Efter at have været hele turen fra et 30 Ltr med en Platy, en Zebrafisk, en Neon og en Pansermalle da jeg var 7-8 år over et nuværende 570 Ltr´s Malawi akvarium er tiden moden til at prøve med saltvand - P.t. læser jeg blot og samler inspiration, men et spørgsmål presser sig på: Hvordan får i jeres levende ting i.e. koraller / fisk hjem - Jeg har minimum 2 timers kørsel til nærmeste butik og ser en potentiel stopklods for projektet her
På forhånd tak for svar
Carsten
A lack of planning on your part does not constitute an emergency on my part
Det skulle bestemt ikke være en stopklods... Så vidt jeg er orinteret kommer saltvandsfisk og koraller her til danmark på samme måde som ferskvandsting.. altså med fly, som tager noget mere end 2 timer, tror ikke der er specielfly som flyver med lysets hastighed Hvis tingene er pakket forsvarlig ind, så skulle det slet ikk betyde noget at det tager 2 timer.. der er vel også varme i bilen så det er bare at få sat gang i saltvands hobbyen...
altså jeg bor på fyn er der er sgu os langt ind i mellem til tingene så for midt vedkommende kan der sagtens gå 2 timer m,ed transport men jeg plejer at have dem pakket med i en pose med vand og luft selvfølgelig og så ned i en flamingokasse hvor der er låg til. Så evd jeg ikke om det bare et mig emn så godt med varme på bilen så der i hvert fald er de 20grader inden i bilen og så kører jeg hjem og lader det ligge i pose i vandet så det kan blive samme temperatur faktisk præcis samme fremgangsmåde som med ferskvand. men en ting er sikkert du skal sgu overhovedet ikke holde dig tilbage bare pga det mange af de forskellige koraller plus fisk er ikke så skide sarte igen hvis man selvfølgelig lige tager lidt forholdsregler og tænker sig om. lad os endelig hører om du får saltvand
jeg hentetde lidt i går i vestyskland og de lå i ca 6 timer og de sendte også med post og det tager 24-48 timer uden problemer de pakker det med rent ilt
Ja, selv om der kan være forholdsvis kort afstand ( ca. 74 km. ) så var jeg i Viborg og købte de flotteste mandarinfisk ( LSD fisk ) kørte lige hjem ca. 1 time ( der var en del trafik ) så var den død i posen mne den dværgkejser som jeg også købte havde det helt fint, og tog med det samme kampen op imod min Agri 2'nd dværgkejser.
Men de samme har jeg være ude for, bare fra Randers ( ca. 23 km. )
Men normalt så skal fiske kunne klare nogle timer i en pose, hvis de er pakket rigtigt ind .
I princippet det samme som med ferskvand.
Der kan være næsten lige så stor forskel på vandet i ferskvand som saltvand.
Der er 2 måder at gøre det på. Begge tager tid.
1. posen kommes i akvariet, og et par små huller klippe i begge sider på posen, medens den ligger i overfladen. Vandes blandes nu ganske langsom, af sig selv. Kan ikke anbefales til små fisk, de smutter ud gennem hullerne.
2. Tag en helt ren spand, åben posen, hæld indholdet i spanden, og tilsæt vand fra akvariet langsom. 1 kop eller så per 10 minut. efter 3-4 kopper er fisken klar til at blive hældt i akvariet.
snogen hehe ja det var måske en ide hehe men jeg er måske bare sådan lidt anderledes med mine metoder men tager den da lige til eftertanke hehe
Wondersurfer jo jo det gør jeg skam havde jeg bare ikke lige skrevet med ved ikke lige hvorfor men havde jo sådan set skrevet det var som ferskvand for det er jo i princippet præcis samme måde som til saltvand med som carsten skriver. Bruger så mest den sidste som han skriver bare ikke med spanden men tager lidt ind i posen ad gangen. men wondersurfer tror bare ikke den var helt forklaret ud i detaljer som jeg nok burde tror det er det du har "misforstået"
ddt2 det gør at der i termo kassen er ca 25 grader og at fisk og andet ikke kommer for langt ned i temperatur
i den termo kasse jeg bruger er der lagt noget 20mm skumgummi
i bunden og på vej ud
bliver der lagt 2 x 1.5 litter 80 grader varmt vand i
og 20 mm skum gummi over flaskerne og kassen lukkes
skal jeg så til viborg
tager jeg kassen med ind i forretningen og stiller den
og lige lætter låget
så passer det med at der lige er de der 25 grader til turen hjem
fin ide Carsten med de der huller det skal da lige afprøves
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Kan fisken ikke tage skade, hvis man putter den i en spand, og så bliver hældt i akvariet?? Ville det ikke være bedre at fiske den op med et net fra spanden, og så i akvariet??
Det med ren ilt, er totalt overkill! Da det er de færreste der er 24 timer under vejs med sine fisk. En fisk der er pakket mørkt, har et meget lille ilt forbrug. Hvis transporten ikke strækker over 4-6-8 timer er almindelig luft helt ok.
Man plejer at sige at (vilde)dyr som bliver spærret inde, vil gøre alt for at undslippe, men så snart de ikke kan se noget, falder de til ro. Nu er det nok begrænset hvor meget de kan tage skade af at være i en pose (det er jo nærmest en gummicelle de er kommet i ), men det stresser fiskene, når de hele tiden prøver på at undslippe, når de nu kan se igennem posen.