet at konvertere PWM til analog, så jeg kan garantere ikke at det virker, men i teorien burde et RC led til at konvertere 0-5v PWM til 0-5v analog sammen med en non inverterende forstærker til at forstærke de 0-5v til 0-10v kunne gøre jobbet. I så fald ville kredsløbet se således ud:
pwmtoanalog.jpg
Bemærk, at opamp'en kan være hvilken som helst, så længe det er en rail-to-rail type.

Prøv at se om det ikke virker...
Med venlig hilsen
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"