Regler og Retningslinjer Læs her

Sønderjysk 650L Peninsula

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
rasmus2809
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions: 67
4
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2017

Re: Sønderjysk 650L Peninsula

Indlæg af rasmus2809 »

Det skal jeg huske.

Jeg er glad for at kunne dele processen da jeg selv har fundet meget værdi i at læse om andres erfaringer og opsætning.

Kan se der udvikler sig lidt film i overfladen i den ene ende længst fra overløb og pumper - hvordan takler man det bedst uden at sætte pumper i den ende? Pumperne tættere på overfladen? Lige nu er de nok 10-15 cm fra overfladen.
IMG_2075.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1043
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg havde samme problem på min neptuian cube.

Metoden jeg gjorde var at sætte udløbet fra pumpen ud med siderne og satte gennemløbet gennem sumpen op
rasmus2809
Grøn Chromis
Grøn Chromis
4

Indlæg af rasmus2809 »

Seniorreefer skrev: søn 10. maj 2026 18:22 Jeg havde samme problem på min neptuian cube.

Metoden jeg gjorde var at sætte udløbet fra pumpen ud med siderne og satte gennemløbet gennem sumpen op
Hvor meget flow har du fra returpumpen?
Jeg bruger en Apex Cor20 sat på 47% lige nu, med standard rørføringen.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg bruger ca samme på min octo varios 6, har dog sat en anden retur ventil på for at få lidt mindre tryktab. Jeg har også taget de ekstra rør som sættes på udløb af. De tager alle mere af trykket
rasmus2809
Grøn Chromis
Grøn Chromis
4

Indlæg af rasmus2809 »

Weekenden blev brugt på at hente og introducere de første fisk med fokus på de mest sky/tilbageholdende, så de kan få lov at tilpasse sig før der kommer kirurger og andet i.
IMG_2091.jpeg
Særligt én fisk er jeg meget spændt på at følge. En som jeg ikke har set i handlen før. Den er meget sky af natur og kan være svær at fodre med risiko for at den nipper i koraller som så meget andet.
Også svær at fotografere.. Centropyge Aurantia (Golden Angelfish)
IMG_2099.jpeg
Ellers blev det til en gruppe banggai kardinal fisk og en magnificent foxface. Tror desværre jeg mistede to kardinaler til transport/aklimatisering - har ikke kunne finde to af dem siden de kom i.
IMG_2093.jpeg
IMG_2095.jpeg
Derudover er der kommet en masse poser pods i til at tage diatoms og give noget ekstra foder. Og 7 små eremitkrebs og en snegl i sandet.
2 Billede
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det er altså spændende hvordan dit akvarie udvikler sig dag for dag. Spænende fisk, forresten, kan godt huske den fra gamle dage, utrolig flot fisk og et godt valg. :)
rasmus2809
Grøn Chromis
Grøn Chromis
4

Indlæg af rasmus2809 »

Seniorreefer skrev: man 18. maj 2026 14:30 Det er altså spændende hvordan dit akvarie udvikler sig dag for dag. Spænende fisk, forresten, kan godt huske den fra gamle dage, utrolig flot fisk og et godt valg. :)
Tak!
Nu har jeg ikke været i hobbyen så mange år som andre herinde, så det er første gang jeg har set den tilgængelig. Selvom det skulle være en relativ svær fisk tror jeg på at tidspunktet for at tilføje denne type fisk er bedst nu når der er rolige omgivelser og stenene er fuld af diverse svampevækst, som skulle være en del af dens naturlige føde. Den gemmer sig naturligvis meget, men får da testet diverse huler og passager i stenene.

Om det bliver en dårlig beslutning når der kommer koraller i må tiden vise - ellers må den videre til en bekendt som kan tage imod alt. Samme historie med den lille juvenile emperor der går i det andet akvarie lidt endnu og måske bliver for stor om nogle år. Den spiser til gengæld helt vildt og har ikke fået smag for diverse koraller (endnu). Drømmefisken - så den kunne ikke undværes :biggrin:

Jeg har lidt udfordringer med hvordan/hvornår jeg tilføjer de resterende planlagte fisk. Har allerede en Z. Veliferum som har været hos mig i nogle år jeg gerne vil beholde af nostalgiske årsager, men vil gerne introducere en eller to Zebrasoma'er mere. Gul og lilla. De vil så skulle først i, men måske der alligevel opstår problemer.

Planen for fiskebestand er umiddelbart:

Emperor Kejser
Z. Veliferum
(Z. Flavescens
og/eller
Z. Xanthurum)
Magnificent Foxface
Centropyge Aurantia
3-5 banggai cardinal
Klovnepar

Evt. gylte og andre små fisk, men gider næsten ikke have net på toppen.
Havde en fin tyk gul gylte i flere år indtil jeg lukkede det gamle ned og flyttede fisk til det lille uden net på toppen, hvor der ikke gik mere end en uges tid før den var sprunget ud på gulvet :(
1 Billede
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 158
21
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Den er godt fin den dværg kejser ... tillykke med alle dine nye beboere