Regler og Retningslinjer TRYK HER

Luft i slanger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions: 129
16
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Luft i slanger

Indlæg af Mikas »

Jeg har lige sat en ny doserings pumpe op til at dosere nitrat.
Jeg skal dosere små mængder . 2-3 ml om dagen her i starten. Jeg ville gerne gøre det over 4-6 gange om dagen . Men der kommer luft i slangen. På den side som sidder ned mod beholderen. Altså det falder tilbage .
Det er nye slanger .
Jeg har haft det skilt ad. Skiftet slangen i pumpen.
Det jo vildt irriterende at jeg ikke kan regne med at den dosere den rigtige mængde hvis væsken falder tilbage i dunken ?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 109
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Luft i slanger

Indlæg af Engelquist »

Jeg har oplevet det samme med de slanger der er beregnet til luftpumper, hvilket giver upræcise doseringer.
Istedet bruger jeg de tyndere silikone slanger, beregnet til dosseringspumper.
Med dem er der ingen luft i slangen og doseringerne er præcise…
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Mikas »

Det er sådan luft slanger til dosering jeg bruger . De er meget tynde og bløde, jeg bruger dem også til udskiftning i selve doserings hovedet på mine pumper .

Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor der bliver ved at komme luft i.
Påvirker tyngdekraften også det?
Denne doserings pumpe sidder højere oppe i skabet end de andre . Plus beholderen jeg har valgt til en halv liter no3 står vandspejlet lavere . Så den skal bære det måske 20 cm mere end de andre pumper ?

Jeg har lige klippet 0.5 cm mere af slangen i doserings hovedet . Den kører stadig rundt så måske det var for lang en slange jeg havde fået sat i så den kunne slippe luft igennem?
1 Billede
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Mikas »

Jeg synes jeg har bøvlet med det her microdosering.
Jeg blev til sidst en enig med mig selv om at jeg ville tynde det op 1/4 så jeg kunne dosere 5 gange så meget over flere gange . Da jeg åbnede beholderen var der voldsomt undertryk.
Det havde jeg slet ikke tænkt på før. Så det blev simpelhen bare suget tilbage i beholderen 😂
Jeg har lavet et lille hul mere så der kan komme luft i og jeg har ikke længere et problem 😝
1 Billede
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 880
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Mikas skrev: fre 23. jan 2026 21:43 Jeg synes jeg har bøvlet med det her microdosering.
Jeg blev til sidst en enig med mig selv om at jeg ville tynde det op 1/4 så jeg kunne dosere 5 gange så meget over flere gange . Da jeg åbnede beholderen var der voldsomt undertryk.
Det havde jeg slet ikke tænkt på før. Så det blev simpelhen bare suget tilbage i beholderen 😂
Jeg har lavet et lille hul mere så der kan komme luft i og jeg har ikke længere et problem 😝
Jeg er helt enig, tror også det er derfor Moonshiner har lavet deres nano opløsninger. Jeg gør det samme på nær jod og jern

Jod, er pt 1 dråbe pr 100gallons bruger iodide
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 106
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har været på samme “bølge” for 10 år siden
Jeg tror simpelthen ikke på mikrodosering

Få salt, temp og de 3 hellige stabile indenfor det normale område stabilt i jeres balje - så der ikke er udsving

Min personlige holdning er at aktiv måling og observation er lige vigtige

Tilgiv mig hvis jeg er for direkte 😊

Jeg kan skifte mening, men synes at hvordan koraller trives og stabile parametre er vigtigere end icp test

Er jeg imod icp, slet ikke -tænker bare kombination af målinger og observationer er mere vigtigt

Tilgiv at jeg er for direkte 🙏
800 liter SPS System, AF Balling, salt, tilsætning
Orphek, Nyos, RS 1200 Roller, Jecod 40 mv, UV 60 TF aqua
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium"
http://www.advancedaquarist.com/blog/the-gilleleje
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 880
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

pederrevnørd skrev: fre 23. jan 2026 21:57 Jeg har været på samme “bølge” for 10 år siden

Få salt, temp og de 3 hellige stabile indenfor det normale område stabilt i jeres balje - så der ikke er udsving

Jeg kan skifte mening, men synes at hvordan koraller trives og stabile parametre er vigtigere end icp test

Er jeg imod icp, slet ikke -tænker bare kombination af målinger og observationer er mere vigtigt

Du er skam ikke direkte. Jeg har dog en anden mening omkring det og var/er stor fortaler for det. Du behøver jo ikke sende en icp hver måned, men hvis du vil lege med farverne, PE og vækst , så er microdosering vejen.
Fauna Marin, ati, tropic marin alle som sælger sporstoffer laver du microdoseringer med deres tilsætningsstoffer hver dag. Balling er det samme og kan sige dig mange stoffer mangler hurtigt, når du har store kolonier, vent bare😜

Jeg har været oppe og dosere 10 ml flour om dagen og 8ml strontiumet bare for at ramme de optimale værdier. KH er i min optik den som skal holdes stabil

Edit: har du algereaktor eller lignende er det endnu værre og vanskeligere at styre dem.

Jeg vil ikke kapere den tråd mikas, så admin må evt flytte svarende❤️
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 106
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Seniorreefer skrev: fre 23. jan 2026 22:06
pederrevnørd skrev: fre 23. jan 2026 21:57 Jeg har været på samme “bølge” for 10 år siden

Du er skam ikke direkte. Jeg har dog en anden mening omkring det og var/er stor fortaler for det. Du behøver jo ikke sende en icp hver måned, men hvis du vil lege med farverne, PE og vækst , så er microdosering vejen.
Fauna Marin, ati, tropic marin alle som sælger sporstoffer laver du microdoseringer med deres tilsætningsstoffer hver dag. Balling er det samme og kan sige dig mange stoffer mangler hurtigt, når du har store kolonier, vent bare😜

Jeg har været oppe og dosere 10 ml flour om dagen og 8ml strontiumet bare for at ramme de optimale værdier. KH er i min optik den som skal holdes stabil

Edit: har du algereaktor eller lignende er det endnu værre og vanskeligere at styre dem.

Jeg vil ikke kapere den tråd mikas, så admin må evt flytte svarende❤️
Respekterer din mening Carsten
Du er dygtig- jeg har ikke mødt dig endnu men respekterer dig😊

Jeg tænker at jeg må fortælle min holdning - jeg har også erfaring - måske enda mere, men jeg er ikke up to date som dig. Starter igen nu, og kan være jeg ændrer mening - men jeg beskriver den holdning jeg har i dag

Er jo det der gør en debat interessant i min verden , så længe der skrives med respekt

Og enig, undskyld Milas hvis jeg har kapret din tråd, her er jeg enig 🙏

Mvh
Peder
800 liter SPS System, AF Balling, salt, tilsætning
Orphek, Nyos, RS 1200 Roller, Jecod 40 mv, UV 60 TF aqua
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium"
http://www.advancedaquarist.com/blog/the-gilleleje
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"