Planarier, hvide?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Planarier, hvide?

Indlæg af jakobvillien »

Halløj

Jeg har en lille hexatania (six-line wrasse) som går og napper nogle planarier, men den tager ikke dem der sidder på ruden.De store er væk, men der kommer hele tiden flere små.

Desuden er disse helt hvide og bevæger sig utroligt hurtigt. Kan der være tale om en anden art?

vh Jakob

btw kan finneråd forekomme på saltvandsfisk? Jeg har også set mange saltvandsfisk i handelen med flossede finner, hvad skyldes dette?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, det er en anden art. Den smager måske bedre siden fisken tager dem i stedet for de røde.
Finneråd kan da også godt forekomme i saltvand, det er jo en svampeinfektion. Men de fisk som du ser i butikkerne med flossede finner, er enten nogen som lige er kommet hjem, eller er blevet jagtet af andre fisk.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Det lyder ikke godt med finneråden... Jeg har en gulhaled damsel som nemlig tager de hvide planarier fra ruden, som dog ser ud til at dens finne er blevet en snert flosset. Hele den øverste del af dens finne er vist "eroderet" en lille smule. Øv, ville helst ikke ud i behandling med medicin. Nogle råd.Det er kun en lille smule, vil det hjælpe hvis de skifter akvarie? Læs, bliver givet væk?

Jeg har forsøgt at fange dem på kamera, men de er for hurtige.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Dit akvarie må jo siges at være i den klasse der betegnes som små, og derfor kan det være at du simpelthen ikke kan have de 2 gulhalede safirfisk i samme akvarie. De er nemlig nogle børster over for hinanden.
Formentlig vil halen vokse ud uden problemmer hvis fisken får fred.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja det er nu ikke halen der er problemet. Men ja det er muligt du har ret, jeg ville også gerne af med dem. Men det er nu den øvre finne, hvor de øverste takker nærmest er blevet blottet. Ved ikke om I forstår. Det er med andre ord ikke fordi de tæver hinanden, hvilket de gør.

Det ligner, hvad ejg har gjort af erfaringer med ferskvand, svamp på dværggurami. Men jeg er ikke sikker. Det ser ihvertfald ikke alvorligt ud. Er der nogen der kender til det? Ville gerne tage det i opløbet
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hvor hurtigt er fiskene kommet i baljen? For dit system har da ikke kørt så længe, har det?
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Der er vel gået en måned nu... Men nej det er rigtigt.

Jeg købte jo en mandarinfisk efter rådet om at man skal have kål på planarierne inden de breder sig. Men desværre var den sværere at fodre end jeg havde læst, og dermed afleverede jeg den tilbage. Så fik jeg en seksstribet gylte. Et par gul-halede damsler er også kommet til. Havde læst (og fået fortalt) at alle forholdsvis aggressive arter skulle i samtidig ellers ville en art overtage akvariet og udstøde de andre.

Men set i bakspejlet skulle jeg have ventet, men det er svært at sige til nogen der fortæller en det sagtens kan gå, at jeg som har haft saltvand i tre uger ved at man bør vente. Men værdierne var fine, masser af liv på sten, caulerpa makro-alger, diverse blødkoraller som alle overlevede (inklusiv xenia og kenyatræ, som jeg ellers havde afskrevet), så jeg tog beslutningen. Om det var en forkert en vil jo vise sig....

Men jeg indrømmer blankt at min begynderperiode har været præget af en alt alt for stor panik, og jeg skulle have ventet og se problemerne komme i stedet for at imødekomme dem, og blot skabe nogle andre.

Men men, ingen dødsfald endnu. Så jeg holder mig optimistisk. Snakkede med klovnfisken.dk i dag om svamp på saltvandsfisk, og han fortalte at det kunne være stress, og at det nok ville vokse ud igen. Sagde at der nok ikke var noget at bekymre sig for.

Anyways, jeg skriver en fuldbyrdig rapport om en måneds tid, om min begyndertur, som på godt og ondt stadig er igang. Der skal jeg nok være hudløst ærlig og påpege mine begynderfejl, så andre måske kan lære af mine erfaringer. Der er jo meget at lære endnu. Og jeg har været glad for assistance herindefra, men set i bakspejlet skulle jeg nok lytte mere til jer end hvad der står på nettet og hvad en forhandler fortæller :)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Ja, jeg tror der er alt for mange fisk på for kort tid.
Jeg tror som sådan ikke at en enkelt lille fisk tidligt i baljen kan vælte så meget. Men det er et problem hvis der for hurtigt kommer flere. "Filteret" kan ikke nå at følge med.
Ja, man skal bestemt ikke panikke i denne hobby. Så bliver det bare værrere.
Jeg håber dog alt kommer til at gå, du har jo heldigvis ingen dødsfald. Men bliver det værrere, så vil jeg da anbefale dig at se om du kan få nogle til at passe et par af dine fisk, for at sænke belastningen.
Held og lykke til..
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeps, det var planen, holder et skarpt øje med livet deri, og i så fald der er nogle tegn på at systemet lider nød, så ryger de blå til klovnfisken.dk. De mener godt at ville tage dem retur.

Lige nu er jeg bare glad for dem, da der guffer planarierne på ruden, og giver en ufattelig masse liv.

Men tak for kommentaren ;)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"