Erfaring med Heniochus acuminatus

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8464 Galten
Kontakt:

Erfaring med Heniochus acuminatus

Indlæg af anhdu »

Hej.. Jeg sag lige og surfede lidt rundt på nettet og faldt hurtigt over dette vidunder. En Heniochus acuminatus også kaldt for vimpelfisk.. Jeg synes den er noget helt specielt i mine øjne. Vil derfor høre om nogen herinde der har haft sådan en i akvariet. Det vil være rart med generelle facts.. Jeg har læst på diverse sites om den, men det vil altid rarere med facts fra jer af herinde som har prøvet at holde sådan en sød fætter.
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Billede

Billede
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Har en som er "eksemplarisk", den cruiser rundt i baljen 8) spiser litt her og der på stein og sand 8) , den blir en hyperracer :shock: når det er fodrings tid, spiser alt hva jeg hiver i baljen, en fantastisk fisk og den rører ingen ting den skal holde sin munn langt unna. Alt i alt en kjempe fetter.......

OBS det er her snak om spesifikk mitt eksemplar :wink: , en annen kan godt nippe i både sps, lps og softcorals :KP de er i butterfly familien....
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Der er to arter, der ligner hinanden meget, H. acuminatus og H. diphreutes.
H. acuminatus er i "Marine Fishes - 500+ Essential-to-know Aquarium Species" betegnet som "ikke reef-safe" og beskyldes ligefrem for at kunne være "destructive in a reef tank", mens diphreutes betegnes som reefsafe. Så tjek fisken godt, inden du køber den :mrgreen:

Man skulle kunne kende forskel på de to arter bl a ved at kigge på gatfinnen. På acuminatus går det midterste hvide bånd ned til spidsen af gatfinnen og dækker både spidsen og et stykke til hver side. Gatfinnen har desuden ligesom en sort kant fortil, fra det ene sorte kropsbånd der fortsætter ud i finnen. På diphreutes ender den ene kant af det hvide bånd præcis i spidsen af finnen, så finnen er hvid på forsiden af spidsen og sort på den anden. Svært at forklare, men sammenlign nogle billeder.
MVH Janne
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Det skal jeg lægge mærke til hvis jeg en dag skal have sådan en.. Synnes ikke rigtig jeg har set den i handelen omkring mit område... Men tak for oplysningen så jeg ikke vælger den ikke reefsafe-art....
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Hvor meget skulle i give for fisken i den tid i anskaffede den?
Billede

Billede
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Der findes også en kirug der ligner den meget, men med længere snude. kan ikke huske navnet på den
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

mener den hedder noget med zanclus et eller andet
Mvh Hendrix
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Zanclus har ikke andet med en vimpelfisk at gøre end at farvemønster og fiskens facon ligner hinanden.
En Zanclus er ikke en kirurg
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Har godt hørt om de Zanclus. Bla. at de ikke hører hjemme i et akvarie, dog er der den undtagelse vi har set den i akvariet i nemofilmen:D.. Det er trodsalt også tegnefilm så alt kan lade sig gøre.
Billede

Billede
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

der er nu nok nogen der har dem gående http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ht=zanclus
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Zanclus Cornutens aka Moorish idol er vel anerjkent som Vimpelfisken over alle vimpel fisker, hvilken familie den er i er jeg usiker på. Fattigmanns vimpel fisken Heniochus Acuminatus er i sommerfuglfisk familien. Var innom DecOcean i forrige år og han hade inne flere friske sunne eksemplarer som villig spiste det meste av foder som dem blev tilbudt.
Moorish Idol har et ufortjent rykte på seg som en skral fisk, det har lykkes en inder å løse mysteriet, han gav dem foder hver tredje time under transport og da var det ingen som helst problemer med dem. Når en Mooris Idol først er aklimatisert og trygg i baljen er det en hardfør og sterk fisk, anbefales absolutt....
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Christian skrev:Zanclus Cornutens aka Moorish idol er vel anerjkent som Vimpelfisken over alle vimpel fisker, hvilken familie den er i er jeg usiker på. Fattigmanns vimpel fisken Heniochus Acuminatus er i sommerfuglfisk familien. Var innom DecOcean i forrige år og han hade inne flere friske sunne eksemplarer som villig spiste det meste av foder som dem blev tilbudt.
Moorish Idol har et ufortjent rykte på seg som en skral fisk, det har lykkes en inder å løse mysteriet, han gav dem foder hver tredje time under transport og da var det ingen som helst problemer med dem. Når en Mooris Idol først er aklimatisert og trygg i baljen er det en hardfør og sterk fisk, anbefales absolutt....
Har du den selv i baljen Christian??
Og har du ikke problemer med at den går i korallerne??
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"