Seks-stribet gylte, syg?
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Seks-stribet gylte, syg?
Halløj,
Jeg har en seksstribet gylte som opfører sig lidt sært. Den spiser fint, og er livlig, men den er ligesom blevet svagere, og bliver taget med strømmen af og til. Nogle gange bliver den ført næsten lodret med, før den får rettet op.
Jeg har desværre set det før hos ferskvandsfisk, og frygter det værste. Mine værdier ser fine ud, problemet er sådan set at jeg lige har skiftet vand, ca. 10% kan det have noget med dt at gøre? Alt andet liv har det fint, og skiveanemonerne trak sig ikke engang sammen under vandskifte?
Er der nogen der har prøvet det?
Mit akvarie har et enkelt powerhead (ikke så kraftigt) og en lille filter pumpe. Så der er ikke for meget strøm på, snarere for lidt skulle jeg mene.
Akvariet har kørt 7 uger godt og vel, og der er en hugo og to små ocellaris som lige er kommet i da jeg skriver dette. Jeg ville have ventet hvis jeg havde set det med gylten.
Øv altså, håber ikke det er alvorligt. Jeg har lge fodret rigleigt, hvis det skulle være udnerernæring. Jeg fodrer normalt kun en eller to gange om ugen moderat, da de to fisk jo ikke kræver det store foder.
venlig hilsen Jakob
Jeg har en seksstribet gylte som opfører sig lidt sært. Den spiser fint, og er livlig, men den er ligesom blevet svagere, og bliver taget med strømmen af og til. Nogle gange bliver den ført næsten lodret med, før den får rettet op.
Jeg har desværre set det før hos ferskvandsfisk, og frygter det værste. Mine værdier ser fine ud, problemet er sådan set at jeg lige har skiftet vand, ca. 10% kan det have noget med dt at gøre? Alt andet liv har det fint, og skiveanemonerne trak sig ikke engang sammen under vandskifte?
Er der nogen der har prøvet det?
Mit akvarie har et enkelt powerhead (ikke så kraftigt) og en lille filter pumpe. Så der er ikke for meget strøm på, snarere for lidt skulle jeg mene.
Akvariet har kørt 7 uger godt og vel, og der er en hugo og to små ocellaris som lige er kommet i da jeg skriver dette. Jeg ville have ventet hvis jeg havde set det med gylten.
Øv altså, håber ikke det er alvorligt. Jeg har lge fodret rigleigt, hvis det skulle være udnerernæring. Jeg fodrer normalt kun en eller to gange om ugen moderat, da de to fisk jo ikke kræver det store foder.
venlig hilsen Jakob
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Det kan sagtens være underernæring, hvis den ligefrem bliver svagere.
Selvom der kun er to fisk, kan det godt være, at de skal have foder lidt oftere. I naturen går mange fisk jo og småspiser hele tiden. Men ellers kan der være 100 årsager til, at den er blevet syg. Også uden at det har noget med dårlig vandkvalitet e.l. at gøre.
Vi må da håbe, at den klarer sig. Men gør den det ikke, må du ikke miste modet.
Selvom der kun er to fisk, kan det godt være, at de skal have foder lidt oftere. I naturen går mange fisk jo og småspiser hele tiden. Men ellers kan der være 100 årsager til, at den er blevet syg. Også uden at det har noget med dårlig vandkvalitet e.l. at gøre.
Vi må da håbe, at den klarer sig. Men gør den det ikke, må du ikke miste modet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil som nyberg sige, at fordi der kun er ganske få fisk i akvariet er det ikke ens betydende med at de kun skal have forder 1-2 gange ugenligt. Hellere flere gange med meget lidt, fordi mange fisk i naturen nipper foder hele tiden. Jeg ved tilgæld også at det er meget svært at undgå en overfodring, men forsøg at klække nogle artemia, og lav en klokke lige som den folk har fodret mandarin fisk i. Artemiaerne forurener ikke vandet da de er levende, og ligefrem kan vokse sig store, selv om det jo nok er mere teori end praksis.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Lyder interessant. Jeg må lære artemiaen at kende. Nu har jeg jo også fire fisk at fodre. Grunden til at jeg ikke har fodret er at min hugo jo passer sig selv med alger, mens gylten skulle nogenlunde kunne leve af hvad den fandt på stenene. Har jeg da fået at vide. Så jeg regnede med at en lille "over"fodring en gang imellem skulle være nok til at holde systemet kørende. Hvor tit skal jeg så fodre? Er det nok hver 2.-3. dag?
Den ser ud til at svømme lidt mere lige nu....
Tak for svarene, og tak for opmuntringen Nyberg, jeg mister ikke modet lige nu. SYnes indtil videre saltvandsoplevelsen har været fantastisk, men man går jo hele tiden og frygter at NU går det galt, da det jo ikke er så velegnet med et lille akvarie. Pyt det bliver også større.- 250 liter! Når jeg har tid og råd...
Den ser ud til at svømme lidt mere lige nu....
Tak for svarene, og tak for opmuntringen Nyberg, jeg mister ikke modet lige nu. SYnes indtil videre saltvandsoplevelsen har været fantastisk, men man går jo hele tiden og frygter at NU går det galt, da det jo ikke er så velegnet med et lille akvarie. Pyt det bliver også større.- 250 liter! Når jeg har tid og råd...
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvem siger der ikke er noget den kan spise på stenene, jeg ser da tit en pod svømme rundt... en af de store altså. Så noget er der da, og den nipper da også konstant til stenene. Desuden kan jeg jo se at den konstant har en rund til slank mave.... Så noget får den da.
Nå men den ser lidt bedre ud i dag synes jeg, men svømmer stadig lidt mystisk. Som om noget har ramt dens nerver...
Nå men den ser lidt bedre ud i dag synes jeg, men svømmer stadig lidt mystisk. Som om noget har ramt dens nerver...