"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

500 L kvadratisk akvarium

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - skab om sumpen på s 4.

Indlæg af Anette »

Hej Peder,

Tak for dit råd. Det var lige det vi var på udkig efter :). Bruger du doseringsmaskine eller manuel dosering?

/Anette
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 500 L kvadratisk akvarium - skab om sumpen på s 4.

Indlæg af pederrevnørd »

Anette skrev:Hej Peder,

Tak for dit råd. Det var lige det vi var på udkig efter :). Bruger du doseringsmaskine eller manuel dosering?

/Anette
Hej igen,

Jeg bruger doseringsmaskine - men er helt nede på at bruge <2 ml vodka dagligt.

Så lige at du overvejer dsb. Iflg nettet kan det give problemer at blande dsb og carbon, men ved dog ikke hvorfor at de 2 systemer modarbejder hinanden.

Jeg har kommet en bunke Chaeto i sumpen - og no3 ca 0,2 og po4 <0,03 - og det er da simpelt. Derudover blot skummer. :beer:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - skab om sumpen på s 4.

Indlæg af Anette »

pederrevnørd skrev:
Hej igen,

Jeg bruger doseringsmaskine - men er helt nede på at bruge <2 ml vodka dagligt.

Så lige at du overvejer dsb. Iflg nettet kan det give problemer at blande dsb og carbon, men ved dog ikke hvorfor at de 2 systemer modarbejder hinanden.

Jeg har kommet en bunke Chaeto i sumpen - og no3 ca 0,2 og po4 <0,03 - og det er da simpelt. Derudover blot skummer. :beer:
Det med carbon og dsb ikke går sammen lyder interessant. Har du et link til en kilde eller sådan noget? Kunne være lidt sjovt at undersøge nærmere, kan ikke umiddelbart se en forbindelse mellem de to ting, men meget interessant oplysning. Tak! :)


I går lavede vi et 250 L vandskifte samtidig med at vi fjernede zeofiltret fra vores system. Vi har købt et fosfat filter, og tror vi skal på jagt efter nogle alger. Vi har solgt stenene fra sumpen så når de bliver hentet vil vi bruge pladsen på lidt alger i stedet.
Vi vil som sagt fortsætte med nogle af zeotilsætningerne.
Planen er at fortynde vsv blandingen 1:2, eneste problem er alkohols opløselighed i vand, men evt en form for omrøring kan afhjælpe dette. Nogle der har erfarringer med fortynding af VSV'en?
Og nogle der kender noget til hvilke bakterier der lever af henholdsvis vodkaen, eddiken og sukkeren? Fik et fif om at ekstra sukker gør at mere fosfat bliver omsat?
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: 500 L kvadratisk akvarium - skab om sumpen på s 4.

Indlæg af AndersGS »

Hvis jeg må supplerer peder, så er der jo mange niveauer at kører VSV på, en DSB skal have lidt guf at leve af og piner du næringsværdierne hårdt ned med VSV, så holder DSB'en ikke. VSV er er godt, men jeg synes det fungerer bedst hvis man bruger en mindre dosis i kombination med andet, fx. refugium, DSB osv. Samme gælder for pellets.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 500 L kvadratisk akvarium - skab om sumpen på s 4.

Indlæg af pederrevnørd »

AndersGS skrev:Hvis jeg må supplerer peder, så er der jo mange niveauer at kører VSV på, en DSB skal have lidt guf at leve af og piner du næringsværdierne hårdt ned med VSV, så holder DSB'en ikke. VSV er er godt, men jeg synes det fungerer bedst hvis man bruger en mindre dosis i kombination med andet, fx. refugium, DSB osv. Samme gælder for pellets.
helt enig :GO

Mht link, så har jeg ikke et pt - men skal nok finde det. Jeg husker bestemt at fx KorallenZucht selv advarer imod at blande disse 2 ting(DSB & Carbon)Jeg tror såmænd at det samme gør sig gældende ved Vodka eller DSB.
Jeg ville ikke fortynde VSVen hvis jeg var dig, jeg har siden mit sidste indlæg til dig, skåret voidka dosering ned til 1 ML hver anden dag - og jeg har perfekte værdier.

derudover kører jeg med pæn stor skummer og så er hele sumpen fyldt med Chaetomorpha som er belyst 16 timer i døgnet - med modsat døgnrytme af DT, således at korallerne har næring når lyset er tændt, og PH udsving undgåes.

Held og lykke med din flotte balje.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 500 L kvadratisk akvarium - skab om sumpen på s 4.

Indlæg af nielsk »

Jeg har både chatomorpa, samt caulerpa taxifolia og racemossa - så når olivenkirurgen skal fanges kan I jo lige få et tot eller 2 med oveni handlen.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - skab om sumpen på s 4.

Indlæg af Anette »

nielsk skrev:Jeg har både chatomorpa, samt caulerpa taxifolia og racemossa - så når olivenkirurgen skal fanges kan I jo lige få et tot eller 2 med oveni handlen.
Det lyder ikke helt tosset - tak Niels! Vi har forhåbentlig fundet en fiskefælde vi kan låne, så der er en chance for at vi snart kan få den fanget. Ikke at den ikke trives, det er nok mere samvittigheden der mener den snart skal have noget større.

Og vi har efterhånden kørt uden zeo nogle dage. Intet at observere på baljen endnu, og værdierne ligger også stabilt med nitrat mellem 1 og 2,5 og fosfat mellem 0,008 og 0,015 ppm.

Og så var der også lige et par billeder af vores nye frags. De står alle flot, så håber de får godt fat. Næste gang er det planen at få fat i en marmorflise som vi vil bruge til fragmentsten. Det skulle være en god erstatning for skelettet.
IMG_1221.JPG
IMG_1222.JPG
IMG_1224.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Nicki Henriksen »

Flotte acans :)

I får fragget en del :)

Det godt a se

Mvh Nicki
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af nielsk »

Flotte frags, nu bliver jeg næsten nødt til at købe et par stykker når jeg henter kirurgen
SPS : Stability provides succes
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: ons 12. sep 2007 17:29
16
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Benjaminkn »

Hvad kommer fragtmenterne til at ligge til i pris?
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Anette »

nielsk skrev:Flotte frags, nu bliver jeg næsten nødt til at købe et par stykker når jeg henter kirurgen
Du er da mere end velkommen ;) Men de skal lige have lov at hele helt op før vi begynder at sælge af dem. Og nogle af dem skal lige skæres over på midten igen så de får en passende størrelse.
Benjaminkn skrev:Hvad kommer fragtmenterne til at ligge til i pris?

Tror acans'ene ender mellem 50 og 100 kr pr hoved alt efter hvilken type/farve de har.

Har fragget en 5-farvet, en grøn med rød ring (lord), en lilla/grøn med store hoveder, en lyserød, en blå/orange, samt en blastomussa, ialt 20 fragmenter som det ser ud lige nu, men ser til hvordan de har det om en måneds tid og om de alle er tilbage. Har dog lært noget af dem der gik til sidste gang, og de spiste alle sammen i går, så der er forhåbentlig en god chance for der også er 20 om en måned. :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Anette »

Så kom der er par nye koraller til baljen, og i skal selvfølgelig ikke snydes for et par billeder. :)
Ny anskaffelser består af:

- Blå acropora
- blå/lilla/gullig tyndgrenet acropora med helt hvide polypper (kender ikke navnet på typen, og farverne ses ikke så godt på billederne, savner macro linsen ;))
- Acropora mig af en lillaspidset og gul der vokser sammen
- Acanstrea (lord) 7 farvet som lige skal vænne sig til vandet før den puster sig op.
- Lilla montiopora
- Blå montiopora blade med røde polypper (tror ikke det er en superman - ligner mere den changerer i grundfarven og vokser som en plade, aner ikke hvad det er for en)
IMG_8260.jpg
IMG_8255.jpg
IMG_8254.jpg
IMG_8248.jpg
IMG_8231.jpg
IMG_8220.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Anette og Kristoffer
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af nielsk »

lækre sager! Hvor har I købt dem?
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1294
Tilmeldt: søn 16. okt 2005 16:41
18
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Celia »

Fedt akvarie, men tør jeg sige at det er et endnu federe teknikskab :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Anette »

Celia skrev:Fedt akvarie, men tør jeg sige at det er et endnu federe teknikskab :-)
Tak, det er vi også selv ret godt tilfredse med :) . Nu mangler vi også bare liiiige det sidste, det kender alle herinde vel ganske glimrende :wink:
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Bingocaller »

Nøøj jeg kunne godt bruge mange af dine acanfrags! De er godt nok flotte!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Anette »

Endnu en lille opdatering.

Vores acan frags er sat til salg, vi laver ikke flere lige foreløbig, da vi vil have nogle lidt større koraller ud af det nu, hvor vi har fået lavet et lille acanstrea hjørne hvor de står rigtig fint.

Efter vi er stoppet med zeovit er vores værdier blevet meget lettere at styre. De ligger stabilt omkring: NO3: 0.2 ppm, PO4: 0.01 ppm, Ca og KH har vi svært ved at holde oppe på fornuftigt niveau. Iod: 0.6 ppm. Næsten alle koraller er blevet svitset af lyset efter næringsværdierne er faldet, også selvom de har stået hvor de står længe, så det må næsten være tegn på at vævet på dem bliver tyndere. De blå og lyserøde farver kommer meget langsomt igen, dog er de grønne blevet mere svage, så skal nok igang med noget jern igen. Og endelig er vi begyndt at få farve på vores hysterix! Længe har de bare været kedelig brune uanset hvor flotte de var fra dem vi fik dem af. Nu er de igen blevet pink og vokser værre end ukrudt.

Vores klovnfisk har kastet deres kærlighed over hammerkorallen om dagen i stedet for welsophyliaen, så denne nu kan få lidt ro, og kun huse dem om natten, hvor de sover på samme måde hver eneste nat.

Og lidt billeder af baljen skal da også med :-)
foto.jpg
IMG_0383.jpg
IMG_0386.jpg
IMG_0390.jpg
IMG_0414.jpg
IMG_0399.jpg
IMG_0430.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Anette

Rigtig flotte ting I har i baljen.
En fornøjelse at se på.

Flotte Scolymiaer. Har selv nogle stykker bla. en blå/rød.
Den har dog mistet farven (den blå) og er blevet noget bleg i det i det hele taget. Den ser ikke syg ud ellers.
Den har lige haft et par dage, hvor den har trukket sig lidt sammen. Men den står nu fint oppustet igen og spiser fint om natten.
Jeg har en teori om at den har fået for meget lys, selvom der er ret langt til bunden.
På mig virker det som om den blå farve er sværere at holde end feks den grønne eller den røde.
De virker mere stabile hos mig.

Men så så jeg dine billeder og kan se at dine står i fuldt lys.
Har de aldrig mistet farven? Jeg tænker specielt på den blå.
Hvis du ikke har haft farvetab eller de lige er kommet i, så kunne det tyde på at min lysteori ikke holder helt.

Det kunne så efterlade den tanke, at det kunne være enten nogle tilsætninger (sporstoffer) der mangler. eller måske noget målrettet fodring.

Fodrer du? Og hvad tilsætter du ud over vsv som jeg kan forstå du bruger? Du måler på både jod og strontium. Tilsætter du det eller andet?
Du skriver også at du har problemer med at holde hhv CA og Kh højt nok oppe? Bruger I kalkreaktor eller Balling?

Et billede af min blå Scolymia, som nu er blevet bleg
IMAG0101.jpg
IMAG0233.jpg
Et billede af den grønne, som hos mig er mere farvesikker og stabil. Den er helt fløjlsagtig at se på.
IMAG0100.jpg
Beundrer dine billeder. Det lærer jeg nok aldrig, men kompliment herfra :W

Erik
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Peters1 »

Ser bare rigtig lækkert ud :clap: for dælen nogle lækre koraller i holder jer og de scolymia koraller er bare alt for lækre :W
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Anette »

@Erik:
Mange tak, scolymiaerne er relativt nye i baljen, så kan ikke sige så meget om de midster farven. Den blå er dog noget mere bleg end da vi bestilte den, men umiddelbart bliver farven på den bedre og bedre. Har lige vedhæftet et billede af den fra forhandleren - håber da den får dén farve tilbage igen ;). Vores erfarring er at lps'er hurtigt taber farven under transport, så det er også håbet her. :) Fodrer jævnligt med cyclopeeze og de spiser alle godt.

Angående Ca og KH er problemet at jo mere vi tilsætter, des hurtigere vokser skidtet bare, og KH ender omkring 4,5 hver gang vi sætter dosis op. Om man vil kalde det et problem eller ej er et godt spørgsmål. Og vi kører med balling + aquafairs sporestoffer. Bruger 5 L balling på 10-12 dage.

Vi måler strontium, kalium og iod regelmæssigt, og alle værdier falder hurtigt hvis vi ikke tilsætter ekstra af disse. Derfor kører vi også med tilsætning af strontium og kalium (blander selv fra pulver). Derudover bruger vi jern-mangan kompleks, strontium-molybdan kompleks og iod-flour kompleks fra aquafair.
blå.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Anette

@ Tilsætninger: Det var meget interessant at høre det med dine tilsætninger.
Går selv om rumler lidt omkring dette. Hvis værdierne for CA + KH og Mag og salt samt nitrat og fosfsat er i orden,
er der vel næsten kun det at slå ned på, hvis f.eks farverne viger.

Det er selvfølgelig givet at lys, cirkulation mv er på plads og det skulle de være hos mig.

Når du fodrer, gør du det så målrettet eller hælder du det bare i?
Når jeg fodrer målrettet hapser rejerne jo en del. Jeg har prøvet med østersæg både målrettet og hældt ud i vandet.
Ligeledes virker det fint når jeg bruger Zeofood7. De får et par dråber et par gange om ugen. De reagerer som regel med det samme.

Det bruger du slet ikke vel?

@ Den blå Scolymia: Min stod flot i ca en måned til halvanden. Først der begyndte den at bleges. De jeg før har haft problemer med Trachophylliaer der smed farverne og
som fik dem tilbage da de blev sat mørkere, gik jeg ud fra at det samme gjorde sig gældende med Scolymiaer.
Men hvis de mangler sporstoffer hjælper det jo ikke.
Dine får jo fuldt lys OG sporstoffer, så noget kunne tyde på at lyset alene ikke giver farvetab.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium

Indlæg af Anette »

Interessant med lyset og blegning af koraller. Vores acans står helt ude i et hjørne af stensætningen, næsten alle sammen, og det er netop af samme grund som du nævner - de kan ikke klare lyset. Har en blållig symphylia som også er blevet brændt godt selvom den står på bunden, så den er også blevet flyttet helt ud i siden af akvariet. Vores welsophylia derimod er helt pjattet med lyset og får stærkere farver jo mere lys den får. Men alt dette er først sket siden vores fosfat er gået fra 0.015 til 0.010 ppm og nitrat fra 10 til 0.2 ppm.

Mht til zeo's produkter har vi holdt en pause med dem ind til vores nitrat var nede på det nuværende niveau. Men ellers bruger vi zeobak, vitaliseren, spongepower, zeofood samt aminosyrerne.

Angående scolymiaen, synes vi jo også at den helt blå er noget bleg i det, men håber på farverne kommer lige så stille igen. Virker lyset ikke må vi prøve at flytte den ind i halvskygge og se om den kan lide de.

Mht til foder, så target fodrer vi med en sprøjte. Vi har ingen rejer, til at tage det. Vi fodrer samtlige LPS'er samtidig, så der er guf i vandet i noget tid før det når skummeren. Vi forder med en stor mængde men ser det ikke på værdierne, men har selvfølgelig også en overdimensioneret skummer på der hurtigt får det fjernet igen som ikke bliver spist.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Nicki Henriksen »

Spændende og go debat I har kørende..

Jeg elsker de LPS og ønsker også de vilde farver
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af crazy seahorse »

@ Anette
Som jeg har nævnt tidligere, tror jeg at lyset har en stor betydning, men jeg tror ikke det er hele forklaringen.

Lyset: I naturen vokser/findes arter som Scomylia og Acanthophyllia og vist også Tridachna, welsophyllia (Tridachna) og Cynarina under overhæng, væk fra det direkte lys.
Dog har jeg lige læst at Acanthophyllia lejlighedsvis findes i grupper (jfr. tråden om sociale koraller) i det frie vand (et lille sidespring).

Men jeg tror også at sporstofferne har en vigtig rolle. Du nævner selv i ugens tråd fra uge 12 (var på ferie og har først læst den nu), at du tilsætter bla. Strontium og kan se en effekt på farverne.
Hvis du kan se forskel er den sikkert god nok, men som Carsten også skriver i den samme tråd, så er de lærde ikke helt sikre på effekten (og nødvendigheden) af Sr.
Argumentet synes at være, at blot fordi Strontium kan måles i koralskeletterne BEHØVER det ikke at betyde at de SKAL bruge det.
Der findes jo også f.eks. bly i et menneskeskelet og det ved man jo er skadeligt og det kunne man aldrig drømme om at tilføre.
Man kunne anføre at det jo findes i naturligt havvand, men det gør alle de kendte sporstoffer. Alle de kendte grundstoffer findes i havvand også guld og sølv.

Måske har det friske vand en større rolle end vi før har antaget. De vise mener, at det i virkeligheden burde være nok at skifte vand tit nok. At det ikke er nødvendigt at tilsætte yderligere.
Det er i hvert fald en teori som er blevet fremført.

Vandskift: Vi er et par stykker som følger hinandens akvarier. Vi har de samme problemer med vigende farver, måske lidt manglende polypudfoldelse, på ellers sunde koraller.
Akvarierne køres stort set ens, med få undtagelser. I det ene tilsættes Sr, i det andet Kalium. Men samme Ca og Kh samt mag tilsætninger. Samme lys.
I det ene akvarie (700L ialt) blev der, for dog at gøre noget, skiftet en del vand. Der er blevet skiftet ca 250L inden for en god uges tid. Det er sket over 3 - 4 gange tæt på hinanden.
Personligt er jeg ikke så glad for disse store vandskift. Hellere lidt af gangen og så lidt oftere. Det kan dog være nødvendigt ved f.eks. for høj fosfat.
Jeg var ude og se akvariet lørdag i påsken efter første vandskift. Så var jeg ude og se det igen i tirsdags og det var efter de sidste vandskift var foretaget.
Der var en synlig forskel både i farverne. der var begyndt at vende tilbage så småt, og i polypudfoldelsen. Jeg plejer at kalde det for "glade koraller", de her var glade :W .
I modsætning til dem jeg så om lørdagen, som var noget trætte at se på :(

Det er selvfølgelig strengt uvidenskabeligt, men min teori er - at akvariet har været så langt nede på sporstoffer, at det friske vand har virket som et boost.

Jeg har tænkt mig at øge min frekvens af vandskift. Det skal nævnes at jeg også tror på at kvaliteten af det salt vi bruger er i top.
I det nævnte tilfælde bliver der brugt Red Sea Pro. Den har en Kh på 12 eller derover (Anette, du havde problemer med at holde Kh oppe ikke? Bruger du denne salt?)

Prøv at følge denne tanke: Hvis vi nu kunne klare vores akvariers trivsel kun med hyppige vandskift, så behøvede vi måske slet ikke alle de forskellige tilsætninger vi bruger!!!
Jeg ville gerne slippe af med at skulle tilsætte "prøjservand" (Zeo-produkter) dagligt. Måske fraset aminoer, men det må komme an på en prøve.
Så skulle der kun tilsættes CA og Kh for at give korallerne noget at danne skeletter af. Det ville da være et ønskescenarie ikke?

@ Den blå Scolymia: Er ked af at høre at din også begynder at tabe farven.
Min har stået i skygge (ikke mørke) i over en måned og jeg synes det går for langsomt med at genvinde farven. Hos mig løser det ikke problemet alene.

Blot lidt betragtninger herfra

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af pederrevnørd »

Elsker dine indlæg Erik, altid positiv, konstruktiv og værd at lytte til :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af AndersGS »

pederrevnørd skrev:Elsker dine indlæg Erik, altid positiv, konstruktiv og værd at lytte til :-)
Absolut.. mere af den slags :R
Senest rettet af AndersGS man 23. apr 2012 07:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Anette »

@Erik:
Angående vandskifte så har vi også tydeligt kunne se forskel på korallerne ved vandskifte. Skifter ca 250 L vand (tømmer sumpen) ca hver 2.-3. måned, og der er en klar ændring at se på korallerne efter dette, desværre varer det kun ca 2 uger. Og vi har ikke tiden eller lysten til at bruge en halv dag hver anden uge på vandskifte. :)

Den blå scolymia står lige så stille og får farven igen. Den var blegnet under transporten, ikke i akvariet. Og den havde kun været ved forhandleren få dage, så jeg er ret overbevist om at det er transporten den er blevet bleg af - lige som vi oplever ved acanstreaer. Mht til placering af scolymiaerne er vores oplevelse at de trives bedst i kanten af akvariet hvor de ikke får fuld lys, men heller ikke står i skygge.

Strontium tilsætning er primært acroporaer vi kan se på. Om det er placebo effekten der spilder et pus er et godt spørgsmål, men kan i hvertfald se at de vokser bedre med tykkere grene, og farverne bliver mere klare så længe vi tilsætter strontium. Min ide er at strontium sammen med carbonat og calcium giver koralskelettet en anden struktur. :)

Vil give dig helt ret i at det kunne være skønt at slippe for alle de små flasker, men så ofte har vi som sagt ikke overskud til at lave vandskifte. (synes det er ret tydeligt hvornår sporestoffer fra saltet "slipper op" efter vandskifte). Derfor tilsætter vi ekstra sporestoffer, og måler som sagt for kalium, iod og strontium. Og så længe vi kan se en markant ændring på korallerne gør vi det. Har også fravalgt flere produkter da vi ikke kan se virkningen på korallerne.

Mht til salt har vi indtil nu brugt DeJongs salt. Har fået et prøve fra Preis som vi vil prøve næste gang vi laver vandskifte, og reagerer korallerne mere positivt på det går vi over til det. Mht til kh og calcium niveau skyldes de lave værdier simpelthen at korallerne bruger mere jo mere vi tilsætter, det har ikke noget med saltet at gøre når vi kun skifter vand hver 2. -3. måned. Løber dunken tør for caliumhydrogencarbonat opløsningen falder vores kh med ca 4 dkh om dagen indtil den når et niveau hvor korallerne ikke optager så meget fra vandet og stopper med at vokse til niveauet er hævet igen. En anden grund er at vores bestand af koraller varierer en del for tiden, og får ikke altid justeret balling ind når vi smider 6 nye koraller i baljen. De sluger jo også godt - et spørgsmål om dovenskab ;)

Lyder rigtig spændende at i på den måde kan "eksperimenterer" i et af akvariumerne med nye tilsætninger og se hvordan de reagerer. Ved du om ham der skifter vand fortsatte med at skifte og hvor ofte, og om farverne blev markant bedre end på de andre. Kører i alle med samme temperatur i baljen, har ladet mig fortælle at 0.5 grader kan gøre en kæmpe forskel i vækst på korallerne, det kunne være meget sjovt at sammenligne i akvarier der kører "ens". :)

Og mange tak for en god konstruktiv debat, altid rart med nogle gode indspark!
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af crazy seahorse »

@Anette: Tak for dit fine indlæg, som gav mig nogle tanker ifth tilsætninger, vandskift mm.

Jeg er overbevist om at du har ret i det du siger omkring dine tilsætninger. Jeg tror at de problemer jeg har med vigende farver og intensiteten af dem, stammer herfra.

Jeg eller vi har lidt andre udfordringer mht tilsætning af sporeelementer, end jeg tror du og andre uden for Sjælland har.
Det er mit indtryk at I kører traditionel Balling. Mange herovre hos os (mig incl.) kører med den jeg kalder for modificeret Balling, fra Carsten (DecOcean).
Det er et fint produkt og det virker rigtig godt. Der er tilsat de forskellige sporelementer som skulle være nødvendige for korallerne, dog ikke Mag. som tilsættes ved siden af.

Det passer også for langt de fleste akvarier, men har du mange koraller (rigtig mange) så kommer der til at mangle sporstoffer.
Carsten siger selv at det forholder sig sådan. Og det er jo logisk nok, for man kan jo ikke tilgodese både akvariet med 20 koraller og det med 120 stk. på samme tid.
Men det giver lidt problemer med hvad vi skal tilføre yderligere og i hvilke mængder. Visse af tingene kan vi jo ikke måle os frem til.

Den teori jeg skrev om i sidste indlæg (vandskift) bekræfter det vel også. Du skriver også selv i dit indlæg at du ser en klar ændring på korallerne efter vandskift.
Noget af det positive stammer helt sikkert fra de affaldsstoffer som ryger ud, men jeg tror også at den ekstra tilførsel af sporelementerne fra saltet har en væsentlig effekt.
Jeg tror stadig på at en del af løsningen ligger i vandskiftet og de sporelementer der følger med.

@ "Testakvariet" (Undskyld titlen Thomas) Da vi opererer med flere forskellige teorier, fandt vi ud af, at de kraftige vandskift - som du spurgte om blev fortsat - var med til at forplumre resultatet af det andet som vi arbejder med.
Så der er ikke skiftet vand siden. Hvis vi skal finde ud af hvad der skal tilsættes, duer det ikke at der skiftes vand så massivt samtidig.

@De blå flasker: Disse er helt væk nu fra test akvariet. Mine er ved at blive skåret ned. Om aminosyrerne helt forsvinder ved jeg ikke endnu. Men det er ønskescenariet.

@Vandskift, så kender jeg godt til problemet med at finde tid og energi til ugentlige vandskift. Det orker jeg faktisk heller ikke.
Der er flere der kører med automatisk vandskift, men det kræver mere plads end jeg har mulighed for umiddelbart. Men det er da en brugbar løsning.
Men det kræver plads til det kar som skal bruges og en del ombygning af rørføringen og det er besværligt ifht. det setup jeg har. Så det har jeg valgt at se bort fra.
Vi har dog en ide som vi arbejder med, men vi hænger lidt på sikkerheden. Men det hjælper os at vi er flere om det, så vi skal nok finde en brugbar løsning.
Målet er at finde en måde som tilgodeser både det funktionelle (gennemførlige) og den mængde tid vi kan/vil bruge på vandskift og samtidig opnå det ønskede resultat.

@Temperatur: Du spørger til om vi kører med samme temperatur. Ja det gør vi. Vi ligger indenfor ca. 0,5 grad. Vi kører begge med køler, så det er ret stabilt.
Spændende det du siger med temperaturen. Det er givet at koraller har en favorittemperatur, men at tolerancen skulle ligge indenfor en halv grad er ny viden for mig.

@Sammenligningsgrundlag: Du har igen ret. Det er rart at sammenligne ensartede akvarier imellem. Vi har samtidig en næsten daglig dialog omkring de forskellige teorier.
Det gør det nemmere, da vi undersøger en del og læser meget omkring disse emner. Man behøver ikke at opsøge alt selv, men kan sammenligne med hvad den anden har fundet frem.

@ Den blå Scolymia Det lyder godt at din er ved at genvinde farven. Jeg har selv flyttet min og mine Welsophlylliaer (Trachophyllia) mere ud i lyset. De fik trods alt for lidt lys hvor jeg havde sat dem. De stod under et udhæng dannet af en Seriatophora, som har vokset sig så stor og tæt så der trængte for lidt lys ned til dem. De har bekommet Welsophylliaerne godt, mens den blå Scolymia ikke har genvundet sin farve.
Nu bliver der lavet et større vandskift hos mig og så må vi se om det hjælper på det.

Jeg vil også gerne sige tak for denne debat. Jeg synes det er meget givende og det er rart at kunne udveksle erfaringer når vi nu sysler med det samme.
Jeg skal beklage at jeg springer lidt i jeg og vi, men det har udviklet sig til et fælles projekt selvom vi har hver vores akvarie.

God Store Bededagsferie til alle.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium - nye Acan frags på s. 5

Indlæg af Anette »

Hej igen Erik,

Først og fremmest, tak for en super god debat, det er skønt når der kommer sådanne indputs, fortsæt endelig, det er det vi alle lærer noget af ;)

@Balling: Vi bruger også den "store" pakke med ekstra sporestoffer blandet i dunkene. Jeg kan dog ikke følge dig i betragtningen om at korallerne ikke bliver tilgodeset hvis du har mange. Få koraller = lille tilsætning af de forskellige balling dunke = lille tilsætning af sporestoffer. Mange koraller= stor mængde balling tilsættes= stor mængde sporestoffer tilsættes. Så det burde jo passe med mængden af koraller, eller i hvertfald i forhold til hvor meget de vokser. Så et akvarie med 20 koraller vil ofte kun have behov for en sjette del af et tilsvarende akvarium med 120 koraller, og dermed er der taget højde for det. :) I mit hovede i hvertfald :)

Når det er sagt så kender vi også mange der er nødt til at doserer ekstra, især af jod og kalium for at holde disse på et niveau hvor farverne er flotte.

@Vandskifte: Vi har også lige tømt sumpen og fyldt den op med nyt vand, et vandskifte på ca 30 % (250 L), så nu går vi og venter på udfaldet af dette. Lyder ellers spændende med det i arbejder på mht til en løsning, tror bare heller ikke vi vil have plads til noget, det er vist kun muligt hvis man har vandhane mm i rummet til akvariet. Det eneste der undrer mig er at der gang på gang dukker adskillige eksempler op på at folk kører med et super velfungerende akvarium i flere år uden vandskifte og alverdens tilsætninger - så det må jo være muligt ;)

@Temperatur: Jeg ved ikke hvor meget 0,5 grader kan gøre for koralvæksten mm, men jeg har hørt der skulle være væsentlig forskel fra om man kører med 24 eller 27 grader i akvariet. Jeg tror vi prøver at hæve temperaturen hen over sommeren til de 27 permanent og ser hvordan det går med koralvæksten, om man overhovedet opdager hvis de gror mere ;) Men det kunne da være et sjovt eksperiment hvis man har nogle frags af samme koral i samme størrelse i to akvarier med forskellig temperatur, der ellers kører "ens".

@Sammenligning: Fedt at i går så meget op i at prøve at finde nye måder at gøre tingene på, glæder mig til at følge jeres erfarringer, og håber også vi andre må drage nytte af jeres observationer igen ;)

@ Scollyen: De står rigtig flotte allesammen, omend jeg stadig håber på den blå bliver mere blå. Håber vandskiftet her hjælper på det. Vi har fjernet alle sten i sumpen og vil i stedet have gang i en gang makro alger dernede, og håber på det bliver lettere at styre på den måde. :) Nu ser vi hvordan det hele udarter sig.

@Hvordan baljen ellers kører: Vi har midstet et par af de ældste fisk det sidste stykke tid, en Z Verlifin, og en rød koralvogter, på henholdsvis 5+ og 8+ år, så teorien er at de er døde af alderdom. De resterende fisk har det som fisk i vandet, så tvivler på der er noget andet galt. Begge fisk var sunde og velnærede, og forsvandt bare.
Farverne er stadig ikke 100 % som vi vil have dem, men det bliver de nok aldrig - mere vil have mere ;)

Igen engang tak for en rigtig fin debat :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: 500 L kvadratisk akvarium

Indlæg af Anette »

Så er det vist tid til en update igen. Og atter engang tak for kåringen til TOTM i juli. Vi kæmper videre, vi er ikke helt tilfredse endnu :).

Det er ikke fordi der er sket det vilde hen over sommeren. Vi er gået væk fra zeo og tilbage til vsv, men fortsat med aminosyre samt vitalizer. Vi er derefter i gang med at afprøve Red Seas color program. Vi har igennem længere tid manglet farve og har forsøgt systematisk at prøve os frem med forskellige sporestoffer, uden held. I denne forbindelse opdagede vi at vi manglede en del Jern og Jod i systemet, på trods af at vi har doseret disse i ballingen (ovenikøbet i dobbelt dosis). Vi kan nu se en markant bedring i de grønne og blå farver. De pink og røde farver lader vente på sig. Men nu er det tålmodighed og lade det stabilisere sig. Mere om dette senere.

Af teknik står den på udskiftning af vores Aquatronica computer til en GHL 3.1N, ikke fordi vi er utilfredse eller den ikke virker. Vi synes blot at Aquatronica er faldet af på den rent udviklingsmæssigt og stod for at skulle opgradere ift doseringspumper.

Vi kom en dag til at tænke på at vi sjældent sidder foran akvariet og bare nyder det, så derfor har vi bestilt en chaiselong til at stå lige ved siden af – det bliver vist den foretrukne plads fremover :).

Vi mistede vores Z. Veliferum og N Armatus, vi ved ikke helt af hvad, men de andre fisk i baljen har det fint. Så har tilført A. Lineatus og A. Olivaceus i baljen. To skønne og aktive fisk. Derudover en A. Rainfordi – en dejlig fisk der er meget fremme samt 2 N. Magnifica (aka Helle Thorning'er her i huset)

Billeder følger senere.
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"