Jeg startede med at have saltvand tilbage i 2014, og nåede at have flere forskellige akvarier frem til 2020, hvor jeg lukkede endeligt ned pga. børn, hus, kone og andre dårlige undskyldninger
Jeg startede med 54 liter, så 108, 289, 433, og så gik det ned af bakke igen, hvor jeg sluttede med et 128 liters som det sidste.
Nu sad jeg og kiggede gamle billeder fra den gang, og vil lige fremhæve et par stykker.
Mit 433 liters næsten cube, 85x85x60. Det savner jeg godt nok nu.

Mit hjemmelimede 102 liters. Det var også virkelig fint, indtil det sprang læk imens jeg var på arbejde

Men nu skal man jo ikke dvæle ved fortiden. Jeg starter stille ud, og prøver at dyppe tæerne i saltvand igen, det skal jo sikkert nok stikke af med tiden
Jeg har købt et 96 liters glasakvarie, 70x36x38 cm. Tanken var egentlig at jeg ville køre uden sump og uden skummer. Så overvejede jeg at lave indvendig sump, og nu overvejer jeg, om jeg bare skal få lavet det overløb + sump når jeg nu er i gang.
Det skal være et super simpelt setup, og tanken er at jeg holder mig til at klare mig med vandskifte så længe som muligt. Derfor har jeg også tænkt mig at dette akvarie primært kommer til at indeholde zoa og LPS, et par klovne og måske en gylte eller noget gobi af en art.
Jeg har allerede fået lidt sten i, og er gået i gang med at lave aquascape, takket være den gode Anders månsson
Mht. teknik, kan jeg jo se at der er sket en del siden jeg stoppede. Der er kommet mange forskellige ting på markedet, fedt at se!
Jeg har tidligere prøvet en hel del forskellige lamper og pumper, bl.a. pga støj, da mine akvarier altid har stået i stuen. Dette skal jeg ikke tage højde for nu, så jeg kommer til at spare lidt på teknikken. Selvom det lyder til at de fleste pumper i dag er gode mht. støj.
Lyset bliver T5, indtil videre 2x24W, som på sigt måske skal suppleres af lidt LED, eller et par ekstra T5 rør. Jeg kan jo desværre se, at ATI ikke producere Sunpower mere, det var jeg lidt ked af at se. Så hvis der er nogen der har en 4x24w ATI Sunpower eller Powermodule liggende i gemmerne, så sig endelig til
Pumperne bliver nok Jebao/Jecod. Jeg har tidligere haft bl.a. Vortech MP40QD og AI Nero 3, så valget står lige nu mellem Jebaos svar på disse.
For en gang skyld, så har jeg ikke travlt og besidder lidt mere tålmodighed end for 10 år siden, så tingene kommer ikke til at gå så hurtigt. Men jeg vil prøve at opdatere tråden, når jeg synes der lige er noget at dele.
Til sidst kommer lige et billede af mit 289 liters, 85x85x40, bare for hyggens skyld