Overløbs type ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overløbs type ?

Indlæg af Marco R »

Brian skrev:Det er for det første noget fis det med at det plasker med waveboks. Har mit overløb i det ene hjørne idag og der er INTET at høre.... Tror altså det er en gammel skrøne som waveboksen fik hæftet på sig da den kom på markedet ? Jeg holder vandstanden i overløbet sådan ½-1cm under vandstanden i baljen, og der er ikke noget at høre.....

Men grunden er at jeg har 90cm fra forkant af væg til mine skabslåger bagved(og vil ikke bytte balje dybde for overløbs plads). Dette kunne naturligvis nemt ændres med en ny endegavl men syntes 90cm dybde er længe fint til de 180cm længde.
Det ser fint ud :GO

Bare et spørgsmål. Hvorfor får du ikke lavet en lille overløbskasse hele vejen hen langs den side, så får du også skimmet mere af overfladen, og du bruger jo stadig ikke noget af din dybde? :y For overløbskassen behøver vel ikke være så høj, som du har tegnet vel eller? :rolleyes:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Den kan være 90cm dybde minus en væg :) Det skal jo bygges ind i væggen, så de første 10-15 cm kan ikke bruges, men ellers jo kan den have den bredde der skal til. Vil tro at jeg vil have en 40 cm...
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Brian skrev:Det er for det første noget fis det med at det plasker med waveboks
Waveboks ? Hvem snakker om wareboks - Det eneste jeg mener er, at hvis du har ordentligt skvulp i baljen vil 2-3 cm højdeforskel på et overløb give "forstyrrelser" (i dit tilflælde måske ikke så meget lydmæssigt da det er i et rum bagved) - men det vil også øge risikoen for fisk i overløbet hvis vandstanden nærmer sig tandhøjden.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg ville lave det som du selv har forslået Brian. Da jeg så det ved Jan (Niller) i Viborg blev jeg overrasket over hvor godt det virker. Han har ingen overløbskasser eller andet inde i akvariet, og det siger ingenting :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Opdateret tegning som jeg vil hente pris ud fra www.slottoennesen.dk/Tank.pdf !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Hej Brian

Jeg ville være meget forsigtig med fastlæggelse af længden og højde på overløbskanten, specielt når det er et ”hak” der skal laves ned i akvariekanten.

Jeg har selv måtte gøre længden af kanten på min overløbskasse længere samt sænke den fordi vandstanden kom for tæt på akvariets kant.

Jeg mener du kan betragte overløbet som et overløbsbygværk og bruge de samme formler, eneste dark horse er tagrendenettet.

Hvis jeg forudsætter at bredden af dit ”hak” er 400 mm, dit net udgør ca. 10 % af åbningen og dit flow er ca. 6000 l/h så vil du få en opstuvning i din tank på ca. 20 mm og det er endda optimistisk da flowet omkring dit net langt fra er optimalt.
Hvis du tilmed får et bølgeskvulp som Hougaard nævner så er du oppe på +50 mm i forhold til overløbets kant.

Morten
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mantaray - Super det var jo den slags info jeg skal bruge !

Hvor lang vil du så mene det skal være ?

Men det undre mig da jeg idag har cirka 44 cm overløbs kant i hjørnet af mit nuværende akvarie. Og retur osv bliver det samme ! Og det er lavet med tagrende net og jeg vil tro der er et fald på 1,5 cm.

Men jeg har jo 90cm dybde, minus lad os sige 15cm til væg, så reelt set kunne det jo laves 75cm bredt. Med andre ord jeg kan da bare bestille baljen med et 60cm bredt overløb i enden, og så placere det (90-15-60)/2 = 7,5cm fra bagrude, derved placeres det midt for !!!
Mvh
Brian

mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Brian skrev:... det er lavet med tagrende net og jeg vil tro der er et fald på 1,5 cm.
Når jeg taler om opstuvning, mener jeg, det der svarer til ”h” på skitsen og ikke et fald som sådan.
overløb.png
overløb.png (8.49 KiB) Vist 457 gange
Jeg mener at kunne huske at du bruger en RD6000 som returpumpe. Den vil selvfølgelig aldrig gi’ 6000 l/h pga. tryktab i rørsystem og løftehøjde.
Hvis det ér ovenstående pumpe, som jeg skønner til at gi 5000 l/h og din overløbsvæg er 440 mm lang og forsynet med tagrendenet, skulle du teoretisk få en opstuvning på 17 mm hvilket jo er meget tæt på dine ca. 15 mm.
Brian skrev:Hvor lang vil du så mene det skal være ?
Jeg ville nok lave hakket lidt længere, men det jeg synes er mere interessant er hvor dybt du laver det.
Hvis det var mig, ville jeg lave det ”dybt nok”, du kan altid lime en glasstrimmel på for at hæve vandstanden, det er straks værre, at skulle skære hakket dybere fordi bølgerne er for tæt på kanten.
Jeg har selv 65 mm fra overkant overløbsglas til top af akvariet, men når bølgerne går højt og 15-17 mm i opstuvning er der kun ca. 35 mm tilbage.

Morten
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har ændret min overløbs længde til 60cm - det kan det jo sagtens.

Tror jeg hang lidt fast i en få det så kort som muligt, da jeg tænkte ud fra minimum størrelse af et hjørne overløb.

Og tak for din fine tegning mm!
Mvh
Brian

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Brian skrev:Opdateret tegning som jeg vil hente pris ud fra http://www.slottoennesen.dk/Tank.pdf !
Er nysgerrig efter dine nye mål. Den på tegningen er da ikke så forskellig fra den tank du lige har afviklet, er den? Højden er mindre og der er ikke panorama?.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Fedt at få overløbet væk fra selve baljen :y Glæder mig meget til at se denne kommende balje :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Olsen skrev:Højden er mindre og der er ikke panorama?.
Korrekt, det bliver en ren T5 belyst balje(sikkert 2stk 4x80watt), med endnu ukendt indhold. Panorama ser skide godt ud men jeg undvære denne gang.

Afventer stadig pris, så det er ikke bestilt endnu !
Mvh
Brian

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Peters1 skrev:Fedt at få overløbet væk fra selve baljen :y Glæder mig meget til at se denne kommende balje :GO
Ja !
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"