det nye happy life

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: det nye happy life

Indlæg af Lord Mike »

Omkring den lille diskution der faktisk ikke omhandler emnet i tråden vil jeg da gerne give mit besyv, håber ikke jeg bliver verbalt overfaldet da det bare er taget ud fra egen erfaringer gjort idag :wink:

Jeg har været en tur i Jylland idag og bla. besøgt butikken i Hjørring og kan faktisk godt forstå at dem der normalt handler i denne butik giver den store roser, for denne butik er virkelig flot og med et personale som er rigtig søde og giver en super god betjening.
Selv den unge dreng som arbejdede i butikken efter skoletid var utrolig godt inde i stoffet omkring saltvand og var utrolig ivrig efter at få mere viden om denne forunderlige verden.
Så til jer nordjyder, tillykke med den fine butik og husk at støtte jeres local-fish-dealer :GO

Ydermere var jeg en tur inde og besøge MalawiCarsten som har en utrolig flot butik, og super fedt at han nu begiver sig ind i saltvandsverdenen, godt nok med små skridt men dog skidt i den rigtige retning (hvis man spørger mig :wink: )

Det eneste som måske kunne bekymre mig er om der er marked for alle disse butikker som er startet med saltvand, men dertil er der nok kun et at sige "Det vil tiden vise". Men de skal alle herfra have pøj pøj og held og lykke herfra :h :GO

Også lige til emnet: Brug alle de vidundermidler i ønsker, i for bare ikke mig med på den da det ikke er nødvendig hvis man køre sit akvarie på den rigtige måde.... Hvis der er en ting denne dejlige hobby har lært mig så er det helt klart ikke at springe over hvor gærdet er lavest...........
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Lord Mike skrev: Også lige til emnet: Brug alle de vidundermidler i ønsker, i for bare ikke mig med på den da det ikke er nødvendig hvis man køre sit akvarie på den rigtige måde.... Hvis der er en ting denne dejlige hobby har lært mig så er det helt klart ikke at springe over hvor gærdet er lavest...........
vise ord :y :y :y :y
Mvh Michael
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

MiksBiks skrev:vise ord :y :y :y :y
Tjaa, hvis dette er vise ord, så forstår jeg ikke at mange andre ikke har lært det, når en tumpe som mig har......... :Peace:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Vise ord, eller bare underforstået i ordet tålmodighed? :wink:
Jeg tror mange glemmer at man jo ikke kun skal have tålmodighed i opstartsfasen, det er vi rigtig mange herinde som har erfaret på den hårde måde...
Desuden får i heller ikke mig med på den, jeg synes ikke det virker så betrykkende at der ikke er nogle der ved hvad der er i og hvad det gør, men hey det virker jo, eller vi er ikke helt sikre, men vi tror nok at der sker et eller andet når vi hælder det i :h
Sagt på en anden måde, dårlig vandkemi = dårlig tålmodighed :y
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg har nu haft gode erfaringer med easylife...

men det er ikke et produkt der tillader at man tager den lette vej.. tolmodighed osv er stadig påkrævet..

enlig tror jeg hele hemmeligheden i easylife er bakterier, zeo ton, og noget kulstof.
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af T-Svendborg »

jeg var nede og købe et par nye koraller i går, efter afklimateseringen og de var kommet nede i baljen, tilføjede jeg det nye happy life og der gik ikke mange øjeblikke før de så tildfredse ud.

men som starf skriver lader det os ikke slippe uden tingene. men er med til og neutralisere nogle af de ting som er uønskede lidt hurtigere.
Mvh.
Thomas Larsen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

synes det er mærkelig at der stadig bliver diskuteret "den rigtige måde at gøre det på"
det er vel meget individuelt hvad man vil opnå med sit akvarie?
jeg foreksempel prioriterer pang farver og hvis det kræver BLA. en masse kemikaler ,so let it be..
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Hvis man ligger mærke til det har de fleste af de rigtige flotte balje stået i rigtig lang tid. Tror der kommer en vand kemi gennem årene, som vi simpelhen ikke han overføre til vores akvarier.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

enig,men det jeg taler om minder nærmest om et atomkraftværk,hvor alt som kommer derind nærmest bliver selvlysende,og det er langt fra naturligt!

et eksempel

Billede
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

ole. skrev:enig,men det jeg taler om minder nærmest om et atomkraftværk,hvor alt som kommer derind nærmest bliver selvlysende,og det er langt fra naturligt!

et eksempel

Billede
ja bare vi ikke selv begynder og lyse grønt. :P saltvand bliver smukt med tiden.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

ole. skrev:synes det er mærkelig at der stadig bliver diskuteret "den rigtige måde at gøre det på"
det er vel meget individuelt hvad man vil opnå med sit akvarie?
jeg foreksempel prioriterer pang farver og hvis det kræver BLA. en masse kemikaler ,so let it be..
ole. skrev:enig,men det jeg taler om minder nærmest om et atomkraftværk,hvor alt som kommer derind nærmest bliver selvlysende,og det er langt fra naturligt!
Modsiger du ikke lidt dig selv? Først skriver du at du vil ha pang farver om så du skal tilsætte alle mulige kemikalier, næst at du ikke er til det der ser unaturligt ud og ligner et atomkraftværk.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

det kan kan da godt være at min venstre og højre hjerne halvdel ikke er enig iblandt,men du påstår noget jeg ikke har skrevet
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af exzos »

ole. skrev:det kan kan da godt være at min venstre og højre hjerne halvdel ikke er enig iblandt,men du påstår noget jeg ikke har skrevet
Det som jeg påstår må jo være dette:
exzos skrev:Modsiger du ikke lidt dig selv? Først skriver du at du vil ha pang farver om så du skal tilsætte alle mulige kemikalier, næst at du ikke er til det der ser unaturligt ud og ligner et atomkraftværk.
Så du er til det unaturlige?
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

der er vel også mange af de ting som vi tilsætter som der er nødvendigt for at vi overhovdet kan holde skidtet.
Mvh.
Thomas Larsen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

exzos skrev:
ole. skrev:det kan kan da godt være at min venstre og højre hjerne halvdel ikke er enig iblandt,men du påstår noget jeg ikke har skrevet
Det som jeg påstår må jo være dette:
exzos skrev:Modsiger du ikke lidt dig selv? Først skriver du at du vil ha pang farver om så du skal tilsætte alle mulige kemikalier, næst at du ikke er til det der ser unaturligt ud og ligner et atomkraftværk.
Så du er til det unaturlige?
just call it magic :stpat:
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af exzos »

Fair nok, kunne bare ikke lige få det til at hænge sammen. :)

Forresten, har set man kan købe et par rigtig flotte plastic koraller i bonnie, kan du få det unaturligt nok :D:D
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

har de en galaxea :W
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af exzos »

T-Svendborg skrev:der er vel også mange af de ting som vi tilsætter som der er nødvendigt for at vi overhovdet kan holde skidtet.
Er der? ;)

Lige pt. tilføjer jeg intet udover fordampet vand og mine stenkoraller, LPS og blødkoraller har det da fint og har masser af farve :)

Har hverken osmoseanlæg, uv, nitratfilter eller andet, havde jeg en extern sump ville jeg dog ha haft zeovit.
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

exzos skrev:
T-Svendborg skrev:der er vel også mange af de ting som vi tilsætter som der er nødvendigt for at vi overhovdet kan holde skidtet.
Er der? ;)

Lige pt. tilføjer jeg intet udover fordampet vand og mine stenkoraller, LPS og blødkoraller har det da fint og har masser af farve :)

Har hverken osmoseanlæg, uv, nitratfilter eller andet, havde jeg en extern sump ville jeg dog ha haft zeovit.
jeg tænkte på sporeelementer osv. men det er måske ikke nødvendigt..? eller.
Mvh.
Thomas Larsen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

En måde at tilføre sporelementer er blot at lave vandskift 10%.. Nyblandet saltvand indeholder masser af sporstoffer..
Derudover er det nødvendigt at vedligeholde Ca/MG..
Hvis man vil tilsætte sporstoffer udover det.. Er jeg tilhænger af og gøre det målrettet alt efter hvilke farver man syntes der mangler (jern, jod Possatium).
Tror desværre at de fleste der dosere sporstoffer overdosere, fordi de ikke kigger på hvordan akvariet ser ud, men blot hælder de opgivne mængder i...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev: Tror desværre at de fleste der dosere sporstoffer overdosere, fordi de ikke kigger på hvordan akvariet ser ud, men blot hælder de opgivne mængder i...
Det er vi enige om, men der har fabrikanterne så også en del af skylden. De skriver ikke noget om at man kan nedsætte doseringen, hvis man ikke har så mange koraller. Det vil jo da også gå ud over omsætningen
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

det vil jo så sige, at før det er nødvendigt og tilføre sporeelementer, skal man have mange, rigtig mange koraller???
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Med jævnlige vandskifte, er det slet ikke nødvendigt at tilsætte sporeelementer.

Men som allerede sagt, så skal Ca og Mg vedligeholdes på en måde, da vandskifte typisk ikke vil være nok til at holde disse værdier oppe.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke helt at man kan komme uden sporestof tilførsel. Der er visse ting som er ganske flygtigt og som kun kan holdes oppe ved at tilføre sporelementer. Her tænker jeg på jod.
Det er et meget vigtigt element, men også dødensfarligt at overdosere
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Jeg tror ikke helt at man kan komme uden sporestof tilførsel. Der er visse ting som er ganske flygtigt og som kun kan holdes oppe ved at tilføre sporelementer. Her tænker jeg på jod.
Det er et meget vigtigt element, men også dødensfarligt at overdosere
På den anden side, så er der jo faktisk jod i forskellige alger, f.eks. kelp.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er jod i langt de fleste ting, men i en balanceret mængde. mennesket indeloder også en del jod. Og salt er f.eks tilsat jod. Får man ikke jod nok kan man risikere at få struma.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

OT

- Man risikerer såmænd også struma ved for meget indtag af jod!! :K

Kilde: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

- Blot en sidebemærkning, beklager. Tilbage til Topic... :wink:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

men hvor kom vi fra..
vi fandt ikke ud af så meget om "happy life" om det er godt eller skidt, nødvendigt eller ej...
men tilgengæld er sporestoffer unødvendige, det jo faktisk rart og vide, for så er det bare penge ud af lommen, læste lige den her note i en artikkel der er værd og tage med.

Be cautious about adding buffers, adjusters, trace elements, supplements, other additives as well as medications. These things can tip the balance of the system very fast.
Mvh.
Thomas Larsen
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

en lille artikkel jeg fandt der kunne være interesant læsning ang. kemi i akvariet..
http://www.reefs.org/library/talklog/c_ ... 01799.html
Mvh.
Thomas Larsen
smukfyre85
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af smukfyre85 »

Omkring den lille diskution egentlig ikke omhandler emnet i tråden, jeg ville så gerne give min sige, jeg håber ikke at blive verbalt overfaldet, fordi det er simpelthen taget fra personlig erfaring i dag.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"