Min plan og Billund
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7190 Billund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Billund
Min plan og Billund
Hej,
Jeg har haft ferskvandsfisk i 6 år, senest Discus, men nu vil jeg prøve saltvand, det der i første omgang lokkede mig til hobbyen!
Jeg har surfet rundt på nettet og fundet mange svar men der er stadig et par der trænger sig på, som bedst beskrives ved at fortælle om min plan:
Filter og pumpe:
Jeg har et 160 liters Juwel akvarium som jeg vil ombygge lidt, akvariet havde oprindelig internt filter i en kasse i det ene hjørne, denne kasse vil jeg gøre til overløbskammer og putte en "Berlin airlift" skummer i den. jeg vil i denne kasse ikke sætte et powerhead med i stedet bruge min Eheim spandpumpe til at suge vandet ind (ca. 950 l/t) denne spandpumpe vil jeg putte et par svampe og 5 l biobolde i. Derudover skal jeg jo nok have et powerhead i akvariet! Lyder det som en god eller dårlig plan?
Lys:
Jeg vil belyse akvariet med 2x39W T5. Lyder det som en god eller dårlig plan? Og hvilke rør skal der i?
UV:
Jeg har nu et uv-filer på, det har virkelig holdt mit vand klart, vil det være smart eller usmart at bruge det i et nyt eller for den sags skyld et indkørt saltvandsakvarium?
Bundlag:
Jeg vil bruge koralsand som bundlag, skal dette behandles inden det kan komme fra pose til akvarium?
Billund:
Det sidste jeg ville høre om er inspireret af de sidste par emner; er der andre fra Billund eller omegn i dette forum?
Mvh
Peter
Jeg har haft ferskvandsfisk i 6 år, senest Discus, men nu vil jeg prøve saltvand, det der i første omgang lokkede mig til hobbyen!
Jeg har surfet rundt på nettet og fundet mange svar men der er stadig et par der trænger sig på, som bedst beskrives ved at fortælle om min plan:
Filter og pumpe:
Jeg har et 160 liters Juwel akvarium som jeg vil ombygge lidt, akvariet havde oprindelig internt filter i en kasse i det ene hjørne, denne kasse vil jeg gøre til overløbskammer og putte en "Berlin airlift" skummer i den. jeg vil i denne kasse ikke sætte et powerhead med i stedet bruge min Eheim spandpumpe til at suge vandet ind (ca. 950 l/t) denne spandpumpe vil jeg putte et par svampe og 5 l biobolde i. Derudover skal jeg jo nok have et powerhead i akvariet! Lyder det som en god eller dårlig plan?
Lys:
Jeg vil belyse akvariet med 2x39W T5. Lyder det som en god eller dårlig plan? Og hvilke rør skal der i?
UV:
Jeg har nu et uv-filer på, det har virkelig holdt mit vand klart, vil det være smart eller usmart at bruge det i et nyt eller for den sags skyld et indkørt saltvandsakvarium?
Bundlag:
Jeg vil bruge koralsand som bundlag, skal dette behandles inden det kan komme fra pose til akvarium?
Billund:
Det sidste jeg ville høre om er inspireret af de sidste par emner; er der andre fra Billund eller omegn i dette forum?
Mvh
Peter
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
der er ikke mange der har 1w pr litter over deres akvarie
jeg har over det lille kun 2x 55 w t5 = 110 w over et 190 litters
altså 0,5 w pr litter
det har jeg kørt med i 1 år og det er fint nok til blød koraller og deslige
og det er først for en måned siden at jeg har fået en 150 w hqi mere over
så jeg er på godt og vel 1.30 w pr litter
over mit 530´ver er jeg lidt mere scykopat 1,9w på litter
mvh snogen
jeg har over det lille kun 2x 55 w t5 = 110 w over et 190 litters
altså 0,5 w pr litter
det har jeg kørt med i 1 år og det er fint nok til blød koraller og deslige
og det er først for en måned siden at jeg har fået en 150 w hqi mere over
så jeg er på godt og vel 1.30 w pr litter
over mit 530´ver er jeg lidt mere scykopat 1,9w på litter

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Du kan fint starte med det lys du har.
Mine 300 liter vand kører med 2* 36 + 2* 18 W.
Skal være den første til at indrømme, at der ikke ligefrem er nogen stor prangende vækst (i al fald ikke af stenkoraller). Men når bare man tænker sig lidt om, så kan det godt lade sig gøre, at starte med mindre en 1 W pr / liter.
Mine 300 liter vand kører med 2* 36 + 2* 18 W.
Skal være den første til at indrømme, at der ikke ligefrem er nogen stor prangende vækst (i al fald ikke af stenkoraller). Men når bare man tænker sig lidt om, så kan det godt lade sig gøre, at starte med mindre en 1 W pr / liter.
100 *100 * 50 cm cube
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg ville smide minimum 4x39W T5 over. Helst 2x150W MH men så løber det jo op på el-regningen
Mht. den spandpumpe; drop den. Jeg har endnu endnu til gode, at høre om nogen, der har haft success med sådan en fætter. Hverken med vat, biobolde eller andet snavs i fungerer det imho. Det går fint med at nedbryde til nitrat men herefter går det galt.
1000L/t retur fra overløbet og så minimum 20x160L/t cirkulation - 3200L/t - gerne en del mere (jeg har 56xvolumen cirkulation i mit). Cirkulationen skal fordeles på mindst to pumper for at undgå "døde zoner".
UV kan være en god ting. Specielt i perioder omkring introduktion af nye fisk. Der kræves dog et ret kraftigt UV-rør, for at det skal have nogen effekt. 11W (?) er slet ikke nok.
Bundlaget skylles i vand - uanset, hvad der står på posen. Dette gælder selvfølgelig kun for alm. "dødt" koralgrus. Er det "levende sand" skal det direkte i baljen.
Det var mine to cent.
/Kim

Mht. den spandpumpe; drop den. Jeg har endnu endnu til gode, at høre om nogen, der har haft success med sådan en fætter. Hverken med vat, biobolde eller andet snavs i fungerer det imho. Det går fint med at nedbryde til nitrat men herefter går det galt.
1000L/t retur fra overløbet og så minimum 20x160L/t cirkulation - 3200L/t - gerne en del mere (jeg har 56xvolumen cirkulation i mit). Cirkulationen skal fordeles på mindst to pumper for at undgå "døde zoner".
UV kan være en god ting. Specielt i perioder omkring introduktion af nye fisk. Der kræves dog et ret kraftigt UV-rør, for at det skal have nogen effekt. 11W (?) er slet ikke nok.
Bundlaget skylles i vand - uanset, hvad der står på posen. Dette gælder selvfølgelig kun for alm. "dødt" koralgrus. Er det "levende sand" skal det direkte i baljen.
Det var mine to cent.
/Kim
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Calustrea og hammerkoraller klarer den nu fint hos migThomas skrev:jo det er rigtig nok at man ikke behøver så meget, men hvis du gerne vil have lidt af de nemme stenkoraller i og måske lidt andet godt, så er det nok nødvendigt.

Som sagt - ikke optimale lysforhold - men man kan jo godt starte ud med det man har, blot man er klar over at det sætter (en del), begrænsninger.
100 *100 * 50 cm cube
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg