Sporestoffer... hvornår skal de tilsættes?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8464 Galten
Kontakt:

Sporestoffer... hvornår skal de tilsættes?

Indlæg af anhdu »

Hej alle.

Efterhånden har jeg fået mig 5 stenkoraller og et par blødkoraller. jeg er begyndt at tilføje kalk i form af pulver manuelt. Det sker ved at jeg tilsætter det til det har den rigtige kalkværdi. Nu er det blevet tid til sporestoffer.. Jeg har fået købt mig sporestoffer fra Grotech, Coral A, Coral B og Coral C.
Spørgsmålet er så hvornår er det bedst at tilsætte sporestoffer til korallerne? skal ejg vente til jeg får flere eller skal man vente på et eller andet ved korallerne at de giver tegn til at de mangler de stoffer der indeholder fra de forskelige sporestoffer?
Akvariet er 190 l + 40 l sump.,
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Du kan jo starte med halv dosering og så se tiden an. Du vil måske opleve en lille opblomstring af alger i forbindelse med tilsætning af sporestoffer
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: 8464 Galten
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Det som gør mig mest bange er at tilsætte det nu hvor det ikke er nødendigt, hvilket vil resultere til noget negativt. Altså vil derfor kun starte med spoerstoffer når det er nødvendigt. Så det er bare om hvornår ud fra synet man kan se at sporestoffer er nødvendige..
Billede

Billede
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Jeg ved sgu ikke lige hvordan man ser om det er nødvendig. hvis dine koraller mangler farve kan det være pga mangel på sporestoffer. Korallerne bruger jo lidt hele tiden.
Hvis du skifter vand ofte ja så tilføre du jo hele tiden sporestof igennem saltet, så længe du ikke har så mange og store koraller kan det måske gøre det.
Personlig køre jeg med ballingmetoden med der tilhørende sporestof, og det skulle jo være passet af efter forbrug i forhold til calcium, karbonater
MVH
Henrik

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvorfor måler du ikke bare vandværdierne og ser, om det mangler?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

nøjagtigheden af disse testsæt til sporestoffer er det ikke så som så
Jeg mener at strontium målt med salifert tages der forbehold for unøjagtighed på 10%, og når man så tager i betragtning hvor små mængder der skal tilsættes til sidst i testen for at få resultatet.
ja så synes jeg ikke rigtig det kan bruges til ret meget.

Jeg må dog skynde mig at sige jeg ikke kender iod testsættet men mon ikke det er lidt det samme
MVH
Henrik

Billede

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"