Musling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Fellov
Reactions:

Musling

Indlæg af Fellov »

Jeg har en musling som jeg har haft i ca 3 uger, jeg havde placeret den nede i venstre hjørne af akvariet, den blev belyst ca 3/4 af dens overflade, men lyset er nok ikke så kraftigt dernede. Jeg har en 250W HQI med blåt lys. Grunden til jeg skriver er at den er ligesom gået lidt op der hvor den ikke fik lys, dvs midten er der bare hul. Den reagere dog stadig og lukker sig når man nærmer sig osv. Får den ikke nok lys eller ?
Jeg har nu rykket den op i øverste del i midten af akvariet og den bliver nu 100% belyst ... Overlever den, er lidt urolig for den ?? Gode råd ønskes

/thomas
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

det hul du snakker om, er det ikke bare dens mund (eller røv)? der kommer sådan et stort hul midt i den, samt sådan en tragt lignenden ting i den anden ende....
Fellov
Reactions:

Indlæg af Fellov »

Jeg tror ikke det er nogle af de ting... Jeg er dog ikke sikker. Kan den få for meget lys sådan en ?? Hvad lever de egentlig af ?? Lys eller det de filtrerer ?
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Hej Fellov

Jeg antager, at du taler om en tridacna musling. Hermes2005 taler om det ikke er dens indstrømningsåbning (inhalant åbning) du ser og det er meget sandsynligt - sidder hullet helt ude i den en ende eller er det nærmere ved midten? Der er nogle individer af tridacna, som åbner så meget, at man kan se helt ind til deres gæller, som sidder i det der kaldes kappehulen og som ud over at kunne virke som filtreringsapparat også står for en del af gasudvekslingen med omgiveserne. desuden virker gællerne også i udvekslingen af en række andre stoffer med omgivelserne vandet). Du kan evt. se efter om der er nogle små "trevler" på kanten af hullet, hvis der er det tror jeg, at det er inhalantåbningen og hvis der ike er kan man alligevel ikke være sikker, for der er nogle tridacna arter, som ikke har "trevler" ved inhalantåbningen - man bruger bl.a. dette til at bestemme arterne på.
Hvorvidt tridacna arter filtrerer eler udelukkende kan leve af symbiosen med zooantheller i deres kappe er meget debatteret, men i den nyeste bog om tridacna, skrevet af en fyr der hedder Fartherree klargøres det, at dyrene sagtens kan klare sig udelukkende med deres symbiose med zooanthellerne. Der er muligvis set nogen effekt af filtrering, hos mindre individer, men ellers ses der ingen øget vækst hos individer, der tilbydes plankton i den rigtige størrelse. Nu kan man vel med rette spørge om, hvorfor dyrene så bibeholder deres filterringsapparat og det kan der være mange forklaringer på, men een kunne være, at dyrene kan blive overskygget eler flade ned på dybere vand, hvor de ikke i samme grad kan få lys nok og så kan de altså overleve ved at filtrere - lidt en ad hoc forklaring, synesjeg, men dog et forsøg på en forklaring.

Hvorvidt de kan få for meget lys så er det min forståelse, at de i hvert flad, hvis de bliver flyttet fra et sted med mindre lys godt i en overgangsperiode kan få for meget lys og mon ikke også på længere sigt. Men en af årsagerne til at de har de smukke farver er, at de farvede pigmenter absorberer ekstra lys, som i bølgelængde ligger udenfor det zooanthellerne kan bruge og så omdanner dette lys til bølgelængder som kan udnyttes af zooanthellerne. Desuden virker de afrvede pigmenter ogsom beskyttelse mod for meget UV lys idet de absorberer UV lyset og udsender energien i en anden bølgelængde.

mvh.

Hans
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hvis den er rykket fra sandbunden til en sten kan dette skyldes at de sidder bedst med deres muskel i bunden på en sten som de gnaver sig fat i ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Fellov
Reactions:

Indlæg af Fellov »

Hej Hans
Tak for dit gode svar, jeg fornemmer du har rimlig godt styr på det. De aflange hul er i den ene ende og ja jeg kan godt se nogle trevler. i den anden ende er der bare ligesom et hul. Skal jeg flytte den længere ned i akvariet´igen ? Jeg er bange for den får for meget lys ? Vil den dø af det ?
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af HansR »

Det lyder for mig som om at du har placeret muslingen OK, jeg ville nu også være lidt nervøs, men hvis den ellers er godt farvet så ville jeg tro at den skulle kunne klare sig. Ifølge Farterree afhænger den mængde lys disse muslinger kræver af arten, men er er også indivduelle forskelle indenfor en enkelt art fordi der er lidt forskel på hvilke zooantheller dyrene har, hvilket givet er bestemt af hvilket sted dyrene kommer fra. Det vigtigste er tilsyneladende at der er lys nok, men der er altså, ligesom for korallers vedkommende, mulighed for lys shock når man flytter et dyr eller skifter pærer i sine lamper. Jeg ville derfor for at være på den sikre side måske placere muslingen lidt dybere med 100% belyst og så lidt senere flytte den op, hvis det er der du gerne vil have den.
Ved du hvilken art du har? Hvis det er en crocea kræver den i hvert fald meget lys og er det en gigas kan den klare sig med mindre.

Hans
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af HansR »

Hej Thomas

Jeg kom lige til at tænke på, i forlængelse af Brians kommentar, at du skal være opmærksom på, hvis du flytter rundt på muslingen, at den muligvis har byssustråde ud af en åbning tæt ved hængslet - her skal du være uhyggeligt påpasselig med ikke blot at rive muslingen løs. Hvis du gør det ødelægger du byssusorganet (kirtlen og dertilhørende væv) og det dør mulingen af. Man skal skære trådene over med en lille skas så absolut langt fra muslingen som overhovedet muligt. Det kan være ret svært især hvis muslingen hører til en af de arter, der som Brian siger "gnaver" sig ned i stenen, men det er heldigvis ikke alle arter, der gør det.

Mvh.

Hans
Fellov
Reactions:

Indlæg af Fellov »

Hej Hans
Jeg ved ikke hvilken art det er udover det er en tridacna musling. Den er blå med sort mønster. Dens farve er rigtig pæn og kraftig. Den sidder fast på 2 små sten som den ligesom har gnavet sig fast i.. Dens "gamle" placering sad den en anelse fast, men jeg kunne tage den fri ved lige at vrikke lidt med den. Den ser ikke ud til at have taget skade, den er ihvertfald helt udfoldet nu.

/thomas
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af HansR »

Det lyder som om det er OK og jeg er sikker på, at den har bibehoildt sit byssusapparat når den har værte i stand til at fastgøre sig til de to små sten. Det er svært udfra hvad du siger om dyret at vise hvilken art det er og det er rigtigt irriterende, at de danske forhandlere tilsyneladende kun har marginal viden om artsbestemmelsen, men jeg tror godt du kan finde ud af hvad det er for en art udfra noget litteratur. Udfra det du siger kan det godt være en crocea, men det kræver en beskrivelse af skallen og af den del af kappen, som kommer ud af skallen.

Hans
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"