levende sten fra aquastyle

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

-bagger- tror ikke du skal være bange for den, den er jo meget lille og kan nemt fjernes hvis det er, men har fået afvide at den ikke er farlig eller skadelig. den vil helst gemme sig hvor der ikke er meget lys så tror ikke der er kommet en terorist i din balje, men tillykke med din nye og første balje.
det er også vores første saltvands akvarie :D
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Thomas... tak for svar.. min sidder også gemt i skygge for HQIen der hvor den sidder nu, og det ser ud som om der er flere af de små lilla skud.. så måske dukker der flere op af dem :-D Men hvor langt er du nået med algerne? Er de grønne trådalger dukket op hos dig? men ja helt vildt spændende med sådan nogle nye sten... :-D Alle de fine lilla alger der var da jeg fik mine sten, er desværre blevet helt overgroet af brunalger lige nu..håber da de lilla kommer igen engang, for de var da NOGET pænere at se på ;-)
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

vores sidder også gemt i skyggen af en anden sten, dog har vi kun 2x 55w T5 power compac.
jamen vi havde saltvand og substrat i 14 dage før vi fik sten i så det med alger er ikke rigtig noget problem, dog var der sindsyg mange brunalger i starten, men de var væk da vi fik vores sten.
og nu er dersådanset kun lidt brun alger og ganske lidt grønne trådalger.
men værdierne er også faldet meget hurtigt.
07/04-2007
NH3/NH4 0,3-0,4 ppm
NO2 0,5 ppm
NO3 20 ppm
og 4 dage før det var de højere end der kun måles for :P
så det går satme stærkt.
men ja det er helt vildt spændenen vi finder også heletiden noget nyt.
bla. noget som ligner xenia og en lille knap polyp var også med på de sten vi fik, så de skal bare brede sig nu, da der kun er 1 af hver lige pt. så håber at de overlever.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Orw... det kunne være jeg skulle måle lidt værdier igen idag så... da jeg målte 3 dage efter jeg havde stenene i var værdierne så høje at jeg tænkte der nok ville gå LÆÆÆÆNGE før jeg kom ned på noget der mindede om 0 ;-) men jeg havde også kun haft vandet stående 2 dage inden der kom sten i...
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

hehe det troede jeg også, men måler nu 2 gange i ugen for at følge med i udviklingen, syntes det er rigtig spændenen at se hvordan det udvikler sig.
men nu havde jeg også tilsat noget som hedder Nitrobac som er en bakterie kultur som kickstarter nedbrydningen af næringsstoffer.
ved ikke om du bruger noget ligende. men skal måle igen på onsdag så må vi jo se om det går lige så stærk endnu. :D
men jeg syntes da lige at du skal lave en måling og så vente 3-4 dage og så prøve igen, det er jo ikke fordi at det koster det store at lave sådanne målinger :P
Mvh. Kia og Thomas
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Nej har slet ikke tilsat vandet andet end salt inden jeg lagde sten i... ;-) men nej for søren... købte det store red sea lab målesæt.. eller dvs begge sættene.. så har MASSER af test inden de er brugt op.. kan næsten ikke vente til jeg kan komme hjem og måle nu :-D
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

men så kommer det nok til at tage lidt længere tid at få kørt ind.
men hvad for et akvarie har du da ??
hehe ja det er bare at komme igang med at måle og så føre en lille log over det, fx. i excel. og så plotte tallene ind og se udviklingen :D
men glæder mig til at se hvad dine målinger er.
men hvis du vil mindske indkøringsfasen så er det bare at få noget bakteriekultur på flaske og så i med det asap. det skulle reduser indkøringstiden med 50%. det som jeg har i er fra red sea og de skriver en tids reduktion med 60% og ja det vil jeg give dem ret i det går pæn stærkt, iforhold til hvad jeg har hørt rundt omkring :D
Mvh. Kia og Thomas
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

-Bagger- skrev:Arhmn så skal det da næsten prøves :-D Men du siger du kommer ikke på Holstebro/Struer kanterne inden juni? For så må jeg jo se om jeg kan komme mod Odder inden så længe ;-)
Nej desværre, ikke før en gang i Juni, men du er meget velkommen til at tage et smidt herned i det sydlige Århus ;)
Nolan skrev:Grønne og orange polypper, må du da gerne smide i min retning, Mikkel :lol:

/Kim
Kan desværre ikke kaste så langt, Kim :lol:
Men du er da velkommen til at komme og hente lidt ;)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Det er fornemt Mikkel... det kan sagtens være jeg lige kommer forbi ;-) skal nok lige give lyd fra mig inden.. og har også fået lovning på 2 stk blæsere til dig nu, hvis ikke vi finder noget brugt i den her uge, bestiller jeg lige 2 stk helt nye til dig ;-)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Det lyder godt. Jeg kigger på det når jeg kommer hjem, jeg har også nogle skiver som jeg skal have fragmenteret om ikke så længe, så håber jeg bare at det går bedre denne gang :roll:
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Uhh... jeg kan jo næsten få hele akvariet fyldt op efter et besøg hos dig engang ;-)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Mikkel E skrev: Kan desværre ikke kaste så langt, Kim :lol:
Men du er da velkommen til at komme og hente lidt ;)
Tøs..... :lol:

Jamen, det tilbud tager jeg dig op på, når jeg engang skal den vej igen.
Var det noget med lidt lilla-rød-blålig-agtig Ricordea i bytte ? Tror godt jeg kan "snitte" et par stykker af stenene efterhånden.
Jeg har også en masse lyserød Xenia i overskud - jeg er begyndt at bruge saltsyre for at holde det nede. Det vokser pænt hurtigt.

/Kim
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Wuhuu så har jeg fået målt igen, og worw må godt nok sige der er sket noget :-D